середа, 24 лютого 2021 р.

УРОК 29. НАРКОТИКИ І ВІЛ.

Мета: сформувати в школярів поняття про те, як наркоманія пов'язана з ВІЛ-інфікуванням. Пригадати базову інформацію про ВІЛ та СНІД. Проаналізувати особливості поширення ВІЛ-інфекцій серед молоді в Україні.

Мета заняття:

*    поглибити знання про ВІЛ і СНІД;

*    надати інформацію про шляхи зараження ВІЛ, а також шляхи якими ВІЛ не передається;

*    ознайомити з впливом ВІЛ на роботу людського організму та стадії протікання ВІЛ-інфекції;

*    формувати вміння, навички, які сприятимуть вихованню поведінки, що зменшує ризик ВІЛ-інфікування та  усвідомленню вибору правильного способу життя; виховувати толерантне відношення до ВІЛ-позитивних людей.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, дошка, рефлексійки, правила групи,  інформація та завдання для квесту, ватмани, фломастери, кольорові олівці,  ситуаційні завдання.

Форма проведення: тренінг.

Хід заняття

І.  Вступна частина (8 хв.)                                                              (Слайд 1)

1.    Вступне слово вчителя (3 хв.)

     Люди, які живуть поруч, утворюють ваше соціальне середовище. Це ваші батьки,

родичі, друзі, вчителі, сусіди, знайомі і незнайомі люди, громада твого міста, населення країни. Переважна більшість із них - чесні, порядні люди. Та це не означає, що у соціальному середовищі не існує можливих небезпек для твого життя і здоров'я. Вони призводять до багатьох жертв, бідності та сирітства. Серед найбільших із них – війни, різні кримінальні ситуації. На жаль, в Україні є ще одна серйозна проблема.

(Перегляд відеоролика "Социальный ролик ВИЧ все равно кто ты"

Режим доступу:  https://www.youtube.com/watch?v=StSSG7lHxcw)

Учні мають сказати якою буде тема тренінгу.

  Отже, тема нашого тренінгу звучить так: «ВІЛ/СНІД: знати, щоб жити».     

                                                                                                                       (Слайд 2, 3)

     2. Рефлексія «Очікування від тренінгу» (3 хв.)

     У кожного учня є рефлексійка, на якій вони повинні написати свої очікування та прикріпити їх плакаті «Мій шлях до знань». Дані рефлексійки прикріплюються біля підніжжя гори, що символізує потребу вивчення даного питання учнями.  (Слайд 4)

3.    Правила групи (2 хв.)

     Щоб наш урок пройшов в атмосфері відкритості, розкутості й дружньої співпраці, я хочу повторити для вас правила, за якими буде працювати наша група. (Слайд 5)

(Надруковані правила прикріплюються на магнітній дошці)

ІІ. Основна частина (44 хв.)

     1. Вправа « Мозковий штурм» (3 хв.)                                        (Слайд 6)

Встаньте ті, хто знає значення абревіатури ВІЛ і СНІД.

Сядьте ті, хто вважає СНІД хворобою  цивілізації.

Встаньте  ті, хто вважає, що ВІЛ - інфекція загрожує  особисто  вам.

Сядьте ті, хто знає, що ВІЛ – не перешкода для спілкування та дружби.

2.    Інтелектуальний квест (14 хв.)                                               (Слайд 7)

     Я впевнена, що кожен з вас володіє певною кількістю інформації з питань ВІЛ/СНІДу. Отримання нових  та удосконалення вже набутих знань сьогодні пройде у вигляді інтелектуального квесту.

     Квест - це захоплююча «жива» гра для команди з кількох осіб. Учасникам пропонується виконати певне завдання, обмежене по часу. Та окрім виконання певних завдань вам також необхідно опанувати певну кількість інформації на кожному з етапів квесту. В цій пригоді вам не обійтися без кмітливості, ерудиції, а також вміння взаємодіяти з товаришами. По завершенню виконання завдання на певному етапі команда у повному складі переходить на інший етап. Час на опанування інформації – 2 хвилини, час на виконання завдання –1 хвилина.

     Етапи квесту:                                                                                                 (Слайд 8)

1.     Як люди інфікуються ВІЛ.

2.     Стадії ВІЛ – інфекції.

3.     Ознаки ВІЛ – інфікування.

4.     Як захиститися від ВІЛ.

     Після проходження усіх етапів квесту та виконання усіх завдань відбувається їх перевірка. На екран виводяться правильні відповіді, команди звіряють свої відповіді з представленими та виставляють відповідні бали.                                 (Слайд 9)

3.    Вправа «Малюй і пиши» (17 хв.)                                     (Слайд 10)

(Перегляд відеоролика "Соціальний ролик СНІД"

Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=ZdrvqeI2YAI)

 Перед вами знаходяться аркуші паперу ( половина ватману),  кольорові олівці та фломастери. Вашим завданням буде за 5 хвилин намалювати ВІЛ-позитивну людину і написати її історію. Після завершення часу вам треба представити свою роботу.

 

Дискримінація – це обмеження прав частини населення за певною ознакою. Як ознака може виступати будь-яка значуща відмінність особистості, наприклад раса, національність, стать, релігійні переконання, стан здоров’я.              (Слайд 11)

4.     Вправа « Розбір ситуацій» (5 хв.)                                         (Слайд 12)

     Кожна команда отримує конверт, у якому знаходиться ситуація. Їхнє завдання -прочитати, обговорити та висловити свою думку перед іншими командами.

Ситуація 1

     Юрі 15 років, він інфікований ВІЛ. Юра не виглядає хворим, але швидко стомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає, чи потрібно розповідати комусь про те, що він ВІЛ-інфікований.

Запитання:

1. Чи повинен Юра і далі відвідувати школу? Якщо «так» (або «ні»), то чому?

2. Чи повинен він розповісти комусь про те, що він ВІЛ-інфікований? Якщо так, то

кому?

3. Як ви відреагуєте, якщо він розповість про це вам?

4. Який ступінь ризику для вас, якщо Юра сидітиме поруч у школі?

Ситуація 2

Вадим після школи продає газети. Він почув, що Олексій, який працює поруч з

ним, ВІЛ- інфікований. Мати Вадима, дізнавшись про це, вимагає, щоб син залишив

цю роботу.

Запитання

Що може розповісти Вадим мамі про шляхи поширення ВІЛ?

Чи повинен він залишати свою роботу? Обґрунтуйте відповідь.

Який ступінь ризику для Вадима інфікуватися ВІЛ, працюючи разом з Олексієм?

 

Ситуація 3

     « Я працював кухарем, коли дізнався, що в мене виявлено ВІЛ. Узяв відпустку та поїхав світ за очі – побути на одинці із самим собою, подумати, як жити далі. Коли повернувся, мій шеф якимсь чином уже дізнався про те, що я – ВІЛ-інфікований, і показав мені на двері. Мене не беруть на іншу роботу, відмовляють в медичному обслуговуванні.»

Запитання:

1. Чи правильно зробив шеф Олексія, звільнивши його з роботи?

2. Як жити далі Олексію?

3. Чи мали право відмовляти Олексію в медичному обслуговуванні?

Ситуація 4

     У вас є дуже давній і хороший друг (назвемо його Олексій). З певних обставин ви

уже давно не спілкувались з ним. Але якось приятель поділився із вами своїми неприємностями.

     Нещодавно він зійшовся з однією компанією, де вживають наркотики ін’єкційним шляхом. Коли Олексій вживав наркотики вперше, друзі його запевняли, що нічого страшного не відбудеться. Днями він дізнався, що один хлопець із цієї компанії підозрює в себе ВІЛ-інфекцію. Олексій розгублений, не знає, що йому тепер робити. Він прийшов до вас за порадою. Що ви робитимете? Що порадите своєму другові в цій ситуації?

 

Учитель звертає увагу дітей, що в Україні для ВІЛ – позитивних людей є можливість знайти підтримку та допомогу в спеціальних державних закладах.        (Слайд 13)

Всеукраїнська лінія «Телефон довіри» — 0-800-500-45-10

У столиці та інших містах України відкрито якісно нові медичні установи – клініки, дружні до молоді (ДКМ). Є така клініка у кожному обласному центрі. Телефони таких клінік можна дізнатись у мережі інтернет.

5.    Вправа « Захисти себе сам» (5 хв.)                                       (Слайд 14)

 

     Учні колегіально повинні скласти пам’ятку про особистий захист від ВІЛ – інфекції. Вчитель записує пропозиції на дошку.

 

ІІІ. Заключна частина (8 хв.)

Зворотний зв'язок . Підведення підсумків.

  1. Рефлексія (5 хв.)                                                                         

- Наскільки справдились ваші очікування від нашого уроку?

- Що корисного ви отримали на нашому уроці?

- Чи використаєте ви отримані знання в повсякденному житті?

- Що для вас означає слово «життя»?

  2. Аналіз очікування (3 хв.)                                                          (Слайд 15)

Якщо ваші очікування виправдались, то прикріпіть вашу рефлексійку на гору. Якщо ви здобули багато нових знань, прикріпіть рефлексійку на вершину гори, якщо ні – на шляху до вершини.

                                                                                                             (Слайд 16)

 

 

Додаток

Завдання для учасника тренінгу

 «Як люди інфікуються ВІЛ»

1.        Небезпечні концентрації ВІЛ є:

А) у слині

Б) грудному молоці

В) сечі

Г) крові

Д) виділенні зі статевих органів

2. Вкажіть ситуацію з найвищим ризиком зараження ВІЛ:

А) під час переливання крові або пересадки донорських органів

Б) при потраплянні інфікованої крові на непошкоджену шкіру

В) під час виконання пірсингу чи татуажу

3. Вкажіть шляхи інфікування ВІЛ – інфекцією

 

4. Чи можна вважати пошкоджену шкіру надійним бар’єром від ВІЛ – інфекції?

А) так

Б) ні

5. Більшість людей у світі інфікуються ВІЛ

А)  статевим шляхом

Б) від матері до дитини

В) через кров

«Стадії ВІЛ-інфекції»

6. Скільки триває «період вікна»?

А) Від 6 місяців до 10 і більше років

Б) Від 2 тижнів до 3(6) місяців

В) Від 6 місяців до 2 і більше років

7. Скільки триває безсимптомний період?

А) Від 6 місяців до 10 і більше років

Б) Від 2 тижнів до 3(6) місяців

В) Від 6 місяців до 2 і більше років

8. Як проявляється стадія СНІДу?

А) Відсутність симптомів або поява деяких із них: втрата ваги, надмірна втома, пітливість, пронос

Б) На тлі загального імунодефіциту виникають різні інфекції або злоякісні пухлини, що призводять до смерті

В) Більшість людей не помічають, що інфіковані, але дехто може на короткий час занедужати

9. Як проявляється період вікна?

А) Відсутність симптомів або поява деяких із них: втрата ваги, надмірна втома, пітливість, пронос

Б) На тлі загального імунодефіциту виникають різні інфекції або злоякісні пухлини, що призводять до смерті

В) Більшість людей не помічають, що інфіковані, але дехто може на короткий час занедужати

10. Коли починається період вікна?

А) з моменту виникнення загального імунодефіциту

Б) з появи у крові антитіл, які уможливлюють діагностування ВІЛ-інфекції

В) через кілька днів з моменту ВІЛ- інфікування.

 

 

«Ознаки ВІЛ-інфікування»

11. На ранній стадії розвитку захворювання симптоми ВІЛ  дуже схожі на ознаки:

А) туберкульозу

Б) ангіни

В) застуди

Г) кищкової  інфекції

12. Основним симптомом ВІЛ-інфекції на ранній стадії є:

А) занепад сил

Б) збільшення лімфатичних вузлів

В) почервоніння очей

Г) нежить

13. Чим закінчується стадія СНІД?

А) повним видужанням хворого

Б) інвалідністю

В) смертю

14.   Чи можна за зовнішністю людини сказати про наявність  в її організмі ВІЛ – інфекції?

А) так

Б) ні

15. Чи існують лікарські препарати, які можуть вилікувати людину від ВІЛ – інфекції?

А) так

Б) ні

«Як захиститися від  ВІЛ?»

16. Як уникнути ризику ВІЛ-інфікування для дитини або мінімізувати його?

А) не народжувати дитину

Б) приймати антиретровірусну терапію

В) не годувати дитину грудним молоком

17. Чи допомагають спеціальні ліки подовжити ВІЛ-позитивній людині життя?

А) так

Б) ні

18. Що потрібно робити для уникнення  інфікування  через нестерильні інструменти?

А) не відвідувати лікарів

Б) слідкувати за тим, щоб ін’єкції робили лише одноразовим інструментом

В) відмовитись робити манікюр

Г) вимагати використання стерилізованого медичного інструменту

19. Чи повинна держава здійснювати контроль за донорською кров’ю?

А) так

Б) ні

20.  Антиретровірусна терапія  призначена:

А) покращення стану пацієнта

Б) зниження  концентрації ВІЛ в організмі людини

В) щоб у хворих не випадало волосся.

 

 

Базові поняття та терміни: ВІЛ-інфікування, наркоманія

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                                       Хід уроку

Ι. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

1. Пригадайте, як розшифровується абревіатура ВІЛ та СНІД

2. У чому відмінність між ВІЛ та СНІДом.

3. Чи існують ліки для тих хто інфікований ВІЛ.

III. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди

1.    Епідемія ВІЛ і наркотики

Починаючи з 1995 року, Україна переживає епідемію ВІЛ-інфекції. Епідемія — це масове поширення інфекційної хвороби, що значно перевищує звичайний рівень захворюваності в певній місце­вості. Існує наука епідеміологія, яка вивчає причини виникнення й об'єктивні закономірності розповсюдження інфекційних хвороб та розробляє заходи боротьби з епідеміями. Вона дає змогу прогно­зувати, як будуть розвиватися епідемії й кого, вони найімовірніше вразять. Епідеміологи вивчають також епідемію СНІДу.

Характерною рисою поширення ВІЛ-інфікування серед мо­лоді в Україні є те, що основний шлях інфікування в державі — ін'єкційний. Він пов'язаний із використанням наркотичних речовин. Можна сказати, що СНІД прийшов в Україну разом із наркотиками. На жаль, сьогодні Україна посідає одне з перших місць у Європі за кількістю ВІЛ-інфікованої молоді віком від 15 до 24 років.

Отже, ВІЛ і наркотики тісно пов'язані між собою. Ін'єкційні наркотики головний шлях розповсюдження ВІЛ в Україні, і бо­ротися з ними треба одночасно.

Епідеміологи користаються висловом «групи ризику». Напри­клад, курці - це група ризику розвитку раку легенів, а наркомани - група ризику зараження ВІЛ.

Якщо підліток хоче бути здоровим, то мусить знати про те, якому ризику він підлягає, приймаючи рішення, пов'язані з осо­бистим здоров'ям.

Дозволяючи увійти у своє життя наркотикам, він дозволяє увій­ти в нього й ВІЛ!

Пройдіть крос – тест на сторінці 126

 

 

2.   Деякі характеристики ВІЛ

Нагадаємо, що ВІЛ — це вірус імунодефіциту людини, який розмножується в клітинах крові. У навколишньому середовищі він швидко руйнується, а от у крові може жити досить довго. Цей вірус може потрапляти від хворої людини до здорової по-різному:

  при потраплянні інфікованої крові в кровоносну систему людини;

  використанні нестерильного інструмента;

  переливанні інфікованої крові або пересадці органів і тканин;

  від інфікованої матері до дитини (під час вагітності, пологів, а також під час грудного вигодовування);

  статевим шляхом.

