пʼятниця, 22 січня 2021 р.

Грунти та грунтові ресурси 25.01.21

 «Землею-годувальницею» називають ґрунт. Саме завдяки йому існує і розвивається людська цивілізація, завдяки його родючості розвиваються рослини, які дають людям продукти харчування, корм для тварин, сировину для різних галузей промисловості. У ґрунті, як у дзеркалі, відбиваються різноманітні зв'язки природи.



Робота з поняттями

Ґрунт — це особливе природне тіло, сформоване внаслідок складної взаємодії клімату, рослинних і тваринних організмів, гірських материнських порід і рельєфу місцевості. Найважливіша властивість Ґрунту — родючість.

 Ґрунтознавство як наука виникло лише наприкінці XIX ст., хоч люди використовують ґрунти з моменту переходу до землеробства, тобто приблизно 7 тис. років тому.

 У XVIIст. М. В. Ломоносов говорив, що «рослини живляться не лише водою, а й тоненькими часточками землі». Велику увагу вчений приділяв утворенню гумусу. Він писав, що «чорнозем є першотвореною матерією, він походить від гниття тваринних і рослинних тіл з часом».

 В. В. Докучаєв є засновником наукового ґрунтознавства. Він розглядав ґрунти як особливе природне тіло, вивчав ґрунтоутворюючі чинники, будову ґрунтового профілю і виділення основних горизонтів.

Ґрунтоутворення залежить від складу і будови материнських порід. Інтенсивніше проходить процес утворення ґрунту на осадових пісках, суглинках, глинах, ніж на кам'янистих виверженнях.

  Спочатку на материнських породах виникають бактерії, у процесі життєдіяльності вони утворюють кислоти, що розчиняють каміння. На зруйнованих породах оселяються мохи і лишайники. Відмираючи, рослини розкладаються, утворюють перегній.

На ґрунті селяться вищі рослини. Вода вимиває перегній і солі гірської породи в нижні ґрунтові горизонти.

Вищі і нижчі рослини становлять тісно взаємозв'язані комплекси, або рослинні асоціації, кожній з яких відповідає певний тип ґрунту; наприклад, під лісами — підзолисті, а під степовою формацією — чорноземні ґрунти.

Тваринні організми — бактерії, комахи, землерийки збагачують ґрунт продуктами своєї життєдіяльності, а відмираючи, збільшують кількість перегною. Наприклад, з багатоклітинних тварин у ґрунті найбільше поширені дощові черви. їх буває від 250 тис. до 5 млн на кожний гектар. Підраховано, що на 1 га черви можуть переробити 50—380 тонни ґрунту щорічно. Мурахи здатні перемішувати за вісім-десять років весь ґрунтовий покрив.



  Аналіз ґрунтового профілю

В.В.Докучаєв виділяє  генетичні ґрунтові горизонти, позначивши їх буквами латинського  алфавіту.

АО — завдяки кліматичним умовам, взаємозв'язку живих організмів ґрунт ніби покривається підстилкою завтовшки 1—3 см.

А1 — гумусовий горизонт товщею  від 1 см — 1 м, а може, і до 150 см. І Він, як правило, темного кольору і називається саме так тому, що в ньому міститься гумус. Він змішується з частинками гірських порід, склеює їх, цементує, збирає в зернятка, і цим затримує вимивання їх водою вниз.

А2 — що це за шар? Шар вимивання.

В — нижче лежить світлий горизонт. У ньому накопичуються речовини, що вимиваються з верхнього ґрунтового горизонту.

С — ґрунтоутворююча порода. У ньому зовсім немає перегною, але є солі кальцію, гіпс.

Це загальний профіль. Але не всі типи ґрунтів мають перелічені вище шари, це залежить від факторів ґрунтоутворення.

Запитання.

Як ви вважаєте, що таке структурний ґрунт?

Розповідь учителя.

Гумус за допомогою кальцію склеює частки ґрунту в дрібні грудочки. За їхньою формою виділяють структуру ґрунту: зернисту (чорнозем: діаметр грудок становить 1—10 мм), грудкувату, горіховату та брилисту. Тобто структура обумовлюється кількістю гумусу та кальцію і наявна тільки у родючому ґрунті, бо пісок чи пиловатий ґрунт — безструктурні. Структура є ознакою фізичних властивостей ґрунтів, як і забарвлення (залежить від вмісту та складу гумусу) та вологоємкість (здатність утримувати вологу).

Чорнозем має найвищу родючість. І наша Хмельниччина розташована на чорноземному багатстві лісостепового ландшафту. Ми повинні пишатися тим, що чорнозем нашого краю знаходиться в музеї ґрунтів Франції як еталон найвищої родючості.

   Необхідно зберігати ґрунти за його врожаї. Неправильне користування ґрунтовими ресурсами призводить до зниження його родючості, внаслідок чого розвиваються процеси заболочування, засолювання, ерозії. Для цього необхідно запроваджувати різноманітні меліоративні заходи.

     Меліорація — сукупність заходів щодо істотного покращення родючості земель: осушення боліт, зрошення земель, насадження лісосмуг, боротьба з ерозією ґрунту. (Показ на карті регіонів з відповідними меліоративними напрямами)

Ґрунти є складовою частиною земельних ресурсів.

Земельні ресурси— це землі, які використовуються або можуть бути використані у сільському чи лісному господарстві, будівництві тощо. Сільськогосподарські угіддя України складають 70 % від усієї площі держави. З цього числа близько 55 % займають орні землі, але у деяких областях України цей показник становить понад 80 %. Більша частина усіх сільськогосподарських угідь і 60 % орних земель — це чорноземи.

Запитання

Чому земельні ресурси України є провідними ресурсами?

Розповідь учителя

Оскільки земельні ресурси України є чи не найголовнішим її багатством, постає проблема їх раціонального використання й охорони. Перш за все, раціональне користування ресурсами передбачає запобігання несприятливим фізико-географічним явищам — ерозії, надмірній зволоженості, засоленню, посушливості, солонцюватості.

VІ. ХВИЛИНКА РОЗВАНТАЖЕННЯ

Перегляд фотографій, малюнків, краєвидів

VІІ. КОРЕКЦІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП

Географічний крос

 

1.        Засновником ґрунтознавства є...

2.       Утворення ґрунтів розпочинається з процесу...

3.       Головними ґрунтоутворюючими чинниками є...

4.      Ґрунт відрізняється від гірської породи своєю головною властивістю...

5.       На відміну від гірської породи в ґрунті міститься речовина..., що забезпечує  його  головну властивість.

6.       Поступова зміна ґрунтових горизонтів має назву...

7.       ґоризонт А1 має назву...

8.       Закономірна зміна ґрунтів на рівнинах від екватора до полюсів називається...

VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

    ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати матеріал уроку.
  2. Розробити власний проект «Система заходів, спрямованих на поліпшення родючості ґрунтів своєї області».
    Source: https://lectures.7mile.net/geography-8/grunti-ta-gruntovi-resursi.html

Немає коментарів:

Дописати коментар