вівторок, 23 листопада 2021 р.

24.11.21 - ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ "Становлення середньовічної Європи. Падіння Західної Римської імперії. Варвари. Велике переселення народів. Держава франків. Імперія Карла Великого та її поділ. Феодальна роздробленість. Культура Західної Європи у період раннього Середньовіччя."

Перші середньовічні держави

Свобода є природна здатність кожного робити що завгодно, якщо це не заборонено силою або правом.

Юстиніан І (527-565), візантійський імператор, полководець і реформатор

Голос народу — голос Божий

Алкуїн (735-804), чернець, учений, педагог

Кожний народ вирізняється в розвитку якоїсь науки або практики.

Аль-Біруні (973-1048), хорезмський учений-енциклопедист

§ 3. Становлення середньовічної Європи

1. ВЕЛИКЕ ПЕРЕСЕЛЕННЯ НАРОДІВ

Поясніть, чому міграційний рух IV—VIІ ст. називається Великим переселенням народів.

Перші століття після Р.Х, стали особливим періодом в історії людства. На великому історичному просторі, що пов’язав Європу, Азію та Африку, відбувалося Велике переселення народів — одне з наймасштабніших і найзагадковіших явищ світової історії.

Велике переселення народів — рух племен і народів у IV—VIІ ст. унаслідок якого виникли нові народи та нові держави.

У цей час десятки племен, сотні тисяч людей залишали обжиті місця й вирушали на завоювання нових земель. Хоча Велике переселення народів почалося ще у II-IV ст., проте масштабності воно набуло саме в V ст. Поштовхом до цього стало вторгнення азійських кочовиків — гунів. Очолювані ватажком Аттілою, вони спустошили Європу.

Під тиском гунів германське плем’я вестготів уторглося на територію Римської імперії. Услід за вестготами активізувалися й інші варварські племена, насамперед, германські (англи, лангобарди, франки, сакси, свеви тощо) й слов’янські.

Варвари — 1) назва племен і народів, які вдерлися на територію Римської імперії й заснували на її землях свої держави; 2) у переносному значенні — неосвічена, груба людина, яка знищує культурні цінності.

Протягом V ст. германські племена двічі захоплювали Рим. У 476 р. один із германських воєначальників скинув останнього римського імператора й відправив символи імператорської влади до Константинополя — на знак того, що імперії на Заході більше не існує. Падіння Західної Римської імперії означало, що розпочався новий період всесвітньої історії — доба Середньовіччя.

Велике переселення народів було не тільки протистоянням античного і варварського світів, а й тривалою взаємодією обох цивілізацій. У процесі переселення змішувалися мови та культури, способи життя і традиції різних народів. Племена, що брали участь у міграціях, створювали нові народи й закладали нову етнічну та політичну карту Європи.

Міграція — переселення людей з однієї території або держави до іншої.

За картою (с. 19) назвіть території, якими пройшли варвари; установіть, які з них змогли створити власні держави. Визначте, як змінилася карта Європи.

Як Велике переселення народів вплинуло на формування сучасної карти Європи?

Племена в період Великого переселення народів

2. УТВОРЕННЯ «ВАРВАРСЬКИХ КОРОЛІВСТВ»

Які королівства називали варварськими? Чому? Що ви дізналися про спосіб життя населення цих королівств?

У V ст. германські племена розселилися всією територією Західної Римської імперії. Держави, які вони засновували, дістали назву варварських королівств.

Варварське королівство — держава, створена варварськими племенами, здебільшого на території Західної Римської імперії у другій половині І тисячоліття.

Як характеризують спосіб життя та розвиток ремесел у варварських державах наведені нижче пам’ятки?

«Срібний кодекс»: переклад Євангелія мовою готів

Палац Теодоріха в Равенні (середньовічна мозаїка)

Першою із варварських королівств вважається держава вестготів у південно-західній Галлії1 зі столицею в місті Тулуза.

Варварські держави були нетривалими утвореннями й досить швидко зникли. Найміцнішим виявилося Франкське королівство, яке проіснувало майже 400 років.

Знайдіть на карті (с. 22) варварські королівства, що виникли на території Західної Римської імперії, та їхні столиці. Дізнайтеся, які держави містяться на цих територіях нині. Визначте, які племена здійснювали грабіжницькі походи до Центральної Європи в середині VI ст.? Через які території сучасної України вони проходили?

3. ФРАНКСЬКА ДЕРЖАВА В V-VI ст. ХЛОДВІГ

Чому Хлодвігу вдалося створити міцну державу?

Засновником Франкської держави став Хлодвіг (481-511)2, який походив зі знатного роду Меровінгів3. Наприкінці V ст. Хлодвіг розгромив римські війська в Північній Галлії та встановив тут свою владу. Згодом він багато й успішно воював, значно розширив території Франкської держави, тим самим виправдовуючи своє ім’я, яке означає «уславлений у боях». Саме Хлодвіг зробив Париж столицею Франкської держави.

На шляху до королівського титулу Хлодвіг жорстоко розправився з іншими франкськими вождями. Про його характер яскраво свідчить випадок із суассонською чашею.

1. Франсуа Луї Дежуі. Хлодвіг І, король франків

2. Хлодвіг приймає хрещення (мініатюра XIII ст.)

Галлія — історична область, яка охоплювала більшу частину території Західної та Південної Європи.

2 Тут і далі вказані роки правління діячів.

3 Меровінги — перша династія франкських королів, які вважали себе нащадками Меровея («народженого морем»).

Спираючись на документ, поясніть, чому Хлодвіг просто не забрав чашу зі спільної здобичі. Як ви думаєте, яке враження справила на його прибічників розправа короля з воїном? Про які процеси у франкському суспільстві це свідчило?

ЄПИСКОП ГРИГОРІЙ ТУРСЬКИЙ ПРО ВИПАДОК ІЗ СУАССОНСЬКОЮ ЧАШЕЮ

Одного разу франки забрали в церкві необхідну для відправлення служби чашу надзвичайної краси. Єпископ попросив повернути цю чашу. Король пообіцяв зробити це, якщо посудина дістанеться йому за жеребом при розділі здобичі: «Хоробрі воїни, я прошу віддати мені, крім моєї долі, ще й цю посудину». Усі відповіли: «Славний король! Усе, що ми тут бачимо — твоє...»

...Лише один запальний воїн підняв сокиру та з голосним вигуком: «Ти одержиш тільки те, що твоє за жеребом!» — опустив її на чашу. Усі були вражені цим вчинком, але король переніс його з терпінням і покірністю.

А через рік Хлодвіг наказав усім воїнам, щоб показали... наскільки справно вони утримують свою зброю. Він підійшов і до воїна, який ударив по чаші, і сказав: «Ніхто не тримає зброю в такому стані, як ти...» Вирвавши в нього сокиру, король кинув її на землю. Коли воїн нахилився за сокирою, Хлодвіг підняв свою сокиру й розрубав йому голову, говорячи: «Ось так і ти вчинив з тією чашею в Суассоні».

Мініатюра «Суассонська чаша» з «Великої Французької хроніки» (XIV ст.)

Хлодвіг убиває воїна (середньовічне зображення)

Однією з найважливіших подій стало прийняття Хлодвігом і франками християнства. Відтепер віра вже не розділяла франків і римлян, і вони поступово почали зливатися в один народ.

Як митці підкреслюють нові стосунки між церквою та королем?

Хрещення короля Хлодвіга (різьблення по кості, IX ст.)

Хрещення Хлодвіга (скульптура XIX ст., Шале, Франція)

У Франкській державі все управління країною зосередилося при королівському дворі, а окремими частинами держави керували графи — довірені люди Хлодвіга, наділені великими повноваженнями. Важливим кроком на шляху зміцнення держави став створений за наказом короля збірник законів «Салічна правда»4. Відтепер за цими законами відбувався суд у всій державі.

Прочитайте витяги з документа і визначте, про які правила життя суспільства вони свідчать. Поясніть, чому «Салічна правда» стала важливим кроком на шляху до зміцнення держави.

ІЗ «САЛІЧНОЇ ПРАВДИ»

• Якщо хто вкраде раба, коня або запряжну тварину, присуджується до сплати ЗО солідів5.

• Якщо хто спалить будинок із прибудовами і буде викритий, присуджується до сплати 63 солідів.

• Якщо хто позбавить життя вільного франка, присуджується до сплати 200 солідів.

• Якщо хто позбавить життя графа, присуджується до сплати 600 солідів.

Салічна правда

4 Салічна — на честь одного з племен — салічних (приморських) франків.

5 Солід — римська монета, яку використовували франки.

Хлодвіг створив сильну державу, проте після його смерті вона розпалася на окремі області.

Останні королі з династії Меровінгів утратили реальну владу, тому їх змінила нова династія.

1. Назвіть дату падіння Західної Римської імперії.

2. Що таке Велике переселення народів?

3. Де було утворено перше варварське королівство?

4. Визначте причини, сутність і наслідки Великого переселення народів.

5. Висловте свою точку зору: яке з досягнень Хлодвіга ви вважаєте найвизначнішим. Свою думку обґрунтуйте.

Уявіть себе журналістом. Які запитання варто поставити, аби з’ясувати причини міграцій різних людей у Середні віки?

ІСТОРИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Битва на Каталаунських полях — перша битва народів

У 451 р. вождь гунів — Аттіла повів свої війська в похід на Римську імперію. Разом із ним ішли війська інших варварських племен. Назустріч їм насувалася армія на чолі з римським полководцем Аецієм. Хоч армія Аеція вважалася римською, важливу роль у ній відігравали германські війська, вожді яких об’єдналися з римлянами для боротьби з Аттілою. На Каталаунських полях уперше в історії брали участь майже всі племена та народи тогочасної Європи. І хоча римляни перемогли, й Аттіла відступив, проте в Аеція не було сил наздоганяти супротивника.

У середньовічних джерелах битва на Каталаунських полях стала символом перемоги цивілізованого світу над варварським. Це дало змогу відомому письменнику XX ст., автору «високого фентезі» Дж. Р. Р. Толкієну використати опис цієї битви під час створення відомого твору «Володар кілець».

Мініатюра з манускрипта XIV ст. із зображенням битви на Каталаунських полях

§ 4. Імперія Карла Великого

1. КАРЛ ВЕЛИКИЙ

З’ясуйте, чому франкського короля Карла назвали Великим. Розгляньте репродукцію картини Альбрехта Дюрера та прочитайте уривок із біографії Карла Великого, написаної за його життя середньовічним істориком Ейнгардом. Які риси його характеру здаються вам привабливими? Чому?

Найбільшої могутності Франкська держава досягла за правління Карла Великого (768-814).

СЕРЕДНЬОВІЧНИЙ ІСТОРИК ЕЙНГАРД ПРО КАРЛА ВЕЛИКОГО

Карл був широкої й міцної статури, високий на зріст... Хода Карла була твердою, всі його риси — мужніми, він мав міцне здоров’я. Старанно вправлявся у верховій їзді й полював, часто тренував своє тіло плаванням, у якому був настільки вмілим, що не мав собі рівних.

Невибагливий до їжі та питва, він був особливо поміркований щодо напоїв, оскільки вельми ненавидів пияцтво в будь-яких проявах...

Наділений красномовством, він міг чітко висловити все, що хотів. При цьому... не задовольнявся лише національною мовою, а докладав зусиль до вивчення мов іноземних... Володів латиною настільки, що міг висловлюватись нею, як рідною. Він вивчав мистецтво обчислень і зі старанністю мудреця допитливо вивідував шляхи зірок.

Альбрехт Дюрер. Портрет Карла Великого

Карл поклав початок граматиці рідної мови. Він наказав записати й увічнити старовинні варварські пісні, що оспівували діяння та війни попередніх королів.

Майже все свое життя Карл провів у війнах. На чолі війська він здійснив десятки походів і зажив слави непереможного полководця. Прагнучи об’єднати під своєю владою всі германські племена, король понад ЗО років намагався підкорити волелюбних язичників-саксів, які жили на півночі сучасної Німеччини. Лише під кінець життя Карл домігся принаймні їх зовнішньої покірності.

2. ЗАВОЮВАННЯ КАРЛА ВЕЛИКОГО

Працюючи з картою (с. 28), установіть основні напрямки походів Карла Великого. Порівняйте територію Франкського королівства Хлодвіга та імперії Карла Великого. Використайте текст, ілюстрацію, карту й доведіть, що Карл справді був великим правителем.

У результаті багаторічних завоювань королівство Карла Великого займало більшу частину Західної Європи. У 800 р., у соборі Святого Петра в Римі, римський папа поклав на голову Карла імператорську корону.

Опишіть, як проходила процедура коронування. Які деталі вам здаються важливими? Чому?

Коронація Карла (середньовічний малюнок IX ст.)

Після проголошення імперії Карл воював не так часто, як раніше, проте досить енергійно займався її облаштуванням. Він прагнув створити єдине ціле з абсолютно різних земель, завойованих колись його предками й ним самим. Але навіть для Карла Великого це завдання виявилося надзвичайно складним.

3. ЗАГИБЕЛЬ ІМПЕРІЇ КАРЛА ВЕЛИКОГО. УТВОРЕННЯ ДЕРЖАВ СЕРЕДНЬОВІЧНОЇ ЄВРОПИ

Чому на карті Європи з’явилися нові держави? Знайдіть на карті «Поділ Франкської імперії...» (с. 28) нові держави, назвіть їхні столиці.

Щоб зберегти імперію, потрібна була сильна влада, яка мала спиратися на армію. Поки Карл Великий був живий, імперія існувала, але після його смерті між нащадками розгорнулись міжусобні війниза престол.

У 843 р. у Вердені онуки Карла Великого уклали договір про розподіл імперії. Відповідно до умов Верденського договору, найстаршому — Лотарю — дістався почесний імператорський титул, Північна Італія та вузька смуга європейської території уздовж річки Рейн — майбутня Лотарингія. Його середній брат заволодів Східнофранкським королівством, що його пізніше назвали Німеччиною. Наймолодшому — відійшло Західнофранкське королівство, тобто майже вся територія майбутньої Франції.

Чи відповідає мініатюра історичній інформації, викладеній вище? Чому, на вашу думку, автор мініатюри вирішив зобразити ці події саме так?

Карл Великий ділить землі між своїми синами (середньовічна мініатюра)

Якщо в Західнофранкському королівстві переважали романські мови, з яких пізніше утворилася французька, то у Східнофранкському королівстві — германські діалекти. Щодо володінь Лотаря, то там проживало змішане романо-германське населення.

Отже, Верденський договір став початком формування трьох західноєвропейських держав: Франції, Німеччини й Італії — і, відповідно, французького, німецького та італійського народів.

5 Міжусобні війни — війни за владу, які відбуваються всередині держави, певної групи людей тощо.

1. Який середньовічний хроніст залишив життєпис Карла Великого?

2. У якому році Карл Великий став імператором?

3. Що засвідчив Верденський договір?

4. Які були основні напрями внутрішньої та зовнішньої політики Карла Великого?

5. Що спільного було в політиці Хлодвіга та Карла Великого?

6. Назвіть причини розпаду імперії Карла Великого.

7. Пригадайте, які сучасні держави розмістилися на території франкської імперії.

1. Намалюйте лінію часу в зошиті та позначте на ній: період піднесення Франкського королівства, роки утворення Франкської імперії, Верденського договору.

2. Оберіть одного з діячів цього періоду: Хлодвіга або Карла Великого — й охарактеризуйте його за планом:

1) риси характеру історичного діяча;

3) внесок в історію;

2) найважливіші напрями діяльності;

4) ваше ставлення до цього діяча.

ІСТОРИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Що таке Дар Піпіна

Піпін Короткий — король франків, засновник династії Каролінгів, батько Карла Великого. Даром Піпіна називають землі, відвойовані їм у германців і подаровані папі римському за те, що він проголосив Піпіна королем франків. У VIII ст. на цій території утворилася Папська держава з центром у Римі, на чолі з папою римським, який об’єднав духовну та світську владу. Проіснувала Папська держава більше 1000 років (до 1870 р.). Сьогодні — це кілька римських кварталів, що утворюють найменшу державу світу — Ватикан.

Франсуа Дюбуа. Помазання на царство Піпіна Короткого в абатстві Сен-Дені (фрагмент)

Візантійська імперія

1. НАРОДЖЕННЯ ВІЗАНТІЇ

Обговоріть у класі, що ви вже знаєте про Візантію. Коротко запишіть цю інформацію на дошці. Порівняйте свої знання на початку й наприкінці вивчення цієї частини параграфа.

Знаємо

Дізналися

Східна Римська імперія, яка утворилась у IV ст., зуміла захистити свої кордони і встояла перед натиском варварів. В епоху Середньовіччя вона мала назву Римська (Ромейська) імперія. І жителі себе гордо іменували римлянами (ромеями), хоч і розмовляли здебільшого грецькою. До речі, слов’яни їх часто називали греками, як і християнську релігію, завезену з Візантії, — грецькою. А Візантією цю державу почали називати лише в XV ст.: від імені колишньої грецької колонії Візантій, на місці якої було побудовано Константинополь.

Кілька століть поспіль Константинополь був найбільшим містом у Європі, уособленням величі та процвітання, недарма сучасники називали його «Другий Рим» або «око і центр Землі», а на Русі-Україні — Царгород.

У різні періоди Східна Римська імперія володіла територіями в Європі, Азії та Африці. Держава перебувала на перехресті торговельних шляхів: суходолом простували сотні караванів, у місцеву гавань — Золотий Ріг — заходили десятки кораблів, навантажених різноманітними товарами.

Від початку Візантія була багатонаціональною державою. Тут жили греки й італійці, слов’яни й германці, тюрки, сирійці й араби, і кожен із цих народів зробив свій внесок у візантійську історію.

Константинополь — із грецької — «місто Константина», назване на честь імператора-християнина Константина Великого, столиця Східної Римської імперії.

Візантійська мозаїка із зображенням Константина Великого в соборі Святої Софії в Константинополі

Уся повнота влади в державі належала василевсу.

Василевс — імператор Візантії, командував військом, видавав закони, призначав чиновників. Уважався покровителем церкви.

У Візантії не було чіткого закону про наслідування престолу, тож можливість стати імператором мала кожна вільна людина.

2. ПРАВЛІННЯ ЮСТИНІАНА

На основі тексту і карти (с. 22) визначте, чому правління Юстиніана називалося «золотим віком» Візантії.

Вершини своєї слави та могутності Візантія досягла за правління імператора Юстиніана І (527-565). Людина незнатного походження, він зумів досягти престолу завдяки своєму дядькові — імператору.

Від початку свого правління Юстиніан плекав мрію відродити Римську імперію. Цьому він присвятив усю свою діяльність. За рідкісну працездатність Юстиніана прозвали «імператором, який ніколи не спить». Талановитий та енергійний політик, Юстиніан вдало добирав собі помічників. Дружиною імператора стала розумна і владна акторка Феодора.

Мозаїчні портрети Юстиніана та Феодори (базиліка Сан-Вітале, Равенна, Італія, середина VI ст.)

Кодекс Юстініана (французьке видання XVII ст.)

Ще на початку правління Юстиніан придушив могутнє народне повстання, спричинене зростанням податків і свавіллям імператорських чиновників. Воно увійшло в історію під назвою «Ніка», що з грецької означає «перемога», — таким було гасло повсталих. Надалі імператор провів реформи та зміцнив внутрішнє становище держави. Він обмежив права великих землевласників, заборонивши знаті захоплювати селянські землі.

За його наказом кращі візантійські юристи зібрали й опрацювали багато римських законів. Разом із постановами самого імператора вони були записані у збірник, що дістав назву «Кодекс Юстиніана»7. Відтоді на всій території Візантії діяли єдині закони та єдина судова система.

Юстиніан зробив спробу відновити Римську імперію в колишніх межах і приєднав до своїх володінь Італію, Північну Африку, частину Піренейського півострова. Для зміцнення кордонів імперії було збудовано безперервну лінію фортець. Однак величезна держава, створена силою зброї, була неміцною.

3. ВІЗАНТІЯ В IX-XV ст. РОЗКВІТ ВІЗАНТІЇ ЗА МАКЕДОНСЬКОЇ ДИНАСТІЇ І ДИНАСТІЇ КОМНІНІВ

Визначте основні періоди розвитку Візантії в IX-XV ст.

Після смерті Юстиніана Візантія поступово втратила більшість своїх володінь. У наступні століття вона боролася зі слов’янами та арабами, в XI ст. турки-сельджуки8 розгромили ромейську армію, взяли в полон імператора та захопили майже всю Малу Азію.

У ІХ-ХІІ ст., у період правління імператорів македонської династії і династії Комнінів, Візантія знову досягла процвітання. Територія імперії зростала, ожили міста, розвивалося сільське господарство.

7 Кодекс — збірка законів.

8 Турки-сельджуки — загальна назва тюркських племен, об’єднаних у X ст. Сельджуком — засновником однойменної династії.

Що вразило мандрівника у візантійській торгівлі? Спираючись на текст документа й зображення, дайте назву малюнкові та поясніть її.

ІЗ ЗАПИСОК СЕРЕДНЬОВІЧНОГО МАНДРІВНИКА ПРО КОНСТАНТИНОПОЛЬ (XII ст.)

Половина міста оточена морем, а половина — сушею. Сюди приїздять купці з Месопотамії, Персії, усіх царств землі Єгипетської, Палестини, Русі, Угорщини, Іспанії... Цьому гомінкому місту немає рівних, за винятком Багдада. Вражає собор Святої Софії. У жодному храмі світу не знайти стільки багатств, скільки тут... Біля стін палацу є місце розваги царя — іподром9.

З усієї грецької землі привозять сюди товари. Башти наповнюються золотом, шовковими й пурпурними тканинами... Кажуть, що прибутки цього міста від винаймання крамниць і ринків та мита з торговців досягають щоденно 20 тисяч золотих монет. Ця країна така велика і багата усілякими плодами, а також хлібом, м’ясом і вином, що жодна інша не зрівняється з нею.

Константинополь (сучасна історична реконструкція)

Проте попереду на Візантію чекали важкі випробування. У XIII ст., після багатомісячної облоги, Константинополь було захоплено рицарями-хрестоносцями10. Унаслідок цього на місці колишньої величезної імперії утворилося кілька невеликих держав.

9 Іподром — місце, де відбувалось випробування коней та проводилися кінноспортивні змагання.

Хоча в середині XIII ст. Візантійську імперію було відроджено, але це вже була інша країна. Від потужної імперії, могутність якої була підірвана тривалими війнами, залишилася невелика територія, що тільки назвою нагадувала про колишню велич. У 1453 р. турки-османи під керівництвом Мехмеда II Завойовника заволоділи Константинополем. Візантійська імперія загинула.

Захоплений Константинополь переможці перейменували на Стамбул. На місці Візантійської утворилась Османська імперія. А загибель Візантії деякі історики вважають кінцем Середньовіччя.

4. КУЛЬТУРА ВІЗАНТІЇ

Складіть розгорнутий план пункту. Спираючись на план, обговоріть з однокласниками культурні досягнення Візантії.

Культура Візантії, що має світове значення, виникла внаслідок унікального злиття кількох традицій — античної, християнської та країн Сходу. Це поєднання різних цивілізацій і зумовило її неповторність.

У Візантії поважали освічених людей.

Школи існували в містах, при церквах і монастирях. Не тільки знать, а й пересічні городяни прагнули дати своїм дітям освіту, адже писемна людина завжди могла заробити собі на життя переписуванням документів чи складанням скарг і прохань. В освічених людях був зацікавлений імператор, якому для керування величезною державою потрібні були грамотні чиновники.

Візантійські автори прагнули створювати свої праці за зразком давньоримських істориків, наприклад, восьмитомна «Історії війн Юстиніана з персами, вандалами і готами» Прокопія Кесарійського.

Візантійські вчені створювали праці з географії, астрономії, математики.

Лев Математик уперше застосував літери для позначення арифметичних дій.

Прокопій Кесарійський (середньовічне зображення)

10 Детальніше про походи рицарів-хрестоносців ви дізнаєтесь у розділі «Середньовічний світ Західної Європи».

Цей учений прославився й винайденням світлового телеграфу для передавання повідомлень на великі відстані.

Особливою гордістю ромеїв був «грецький вогонь». Завдяки знанням із хімії візантійські вчені створили запальну суміш, що горіла навіть на воді, знищуючи ворожі судна. Склад і виробництво «грецького вогню» візантійці тримали в таємниці.

У який спосіб візантійці використовували нову зброю? Чому її застосування було небезпечним для супротивника?

Використання «грецького вогню» в морському бою (ілюстрація із середньовічного манускрипта)

Розвивались у Візантії також архітектура й живопис. Площі та вулиці Константинополя прикрашали античні статуї героїв і язичницьких богів. Тут височіли чудові палаци імператора та знаті, громадські будівлі.

Опишіть споруди, зображені на середньовічному малюнку. Припустіть, яке враження справляв Константинополь на сучасників.