Одним із головних шляхів передачі вірусу серед молоді України є використання нестерильного інструмента, тобто шприца, яким уводять наркотик одразу кільком людям.

Особливий інтерес становить термін життя ВІЛ усередині шприца або порожнистої голки. Учені з'ясували, що на нього впливає ціла низка факторів, зокрема кількість крові в голці, кількість вірусу в крові, температура навколишнього середовища. Але слід неодмін­но зважати на те, що якийсь час вірус буде жити в шприці!

Основний   шлях   ВІЛ-інфікування   серед   молоді   в   Україні пов'язаний з уживанням наркотичних речовин. Окрім усіх інших нещасть, які приносять наркотики, є ще одне це реальна небез­пека заразитися й захворіти на СНІД.

Згідно із Всесвітньою доповіддю Управління ООН з наркотиків та злочинності, епідемія ВІЛ в Україні і надалі поширюється через вживання ін'єкційних наркотиків.

Згідно із спільними даними ООН, ВООЗ, українського Міністерства охорони здоров'я та Міжнародного Альянсу з ВІЛ/СНІД в Україні, у 2013 році кількість українців, які живуть із ВІЛ, становить 201 тисячу осіб.

Водночас, згідно і оціночними даними, кількість споживачів ін'єкційних наркотиків в Україні становить від 278 до 387 тисяч осіб. Це - найбільш чисельна група наркозалежних у Європі, за винятком Росії.

Сумні рекорди

Поширеність вживання ін'єкційних наркотиків в Україні щонайменше утричі перевищує середньосвітовий рівень, і становить від 0,88% до 1,22% (при середньосвітовому рівні у 0,31%). Поширеність ВІЛ-інфекції серед тих, хто споживає ін'єкційні наркотики, удвічі перевищує світовий показник у 11,5% і є однією із найвищих у Європі.

Втім, як йдеться у повідомленні ООН, у деяких регіонах України поширеність ВІЛ серед наркозалежних є ще вищою, - у Миколаївській області цей сягає 43,8%, у Дніпропетровській - 41,3%, у Чернігівській - 37,5%.

Раніше цього року Управління ООН з наркотиків та злочинності обрало Україну серед 24 країн, що потребують першочергової допомоги через високий рівень вживання ін'єкційних наркотиків та поширеність ВІЛ серед тих, хто вживає такі наркотики.

Нові дані ООН також свідчать про те, що оцінки 2011 року щодо кількості осіб, які вживають ін'єкційні наркотики, та кількості тих, хто має ВІЛ, були дещо завищеними. Згідно із новини даними, ін'єкційні наркотики вживають 14 мільйонів осіб у віці від 15 до 64 років, із них 1,6 мільйонів мають ВІЛ. Якщо порівнювати ці дані із 2008 роком, то кількість осіб, які вживають ін'єкційні наркотики, скоротилася на 12%, а кількість наркозалежних із ВІЛ скоротилася на 46%.

Загалом, як йдеться у доповіді ООН, споживання наркотиків у світі залишається стабільним - не зменшується, але й і не збільшується. Проте частішають випадки вживання одразу кількох наркотиків, особливо коли йдеться про поєднання призначених легальних ліків із забороненими речовинами. Понад 60% країн, що брали участь у дослідженні, назвали седативні препарати та транквілізатори серед першої трійки небезпечних речовин, вживання яких викликає занепокоєння лікарів та влади.

Обговорення:

Оцініть своє ставлення до проблеми ВІЛ/СНІДу. Провести в класі умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто вважає ВІЛ/СНІД серйозною проблемою, а з іншої  - ті хто думає, що вона надто перебільшена.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів 

Вправа 5 запитань.

Поставте до вивченої теми по 5 запитань, інші дають відповіді на запитання.

V. Домашнє завдання

Прочитати § 29  підручника. Висновок записати у зошит.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар