Історія людства – це історія становлення людських цінностей.
Що можна віднести до загально - людських цінностей
взагалі:
(учні наводять приклади, обгрунтовують свою думку,
доводять її правильність)
Як підсумок дискусії даємо визначення поняттю культура
3.
Визначення основних понять.
Культура – це сукупність матеріальних та духовних цінностей
вироблених людством протягом усієї історії, а також сам процес творення цих
цінностей. Окремо виділяється художня культура: це література і мистецтво.
Мистецтво – це одна із форм суспільної свідомості, відображення
навколишньої дійсності в художніх образах. Мистецтво лежить в основі художньої
культури.
Всі
мистецькі твори створені людиною, отже:
людина – творець і носій життєвих сенсів, інакше кажучи –
суб’єкт культури. Не кожна людина може бути творцем мистецьких творів, але
кожна особа переробляє у власній душі цінності світової та вітчизняної культури
і таким чином визначає своє особисте ставлення до світу, відчуває причетність
до життєвого сенсу людства, культури свого народу.
Відносно людини мистецькі твори виконують декілька
функцій, які взаємопов’язані між собою і доповнюють одна одну:
1. естетична
функція – відбувається тоді, коли людина милується твором мистецтва
(демонстрація наочності: картин,
скульптури, архітектурних пам’яток, тощо);
2. комунікативна
функція – виражається через спілкування (1-2 учні можуть висловити власну
думку щодо побачених творів);
3. виховна
функція – мистецькі твори сприяють вихованню естетичного смаку, допомагають
у формуванні загальнолюдських цінностей;
4. пізнавальна
функція – завдяки мистецьким творам людина пізнає світ розширює свої знання
у різних сферах.
Види
мистецтва
Мистецькі твори умовно поділяються на три види:
1.
Просторові (візуальні) – ті,
котрі оперують поняттям простору; все, що ми сприймаємо через зір: це твори
образотворчого мистецтва – живопис, графіка, ДПМ, скульптура, архітектура,
дизайн ландшафтів та інтер’єрів.
2.
Часові (аудіальні) – твори
мистецтва сприймаються в часі: для того щоб сприйняти і осмислити їх, потрібно
затратити певний час. Це поезія, література, музика.
3.
Синтетичні (аудіо - візуальні)
– поєднують в собі сприйняття через зір і через слух протягом якогось часу:
кіно, театр, танець.
Часові
просторові характеристики невіддільно пов’язані між собою: музичний рух
здійснюється не в абстрактному вакуумі – усі поняття гармонії і поліфонії
неможливо уявити без осмислення просторових координат музичної вертикалі.
Аналогічно в пластичних мистецтвах століттями спостерігається прагнення митців
передати в статичному творі динаміку руху і часу.
Мистецтво – синкретичне в своїй основі, воно здавна
виявляло дві протилежні тенденції: з одного боку – до диференціації, з іншого –
до інтеграції. Художньо - естетичним фактором єднання в прадавніх обрядових
іграх був ритм: його можна простежити в музиці, літературі, орнаментах, танці (по можливості, демонстрування відповідних
моментів).
Кожен вид мистецтва з одного боку, спрямований на
максимальне виявлення, посилення специфічних і неповторних художньо-мовних
особливостей, з іншого – всі вони намагаються враховувати і використовувати
досвід інших мистецтв, щоб розширити власні межі і можливості. Так тенденція до
індивідуалізації доповнюється тенденцією до взаємодії і синтезу. (Спочатку вчитель, а далі учні дають
словесну характеристику творам мистецтва (наприклад: для картини – приглушений
колорит, стрімкий рух ліній і т.д.; для музичного твору – хаотичне звучання,
пружний ритм і т.п.)
Богослови християнського Середньовіччя виявили
структурні закономірності універсуму, єдність естетичних принципів у феномені
храму – образу світу, унікального синтезу краси і цілісності.
Стародавня аналогія „спектр – октава” відродилась у
теорії І. Ньютона, який відкрив спосіб розкладання світла на кольори (сім
звуків, сім кольорів).
Немає коментарів:
Дописати коментар