неділя, 20 лютого 2022 р.

24.02.22 ОСНОВИ ЗДОРОВ'Я Соціальна компетентність Стосунки і рівні спілкування. Навички ефективного спілкування.


   Обміркуйте й обговоріть ситуацію.
   Ганна висловила свою думку щодо правил спілкування між людьми. Олег заперечив їй: «Ти не права!» Кирило теж заперечив, але він сказав: «Я думаю інакше». Як ви вважаєте, з ким із хлопців Ганна хотіла б продовжити бесіду? Чому?

 Стосунки й рівні спілкування
Стосунки — це різноманітні зв’язки між людьми, що передбачають спілкування. Саме спілкування дає можливість людям передавати вміння й знання, впливати одне на одного, пізнавати самих себе, знаходити підтримку й порозуміння з іншими.
Під час спілкування людина може ставитися до співрозмовника як до особистості, що заслуговує на повагу, а може маніпулювати ним і не поважати його. Ми можемо спілкуватися за допомогою слів — це вербальне спілкування, а можемо «поговорити» й без слів — за допомогою міміки, жестів або дотиків.
Як розібратися в цих особливостях спілкування?
Розгляньмо різні рівні спілкування.
Духовний рівень спілкування дає можливість відкрити співрозмовнику свою особистість, себе справжнього. Це вимагає особливих внутрішніх зусиль — духовних, емоційних, інтелектуальних. Тільки з дуже близькими, надійними, вірними людьми, які нас розуміють, ми будемо спілкуватися на духовному рівні.
Діловий рівень спілкування необхідний під час співпраці, він передбачає взаємоповагу, спрямованість на успішне виконання спільної роботи, конструктивне розв’язування проблем.
гровий рівень спілкування характерний для неформальних ситуацій, коли ми зустрічаємося з друзями або близькими людьми. Цей рівень дає можливість пожартувати, виявити артистичність, неповторність, оригінальність. Під час ігрового спілкування можна розслабитися, бути відкритим, виявляти різні грані своїх талантів.
Маніпулятивний рівень спілкування передбачає, що людина сприймає співрозмовника як засіб досягнення власних цілей. Наприклад, у ситуації, коли хтось намагається нам щось продати. Таке спілкування має на меті переконати нас у високій якості товару та його необхідності для нас. Маніпулятор зовсім не думає про інтереси іншого, бо йому це байдуже, головне — він сам.
Необхідно навчитися захищатися від тих, хто під час спілкування з нами використовує винятково цей рівень спілкування. Не варто сваритися з ними, достатньо спокійно сказати тверде «ні».
Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. 
На маніпулятивному рівні спілкується людина, яка намагається змусити нас зробити щось вигідне саме їй (наприклад, виконати її роботу, допомогти у вирішенні її проблем, захистити її інтереси). Як розпізнати спроби маніпуляції та як правильно реагувати в таких випадках?
Рівень спілкування за допомогою масок, які людина використовує в різних ситуаціях. Наприклад, маска зразкового учня, веселого хлопця, усім незадоволеної красуні, ділової людини. Такий рівень спілкування характерний для ситуацій, коли людина не дуже зацікавлена у спілкуванні або хоче справити певне враження.
Примітивний рівень спілкування демонструють неввічливі й грубі люди, яких не хвилює, як їх буде сприймати співрозмовник. Звичайно, таке спілкування нікому не приносить задоволення, оскільки воно пов’язане зі значним негативним емоційним навантаженням і зазвичай призводить до конфліктів.
Навички ефективного спілкування

Поради для ефективного спілкування:
• розмовляючи з людиною, дивіться їй в очі, покажіть, що ви довіряєте їй, а вона цілком може довіряти вам;
• завжди пам’ятайте ім’я співрозмовника і звертайтеся до нього на ім’я у ході бесіди, це дуже важливо;
• виявляйте щирий інтерес до людини, цікавтеся її поглядами, думками, діями;
• не треба забагато говорити про себе, намагайтеся слухати співрозмовника, інакше який сенс у розмові, якщо ви не хочете нікого слухати, окрім себе.
Ефективне спілкування - це змістовне спілкування. Воно пердбачає, що співрозмовники мають широкий кругозір, можуть ставити цікаві запитання і давати обгрунтовані відповіді. Якщо ви всебічно розвинена людина з різноманітними інтересами й поглядами, то ви завжди будете бажаним співрозмовником.
Чи можуть теоретичні знання замінити реальне спілкування?
Знайдіть необхідну інформацію й дайте відповідь на запитання. Давньогрецький філософ Зенон із Кітіона вважав, що «два вуха й один язик нам дано для того, щоб більше слухати й менше говорити». А швейцарський письменник і поет Йоганн Лафатер писав: «Хочеш бути розумним — навчися розумно запитувати, уважно слухати й мовчати, коли нічого більше сказати». Які правила ефективного спілкування ви можете запропонувати, ґрунтуючись на цих висловах?
Запитання для повторення
І рівень
1. У чому полягає цінність процесу спілкування?
2. Яке спілкування є вербальним, а яке - невербальним?
3. Наведіть приклади класифікації форм спілкування?
ІІ рівень
1. Які ознаки примітивного рівня спілкування?
2. Якими навичками ефективного спілкування ви володієте?
3. Назвіть принципи формування міжособистісних стосунків.
ІІІ рівень
1. У яких ситуаціях є ефективним діловий стиль спілкування?
2. Як визначити маніпулятивний рівень спілкування?
3. Які особливості духовного рівня спілкування?

Немає коментарів:

Дописати коментар