неділя, 25 жовтня 2020 р.

УРОК 2 Тема. Безпека й небезпека для життя. Принципи безпечної життєдіяльності

 


Мета: поширювати уявлення про безпеку й небезпеку; ознайомити учнів із різними видами небезпек; відпрацьовувати порядок дій у разі потрапляння в небезпечну ситуацію; розвивати навички володіння собою, аналізу ситуацій і прийняття рішень; підвести до висновку про необхідність дотримання основних принців безпечної життєдіяльності; виховувати спостережливість, обережність.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: малюнки із зображенням небезпечних ситуацій, картки — пам’ятки, тести, підручники, зошити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Установка: «Я гармонійно розвинена людина» (промовити тричі).

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

1. а) Відтворення алгоритму вимірювання температури тіла.

    б) Звітування учнів. Пам’ятка «Правила здорового способу життя».

    в) Презентація індивідуального проекту «Турбота про здоров’я — кращі ліки».

2. Сформулюйте визначення понять, використавши досвід, набутий у початковій школі.

Безпека — це стан певних умов життєдіяльності людини, за яких в оточенні людини немає (або є мінімізовані) зовнішніх чинників, що загрожують її життю і здоров’ю (коли не існує загрози твоєму життю, здоров’ю).

Небезпека — (виникає тоді, коли з’являється загроза твоєму здоров’ю та життю).

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Проблемне запитання «Чи існує абсолютна безпека?»

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Гра «Асоціації»

На дошці записані слова (картки зі словами або зображення цих предметів): будинок, подвір’я, дорога, громадський транспорт, ліс, річка, кінотеатр.

— Виберіть місце з абсолютною безпекою.

— Доведіть, що всюди може виникнути небезпека.

(Діти називають небезпеки, які асоціюють із ними).









    

  

     


2 Інформаційний блок. Розповідь учителя

Небезпеки бувають двох типів: незалежні від людини (природні) і залежні від людини. Небезпеку з особистою участю людини називають антропогенною (напад, пограбування, шкідливі звички тощо), а спровоковану науково-технічною діяльністю людини — техногенною (аварія на підприємстві, авіакатастрофа тощо).


На жаль, Україна — держава з підвищеним рівнем природної і техногенної небезпек. Приклади: повені в Закарпатті, обмерзання у південних регіонах, спалахи вірусного гепатиту «А» та грипу, аварії на шахтах, лісові пожежі, різкі зміни погоди, забруднення атмосфери тощо.

3 Рухлива гра

Правила гри: діти стоять, учитель називає небезпеку. Учні реагують на кожен тип по-різному: на природну небезпеку піднімають руки вгору, на техногенну — крокують на місці, на антропогенну — плещуть у долоні.

Землетрус, забруднення річки, напад, аварія на атомній станції, пограбування, повінь, буревій, пожежа вдома, автомобільна аварія тощо.

4 Робота за підручником

У всі часи існування людства старше покоління передавало наступному знання та навички уникнення небезпек — безпеки життя.

Самостійно опрацюйте статтю «Безпека та небезпека для життя», що в підручнику.


5 Бесіда за змістом статті

— Який основний принцип безпеки життєдіяльності?

(Основний принцип безпеки життєдіяльності — мінімізація небезпеки для людини під час її діяльності)

Слід дотримувати формули безпечної життєдіяльності.

— Назвіть формулу безпечної життєдіяльності. (На дошці та в зошиті запис: передбачати, уникати, діяти.)

6 Робота за сюжетними малюнками

Поясніть, як за формулою безпечної життєдіяльності уникнути ситуацій, зображених на малюнках. (Використати малюнки з підручника й додаткові.)




1) загубились у лісі



2) пожежа в будинку

 


3) пограбування

4) застряг у ліфті

 

Слухання та обговорення притчі

Уривок із притчі про віслюка й колодязь

Одного разу віслюк упав у колодязь і став голосно кликати на допомогу. На шум прибіг господар і розвів руками — витягнути тварину було неможливо.

Тоді чоловік міркував так: «Віслюк уже старий, колодязь висох; його треба засипати й вирити новий». Недовго думаючи, він запросив своїх сусідів — усі дружно взялися до роботи і стали кидати землю у колодязь. Віслюк усе зрозумів і почав голосно репетувати, але люди не звертали на нього уваги.

Дуже скоро тварина замовкла. Коли господар заглянув у колодязь, він побачив таку картину: кожну грудку землі, що падала йому на спину, віслюк струшував і приминав копитами. Через деякий час він опинився нагорі й вистрибнув із колодязя.

— Як віслюку вдалося вибратись із колодязя? Що допомогло йому прийняти правильне рішення?

Висновок. Потрапивши в небезпечну ситуацію, яка не потребує негайних дій, постарайся заспокоїтися.

8 Тренувальні вправи

Із метою швидкого заспокоєння, вгамування бурхливих емоцій і запобігання виникненню паніки слід виконувати таке:

1. Спочатку необхідно зробити вдих трохи глибший за звичайний, а потім різко розслабити дихальні м’язи.

2. Порахувати про себе до такої кількості, яка потрібна тобі (до 5, 10, 100).

3. Сісти, розслабитись. Уявити собі білу (саме білу) прохолодну воду, яка ллється, як із душу, і стікає з маківки голови по тілу…

Уявити, що волога рідина стікає на підлогу, у воронку. Разом із нею зникає страх.

4. Пригадати й уголос вимовити кілька знайомих тобі номерів телефонів або заспівати пісню.

Висновок. Кожна людина має і використовує власний спосіб заспокоєння.

Можна запропонувати дітям поділитися своїм досвідом і назвати особистий спосіб заспокоїтися.

V. Практична робота. Відпрацювання алгоритму дій у разі потрапляння в небезпечну ситуацію й повідомлення про неї

1 Колективне складання алгоритму дій за будь-якої небезпеки:

не панікувати,

оцінити ситуацію та свої можливості, якщо ситуація загрожує життю, діяти негайно;

скласти план дій, якщо сам упораєшся із ситуацією;

вчасно звернутися за допомогою до рятувальних служб, родичів, сусідів, випадкових перехожих;

стисло повідомити, що сталося;

надати першу допомогу собі чи потерпілому тощо.

2 Робота в групах

Об’єднатись у 3 групи (101, 102, 104).

Завдання для роботи в групах: визначити характерні ознаки небезпечної ситуації (1 — пожежа, 2 — напад, 3 — витікання газу); відпрацювати повідомлення про небезпечний стан.

Кожна група обговорює, як повідомити про напад, пожежу, витік газу, опік. Демонструє, як відпрацьоване повідомлення про небезпечну ситуацію.


3 Звітування груп

І група

Під час пожежі: повідомити батькам, сусідам; зателефонувати за номером 101 та повідомити адресу, місце пожежі, свій телефон, прізвище, у якій квартирі ви перебуваєте.

ІІ група

Під час нападу: гукати перехожих; повідомити про небезпеку за телефоном 102; кричати «Пожежа!», аби на вас звернули увагу; телефонувати батькам, сусідам.

ІІІ група

Під час витоку газу: повідомити батькам, сусідам; подзвонити за номером аварійної газової служби 104, якщо є потерпілі — викликати «швидку допомогу» за номером 103; якщо сталась пожежа — 101.

Висновок. У небезпечній ситуації дій за складеним алгоритмом, за необхідності звертайся по допомогу до рятувальних і аварійних служб.

VI. Домашнє завдання

І рівень. Виконати завдання в зошиті «Перевір себе» (за підручником).

ІІ рівень. Скласти алгоритм дій у разі потрапляння в небезпечну ситуацію:

А) Якщо ти знаходишся у ліфті, що раптово зупинився...

Б) Якщо ти заблукав у лісі...

ІІІ рівень. Змоделювати небезпечні ситуації (за малюнками, використовуючи вірші, оповідання тощо) та різні варіанти виходу з них.


VIІ. Підсумок уроку

Стан, за якого виникає загроза життю і здоров’ю людини, називають…

Які риси характеру дозволяють уникнути небезпек?

(Слова для довідок: сміливість, рішучість, упевненість, повільність дій, обачність, уважність, уміння передбачати ситуацію тощо.)

Бажаю вам безпечного життя! Дарую вам на згадку про урок пам’ятку.

Пам’ятка для тих, хто опинився в небезпечній ситуації:

Оціни рівень небезпеки. Якщо ситуація загрожує твоєму життю — часу на роздуми немає, дій негайно.

Якщо загрози життю немає, спочатку заспокойся.

Якщо сам упораєшся із ситуацією, склади план дій і виконуй його.

За потреби звернися до рятувальних служб, родичів, сусідів, випадкових перехожих.

Якщо допомога не надходить, не втрачай надії, ситуація може змінитися на краще наступної миті.


Ø    Інформація для вчителя

Поради Королеви Безпеки

Якщо ти потрапив у небезпечну ситуацію, опинивсь у замкненому просторі:

— не метушись, заспокойся, згадай правила безпеки;

— клич на допомогу якомога голосніше.

Якщо ти потрапив у ліфт, що раптово зупинився:

— не намагайся самостійно вибратися: можна отримати травму;

— викликай чергового механіка по радіотелефонному зв’язку;

— коли зв’язок зіпсований, голосно клич на допомогу;

— спокійно чекай, доки прийде механік.

Якщо ти заблукав у лісі…

Не втрачай надії! Зупинись. Ще краще — сядь на пеньок, заспокойся і згадай ці правила.

1. Спочатку відтвори в уяві останню прикмету на своєму шляху: дерево, галявинку з грибами, рівчак. Так спробуй визначити напрямок.

2. Якщо чуєш торохтіння трактора, до людей не більше 4 км.

3. Чуєш гавкіт собаки? До людей не більше 3 км.

4. Чуєш гуркіт поїзда? До нього не більше 10 км.

5. Якщо пахне димом, рухайся проти вітру й обов’язково вийдеш до житла.

6. Може допомогти струмок. Він виведе до річки, а річка — до людей.

7. Лісова дорога теж покаже, де житло.

8. Якщо ти знайшов у лісі стежину, визнач спочатку, чи не лосі її проклали. Якщо гілки весь час б’ють у обличчя та груди, це значить, що по доріжці ходять звірі, — якомога швидше зверни вбік!

9. Якщо ти помітив, що, заходячи до лісу, бачив сонце справа, то виходити з лісу потрібно так, щоб воно опинилося зліва.

10. Якщо ти захотів їсти, ні в якому разі не зривай невідомих ягід, не їж сирими гриби. Збирай тільки ті ягоди, які добре знаєш (суницю, малину, ожину, горіхи). До грибів навіть не торкайся! А краще — потерпи.

(А. Гостюшин)

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар