понеділок, 22 лютого 2021 р.

УРОК 27 ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА ТВОЄЇ ОСЕЛІ

 


Мета:
розглянути правила поведінки під час пожеж, розвивати вміння аналізувати їх причини; учити запобігати виникненню пожеж, вправно діяти в зоні пожежі; виховувати організованість, упевненість у власних силах.

Обладнання: підручники, план евакуації зі школи, малюнки, що демонструють пожежну безпеку оселі, музичний супровід.

Хід уроку

і. Організаційний момент

Учитель проговорює прислів’я як епіграф уроку, тим самим налаштовуючи учнів на засвоєння нового матеріалу.

Не все так сталося, як жадалося. (Народна мудрість)

іі. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. «Телефонна розмова» (робота в парах)

Завдання: один учень в умовній телефонній розмові з батьками має чітко сформулювати повідомлення про певну небезпечну ситуацію, а другий — дати по телефону поради щодо дій своєї дитини. Потім учні міняються ролями.

2. «Мозковий штурм»

Ø Де може виникнути пожежа?

3. Гра «Трикутник вогню»

Повторення матеріалу 5-го класу.

Вчитель кидає м’яч і називає: «Джерело запалювання». Діти відповідають: «Сірник, запальничка....». Учитель говорить: «Займиста речовина». Діти називають приклади: «папір, тканина...»

ііі. Повідомлення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя

— Складно уявити собі життя людини без вогню. Але якщо вогонь потрапить у невмілі руки, то може стати грізним ворогом. Пожежі знищують будинки й заводи, лани й ліси. Під час пожеж гинуть люди. Отже, вогонь — друг і ворог людини. Від нас залежить, яким він буде: добрим чи злим. Щоб не виникла пожежа, треба знати й виконувати правила пожежної безпеки.

іV. Вивчення нового матеріалу

1. Взаємонавчання, взаємооцінювання. Робота в групах

Об’єднання в групи, робота за підручником (с. __), таблицями, малюнками, піктограмами.

1 група. «Причини виникнення пожежі»;

2 група. «Стадії розвитку пожежі»;

3 група. «Пожежна охорона»;

4 група. «Профілактика пожеж».

Після презентації груп учні обмінюються темами, записують усе, що запам’ятали.

Обговорення, доповнення, оцінювання роботи груп.

 

 

 

  

  

2. Валеологічна пауза. Руханка «Пожежа»

— Поставити стільці колом, спинками всередину.

У ч и т е л ь. Уявіть, що ви — пожежні. Як і справжнім пожежним, вам треба вміти швидко вдягатися. Коли я увімкну музику, ви почнете ходити навколо стільців. Щойно музика стихне, зніміть із себе і покладіть на найближчий стілець одну деталь вашого одягу. За командою: «Пожежа!» вам необхідно зібрати всі ваші речі й одягнути їх. Переможе той, хто зробить це найшвидше.

3. Практична робота

Ви отримали завдання: знайти в школі план евакуації й намалювати його. Дістаньте його. Знайдіть на плані свою класну кімнату. А зараз спробуймо здійснити евакуацію. Уявіть, що в приміщення надходить дим, повітря в ньому стає нестерпним для дихання. Обведіть олівцем на планах, як ми маємо виходити із приміщення школи в разі пожежі. (Обговорення ситуації).

Практична робота. Організована евакуація з кабінету.

V. Узагальнення й систематизація навчального матеріалу

1. Робота в групах

Групи мають змоделювати небезпечну ситуацію, а саме: придумати можливу причину пожежі, її наслідки й відтворити загальний алгоритм дій. Учні можуть вигадати свою історію або пригадати подібну ситуацію з газет і телепередач.

1 група: пожежа в багатоповерховому офісному центрі;

2 група: пожежа в лікарні;

3 група: пожежа в міському парку.

Учитель оцінює правильність відповідей, а учні інших груп — креативність подання інформації.

2. Пантоміма «Причини виникнення пожеж»

Одні учні показують пантоміму про причину, інші — називають правила попередження їх.

3. Інтерв’ю «Як запобігти пожежі?»

4. Крос-тест «Твої дії під час пожежі»

1. Тебе вогнем «відрізало» від виходу, а ти знаєш, що сусіди вже викликали рятувальників. Тобі треба зателефонувати пожежним (6) чи ні (7)?

2. Як ти вважаєш, щоб спуститися вниз із верхнього поверху, треба скористатися ліфтом (8) чи сходами (9)?

3. Як ти думаєш, під час пожежі можна вистрибувати з вікон не вище першого (10), третього (11) чи п’ятого (12) поверху?

4. Із дверей сусідньої квартири тягне димом. Чекатимеш, що буде далі (13), чи одразу намагатимешся з’ясувати причину (14)?

5. Ти відчинив двері з квартири в коридор, а там усе затягло димом. Пробиратимешся крізь дим (15) чи зачинишся у своїй квартирі (16)?

6. Молодець. Це необхідно зробити, щоб повідомити рятувальників, у якій ти квартирі (2).

7. Незважаючи на те, що пожежні прибули на місце, вони можуть не знати, що тебе «відрізало» вогнем. Тому, якщо є така можливість, обов’язково зателефонуй і повідом про себе і тих, хто поруч із тобою (1).

8. Дуже небезпечно користуватися ліфтом під час пожежі. Він може зупинитися між поверхами або на тому поверсі, де палає вогонь, чи загорітися під впливом високої температури (2).

9. Правильно. Під час пожежі треба спускатися тільки сходами (3).

10. Якщо є необхідність, можна вистрибнути і з вищих поверхів (3).

11. Це максимальна висота, яка вважається більш-менш безпечною (4).

12. Якщо внизу асфальт і немає рятувального брезенту, ризик такого стрибка для життя перевищує ризик від перебування в приміщенні. Не роби цього, якщо є хоч найменша змога залишатися там чи вибратися іншим способом (3).

13. Це дуже небезпечно. Можливо, сусіди вже знепритомніли й не можуть собі допомогти, загасити пожежу чи викликати рятувальників. Якщо не зреагувати одразу, можна втратити дорогоцінний час (4).

14. Правильно. Може, у них просто підгоріла картопля, але краще перестрахуватися (5).

15. Якщо в коридорі багато диму, це означає, що на твоєму або нижніх поверхах пожежа. Безпечніше залишатись у своїй квартирі (5).

16. Правильно. Треба одразу повідомити пожежних, потім зачинити двері, заткнути вологими ганчірками всі щілини (у тому числі й витяжні отвори), завісити двері мокрою тканиною. Потім зачинити й так само ізолювати всі двері між входом і тією кімнатою, де ти чекатимеш на допомогу, вийти на балкон чи відчинити вікно і подавати сигнали рятувальникам (17).

17. Ти дістався кінця, і якщо не збився з правильного маршруту, то не розгубишся в подібній ситуації.

Відповідь: (1-6-2-9-3-11-4-14-5-16-17).

5. Творча робота

Складання піктограм протипожежного характеру

Заборонено палити

Заборонено палити і користуватися відкритим вогнем

Не загромаджувати!

Нічого не складати

Заборонено гасити водою

Місце для паління

Вибухонебезпечно:

вибухонебезпечне середовище

Пожежонебезпечно:

легкозаймисті речовини

Пожежонебезпечно:

окислювач

Двері евакуаційного виходу

Напрямок до евакуаційного виходу

Напрямок до місця розташування пожежно-технічного обладнання

Пожежний гідрант

Пожежний кран

Звуковий оповісник пожежної тривоги

Вогнегасник

Розбий скло, щоб відчинити

Напрямок до евакуаційного виходу сходами

 

Vі. домашнє завдання (за вибором)

Опрацювати матеріал підручника, с. 117–120; з молодшими братиками і сестричками створити план евакуації вашої оселі.

Індивідуальні завдання

Письмово дати відповіді на запитання.

1. Чи можна відчиняти вікна й двері одночасно в разі пожежі в приміщенні? Чому?

2. Яка небезпека загрожує людині в синтетичному одязі в разі пожежі?

3. Що небезпечніше для людини: вогонь чи дим?

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Вправа «Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я дізнався...

— Сьогодні на уроці я навчився...

Додатки

Необережне поводження з вогнем:

·        порушення правил експлуатації електроприладів і електрообладнання;

·        замикання електропроводки;

·        залишені вогнища;

·        витікання газу;

·        залишена свічка;

·        неуважність під час користування піротехнічними засобами;

·        кинута цигарка;

·        блискавка.

Причини пожеж

1. Електричного характеру;

2. Неелектричного характеру.

До причин неелектричного характеру відносять:

·        порушення систем живлення та змащування в увімкнених працюючих двигунах і механізмах;

·        порушення технологічного процесу (викидання пилу або газу);

·        порушення режимів топки печі та котельні, брак іскрогасників;

·        порушення вимог пожежної безпеки в ході газозварювальних робіт, різання металів, користування паяльними лампами;

·        недбале й необережне поводження з відкритим вогнем.

До причин електричного характеру відносять:

·        коротке замикання;

·        перевантаження, що призводить до нагрівання провідників до температури плавлення ізоляції;

·        іскріння в електричних апаратах і машинах, а також іскріння внаслідок електростатичних розрядів та удару блискавкою;

·        дитячі пустощі.

Головні причини пожежної небезпеки в шкільних кабінетах і лабораторіях:

·        досліди, що супроводжують електростатичним розрядом, нагріванням тіл;

·        досліди з демонстрування вибухів різних газів і пари;

·        необережне поводження з вогнем, вогненебезпечними рідинами;

·        неправильне зберігання вогненебезпечних рідин.

Самозайматися можуть ганчірка й пакля, просочені маслом. Вогне- і вибухонебезпечні речовини потрібно зберігати загальною масою не більше 3 кг у спеціальному металевому ящику, встановленому якомога далі від нагрівальних приладів і виходів.

На банках, бутлях та іншій упаковці з хімічними речовинами повинні бути чіткі написи із зазначенням їх найхарактерніших властивостей: «Вогненебезпечні», «Отруйні», «Хімічно активні» тощо.

У лабораторіях, майстернях, кабінетах працювати учням з пожежонебезпечними речовинами дозволено тільки під наглядом і керівництвом викладача чи лаборанта.

Усі приміщення слід забезпечити засобами пожежогасіння відповідно до встановлених норм. Заборонено виливати легкозаймисті й горючі речовини в каналізацію.

Стадії розвитку пожежі

І стадія — початкова (триває до 10 хвилин) — перехід загорання в пожежу, розповсюдження вогню через займисті матеріали, сильне виділення диму. У цей момент треба не допустити потрапляння повітря із зовні. У деяких випадках у герметичному приміщенні настає самозатухання пожежі.

ІІ стадія — об’ємне розповсюдження пожежі (за часом триває 30–40 хвилин). Перехід у об’ємне горіння, полум’я розповсюджується дистанційно за рахунок передачі енергії горіння на інші матеріали.

ІІІ стадія — стадія затухання пожежі; догоряння у вигляді тління.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар