Мета: продовжувати знайомити з екологічною ситуацією планети; розкрити умови і способи збереження природного середовища; розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, аналізувати подану інформацію та робити висновки; формувати мотивацію до здорового способу життя; виховувати любов до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники, малюнки,
таблиця «Кошик для сміття», картки з тестами, колаж, зошити, музичний супровід
(аудіозапис спокійної музики).
Хід
уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.
Під спокійну музику, діти разом із учителем уголос або
подумки промовляють:
«Добрий день, ясне сонечко! Добрий день, свіжий вітерець!
Добрий день, чиста водичко! Добрий день, рідна матінко-природо! Добрий день,
добрі люди! Я бажаю природі процвітання, людям — здоров’я, щастя, добра!»
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної
діяльності учнів
1 Перевірка домашнього завдання
Ø Тестова робота «Твоя безпека»
1. Правила безпечної поведінки в натовпі:
А) панікуєш, хаотично рухаєшся, шукаєш вихід;
Б) лягаєш на підлогу і чекаєш допомоги;
В) застібаєшся, не тримаєш руки в кишенях, рухаєшся з
натовпом людей.
А) запропонує гроші на покупку велосипеда;
Б) нікуди не буде тебе запрошувати без батьків;
В) пригостить солодощами, покатає на автомобілі.
3. Під час спілкування з незнайомцем:
А) вступиш із ним у розмову, погодишся на його
пропозицію;
Б) про
будь-яку подію з незнайомцем нікому не розкажеш;
В) не довірятимеш незнайомцеві, що б він не пропонував,
будеш відходити від нього.
4. На якому автомобілі ти погодишся покататись із незнайомцем?
А) Ауді;
Б) Мерседес;
В) на жодному не погодишся.
5. Куди ти втікатимеш, якщо тебе переслідує незнайомець?
А) У безлюдний парк;
Б) до школи;
В) у супермаркет.
6. Що ти робитимеш, якщо незнайомець узяв тебе за руку й веде кудись
силоміць?
А) Кричатимеш і пручатимешся;
Б) кричатимеш «Я вас не знаю! Допоможіть», намагаючись
привернути увагу перехожих;
В) мовчки йтимеш за ним.
7. Що ти робитимеш, якщо тебе переслідує автомобіль?
А) Підійдеш і запитаєш, у чому справа;
Б) спокійно йтимеш далі;
В) різко розвернешся і швидко підеш у протилежному
напрямку.
Самоперевірка і самооцінювання
2 Аналіз і обговорення малюнків (домашнє завдання
попереднього уроку) про небезпеку вдома, надворі, у натовпі
— Дайте героям пораду щодо безпеки їхнього життя.
3 Бесіда
— Що таке довкілля?
— Якою ви уявляєте нашу планету в майбутньому, через 100–200 років?
Учитель показує колаж, де зображено Землю 2112 року, і коментує його зміст:
вода брудна, дерева з’їли черви, у містах — кучугури сміття, не видно птахів,
озера й річки забруднені; кисень закінчується, кількість питної води — на нулі.
Живих істот скоро не залишиться.
— Як же жити далі?
— Чому наші діди та прадіди залишили нам таку
катастрофічно брудну планету?
У центрі колажу — хлопчик і дівчинка, які вирішили повернутись
у минуле і з’ясувати, коли, у який період можна було б урятувати Землю та
зробити її ще прекраснішою.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
…Вони сіли в «машину часу», вирушили в подорож, щоб
визначити:
— Що таке безпечне довкілля?
— Які наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я
людини?
— Які способи збереження природного середовища?
ІV. Вивчення нового матеріалу
А) 3000-й рік до нашої ери
Середня тривалість життя первісних людей не перевищувала 30 років. Що є
причиною такого короткого життя: голод чи хвороби? Голод, бо здобич траплялася
не щодня. Люди залежали від природи, обожнювали її.
Б) Середні віки (1465 рік)
Мало хто з людей доживав до похилого віку. Що ж у цей час загрожувало життю
і здоров’ю: голод чи епідемії? (Епідемії)
Епідемії таких хвороб, як чума, віспа, холера раз у раз
спустошували міста, країни, континенти. Мешканці жили в умовах антисанітарії.
Може, у цей час треба було рятувати планету, цивілізацію? Але люди проіснували
ще багато років.
Вирушимо у
2000 рік.
В) 2000 рік
Люди живуть значно довше, ніж їхні пращури. Це — вік науково-технічної
революції. Людство винайшло радіо, телебачення, автомобілі, телефон. Але
технічний прогрес — дорожньо-транспортні пригоди, пожежі, аварії на
виробництвах, забруднення довкілля. Саме тут треба шукати причини найбільших
небезпек для здоров’я і життя людей, усього живого на Землі.
2 Усесвітня конференція «Сучасні екологічні проблеми Землі»
Мета: розкрити причини
катастрофічного забруднення і показати його наслідки.
В е д у ч и й. Які
основні екологічні проблеми притаманні сучасним містам і селам?
Відповіді з місця: люди нещадно вирубують дерева, будують заводи, а відходи з них зливають у
чисті річки; забруднені атмосфера, води, ґрунт; «парниковий ефект», дефіцит
кисню й озонові дірки, кислотні дощі, згубні концентрації радіоактивних
ізотопів; зменшується кількість видів рослин і тварин; забруднення харчових
продуктів; шумовий ефект міст; збільшилася кількість транспорту; значна
кількість твердих побутових відходів (ТПВ), що є небезпечним джерелом шкідливих
речовин.
Дітям пропонують малюнки, які підтверджують правильність
їхніх висловів.
В е д у ч и й. Розглянувши
таблицю «Кошик для сміття», назвіть види побутових відходів.
За даними дослідження в межах проекту ТАСIS
«Удосконалення системи управління ТПВ у Донецькій області»
Представники житлово-комунальної служби (озвучують
таблицю)
Близько 150 тисяч гектарів землі в Україні зайнято під смітниками. Замість того, щоб приносити прибуток і без того небагатій країні, мільйони тонн відходів отруюють землю, воду, повітря. Побутові відходи вивозять на смітники, що існують у кожному місті чи селі. Практично всі вони на 80 % не відповідають вимогам екологічної безпеки.
В е д у ч и й. Куди дівати відходи?
Х і м і к и. Вторинна переробка відходів — здійснення
будь-яких технологічних операцій, пов’язаних зі зміною фізичних, хімічних або
біологічних властивостей відходів, із метою підготовки їх до екологічно
безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення.
Утилізація відходів віддавна є важливою проблемою
розвинених країн.
Екологічні наслідки утилізації відходів — через
забруднення підземних вод і ґрунтів — виявлялись іноді через кілька років або
навіть кілька десятків років, проте були від цього не менш руйнівними.
Види утилізації: складування, захоронення, зливання водойми, спалювання.
У суспільній свідомості поступово сформувалася ідея про
те, що закопування відходів у землю або скидання їх у море — це неприпустиме
перекладання проблем на плечі нащадків.
В е д у ч и й. Чому не можна спалювати сміття?
Е к о л о г и. Дим від горіння сухої трави й листя
містить усі отруйні речовини, що їх убирають у себе трава і листя протягом
літа: сполуки свинцю, ртуті та інших важких металів.
Густий чорний дим від тління одноразового посуду,
пакетів, упаковок містить канцерогенні речовини — поліароматичні вуглеводні
(ПАР).
Гума, згоряючи в багатті, крім ПАР, виділяє канцерогенну
сажу й окиси сірки, що викликають респіраторні захворювання.
Обрізки лінолеуму, шкірозамінників, пластмасові дитячі
іграшки, відра тощо виділяють під час згоряння не менше 75 потенційно
небезпечних речовин. Деякі з них можуть сприяти виникненню злоякісних пухлин.
Уламки меблів, старих дерев’яних конструкцій просякнуті
консервантом пентахлорфенолом, оброблені лаками або пофарбовані олійними
фарбами, що містять свинець.
Під час згоряння 1 тонни рослинних залишків у повітря
вивільняється більше 9 кг мікрочастин диму. До їх складу входять пил, окис
азоту, вуглекислий газ, важкі метали тощо. У листі, що тліє без доступу кисню,
виділяється бензопрен, що може викликати онкологічні захворювання в людини.
Крім того, з димом у повітря вивільняються діоксини — одні з найотруйніших для
людини речовин.
Не даваймо себе труїти!
В е д у ч и й. Невже не існує екологічно чистого способу
утилізації?
В и р о б н и к и
з Я п о н і ї. Існує найбільш
ефективний, не лише екологічно чистий, а й ресурсозбережувальний спосіб
утилізації відходів — вторинна переробка. Наприклад, компанія «Негдю Санге» в
Японії з початку 80-х років почала виробляти зі старих поліетилентерефталанових
виробів поліефірні волокна. Процес вторинного використання ПЕТ нескінченний.
