понеділок, 22 лютого 2021 р.

УРОК 28 ЯК ПОВОДИТИСЯ ПІД ЧАС ПОЖЕЖІ

 


Мета: дати уявлення про засоби пожежогасіння, учити запобігати виникненню пожежі; розвивати навички вправних дій у зоні невеликої пожежі; виховувати організованість, упевненість у власних силах.

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний матеріал, таблиця «Засоби захисту від пилу й радіоактивних речовин», марля, вата, ножиці, ватно-марлеві пов’язки, мультимедійне обладнання та презентація.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій

Учитель читає вірш, а діти слухають уважно.

У світі безліч речовин,

Вони загальну рису мають:

Від іскри навіть вибухають.

Про це ви завжди пам’ятайте

Й подалі від вогню ховайте!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

1. «Аукціон знань»

1) Чи можна відчиняти вікна та двері одночасно в разі пожежі в приміщенні? Чому?

2) Яка небезпека загрожує людині в синтетичному одязі під час пожежі?

3) Що небезпечніше для людини: вогонь чи дим? Доведіть.

2. Розв’язання ситуативної задачі

Діти потайком від дорослих запалили в саду багаття. У цей час почалися сильні пориви вітру.

Ø Чи правильно вчинили діти? Які у вас міркування?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя

— Щодня в Україні виникає близько 120 пожеж, у яких гине в середньому 7 осіб. Із року в рік ці цифри збільшуються. У різних областях кількість пожеж на добу сягає від 15 до 20. Цьому слід зарадити. Кожен учень має знати правила пожежної безпеки й виробляти в собі звичку до суворого їх виконання.


2. Інформаційне повідомлення (презентація) «З історії пожежної охорони»

(готують декілька учнів)

3. Робота в групах. Взаємонавчання, взаємооцінювання

Об’єднання в 4 групи. Робота за підручником с. ___.

Підготовка повідомлень:

·        група 1 — «Як загасити пожежу на початковій стадії загоряння»;

·        група 2 — «Які бувають вогнегасники»;

·        група 3 — «Як правильно дихати в зоні пожежі»;

·        група 4 — «Як загасити одяг на людині».

Презентації груп.

V. Валеологічна пауза. Руханка

На галявині — вогнище,

Полум’я стелиться низько-низько, (присісти)

Далі вогнище розгорається (піднятися)

І полум’я колишеться. (Імітація рухами рук)

Ми взяли водичку прямо із кринички, (нахилитися)

Полили, загребли (імітувати руками).

І з галявини пішли. (Крокувати на місці).

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота в парах. Виготовлення ватно-марлевої пов’язки

Учні виготовляють ватно-марлеві пов’язки за малюнками (1 на парту).

Ватно-марлева пов’язка та її виготовлення

Слід узяти відрізок марлі завдовжки 100 см і завширшки 50 см. У середній частині відрізка на площі 30×20 см покласти рівний шар вати завтовшки приблизно 2 см. Вільні від вати кінці марлі по всій довжині відрізка з обох боків загорнути, закриваючи вату; кінці марлі (близько 30–35 см) з обох боків посередині розрізати, утворюючи дві пари зав’язок; зав’язки закріпити стежками ниток (обшити).

2. Самостійна робота

1. Учні складають алгоритм дій у разі загорання одягу на людині, зачитують його, роблять висновки щодо того, як краще надати допомогу.

2. Заповніть таблицю у зошитах.

Засіб пожежогасіння

Що ним можна гасити?

Як правильно його використовувати?

Пісок

 

 

Вода, пожежний кран

 

 

Кошма

 

 

Вуглекислотний вогнегасник

 

 

Порошковий вогнегасник

 

 

Вовняна ковдра

 

 

 

Після закінчення роботи заповнюють таблицю на дошці (кожну графу заповнюють після аналізу й обговорення).

3. Розв’язання ситуаційних завдань

Завдання

1. Улітку біля пожежного поста стоїть діжка з водою. Як бути взимку, коли настануть морози?

2. Узимку на дачі від необережного поводження загорілася підлога. Який засіб пожежогасіння потрібно використати? Як краще загасити полум’я?

3. У кабінеті інформатики загорівся монітор. Як краще загасити полум’я?

4. У туалетній кімнаті загорівся кошик для сміття, пішов чорний густий дим. Як ліквідувати пожежу?

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Ø Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

Ø Що найбільше запам’яталося?

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати матеріал підручника, с. __.

2. Обговорити з батьками такі питання:

Ø Які засоби пожежогасіння є у вашому будинку? Де вони зберігаються?

Ø Чи вміють ваші батьки ними користуватися?

Ø Що потрібно робити, щоб запобігти пожежі?

 

ДОДАТКИ

ГАСІННЯ ПОЖЕЖІ ПІДРУЧНИМИ ЗАСОБАМИ НА ПОЧАТКОВІЙ СТАДІЇ ЗАГОРЯННЯ

До прибуття штатної пожежної команди, і якщо є можливість загасити пожежу своїми силами, використовують такі пожежні знаряддя:

·        пожежні покривала, ящики з піском та діжки з водою;

·        ручний немеханізований пожежний інструмент;

·        систему, яка приводить у дію пожежний гідрант;

·        вогнегасники.

Пожежні покривала, ящики з піском та діжки з водою

До первинного засобу гасіння належать пожежні покривала. Вони мають розмір не менше 1м x 1м, їх застосовують для гасіння невеликих осередків пожежі класу В (пожежі рідких горючих речовин) та класу А (пожежі твердих горючих речовин). Пожежне покривало складене з двох шарів: базальтової тканини, яка не горить, і брезентової, просоченої речовиною, що підвищує вогнестійкість.

Ящики з піском є необхідною складовою пожежного інвентарю. Ящики для піску мають бути ємністю від 0,5 до 3,0 м3 та укомплектовані совковою лопатою. Діжки з водою встановлюють там, де немає протипожежного водопроводу і де зберігають займисті речовини. Їх об’єм повинен бути не менше 200 літрів. Діжки комплектують відром.

Ручний немеханізований пожежний інструмент

Пожежний інструмент є складовою комплекту первинних засобів пожежогасіння. Зазвичай його розміщують на обладнаних пожежних щитах. До пожежного інструменту входять гаки, лопати, ломи, сокири, багри пожежні. Їх заздалегідь розташовують (прикріплюють) на визначеному місці.

За допомогою пожежного інвентарю відчиняють двері й вікна всередині будівлі, яка загорілася, ламають перегородки між кімнатами, прорубують отвори в тонкостінних перегородках, що горять, розтягують конструкції будівлі, щоб зменшити кількість горючої речовини.

Пожежний гідрант

У сучасних будівлях, школах установлюють пожежні насоси, які можна безпосередньо включити на поверсі, де виникла пожежа. Для цього біля пожежного крана розміщують пускові кнопки, які знаходяться в коробці під склом. Пожежний кран на поверсі комплектують пожежним рукавом завдовжки 10–20 метрів.

Для приведення в дію пожежного крана відчиняють дверці шафи, з’єднують пожежний рукав із краном, розгортають рукав у напрямку пожежі, відкривають вентиль крана й натискають на кнопки пускового приладу.

Пожежний інвентар фарбують у яскравий червоний або білий кольори, а пожежний інструмент — у чорний. На пожежному крані роблять напис ПК.

Основні види вогнегасників

Вогнегасник — це технічний засіб, призначений для припинення горіння шляхом подаванням вогнегасної речовини, що міститься в його корпусі, під дією надлишкового тиску. За масою і конструктивним виконанням він придатний для транспортування і застосування однією людиною. Він є універсальним первинним засобом гасіння пожежі.

