Обладнання: кольорові смужки,
ілюстративний матеріал із теми уроку, підручники, таблиця «Засоби захисту від
пилу й радіоактивних речовин», ватно-марлеві пов’язки, костюм хімічного
захисту.
Хід уроку
і. Організаційний момент
Привітання вчителя
Установка на
позитивний настрій
Визначення психоемоційного стану учнів (за ілюстративним матеріалом)
Учитель прикріплює кольорові смужки на дошці й роздає на
кожну парту.
Кожний колір — умовний
знак емоційного стану (настрою) учня:
·
червоний
— радісний, захоплений;
·
оранжевий
— радісний, теплий;
·
жовтий
— світлий, приємний;
·
зелений
— спокійний, урівноважений;
·
синій
— незадовільний, сумний;
·
фіолетовий
— тривожний, напружений;
·
чорний
— повний занепад і зневіра;
·
білий
— невизначений, складно відповісти.
Учні піднімають
смужку того кольору, який відповідає їхньому настрою.
іі. Перевірка домашнього завдання
1. Презентація
відповідей на питання, що обговорювали вдома з батьками:
Ø Які засоби пожежогасіння є у вашому будинку? Де їх
зберігають?
Ø Чи вміють члени вашої сім’ї ними користуватися?
Ø Що потрібно робити, щоб запобігти пожежі?
2. Робота в парах
Учитель пропонує
учням продемонструвати техніку одягання ватно-марлевої пов’язки та пригадати
алгоритм її виготовлення.
ііі. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вправа «Мозковий
штурм»
— Які асоціації
викликає у вас поняття «аварія»?
іV. Повідомлення теми й мети уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя
Аварії — це несподіваний вихід із ладу виробничого обладнання
або транспортних засобів без людських жертв.
·
людські
жертви;
·
порушення
виробничих циклів;
·
вихід
із ладу техніки;
·
зараження
навколишнього середовища (хімічне, радіаційне, біологічне).
·
незвичне
«на смак» повітря (наприклад, під час дихання дере в горлі);
·
пожежа
(вибух);
·
пожвавлені
дії на об’єкті.
Ø Які підприємства розташовані в нашому населеному пункті?
2. Робота за
підручником — с. __
3. Робота за
ілюстративним матеріалом
Обговорення.
4. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Шукаємо
вихід»
Чотирьом учням дають
номери рятувальних служб України (101, 102, 103, 104). Учитель називає
ситуацію, а всі учасники стають навколо того, у кого в руках номер телефону
відповідної служби.
Ситуації:
·
пожежа
в будинку;
·
у
під’їзді чути запах газу;
·
на
ваших очах знепритомніла людина;
·
перебуваючи
у себе вдома, ви відчули запах диму, що йде з-під вхідних дверей;
·
ви
вдома самі, з-за дверей чуєте: «Добрий день! У вас у квартирі витікання газу.
Відчиніть!»;
·
у
сусідній квартирі чути звуки бійки, розбитого скла, крики про допомогу;
·
ви
дивитесь телевізор, раптом проводка починає іскритись;
·
на
ваших очах здійснено наїзд автомобілем на пішохода;
·
ти
став свідком крадіжки мобільного телефону.
5. Робота в групах «Як діяти під час аварії на підприємстві»
Учні об’єднуються у 3
групи (прийом «Світлофор»).
Робота за матеріалом
підручника.
Презентації груп,
обговорення.
Vі. Узагальнення й систематизація навчального матеріалу
1. Слово вчителя
— З інформації, яку
ми зараз почули, ми можемо сказати, що кожен регіон має свої екологічні
проблеми. В одних місцях — із вивозом сміття, в інших — хімічні підприємства,
автотранспорт так забруднює повітря, що людям важко дихати.
Запросити учня
старшого класу продемонструвати якнайшвидше одягання костюма хімічного захисту.
3. Телепередача: «Це
потрібно знати всім»
У ролі ведучого —
учитель, експертів — підготовлені учні, гостей — інші учні.
В е д у ч и й. До
надзвичайних ситуацій, крім тих, які виникають унаслідок природних явищ,
належать ситуації, спричинені діяльністю людини. Це аварії на підприємствах, на
транспорті, в житлових секторах.
Ø Що таке аварія?
Ø Хто з вас бачив аварії? Розкажіть про них.
Відповіді гостей у «студії»:
Аварія — це
пошкодження механізму машин, вихід з ладу заводів, підприємств.
Катастрофа — це
аварія, що призвела до значних людських жертв.
В е д у ч и й.
Пригадайте, про які катастрофи ви чули по радіо, дивилися по телебаченню.
Відповіді гостей у
«студії»:
— Аварії можуть
виникати через недотримання людьми правил безпеки, а також через недостатню
надійність техніки.
Наприклад, унаслідок
порушення правил користування газом може статися вибух у житловому секторі.
Через необережність мешканців у житлових будинках — витікання газу із труб;
протяги на кухні, википання води та інше можуть призвести до вибуху газу.
Аварія може статися
на транспорті внаслідок порушення Правил дорожнього руху, перевищення
швидкості, перебування за кермом у стані алкогольного сп’яніння, несправності
транспортного засобу.
Аварія може бути й на
залізничному транспорті. За рік в Україні внаслідок аварій на залізничних
дорогах гине в середньому 20–30 осіб.
Через технічні
несправності може статись аварія чи інша надзвичайна ситуація в автобусі,
тролейбусі, трамваї. Аварія літака може трапитися під час зльоту чи посадки. Можуть
бути аварії й на водному транспорті.
В е д у ч и й. А
зараз надамо слово нашим експертам, які розкажуть про вплив аварій на
підприємствах на умови життя людини.
1 експерт:
Аварії на підприємствах і їх вплив на умови життя людини
— Сучасні заводи і
фабрики нагромаджують багато складного оснащення. На них часто використовують
отруйні речовини. На невеликій території зосереджують велику кількість
енергетичних потужностей. За таких умов вірогідність пошкодження механізму
(агрегату, пульта управління машини), а також неправильних дій робітника чи
інженера підвищується.
Нагромадження,
наприклад, парів лакофарбових речовин може спричинити вибух. Унаслідок вибуху
руйнується завод, гинуть люди, пошкоджуються будівлі, що знаходяться поряд.
Виникає пожежа, яку важко погасити впродовж кількох днів. Вибухи й пожежі
виникають там, де збирається виробничий пил, що разом із повітрям утворює
вибухонебезпечні суміші. У разі порушення техніки безпеки вибухи можуть статися
на деревообробних, борошномельних, ткацьких, харчових підприємствах.
Пожежі можуть
виникнути через пошкодження електропроводки, порушення режиму роботи і
зберігання опалювальних систем, посудин із легкозаймистими рідинами, на
газонасосних станціях. Велика небезпека пожеж полягає не лише в знищенні
будівель і майна, але й у виділенні токсичних продуктів, найчастіше димів.
Особливо небезпечним є горіння полістеролу, поліетилену, інших пластмас.
В е д у ч и й. Як
потрібно діяти під час аварії на місцевому підприємстві? Про це ми дізнаємось
із подальшої розповіді наших експертів.
2 експерт:
Правила поведінки під час аварії на місцевому
підприємстві
— Кожен школяр
повинен уміти діяти в умовах радіоактивного або хімічного зараження, що сталися
на підприємстві мікрорайону, де він проживає. Про загрозу надзвичайної ситуації
повідомляє по телебаченню та місцевому радіомовленню штаб ЦО. Для того щоб
населення своєчасно ввімкнуло засоби інформації, на підприємствах та в
установах існує система сигналізації (сирени, гудки, ревуни тощо). Сигнал
сирени означає: «Увага всім!». Почувши такий сигнал, слід терміново ввімкнути
радіо чи телевізор, щоб довідатися про текст повідомлення і розпорядження
начальника штабу ЦО. Наприклад, про небезпеку хімічного зараження подають
сигнал «Хімічна тривога!». Текст сигналу такий: «Громадяни! Увага! Увага!
Говорить штаб цивільної оборони. Хімічна тривога! Одягніть засоби
індивідуального захисту, сховайтеся в укриття; стежте за нашими
повідомленнями».
Проте, якщо укриття
немає, слід залишитися вдома, у школі, там, де ви почули повідомлення. Для того
щоб отруйні речовини не проникали в приміщення, слід позачиняти вікна,
ущільнити їх ватою чи тканиною.
3 експерт:
Засоби індивідуального захисту
Демонструє і пояснює
призначення (респіратор, ватно-марлева пов’язка, протипилова тканинна маска,
протигаз).
В е д у ч и й.
Послухайте правила поведінки під час евакуації.
4 експерт
У випадках
надзвичайних ситуацій можуть евакуювати населення.
Евакуація — це
організований вихід (або вивіз) населення з місць і районів аварії, катастрофи
в заміську зону для проживання до особливого розпорядження.
Під час евакуації
учнів вивозить чи виводить один із батьків чи опікунів. У разі тимчасової
евакуації (коли потрібно залишити приміщення, місцевість на короткий час,
необхідний для ліквідації наслідків) вони можуть евакуюватися у складі всієї
школи.
Зверніть увагу на те,
що необхідно взяти з собою у разі евакуації в заміську зону:
·
найпростіший
засіб індивідуального захисту (3І3);
·
найнеобхідніші
одяг та взуття (залежно від пори року), обов’язково — головний убір;
·
перев’язувальний
матеріал та мінімально обладнану особисту аптечку;
·
тридобовий
запас їжі, яка не псується і не потребує приготування (сухарі, печиво, консерви
тощо);
·
питну
чисту воду (несолодку!) в зручній легкій посудині;
·
складаний
ніж, необхідний особистий посуд, ліхтарик;
·
невеликий
рушник, мило, зубну щітку;
·
бажано
мати шматок поліетилену для захисту від несприятливої погоди.
Після сигналу про
початок евакуації учні колонами рушають до місця евакуації.
Речі необхідно
покласти в рюкзак (у крайньому разі в сумку чи валізу) з прикріпленою картонною
позначкою. На ній треба вказати своє прізвище, ім’я та по батькові, адресу,
школу, клас та кінцевий пункт евакуації. Обов’язково треба мати при собі
документи та гроші.
Ø Мені цікаво, що нового для себе ви візьмете із
сьогоднішнього уроку?
Визначення
психоемоційного стану учнів (за кольоровими смужками).
Vііі. домашнє завдання (різнорівневе).
І рівень — опрацювати матеріал підручника, с. ___.
ІІ рівень — повторити номери
рятувальних служб. Змоделювати ситуації щодо звернення до них у разі потреби.
ІІІ рівень — розробити
інструкції в разі екстреної ситуації (за вибором):
а) якщо сигнал
небезпеки чули в домашніх умовах;
б) якщо сигнал
небезпеки чули у школі;
в) якщо чули про небезпеку в громадському місці.
Немає коментарів:
Дописати коментар