Виготовивши один раз із відходів ПЕТ-килимок, його після зносу можна переробити
в килимове покриття для багажників автомобілів тощо. Японська фірма «Мідзуно»
із вторинного поліефіру виробляє спортивний одяг для школярів, кросівки зі
штучної шкіри. Фірма «Гундзе» з ефірного матеріалу виробляє скатертини, кухонні
рукавиці, ковпачки для чайників, підставки. Компанія «Одзакі Седзі» із пряжі,
що складена з 70 % поліефіру і 30 % вовни, виготовляє шкільну форму, причому на
дорослий комплект уніфікованого одягу йде близько 15 пластикових пляшок. Із 100
% вторинної пластмаси виробляють тканинні покриття і матеріал для подушок.
Удруге можна використовувати скло, металобрухт і харчові відходи.
3 Оздоровлювальна
вправа. Руханка «Міський транспорт» (під музичний супровід)
Учасники встають зі своїх місць і починають вільно
рухатися. Кожен із них уявляє себе транспортним засобом. Основна умова: уникати
зіткнень. За командою вчителя напрямок руху змінюють. Як тільки музика
припиняється, учасники мають зайняти місця біля своїх стільців.
4 Екологічне звернення
Діти з майбутнього вирішили зробити екологічне звернення
до мешканців сучасної планети Земля, тобто до нас: «Люди, схаменіться. Праця
перетворила вас на розумних істот. А що ж ви робите із природою?»
Повідомлення рознесли по всіх школах, телевізійних та
радіоканалах.
І ось ми почули звернення людей із майбутнього.
Допоможімо їм і собі, своїм дітям, онукам, бо…
Із року в рік навколо Сонця,
Мов корабель, пливе Земля.
Ми — юнги, юні охоронці,
Матроси цього корабля.
Тут батьківщина всіх народів,
Тут народились я і ти,
І Місяць — іграшка природи —
Над нами сяє з висоти.
Поглянь: над парусом зеленим
Пливуть на палубі Землі
Сусіди наші безіменні —
Дельфіни, зубри, журавлі.
Ставай на вахту разом з нами,
Пильнуй, щоб п’ять материків
Були сповиті не димами,
А синім диханням лісів.
Ти чуєш? — знов кує зозуля,
Ти бачиш? — вишня зацвіла.
Це до північної півкулі
Весна заквітчана прийшла.
Зелений лист тремтить на гілці,
Мов стяг на щоглі корабля.
В навколосонячній мандрівці
Нехай щастить тобі, Земля!
(А. Качан «Летючий корабель»)
V. Узагальнення й систематизація матеріалу
1 Складання екологічних порад
Зменшуємо кількість відходів
Не купуємо сміття! Тобто не купуємо товари в зайвій
упаковці, нічого зайвого — лише те, що вам дійсно потрібно.
Сортуємо відходи
Органічні
відходи збирайте окремо від неорганічних.
Ремонтуємо
Якщо можливо, відремонтуйте зламану річ, а не купуйте
нову. Із непотрібних, здавалося б, речей можна зробити чудові корисні предмети
— надати сміттю друге життя.
Здаємо відходи на переробку
Можна не лише зекономити природні ресурси, але й повернути частину
витрачених грошей. Дізнайтеся про найближчі до Вашого помешкання пункти прийому
вторсировини.
Макулатура. Папір виготовляють
із деревини. Для того щоб виростити дерево на зміну зрізаному, потрібно 25–30
років. Здайте папір на переробку — цим ви допоможете зберегти наші ліси.
Допомагаємо людям і природі
Віднесіть непотрібний одяг, меблі, посуд, книги чи
іграшки до дитячих інтернатів або притулків.
2 Створення саморобок для повторного використання
пластикових упаковок
Робота за підручником. Вправа «Потренуйся» Можна запропонувати свій варіант подальшого
використання пластикових упаковок, наприклад:
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати статтю в підручнику.
Об’єднатись у 4 групи й підготувати докази до тверджень:
І — «Я люблю свою планету, тому що вона особлива»;
ІІ — «Я відповідальний за майбутнє своєї планети»;
ІІІ — «Мене турбує доля всього живого на Землі»;
ІV — «Найголовніший обов’язок людства — зберегти Землю
придатною для життя».
VІІ. Підсумок уроку
Довкола тебе чарівна земля:
Озера, ріки, сонечко і небо.
Величні гори, і ліси, й поля,
Куди не глянеш — все оце для тебе!
І ти люби цей край з маленьких літ,
Люби натхненно й бережи сумлінно,
Лети за мрією у білий світ.
Я знаю, збережеш це неодмінно!
Немає коментарів:
Дописати коментар