Вогнегасники розміщують у легкодоступних та помітних місцях, виключаючи пряме попадання сонячних променів або нагрівання від опалювальних приладів, а також поблизу місць, де найбільш імовірна поява осередків пожежі. Їх навішують на пожежні щити, вертикальні стіни або ставлять на підставки заввишки до 1,5 метра. За допомогою переносного вогнегасника можна повністю ліквідувати осередок пожежі протягом перших 4 хвилин.

Вогнегасники класифікують за видом речовини для гасіння, що використовують, об’ємом корпусу і способом подачі складу.

За видом речовини:

·        пінні;

·        газові;

·        порошкові;

·        комбіновані.

За об’ємом корпуса:

·        ручні малолітражні з об’ємом корпуса до 5 л;

·        промислові ручні з об’ємом корпуса від 5 до 10 л;

·        стаціонарні й пересувні з об’ємом корпуса понад 10 л.

За способом подачі складу:

·        під тиском газів, що утворюються в результаті хімічної реакції компонентів заряду;

·        під тиском газів, що подаються зі спеціального балончика, розміщеного в корпусі вогнегасника;

·        під тиском газів, закачаних у корпус вогнегасника;

·        під власним тиском засобу.

За видом пускових пристроїв:

·        із вентильним затвором;

·        із замочно-пусковим пристроєм пістолетного типу;

·        із пуском від постійного джерела тиску.

Цією класифікацією не вичерпані всі показники численної групи вогнегасників. Постійне вдосконалення конструкції, підвищення таких показників, як надійність, технологічність, уніфікація тощо веде до створення нових, досконаліших вогнегасників.

Вогнегасники маркують буквами, що характеризують вид вогнегасника, і цифрами, що позначають його місткість.

Як правильно дихати в зоні пожежі

На пожежах люди гинуть не лише від вогню, а й від газів, що виділяються під час горіння. Особливо небезпечними бувають гази, які утворюються під час горіння деяких пластиків, ущільнювачів та інших синтетичних будівельних матеріалів, а також чадний газ. Іноді буває достатньо кілька разів удихнути повітря на повні груди, щоб знепритомніти. Тому найперше, що ви повинні зробити, відчувши запах диму, — це захистити органи дихання (мал. 3а).

Якщо це трапилося тоді, коли людина лежить у ліжку, не треба підніматися, тому що чадний газ легший за повітря і піднімається вгору. Треба затулити рот і ніс будь-якою тканиною (рушником чи подолом нічної сорочки), сповзти на підлогу, не піднімаючи голови (мал. 3б). Якщо можливо, треба намочити тканину, якою захищатимемо органи дихання.

Якщо горить одяг на людині:

·        зупиніть людину, не давайте їй бігти, бо полум’я розгориться ще більше;

·        допоможіть швидко скинути одяг; можна загасити його водою або снігом, за необхідності накинути на людину ковдру, пальто тощо. Залишайте голову потерпілого відкритою, щоб він не задихнувся продуктами горіння;

·        викличте «швидку допомогу»;

·        надайте посильну долікарську допомогу.


Мал. 2. Якими підручними засобами (а-е) можна загасити пожежі

1) у лісі; 2) в автомобілі; 3) у будівлі?

«Зупинитися, упасти, котитися»

Це правило треба запам’ятати на випадок загоряння одягу на людині. (Див. мал. 4, а, б, в.)

Зупинитися — означає, що насамперед треба зусиллям волі побороти паніку й бажання бігти, тому що в цьому випадку вогонь лише розгоряється. Слід зупинитися, а якщо побачив людину, на якій загорівся одяг, щосили намагатися її зупинити.

Впасти — означає, що треба впасти самому чи повалити людину, на якій загорівся одяг. Добре, якщо поблизу є ковдра чи одяг із цупкої тканини (краще мокрий), яким ти можеш накрити людину і загасити на ній полум’я. Обличчя закривати не можна.

Котитися — означає, що треба котитися по землі чи підлозі, намагаючись таким чином збити вогонь. Руками слід захищати очі й обличчя.

Немає коментарів:

Дописати коментар