Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники,
малюнки, картки-підказки, м’яч, картки із питаннями, зошити.
Хід
уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.
Добре те, що сонце світить,
Добре те, що віє вітер,
Добре те, що сад цвіте,
Добре те, що ліс росте,
Добре вчитися у школі,
Добре гратися надворі,
Добре плавати в ставку,
Добре те, що я живу!
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної
діяльності учнів
1 Перевірка домашнього завдання
А) Зачитування пам’яток безпечного спілкування в
Інтернеті
Б) Розповіді
учнів про «інтернетманію»
«Інтернетманія» — це захворювання,
маніакальна залежність від віртуального світу глобальних мереж. Симптоми цієї
хвороби — збуджені, почервонілі очі, високий ступінь нервового й фізичного
виснаження, позіхання зі сльозовими виділеннями.
Сіткоголіки, або інтернетоголіки відчувають жагуче
бажання знову й знову занурюватись у світ віртуальної реальності й довго не
виходити з нього. На думку психологів, інтернетманія така ж руйнівна, як і
алкоголізм або наркоманія. Вона веде до глибоких змін особистості,
самоізоляції, втрати внутрішніх орієнтирів, неврівноваженості психіки, що зовні
часто проявляється розгубленістю і неохайністю, навіть байдужим ставленням до
близьких.
2 Тлумачення понять «Зловмисник, шахрай, незнайомець»
— Чи можна за зовнішнім виглядом упізнати цю групу людей?
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
1 Робота за малюнками
— Які небезпеки чатують
на казкових персонажів, зображених на ілюстраціях?
1) Не розмовляй із незнайомими.
2) Не бери нічого в незнайомців.
3) Не звертай із дороги додому.
4) Не залишай маленьких дітей надворі самих.
5) Не піддавайся хитрощам.
— Доповніть список правил.
(Не гуляти надворі в темну пору доби. Не сідати в
машину до незнайомих людей. Не називати незнайомцям своєї адреси.)
3 Виконання крос-тесту. Складання нових правил безпеки
надворі
Поводься спокійно, упевнено. Не бери з дому дорогих
речей, що можуть спровокувати зловмисників, шахраїв. Уникай безлюдних місць,
пустирів.
4 Інсценування сюжету
Злодій гроші вимагає.
Отже, рішення приймаю.
Поведінки варіації:
Б у р а т і н о
Буду битись до кінця!
Не віддам я гаманця!
П ’ є р о
Навіть сумнівів нема:
Хай бере собі! Дарма.
М а л ь в і н а
Гаманець йому віддам,
Роздивлюсь, який він сам,
Потім заявлю на нього.
Є міліція для того!
Д у р е м а р
Буду голосно кричати:
Не посміє грабувати!
Т а т о К а р л о
Попрошу його: «Облиш,
В мене дві копійки лиш…»
К а р а б а с
Руки я йому скручу
І «Грабіжник!» закричу!
А ви?..
(Діти називають свої варіанти, указують на помилки
героїв, дають поради.)
Висновок. Здоров’я і життя цінніші за будь-яку річ.
Щоб не стати жертвою шахрайства:
— не віддавайте незнайомим людям документів, цінностей,
грошей, мобільних телефонів;
— не вступайте з незнайомими особами в контакт під
приводом гадання, зняття «порчі», лікування хвороб тощо;
— не демонструйте в натовпі або черзі вміст свого гаманця, не рахуйте гроші
у всіх на очах;
— перебуваючи в розважальних закладах, ні в якому випадку
не залишайте без нагляду свої речі, особливо сумочки, барсетки й мобільні телефони.
Остерігайтеся незнайомих людей, які намагаються з вами потоваришувати;
— не захоплюйтеся «вуличними іграми»: азарт може
призвести до втрати великої суми грошей.
5 Моделювання ситуацій викрадення дітей
У казці гуси-лебеді викрали Івасика й забрали його на
своїх крилах. А в наш час як це відбувається? (Обговорення ситуацій).
— Чи можна скласти правила безпеки в таких ситуаціях?
Варіанти відповідей
♦ Не сідайте у автомобіль до незнайомців або малознайомих людей, навіть якщо
дуже хочеться чи куди-небудь спізнюєтесь.
♦ Уникайте підходити впритул до автомобілів, що стоять. Остерігайтесь
автомашин, що стоять із заведеним двигуном, усередині яких сидять люди.
♦ Ідіть тротуаром назустріч транспорту й ближче до дорожньої брівки: у цьому
випадку ніхто не зможе під’їхати до вас на машині ззаду, залишаючись
непоміченим, а також зменшиться ризик раптового нападу з боку злочинця, що
ховається за рогом, у темній арці, підворітті.
♦ У випадку, якщо на вулиці до вас під’їхав автомобіль і водій почав
поводитись агресивно, кричіть і тікайте в напрямку, протилежному руху
автомобіля.
♦ Якщо автомобіль гальмує, а пасажири просять показати їм дорогу, говоріть
із ними на безпечній відстані. У темний час доби не підходьте до автомобіля на
відстань витягнутої руки.
♦ Ніколи не соромтесь озирнутися й перевірити ваші підозри, якщо відчуваєте,
що хтось переслідує вас. Обережність — не малодушність і не боягузтво. При
цьому спробуйте змінити напрямок, темп ходьби або перейдіть на інший бік
вулиці. Якщо ваші побоювання виправдалися, пошукайте безпечне людне місце.
♦ Якщо ви зазнали нападу з метою викрадення, необхідно створити якнайбільше
галасу, відбиваючись чим-небудь від нападників.
6 Тест «До кого
звернутися по допомогу?»
А) До випадкового перехожого.
Б) До міліціонера.
В) До продавця чи іншої людини на робочому місці.
Г) ... (твоя відповідь).
7 Ситуаційна задача
Буратіно, коли виконав домашнє завдання, зібрався піти
погуляти. Зроби правильний вибір місця відпочинку за нього.
А) Підвал сусіднього будинку.
Б) Покинуте будівництво.
В) Дитячий майданчик.
Г) Стадіон.
— Назвати небезпечні місця вашого села (мікрорайону
тощо).
(Велике скупчення людей, будівельний майданчик,
автомагістраль, місця вигулу собак, підвали, де збираються безхатьки або пияки
чи наркомани тощо)
— Назвати причини, через які слід уникати перелічених
місць.
8 Тренінг навичок відмови
Мета: відпрацювання навичок
відмови від ігор у небезпечних місцях.
Якщо твої друзі вирішили грати в небезпечному місці, то
першим відмовся від такої пропозиції. Можливо, і вони передумають і підтримають
тебе. Якщо ні, — потренуйся, як відмовитися від небезпечних пропозицій.
Мозковий штурм «Як сказати “НІ”» (Якщо завдання
складне, учитель надає картки-підказки.)
1. Просто скажи «ні».
2. Відмовся і подякуй: «Спасибі, ні!»
3. Вибачся і відмовся: «Вибачте, ні!»
4. Відмовся і поясни причину: «Ні, мені не дозволяють там
грати».
5. Відклади своє рішення: «Мені треба порадитись із
батьками».
6. Відмовся і переведи тему розмови: «Я не можу. А ви
вчора...»
7. Відмовся і запропонуй альтернативу: «Не думаю, що це
безпечно. Давайте краще...»
8. Якщо тебе вмовляють, відмовляйся знову і знову «Ні;
ні, не можу; ні, спасибі» тощо.
9. Відмовся і піди додому «Я не можу. Мені треба йти».
10. Пошуткуй: «Якщо повернемось живими, батьки мені
голову відірвуть».
11. Звернися за підтримкою до інших: «Краще туди не
ходити. Правильно, друзі?»
12. Намагайся не водитись із компаніями, у яких постійно
пропонують щось небезпечне.
