Мета: формувати в учнів поняття про стосунки людей і типи стосунків у сім'ї; пояснити необхідність конструктивного розв'язання конфліктів; розглянути необхідність толерантного ставлення до чужих поглядів і переконань; порівняти правила спілкування з однокласниками, старшими і членами сім'ї; розвивати вміння вибирати належний тип стосунків із членами родини, однокласниками, друзями, учителями; виховувати толерантне ставлення до оточуючих людей.
Обладнання:
підручники, ілюстративний матеріал щодо теми уроку, картки із прислів'ями,
картки для роботи в парах,групах
Тип уроку:
комбінований.
ХІД УРОКУ
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Девіз
уроку: Не чини і не бажай іншому того, чого не бажаєш собі
2.
АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
2.1
Фронтальне
опитування
У
школі,на вулиці, в громадських місцях,вдома ми завжди спілкуємося з іншими
людьми.
Які стилі спілкування знаєте?
Які
ви знаєте засоби комунікації?
Назвіть
навички ефективного спілкування
2.2 Обговорення ситуації
Миколка дав другу диск, а він його зіпсував. Які його
дії. Як реагуватиме?
Скаже йому про це і попросить купити новий. Б)
Нічого не скаже і купить сам.в) Візьме у нього якийсь диск і так само зіпсує.
Г) Свій варіант.- Як би ви повели себе в цій ситуації?
3.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
3.1.
Читання та обговорення змісту давньої
легенди
Зустрілися
раз двоє чоловіків: білий і чорношкірий. Стали розмовляти:
— Який ти потворний, негре. Неначе увесь
сажею вимазаний, — сказав білий.
Чорний
зневажливо зіщулився і сказав:— Який
ти потворний, білий! Неначе тебе всього обгорнули папером.Сперечалися вони,
сперечалися, ніяк не могли дійти згоди й вирішили піти до мудреця. Вислухав їх
мудрець і сказав білому:
— Подивися, який красивий твій чорний брат.
Він чорний, як південна ніч, і в ній,
подібно до зірок, сяють очі його...Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
— А ти, друже, подивися, який красивий твій
білий брат. Він красивий, як блискучий білий сніг, що лежить на вершинах наших
гір, а волосся його — кольору сонця...
Негр
і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
А
мудрець думав про майбутнє. І видалася йому така картина.... Крутяться у
веселому хороводі, танцюючи і виспівуючи пісні, білі, чорні, жовті люди. З
любов'ю дивляться вони одне на одного. І перекриває звуки музики і пісень
чийсь молодий голос: «Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
Про
що ця легенда, чого вчить?(всі ми різні,але маємо рівні права)
Чи
можна було уникнути суперечки?
4.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
4.1.
Повідомлення теми уроку
На
сьогоднішньому уроці ми поговоримо і дізнаємось про різні види стосунків,як
покращити стосунки з різними людьми
4.
2. Вступне слово вчителя
Кожна
людина майже третину свого життя витрачає на спілкування.При цьому дуже важливо
зрозуміти 1 1-го.Усі люди спілкуються 1 з 1,між ними виникають стосунки.
Види стосунків:
приятельські;товариські;дружні;любовні;подружні;родинні.
Стосунки
бувають рівними й нерівними. Так, люди різняться за віком або професійними
вміннями. Дідусь має більший, ніж у вас, життєвий досвід: він уміє спілкуватися
з будь-ким. Звісно, за віком, уміннями і життєвим досвідом дитина не може
зрівнятися з дорослим. Однак усі ми — люди — і маємо рівні права.
4.3 Робота
з підручником .Таблиця «Правила дружби»
4.4
Гра «Вчимося робити і приймати комплімент»
.Вправа «Вальс — комплімент»
Комплімент
— це завжди деяке моральне підсилення. Спробуйте посилити комплімент
прикметником «яка».
— Яка ти чудова! Яка чудова зачіска!...
тощо.
5.УЗАГАЛЬНЕННЯ
Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ
5.1.Гра «Правильний вибір».
Якщо ви згідні із почутою думкою, то
піднімайте зелений сигнал, а якщо ні – то червоний.
1.
Друг не обманює своїх друзів.
2.
Дружить тільки для власної вигоди.
3.
Завжди готовий захистити друга і допомогти йому.
4.
Підбиває друга на погані вчинки.
5.
Відмовляється від небезпечних пропозицій і відмовляє свого друга.
6.
Міняє друзів, ніби рукавички.
7.
Намовляє проти інших дітей.
8.
Не розкриває таємниць, які йому довірив друг.
5.2. Робота в
групах
Друга шукай, |
а друг — старий. |
Одяг кращий новий, |
а знайдеш — тримай. |
Нових друзів наживай, |
і я скажу, хто ти. |
Скажи мені, хто твій
друг, |
старих — не забувай. |
Друзі пізнаються |
зате друг — скарб. |
Приятелів тьма, |
в біді. |
Скарб — не друг, |
а друга нема. |
5.3. Тест «Активність у
спілкуванні»
Потрібно
оцінити кожний вислів у балах від 0до 4.
1)
Я легко сходжуся з людьми
2)я
маю багато знайомих,яких рада бачити
3)Я
люблю багато говорити
4)з
незнайомими людьми я почуваюсь невимушено
5)я
не можу тривалий час не спілкуватися з друзями
6)з
моєю появою в класі стає веселіше
7)я
розмовляю швидко
8)коли
мені потрібно щось дізнатися,мені легше запитати,ніж шукати в книжках
9)після
довгого усамітнення мені хочеться із кимось поговорити
1-12-
ти стриманий,надаєш перевагу книжці,ніж витрачати час на спілкування
13-24- ти маєш спокійні стосунки з людьми,
відповідаєш за свої вчинки
25-36
– ти активний в розмові,любиш багато говорити,полюбляєш жарти
5.4 Розбір життєвих
ситуацій
1)
На шкільну дискотеку хлопчики й дівчатка
принесли кілька різних за стилем музичних записів.Одні хотіли танцювати
реп,а інші- диско.Вчителі дали 5хв,щоб діти домовилися.Інакше дискотеку
припинять.
Запропонуйте
вихід із цієї ситуації
2)Сергійко
вдома розповідає про новенкого учня,якому придумали прізвисько.Сергійкові
хлопчик сподобався і він просить поради,як їм потоваришувати.
-Що робити Сергійкові?Як
поводитись новенькому в класі?
6.Підсумок уроку
6.1
Підсумкова бесіда
-
Що нового дізнались на
уроці?
- Які види стосунків є?
6.2
Читання та обговорення правил спілкування (за картками)
Шість правил Дейла
Карнегі, які допоможуть сподобатися людям:
Щиро
цікавтесь іншими людьми.
Усміхайтеся.
Пам'ятайте,
що ім'я людини — це найгарніший і найважливіший звук для неї на будь-якій мові
світу.
Будьте
гарним слухачем. Заохочуйте людей говорити про самих себе.
Розмовляйте
про те, що цікавить Вашого співрозмовника.
Вселяйте
Вашому співрозмовнику відчуття власної величі, робіть це щиро.
Шукайте
в співрозмовника найкращі його якості й наголошуйте на них, якщо вони дійсно
хороші. Робіть це щиро.
6.3
Прийом «Бажаю вам...»
Учні
по черзі «дарують» побажання своїм однокласникам. Наприклад: «Бажаю вам завжди
мати вірних друзів», «Бажаю вам доброго настрою» тощо.
6.4 Оцінювання роботи
класу,учнів
6.5 Повідомлення домашнього завдання
Намалювати портрет друга
цьому параграфі ти:
□ дізнаєшся, як стосунки впливають на здоров'я і життєвий успіх людини;
□ дослідиш спільні риси і відмінності стосунків з різними людьми;
□ потренуєшся уникати непорозумінь з дорослими;
□ оціниш якість твоїх стосунків і розробиш план їх удосконалення.
Коли люди знайомляться, спілкуються, разом живуть або навчаються, між ними виникають стосунки. Стосунки бувають родинними, дружніми, діловими, романтичними. Деякі стосунки формуються за нашим бажанням, інші — незалежно від того, хочемо ми цього чи ні.
Наведіть якнайбільше прикладів стосунків (друзі, подружжя, батько і син, брат і сестра, тітка і племінниця, бабуся й онук, тренер і спортсмен, учитель і учень…).
Якщо між людьми склалися здорові стосунки, вони відчувають потребу у спілкуванні й сумують, коли змушені розлучатися. Нездорові стосунки характеризуються підозрами, егоїзмом, бажанням контролювати і підкоряти.
Здорові стосунки є запорукою щасливого і успішного життя. Вчені дослідили, що вони сприяють зменшенню кількості стресів і хвороб, зростанню популярності й упевненості в собі. У дорослому житті такі стосунки сприяють авторитету, вищому рівню фінансового добробуту, стабільності в подружньому житті, самоповазі та усвідомленню сенсу життя.
Стосунки — це зв'язок між людьми, які добре знають одне одного.
Чому? Тому що люди, між якими склалися здорові стосунки, краще задовольняють власні потреби, повніше реалізують себе, легше долають труднощі і розв'язують проблеми.
1. Розглянь мал. 44 про стосунки з різними людьми.
2. Порівняй свої стосунки з батьками, іншими членами родини, вчителями і друзями. Що спільного у цих стосунках? Чим вони різняться?
3. Намалюй портрет людини, стосунки з якою ти вважаєш особливими. Що найбільше цінуєш у цих стосунках?
Пам'ятаєш історію, як батько звелів своїм синам завжди триматися разом, і продемонстрував необхідність цього за допомогою простого віника? Адже цілий віник важко зламати, а розібравши його на окремі гілочки, зробити це дуже легко.
Уроки гусей
1. Махаючи крилами, гуси створюють підйомний потік для птахів, що летять за ними. V-подібна будова зграї приблизно на 70 відсотків зменшує зусилля під час польоту порівняно з тим, якби гуси летіли поодинці.
Урок: той, хто рухається в одному напрямку з іншими, досягає бажаного швидше і легше, тому що інші члени команди створюють для нього сприятливі умови.
2. Якщо птах випадає зі зграї і починає летіти сам по собі, він одразу відчуває опір вітру і сповільнює рух. Тому намагається якнайшвидше повернутись у зграю.
Урок: краще залишатись у команді з тими, хто рухається у тому ж напрямку, бути готовим приймати допомогу і самому надавати її іншим членам команди.
3. Коли птах, що летить попереду, втомлюється, він повертається у зграю, а на його місце стає інший.
Урок: якщо учасники команди по черзі виконуватимуть найскладнішу роботу, це піде на користь усій команді.
4. Якщо гуску підстрелили або вона захворіла, зграю залишають ще два птахи. Вони невідступно летять за нею, допомагають і захищають її, поки вона одужає або помре.
Урок: треба підтримувати одне одного і в радості, і в горі.
Батьки або дорослі, які опікуються про тебе — найрідніші для тебе люди. Теплі і щирі стосунки з ними важливі для тебе у будь-якому віці, а тим більше у підлітковому, коли ти ще не готовий до самостійного життя.
Але ти дорослішаєш, стаєш самостійнішим, і стосунки з ними також потребують змін.
Як краще переконати батьків або близьких дорослих що ти став дорослішим і потребуєш більшої свободи, дізнайся з короткого крос-тесту.
1. Тобі здається, що дорослі недостатньо поважають тебе і не дають тієї свободи, яку мають твої друзі. Ти: нічого їм не скажеш, вважатимеш, що ти гірший за інших і не заслуговуєш на те, що мають твої однолітки (2); робитимеш по-своєму, бо переконаний, що батьки відстали від життя і не розуміють потреб сучасної молоді (3); спробуєш довести їм, що вже достатньо дорослий (4)?
2. Така поведінка позбавляє тебе шансу змінити ситуацію на краще. Близькі дорослі можуть навіть не здогадуватися, що тебе турбує, а ти почуватимешся приниженим і нещасним (1).
3. Такі думки можуть викликати у тебе гнів. А гнів — найгірший порадник. Він не змінить ситуацію на краще. Агресивна поведінка лише загострить стосунки між вами, віддалить вас одне від одного. І як наслідок — ти не отримаєш того, чого прагнеш (1).
4. Цей варіант — найкращий. Але вимагає від тебе додаткових зусиль, адже ніщо важливе у житті не дається легко. Можливо, для цього доведеться взяти на себе виконання деяких домашніх обов’язків. Але коли дорослі наполягатимуть на своєму, ти сприймеш це спокійно, як таке, що зараз змінити неможливо. Згодом спробуєш поговорити з ними ще раз.
Намагайся більше спілкуватися з близькими дорослими. Лише в такому разі вони знатимуть, що з тобою відбувається і як тобі допомогти.
Завжди намагайся пояснити причини своєї поведінки, навіть якщо вчинив щось погане. Адже у більшості випадків діти роблять це не тому, що хочуть завдати прикрості, а тому, що не знають, як інакше досягти важливої мети (наприклад, щоб з ними дружили, звертали на них увагу). Якщо будеш щирим — дорослі допоможуть тобі зрозуміти, у чому ти схибив, і дадуть слушну пораду.
Наші вчинки впливають на інших людей і викликають у них різні почуття. Наприклад, ви з другом домовилися зустрітись о третій. Ти спізнився на двадцять хвилин. Він, звісно, може розсердитися на тебе. Якщо ти не помиєш за собою посуд чи забудеш прибрати ліжко, то засмутиш батьків. Не виконаєш домашнє завдання — прикро вразиш учителя. Усе це не сприятиме поліпшенню ваших стосунків.
І навпаки, якщо ти скажеш другові щось приємне, звариш картоплю до маминого приходу, будеш активним на уроці, то викличеш теплі почуття, і, отже, стосунки між тобою і другом, батьками, вчителями поліпшаться.
Оціни свої стосунки з різними людьми за 10-бальною шкалою: 10 балів — вони цілком тебе влаштовують, 0 балів — абсолютно неприйнятні.
Обери людину, стосунки з якою ти хотів би поліпшити. Включи цей пункт до проекту самовдосконалення. Для цього:
обговори це з мамою, татом чи другом. Можливо, вони додадуть кілька пунктів;
постарайся уникати таких дій. Постійно аналізуй, чи вдається тобі це робити;
приготуй для цієї людини маленький подарунок. Не обов'язково купувати його, краще зробити своїми руками (наприклад, сплести браслет чи записати на диск нову гру або прибрати у квартирі); намагайся робити маленькі сюрпризи не лише на день народження чи інші свята, а постійно радуй своїх рідних і друзів.
Навички формування стосунків
Для формування позитивних міжособистісних стосунків треба володіти багатьма життєвими навичками.
1. Об'єднайтесь у групи. На окремих картках запишіть навички, необхідні для формування стосунків (мал. 45).
2. Розкладіть ці картки у вигляді трикутника. На вершині — картка, на якій записано найважливіші, на вашу думку, навички. У другому рядку — дві картки з менш важливими, а в третьому — три з найменш важливими навичками.
3. Порівняйте трикутники у різних групах.
4. Розкажіть, чи складно було досягти порозуміння.
Мал. 45
Підсумки
Позитивні міжособистісні стосунки сприяють здоров'ю і життєвому успіху.
У групових стосунках важливо вміти надавати і приймати допомогу.
У стосунках з близькими дорослими найважливішими є довіра і щирість.
Поліпшити стосунки тобі допоможуть навички толерантності, співчуття, роботи в команді, ефективного спілкування, асертивності та уміння розв'язувати конфлікти.
Немає коментарів:
Дописати коментар