Константинополь (середньовічне зображення)

Особливо багато будівель було зведено за Юстиніана І. Саме він наказав спорудити найбільший у той час храм християнського світу — собор Святої Софії Премудрості Божої.

Назвіть види мистецтва Візантії, представлені на ілюстраціях. Про що розповідають нам ці візуальні джерела?

Храм Св. Софії в Константинополі (сучасне фото)

Жінка з глеком (мозаїка Великого імператорського палацу в Константинополі)

Заставка рукописного Євангелія

Тріумф Юстиніана. Слонова кістка (VI ст.)

Камея11 із зображенням імператора Константина

11 Камея — ювелірна прикраса у вигляді випуклих зображень, зроблених на дорогоцінних каменях чи на морських мушлях.

Загалом візантійська культура мала значний вплив на країни Європи. Візантія пережила Західну Римську імперію на ціле тисячоліття. Недарма історики часто називають її «мостом» між Стародавнім світом та Середньовіччям.

1. Як називали себе візантійці? Чому?

2. Чому VI ст. вважається «часом Юстиніана»?

3. Яких успіхів досягли візантійські вчені та митці?

4. Поміркуйте, за які досягнення Юстиніана назвали Великим.

5. Поясніть, чому територія Візантії постійно змінювалася.

6. Як ви вважаєте, чому історики називають Візантію «мостом» між Стародавнім світом і Середньовіччям?

1. Доведіть, що Константинополь був одним із найбагатших і найкрасивіших міст тогочасного світу.

2. Які сторінки історії Київської держави, пов’язані з Візантією, вам відомі?

3. Що символізував собор Святої Софії Премудрості Божої? Чому його називають нерукотворним дивом? За можливості, підготуйте віртуальну екскурсію по знаменитому собору.

ІСТОРИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Як жили візантійці

Зазвичай міські житла візантійців були різноманітно вмебльовані. На відміну від давніх римлян, візантійці сиділи за столами на стільцях, а відпочивали у високих кріслах, ставлячи ноги на підставки. Одяг зберігали у скринях, а шафи для одягу були тільки в палацах. Дерев’яні ліжка з високими узголів’ями в багатих будинках покривали пуховими матрацами. Поверх них клали килими або шкури. Світло проникало в житло крізь вікна; у багатих будинках вони були засклені. Ввечері засвічували олійні світильники.

Міські бідняки тулилися в жалюгідних комірках, які опалювалися жаровнею з вугіллям, а обстановку становила покрита ганчір’ям лежанка.

Візантійці мало цікавилися громадськими справами, зосередившись на сім’ї. Одружувались рано: юнаки в 14-15 років, дівчата ще раніше. Заручини часто відбувалися між дітьми з волі батьків. Покірність батькові, шанування матері вважались обов’язком.

Візантійські меблі (середньовічні зображення)

Практичне заняття. Вплив Візантії, імперії Карла Великого, Арабського Халіфату на становлення середньовічної Європи

Поява перших імперій Середньовіччя пов’язана, з одного боку, із грандіозними завоюваннями, а з іншого, — зі становленням двох світових релігій. У перші століття існування християнства зародилися Візантія і Франкська імперія, з появою ісламу постав Арабський Халіфат. Зусиллями трьох імперій були значною мірою збережені твори Давньої Греції і Давнього Риму. Взаємодія держав, створення народами, які населяли імперії, унікальних культур не тільки заклали основу єдиної і різнобічної середньовічної цивілізації, а й вплинули на подальший розвиток людства. Щоправда, жодна з цих імперій «не вийшла» за межі Середніх віків.

Назвіть: перші середньовічні імперії; періоди існування кожної з них; території, на яких вони існували; видатних діячів.

Подумайте, чи здійснили ці імперії вплив на європейську історію, чи їх існування пройшло для нащадків непомітно. Чому?

Працюючи на уроці, пам’ятайте, що наприкінці вам необхідно буде знову дати відповідь на останнє запитання.

Об’єднайтесь у 6 груп по 3-5 осіб. Із кожним пунктом параграфа працюватимуть по 2 групи протягом 10-12 хвилин. Ви маєте прочитати текст і обговорити відповіді на поставлені запитання. Після завершення роботи доповідач кожної групи представляє її думки класові.

1. КАРОЛІНГСЬКЕ ВІДРОДЖЕННЯ

Завдання групи 1

1. Розгляньте карту на с. 28. Назвіть території, завойовані Франкською імперією. Закінчіть речення: Територія імперії простягалася від... — до.... Які народи об’єднала імперія? На які народи, що жили поряд, вона могла впливати?

2. Що називають Каролінгським відродженням? На основі тексту визначте основні риси цього періоду й запишіть їх у зошит.

Завдання групи 2

1. Читаючи текст, визначте та запишіть у зошит, у чому значення Каролінгського відродження для подальшого розвитку європейської культури.

2. Розгляньте ілюстрації § 4 і на с. 51. Як вони доповнюють ваші висновки? (Скористайтеся фразою: На ілюстрації... я бачу..., це підтверджує....)

Алкуїн (мініатюра XVI ст.)

Франкська імперія була потужною державою раннього Середньовіччя.

Карл Великий прагнув відродити високу культуру античності, тому короткочасний період культурного розквіту за династії Каролінгів (VIII-IX ст.) дістав назву «Каролінгське відродження».

Карл Великий запрошував до свого двору освічених людей з інших країн — Італії, Іспанії, Англії. Зокрема, тут працював учений аббат Алкуїн, який написав перші доступні та зрозумілі підручники з граматики, риторики й діалектики, що ними користувалися протягом усього Середньовіччя. У Франкській державі зростала кількість освічених людей.

Недарма історики кажуть, що культура Каролінгського відродження була насамперед шкільною, бо мала на меті створення нових шкіл.

Карл Великий видавав капітулярії (закони), які стосувалися різних сфер життя франків. Ці закони лягли в основу середньовічного права. Карл дбав і про розвиток історичної науки. При його дворі були створені численні хроніки, які відтворювали історичні події того часу. Уривки з них й до сьогодні вміщуються у шкільні підручники історії.

Наслідуючи римських імператорів, Карл будував в Аахені й інших містах кам’яні палаци та церкви. Пам’ять про це зберігає Аахенська капела (домашня церква) — чи не єдина споруда, зведена за його правління, що дійшла до наших часів.

Надзвичайного розквіту досягло мистецтво книжкової мініатюри. У кінці VIII ст. за допомогою Карла Великого в Аахені було організовано майстерню з переписування книжок.

Капела в Аахені (VIII ст.)

Жан Фуке. Карл Великий Будівельник (1460 р.)

Завдяки зусиллям учених і переписувачів книг, латинську мову не було забуто: в результаті змішання латини й мов варварів-германців утворились італійська, португальська, румунська, іспанська та французька мови. Саме латину використовували в усіх навчальних закладах Середньовіччя.

2. ВІЗАНТІЯ — МІСТ У ЧАСІ ТА ПРОСТОРІ

Завдання групи 3

1. Розгляньте карту на с. 22. Назвіть території, завойовані Візантійською імперією. Закінчіть речення: Територія імперії простягалася від ... — до... .Які народи об’єднала імперія? На які народи, що жили по сусідству, вона могла впливати?

2. Чому Візантію історики називають мостом у часі та просторі? Запишіть у зошит свою відповідь.

Завдання групи 4

1. Ознайомтеся з текстом і випишіть у зошит, які з досягнень Візантії ми використовуємо дотепер.

2. Розгляньте ілюстрації § 5 та на с. 52-53. Як ілюстрації доповнюють ваші висновки?

(Скористайтеся фразою: На ілюстрації... я бачу..., це підтверджує....)

Невід’ємною частиною європейського Середньовіччя є історія Візантії — тисячолітньої імперії, яка, зберігаючи античну спадщину, справила значний вплив на розвиток культури європейських народів.

Візантія зберегла центри античної науки й освіти, на основі яких у Константинополі вже в IX ст. було відкрито вищу школу, де викладали міфологію, історію, літературу, а в XI ст. — університет із філософським і юридичним факультетами.

За імператора Константина Багрянородного (X ст.) було створено близько 50 своєрідних «енциклопедій» і окремих трактатів з медицини, історії, географії, військового мистецтва та інших наук. До нас дійшли праці імператора «Про керівництво імперією», «Про церемонії імператорського двору» тощо. Й сьогодні ці твори допомагають історикам досліджувати Візантію та Київську державу, дізнаватися про країни й народи, які існували поряд з цими державами.

Христос, що благославляє Константина Багрянородного (різьблення по слоновій кістці, близько 945 р.)

Христос Пантократор (ікона XIV ст., Афон)

Вишгородська Богоматір (Візантія, початок XII ст.)

Наприкінці IX ст. Візантія активно поширювала християнство в Київській державі, Болгарії, Сербії. Прийняття християнства ввело ці країни в коло європейських держав, укріпляло їх міжнародний авторитет, зміцнювало державну владу й територіальну єдність. Разом із християнством у цих державах поширюється іконопис, створений за візантійським каноном — особливими правилами зображення святих, біблійних сюжетів, добору кольорів тощо.

Наприклад, на багатьох іконах і фресках й до сьогодні Ісус Христос зображується із благословляючим жестом однієї руки та книгою в іншій. Такий тип зображення отримав назву Христос Пантократор, що означає Вседержитель. В історії України особлива роль належить візантійській іконі Божої Матері, привезеній до Києва у XII ст., яка спочатку перебувала в храмі міста Вишгорода.

Багато народів навчились у візантійців зводити храми, прикрашати їх мозаїками, фресками, створювати книжкові мініатюри.

І досі є поширеними запозичені у Візантії імена грецького походження: Андрій, Петро, Олександр, Галина, Ірина та ін.

Фрагмент мозаїки підлоги (V cт.)

Рельєф, що зображує імператорську сім’ю та інших глядачів на виставі (V ст.)

3. АРАБИ — ПОСЕРЕДНИКИ МІЖ ЗАХОДОМ І СХОДОМ

Завдання групи 5

1. Розгляньте карту на е. 44 Назвіть території, завойовані Арабським Халіфатом. Закінчіть речення: Територія Халіфату простягалася від ... - до ... . Які народи об’єднав Халіфат? На які народи, що жили по сусідству, він міг впливати?

2. Дехто з учених-істориків уважає, що араби були посередниками між Заходом і Сходом, а також між античністю та Середньовіччям. Чи погоджуєтеся ви з ними? Свої думки запишіть у зошит.

Завдання групи 6

1. Ознайомтеся з текстом, випишіть у зошит, які з досягнень арабської культури ми використовуємо дотепер.

2. Розгляньте ілюстрації до § 6 та нас. 54-55. Як ілюстрації доповнюють ваші висновки?

(Скористайтеся фразою: На ілюстрації... я бачу..., це підтверджує....)

Відтоді, як постав Арабський Халіфат, мусульмани і християни весь час взаємодіяли: воювали між собою, торгували, обмінювалися досягненнями культури тощо. А після того, як араби захопили Єрусалим, це місто стало священним для трьох релігій: іудаїзму, християнства та ісламу.

В Арабському Халіфаті значну увагу приділяли освіті, там створили вищі школи, що пізніше слугували прикладом для європейських. Крім шкіл, у великих містах відкривалися бібліотеки, які налічували сотні книжок, й обсерваторії. Арабськими досягненнями в науці, насамперед у медицині, природничих науках і філософії, користувалися європейські вчені протягом багатьох століть. А праці арабських учених про життя східних слов’ян залишаються важливим історичним джерелом для дослідження минулого нашої держави.

Середньовічні арабські мініатюри: «Літературне зібрання поблизу водойми»

«Середньовічна аптека»

Арабська, як і латина в Європі, стала мовою діловодства, літератури, науки та навчання для багатьох народів.

У Халіфаті збудували один з найкращих флотів, створили навігаційні прибори й карти, якими користувалися вже інші народи та країни.

Перша у світі аптека була відкрита в Арабському Халіфаті. Араби познайомили Європу з папером, що його винайшли китайці, індійськими шахами та цифрами, водночас освічені мусульмани читали в перекладі праці Платона, Аристотеля та інших античних учених.

Наслідуючи римські традиції користування лазнями, мусульмани поширили їх по всій державі. Лазні нагадували клуби, де можна було поспілкуватися один з одним. 

1. Мечеть Аскарія (Ірак)

2. Мавзолей Саманідів у Бухарі (Узбекистан)

3. Молитовна зала Кордовської мечеті з колонами (Іспанія)

• Що цікавого ви дізнались на уроці? Що вас подивувало? Про що хотілося б дізнатися більше?

• Подумайте, чи справили ранньосередньовічні імперії вплив на європейську історію, чи їх існування минуло для нащадків непомітно. Чому ви так вважаєте? Аргументуйте.

Україна — це Європа

У IX ст. утворилася одна з найбільших держав середньовічної Європи — Київська держава (Русь-Україна). Вона стала надійною ланкою, що пов’язувала Західну Європу з країнами Сходу, Візантією та Скандинавією. Прийняття християнства зумовило її швидке входження в загальноєвропейську спільноту. І в європейських, і в арабських джерелах Київська держава постає самостійною країною, князі якої пов’язані шлюбами з правлячими династіями Європи, а воїни беруть участь у європейських битвах. Недарма сучасні історики порівнюють роль Київської держави в Східній Європі з Франкською імперією в Західній.

Наприкінці кожного розділу ви зможете ознайомитися із тим, як загальні процеси, що були притаманні країнам середньовічної Європи, відображалися в історії України, як наші предки долучалися до подій і традицій європейського життя. А створені при європейських храмах скрипторії — майстерні для переписування книг — набули поширення й на Русі-Україні та зберегли для нас пам’ять про матеріальний і духовний світ предків сучасних українців.

Княгиня Ольга в Константинополі з Константином Багрянородним (давньоруська мініатюра)

Готуємося до уроку узагальнення та тематичного оцінювання Перевірте свої знання з розділу «ПЕРШІ СЕРЕДНЬОВІЧНІ ДЕРЖАВИ»

• Пригадайте хронологічні межі та періодизацію Середньовіччя, час Великого переселення народів, існування та піднесення Франкського королівства, Франкської й Візантійської імперій, Арабського Халіфату, життя Мухаммада, виникнення ісламу, дати падіння Західної Римської імперії, утворення Франкської імперії, Верденського договору, початку ісламського літочислення, загибелі Візантійської імперії. Покажіть на карті зазначені держави.

• Визначте причини, сутність і наслідки Великого переселення народів. Покажіть на карті його напрямки.

• Охарактеризуйте становлення Середньовіччя та перші середньовічні держави, використовуючи поняття: «Середні віки», «цивілізація», «варвари», «Велике переселення народів», «варварське королівство», «Халіфат», «іслам», «Коран», «Каролінгське відродження», «арабо-мусульманська цивілізація», «василевс», «імперія».

• Оцініть внесок Франкської та Візантійської імперій, Арабського Халіфату до світової духовної спадщини.

• Складіть статтю до Вікіпедії про одного з історичних діячів раннього Середньовіччя, обґрунтуйте свій вибір.

Немає коментарів:

Дописати коментар