ТЕМА. КОНФЛІКТИ ЗДОРОВ’Я
Поняття конфлікту. Види і способи розв’язання конфліктів
Мета: формувати поняття «конфлікт» і «конфліктна ситуація»; ознайомити з причинами виникнення конфліктів, їх видами, стадіями розвитку, способами запобігання; розвивати навички контролю за власною поведінкою, уникати провокаційних дій із боку інших людей; виховувати стриманість, толерантність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники,
зошити, картки з висловами, капелюх, музичний супровід.
Жити — значить мати проблеми.
Розв’язувати їх — значить рости інтелектуально.
Дж. П. Гілфорд, психолог
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання вчителя
Установка на позитивний емоційний настрій
Учні разом повторюють за вчителем: «Я комфортно себе почуваю в колективі...
дружньому...».
Учні доповнюють фразу словами з домашнього завдання.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Ø Як ви оцінюєте свої стосунки з іншими людьми?
Ø Назвіть дії, що сприяють зміцненню стосунків, та дії, що псують їх.
Ø Порівняйте стосунки з батьками, іншими членами родини, учителями й друзями.
Що в них спільного? Чим вони відрізняються?
Ø Порівняйте здорові й нездорові стосунки.
Ø Доведіть переваги здорових стосунків.
Висновок. Цицерон говорив:
«Кожна людина може помилятися, але нікому, крім дурня, не властиве прагнення
вперто захищати помилку.»
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя з елементами інтерактивних вправ, бесіди
— Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське
спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей — досить складний і
тонкий процес. Кожен із нас учиться цьому все життя, здобуваючи досвід, часто
за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в
ситуації, які визначаємо як конфліктні.
— Яку роль відіграють конфлікти в нашому житті?
Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати? Про це ми з вами і
поговоримо на уроці.
2. Вправа «Асоціативний кущ»
— Які емоції й асоціації викликає у вас слово «конфлікт»? (Лайка,
сльози, бійки, синці, кулаки, сварки, образи, вбивства тощо)
— Як бачимо, переважають негативні емоції й асоціації. Невже нічого
позитивного немає в конфліктах? (Пошуки істини, відкриття, самоствердження
тощо)
3. Робота з термінами
Конфлікт — сутичка, суперечка, зіткнення протилежних поглядів, інтересів, бажань,
норм поведінки.
·
конструктивні
(творчі),
·
деструктивні
(руйнівні),
·
стабілізаційні.
Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, котра безпосередньо цим
займається, — конфліктологія. Що ж таке конфлікт?
Висновок. Конфлікт — це процес
різного загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін.
Ø Чи були ви коли-небудь учасником якогось конфлікту?
Ø Де у вас виникають конфлікти?
Ø Час минає. Конфлікт проходить. Що ви відчуваєте, коли згадуєте якийсь
конфлікт?
Ø Вам неприємно про це згадувати?
Ø Ви про це згадуєте із задоволенням?
Ø Вам однаково?
Ø Ви б хотіли про це забути?
4. Складання «Формули конфлікту»
У тлумачному словнику слово «конфлікт» означає «зіткнення, серйозна
розбіжність, суперечка». Для виникнення конфлікту потрібна конфліктна ситуація.
Ø Яка ж «формула конфлікту»? (Спільне обговорення.)
·
проблеми;
·
учасників;
·
конфліктної ситуації;
·
інциденту.
5. Моделювання конфліктних ситуацій
Пропоную пригадати будь-яку конфліктну ситуацію зі свого життя і визначити
складові конфлікту.
— Існує такий термін «конфліктна особистість». Як би ви визначили риси
характеру такої особистості, її ознаки?
Обговорення.
Висновок. У такої особистості:
1. Бажання домінувати за будь-яких обставин.
2. Бути занадто принциповою.
3. Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях.
4. Поганий настрій, роздратованість.
5. Несправедлива оцінка вчинків і дій інших.
Ø Чи подобається вам спілкуватися з конфліктною особистістю? Чому?
Ø А чи не буваєте ви інколи такими особистостями?
Дейл Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли —
значить програли, якщо перемогли — теж програли». Чому? (Обговорення.)
(Здобувши перемогу, ви почуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник?
Ви змусили його відчувати вашу перемогу. Ви зачепили його самолюбство. Він
гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?)
Висновок. Якщо ти прагнеш
чогось досягти в житті, ніколи не витрачай часу на сварки. Єдиний спосіб
виграти в суперечці — це уникнути її.
7. Гра «Твоя візитівка»
Кожен говорить про себе два-три речення. Називає рису, яка, на його думку,
притаманна лише йому. Наприклад: «Я дуже люблю котів, збирати календарики й
читати книги.» (Обговорення.)
Ø Бачите, ви всі маєте різні захоплення, смаки. Ми всі різні та неповторні
особистості, але рівні у правах на життя, щастя, здоров’я.
Ø Чи погоджуєтеся ви з думкою, що кожен із вас має право на повагу й
терпимість із боку оточуючих?
8. Оздоровлювальна
вправа «Музичний ритм» (під музичний
супровід)
Мета: підвищення
згуртованості класу.
Учні стоять у колі. Учитель кілька разів плескає в долоні з певною
швидкістю, задаючи ритм, який учні повинні підтримати в такий спосіб: учень, що
знаходиться праворуч від учителя, робить один оплеск, за ним наступний і т. д.
так, аби створювати відчуття, наче в заданому ритмі плескає одна людина, а не
всі члени групи по черзі. Ця вправа рідко вдається з першого разу. Після
кількох тренувальних кіл із гри поступово вибувають учні, які порушують
загальний ритм.
Модифікація вправи. Учитель плескає в долоні яку-небудь нескладну музичну фразу. Потім кожний
по черзі її повторює. Можливе одночасне відбивання ритму всім класом.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1. Робота за підручником (обговорення ситуацій)
Відпрацювання навичок самоконтролю в конфліктних ситуаціях.
2. Бесіда з учнями
Ø Назвіть причини виникнення конфліктів.
Ø Хто бере участь у конфлікті?
Ø Що хоче кожний учасник від конфліктної ситуації?
Ø Як почувається кожен із учасників конфлікту?
3. Тестування
Рівень конфліктності особистості пропоную визначити за допомогою тесту.
Тест «Чи подобається вам конфліктувати?»
1. У громадському транспорті розпочалася голосна сварка. Ваша реакція:
а) не беру участі;
б) коротко висловлююсь на захист сторони, яку вважаю
правою;
в) активно втручаюся в суперечку, викликаючи «вогонь» на себе.
2. Чи скаржитеся ви батькам на вчителів?
а) ні;
б) тільки якщо маю для цього вагомі підстави;
в) критикую з будь-якого приводу не лише вчителів, але й
однолітків-підлабузників.
3. Чи часто ви сперечаєтеся з друзями?
а) Тільки якщо вони не ображаються;
б) лише з принципових питань;
в) суперечки — моя улюблена справа.
4. Ви стоїте в черзі за хлібом. Хоча кількість покупців невелика,
знаходяться такі, що хотять купити хліб поза чергою. Як ви реагуєте?
а) Подумки обурююсь, але мовчу;
б) роблю зауваження;
в) проходжу вперед і починаю стежити за порядком.
5. У шкільній їдальні вам дали недосолену страву. Ваша реакція:
а) не здійматиму галасу через дрібниці;
б) мовчки попрошу солі;
в) не утримаюсь від зауважень і демонстративно відмовлюся від їжі.
6. Якщо хтось у школі випадково наступив вам на ногу:
а) з обуренням подивлюсь на кривдника;
б) коректно зроблю зауваження;
в) висловлюсь по «повній програмі».
7. Якщо хтось із близьких родичів придбав для вас річ, яка вам не
подобається:
а) промовчу;
б) обмежуся коротким коментарем;
в) учиню скандал із коментарями.
8. Не пощастило в лотереї. Як ви до цього поставитесь?
а) Спробую здаватися байдужим;
б) відреагую з гумором;
в) з обуренням висловлюватиму власні думки.
Підрахунок балів: за кожну відповідь «а» — 4 бали; «б» — 2 бали; «в» — 1
бал.
Інтерпретація результатів:
·
до 10 балів:
суперечки й конфлікти — це «повітря», без якого ви не можете жити. Полюбляєте
критикувати інших, але якщо чуєте зауваження на свою адресу, можете «з’їсти
живцем». Ваша критика — заради критики, не для користі справи. Ваша
нестриманість і грубість відштовхують людей. У вас немає справжніх друзів.
Отже, намагайтеся перебороти свій конфліктний характер;
·
від 11 до 22 балів:
ви конфліктуєте лише тоді, коли немає іншого виходу й інші засоби вичерпані. Ви
відверто відстоюєте свої погляди, тому маєте славу конфліктної людини.
Насправді ж, конфліктуєте лише за певних обставин;
·
від 23 до 32 балів:
на перший погляд ви — тихоня. Насправді — ви тактовна й миролюбна людина, яка
вміє поводити себе в конфліктній ситуації. Ви уникаєте суперечок і конфліктів.
V. ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
І рівень — опрацювати
матеріал у підручнику.
ІІ рівень — описати конфлікти,
що відбулися з вами або які вам доводилося спостерігати.
ІІІ рівень — скласти
правила спілкування в конфліктній ситуації.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Пропоную вам закінчити вислови.
Учні беруть із капелюха картку з висловом і продовжують його.
·
Найголовніше, щоб
обидві сторони бажали... (розв’язання конфлікту).
·
Розберіться в
істинних причинах і зосередьте увагу на проблемі й на тому,... (як її
розв’язати).
·
Пробачення допоможе
звільнитися від того негативу,... (який накопичився в результаті конфлікту).
·
Дайте можливість
партнерові висловитися,... (уважно його послухайте).
·
Надайте
співрозмовникові психологічну паузу... (для зняття емоційного напруження).
·
Визнавайте свої
помилки до того, як співрозмовник почне вас... (критикувати).
·
Не поспішайте
реагувати на чуже... (роздратування).
·
Ідіть на всі
можливі... (компроміси).
·
Не критикуйте
особистість партнера. Ніколи не завдавайте емоційної... (шкоди особистості).
·
Поступайтеся в
дрібницях, щоб добитися... (перемоги в головному).
·
Створіть можливість
гідного виходу із конфлікту, щоб «зберегти... (час і здоров’я).
·
Не уникайте
конфліктів (вони неминучі!), а намагайтеся їх... (розв’язати або уникнути
негативних наслідків).
· Пам’ятайте, що безвихідних ситуацій... (не буває).
У цьому параграфі ти:
- дізнаєшся, чому між людьми виникають конфлікти;
- навчишся розрізняти конфлікти поглядів і конфлікти інтересів;
- дізнаєшся про способи розв’язання конфліктів;
- потренуєшся розпізнавати конфлікти у щоденному житті.
Конфлікти — частина стосунків
1. Об’єднайтесь у пари і розкажіть одне одному ситуацію, коли ви сварилися або сперечалися з друзями чи іншими дітьми.
- Що спричинило суперечку?
- Як це відбувалося?
2. Наведіть приклади дій, які можуть спричинити суперечку (обзивання, нетактовні висловлювання, поширення пліток, заперечення чиєїсь думки...).
. Назвіть почуття, що виникають в учасників конфлікту (гнів, образа, розчарування...).
4*. Подумайте, які наслідки для здоров’я можуть мати конфлікти (образи, бійка, розрив дружби...).
Ти можеш зробити висновок, що конфлікти — це винятково негативне явище, і тому їх треба завжди уникати. Але це не так. Конфлікти є частиною стосунків.
Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють або відпочивають, іноді з’ясовується, що вони по-різному розуміють, що є необхідним, важливим чи правильним, або їхні інтереси можуть не збігатися. Однак це не означає, що вони приречені на сварки і суперечки. Кожному треба навчитися мирно розв’язувати конфлікти.
Ці уміння чи не найважливіші для тебе. Вони допоможуть зменшити кількість стресів у твоєму житті, підвищать твій авторитет, популярність, рівень упевненості та самоповаги.
Види конфліктів
Конфлікти, спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи уподобаннях людей, називають конфліктами поглядів. Коли конфлікти виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей — це конфлікти інтересів. Розв’язують ці конфлікти по-різному.
Конфлікти поглядів
Часто, коли люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда), вони ніби спілкуються різними мовами. Те, що для одного «добре», може бути «погане» для іншого; те, що одному подобається, в іншого може викликати відразу.
Однак розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники повинні змінити свою віру, погляди чи переконання. У таких випадках слід пригадати народну мудрість: «На колір і смак товариш не всяк». Дуже важливо розвинути в собі толерантність - уміння визнавати і поважати право іншої людини на власну, відмінну від твоєї, думку і пам’ятати, що толерантність - це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.
Два товариші Володя і Раміль — дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Володя — вболівальник київського «Динамо», а Раміль донецького «Шахтаря». Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести переваги улюбленої команди і переконати товариша вболівати за неї.
Та чи варто це робити? Краще визнати право друга вболівати за команду, яка йому подобається, утримуватися від нападок на неї і обговорювати те, що чим краще гратимуть обидві команди, тим цікавіше буде дивитися матчі національного чемпіонату і тим сильнішою буде збірна України.
Пригадай подібну ситуацію зі свого життя.
- Як це було?
- Чи правильно ти діяв?
- Що можна було зробити чи сказати інакше?
Конфлікти інтересів
Зіткнення інтересів двох осіб або ігнорування однією з них інтересів і потреб іншої - друга група причин, з яких виникає переважна більшість конфліктів. Якщо люди не враховують цього, то навіть у випадку примирення конфлікт не вичерпується. Він виникатиме знову і знову. На мал. 46 зображено способи і наслідки розв’язання таких конфліктів.
Мал. 46. Способи і наслідки розв’язання конфліктів
Конструктивне розв’язання конфліктів
1. Об’єднайтесь у 4 групи. За допомогою мал. 46 підготуйте повідомлення про способи і наслідки розв’язання конфліктів. Поміркуйте, який із способів є найкращим у більшості життєвих ситуацій.
2. Обговоріть, які способи розв’язання конфлікту описано у наведених ситуаціях.
- Ситуація 1. У санаторії Олена живе в кімнаті з Вітою. Віта не прибирає своє ліжко і розкидає речі. За це їхня кімната постійно отримує зауваження. Олена спочатку терпіла, а потім не витримала і нагримала на Віту. Дівчата посварилися.
- Ситуація 2. Марина і Оксана — подруги. Оксана майже завжди поступається Марині. Та часом вона відчуває невдоволення і розчарування через те, що її інтереси не враховуються.
3. Розгляньте мал. 47 і визначте, які способи розв’язання конфліктів між братом і сестрою зображено на ньому.
Мал. 47
Стилі поведінки і конфлікти
Чи помічав ти, що деякі люди конфліктують частіше, ніж інші? Дехто з них не лише свариться з усіма (однокласниками, вчителями, батьками), а й намагається будь-що перемогти в суперечках, нерідко і за допомогою кулаків.
А дехто, навпаки, начебто й уникає конфліктів, увесь час відмовчується, намагається бути непомітним, але його все одно ображають, насміхаються з нього, іноді навіть б’ють.
Це свідчить про те, що і агресивна, і пасивна поведінка провокує конфлікти. І навпаки, впевненість у собі, адекватна самооцінка, повага до себе та інших допомагають уникати конфліктів, а якщо вони виникли — конструктивно розв’язати їх і дійти згоди.
Потренуйся розпізнавати конфліктні ситуації у реальному житті. Для цього поспостерігай за людьми, наприклад, у шкільній їдальні, а відтак опиши кілька конфліктів за таким планом:
- Хто є учасниками конфлікту? Які їхні цілі?
- Це конфлікт поглядів чи конфлікт інтересів?
- Який стиль поведінки учасників конфлікту (пасивний, агресивний, упевнений)?
- Який спосіб розв’язання конфлікту вони обрали?
Підсумки
Конфлікти невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що кожна людина є неповторною особистістю і має власні погляди та інтереси.
Якщо конфлікти виникають через розбіжності у смаках чи поглядах людей, їх слід розв’язувати на основі толерантності.
У більшості випадків конфлікти краще розв’язувати шляхом переговорів.
Упевнений стиль поведінки допомагає уникати конфліктів і конструктивно розв’язувати їх.
Немає коментарів:
Дописати коментар