Сьогодні ми маємо
нагоду з’ясувати, наскільки багатий та різноманітний тваринний світ України. Тваринний світ
України — найбільш непомітна складова її природних багатств. Але від цього він
не стає менш важливим для існування природи взагалі, адже навіть від маленької
комашки можна провести ланцюжок залежності до рослин, а від них — до ґрунтів,
кліматичних особливостей, водних запасів, геологічних процесів і, врешті-решт,
до існування власне людини.
Були у матері-Природи
Дві донечки такої вроди:
Хто їх побачив хоч на мить,
Не зміг забути і розлюбить.
Голубооку звали Флора
У неї очі — наче зорі,
Завжди замріяна, тендітна,
Ласкава, ніжна і привітна.
А Фауна — швидка, як вітер,
Могла з птахами політати,
І за оленями стрибати,
І з білочками пустувати.
Обидві світ живий любили,
Тому його боготворили;
Тож вирішила мудра мати
В придане їм дарунки дати:
Мрійливій Флорі — світ рослинний,
А жвавій Фауні — тваринний,
Щоб берегли і доглядали,
Від всього злого захищали.
Живуть в легендах і понині
Живого світу дві богині.
Б. В.
Завірюха
Учитель разом з учнями аналізує зміст вірша, формулює тему уроку.
1. Різноманітність тваринного світу
В Україні налічують понад 44 тис. видів тварин, серед них понад 1000 — найпростіших і плоских червів, близько 39 000 членистоногих, понад 270 риб, близько 350 птахів та понад 100 ссавців. Геологічна історія
та господарська діяльність людини упродовж тривалого періоду освоєння території
значно вплинула на видовий склад тваринного світу, спричинила видові та
чисельні зміни й навіть зникнення певних видів.
Методичний прийом «Розпізнай мене»
Учням демонструють малюнки тварин, що мешкали на території України, але зникли упродовж останнього часу: заєць-біляк, кулан, кречітка, кроншнеп тонкодзьобий, орел степовий, росомаха, сайга, соболь, стерв’ятник, тюлень-монах, тарпан, тур.
2. Закономірності
розповсюдження тварин
Оскільки тварини здатні до міграцій, чітко
визначити межі їхнього існування неможливо. Але загалом тваринний світ розповсюджений
згідно законів зональності та поясності. Залежно від умов існування види тварин
утворюють фауністичні угрупування, які відповідають основним рослинним
угрупованням.
Методичний прийом
«Картографічний практикум»
Робота з картою
За картами атласу простежте основні ареали
фауністичних угруповань.
Методичний прийом «Nota bene» (замітка на полях)
Фауністичні угруповання — це групи видів тварин, які виникли в одному географічному регіоні та мають подібні умови існування.
3. Фауністичні угруповання
- Лісове.
Поширене
територією Полісся. Життя тварин пов’язане з умовами лісу, луків, боліт.
- Лісостепове.
Південна
межа йде з південного заходу на північний схід (аналогічно до рослинності).
Водяться тварини лісової зони, до яких додаються види, пристосовані до степових
умов.
- Степове.
Переважають
степові види, насамперед гризуни, птахи, колись у минулому були великі стада
копитних.
-
Азональні. Карпатське та
гірського Криму з набором тварин, пристосованих до гірських типів рослинності,
кліматичних умов. Заплавне поширене в заплавах великих річок, де тварини
пристосовані до водних та лучних умов існування.
Методичний прийом
«Географічна лабораторія»
Робота в групах. Клас об’єднується в чотири групи і, користуючись наявними джерелами інформації, досліджує фауністичні угруповання зазначених регіонів.
4. Тваринні
ресурси
Тваринні ресурси — частина біологічних ресурсів певної території, представлених різними
видами тварин для задоволення матеріальних та моральних потреб людини.
Методичний прийом «Nota bene» (замітка на полях)
Акліматизація (грецькою — до
клімату) — пристосування організмів до нових умов існування.
Реакліматизація — це відновлення
зниклих або вимерлих тварин з певного регіону.
Методичний прийом
«Проблемне питання»
На вашу думку, якого захисту потребує тваринний світ?
5. Охорона тваринного світу
Знищення або зменшення кількості видів тварин на території України відбувається активними темпами внаслідок господарської діяльності людини. Водночас збільшилась кількість тварин-шкідників, завезених з інших територій, і тварин, що пристосувалися до мешкання поблизу людського житла. Основні заходи спрямовані на збереження середовища існування тварин, розмноження рідкісних та видів на межі зникнення, реакліматизацію раніше знищених видів, створення заказників і заповідників з метою охорони певних видів.
Методичний прийом
«Бесіда»
·
Назвіть
видовий склад тваринного світу України.
·
Схарактеризуйте
фауністичний склад лісів, луків, степів,
боліт, водойм.
·
Перелічіть
види тварин, які занесені до Червоної книги України.
·
Наведіть
приклади акліматизації та реакліматизації тварин.
·
Зробіть
висновки щодо закономірностей поширення основних
типів тваринного світу в Україні та
продемонструйте це на карті.
·
Оцініть
стан тваринних ресурсів та їхню роль у господарській
діяльності людини.
Методичний прийом
«Мандрівка в Інтернет»
самостійно знайди в
мережі Інтернет інформацію про діяльність заповідників та національних парків
щодо охорони та відтворення тваринного світу України.
Немає коментарів:
Дописати коментар