9 Оздоровлювальна вправа «Руки — ноги»
Коли вчитель плескає в долоні один раз, клас піднімає руки,
два рази — учні підіймаються. Якщо руки вже підняті, то, коли ведучий плескає
один раз, їх треба опустити (відповідно, коли діти вже стоять, то на серію
оплесків вони мають сісти). Змінюючи послідовність і темп плескання, учитель
намагається спантеличити учнів, тренуючи їхню зібраність.
Це вправа дуже ефективна, концентрує увагу, з нею
справляється той, хто здатний чітко підкорятися командам і не повторювати рухи
сусідів, що можуть бути неправильними. Умови слід пояснювати стисло:
«Одноразове плескання — команда рукам: їх треба підняти або опустити;
кількаразове плескання — команда ногам: потрібно встати або сісти», після чого
вчитель відразу подає сигнали. Моментальне включення учнів у вправу змушує їх у
ході гри усвідомлювати завдання, покладаючись на кмітливість і спритність.
10 Практична робота. Моделювання поведінки в натовпі
А) Казкові герої вирушили на концерт відомих бременських
музикантів. Несподівано піднявся сильний вітер, почалася злива.
Хтось крикнув: «Ховаймось!» Усі почали тікати в підземний
перехід. Перед дверима утворилось велике скупчення людей, почувся крик, хтось
упав.
Герої потрапили в натовп.
— Що називаємо натовпом?
— Чи доводилось вам бути в натовпі?
— Чи може стати натовп загрозою для життя кожного з його
учасників?
— Коли натовп особливо небезпечний?
— Як би ви діяли в цій ситуації?
Додаткова інформація
Важливо знати, як поводитись у натовпі, щоб не
постраждати. Особливості натовпу в тому, що він діє за своїми законами й не
завжди враховує інтереси окремих осіб. Часто натовп стає небезпечнішим, ніж
стихійне лихо чи аварія, що його створили.
Почуття страху, що охоплює групи людей, миттєво
передається іншим і переростає в некерований процес — паніку. У людей різко
підвищується емоційність сприйняття того, що діється навкруги, знижується
відповідальність за свої вчинки. Людина не може оцінити свою поведінку та
ситуацію, що склалася. У такій атмосфері досить тільки одному висловити чи
виявити намір утекти з небезпечного району, як людська маса починає сліпо
копіювати його дії. Тому люди найчастіше гинуть у натовпі: їх можуть затоптати
(якщо впадуть) або задавити. Про це треба пам’ятати й передбачити можливу
небезпеку.
Б) Робота в групах («кіно», «стадіон»)
За сюжетними малюнками створити модель поведінки людей у
натовпі.
Кожна група інсценізує дії людини в натовпі.
— Яких помилок припустились люди? Як їх уникнути?
Складають алгоритм порятунку свого життя, записують його
в зошит.
V. Узагальнення й систематизація матеріалу
1 Робота за підручником
1.1. Самостійне опрацювання статті.
1. 2. Колективне обговорення й вирішення ситуаційних
завдань.
2 Складання пам’ятки для безпеки казкових героїв
Допишіть речення, використовуючи слова з довідника (текст
на дошці або на картках).
Для копіювання
Якщо потрапив у натовп, то намагайся не ______________.
Не йди проти __________________. Уникай ________________
_____________________________________________________. Зігни руки __________________, не тримай їх у
___________. Викинь __________________. Зав’яжи міцно ____________. Якщо щось
упало, то ____________________. Якщо тебе збили з ніг, то
______________________________________________. Слова довідника: натовп, кишеня, вітрина, парасолька, згорнутися
клубочком, сумка, окуляри, шарф, стіна, намагайся негайно встати, скляні
двері, лікті, шнурки, не піднімати, не панікувати, не відставати |
VІ. Домашнє завдання
І рівень. Опрацювати статтю в підручнику.
ІІ рівень. Виконати завдання в
зошиті.
ІІІ рівень. Намалювати сюжет із
казки або фільму про небезпеку вдома, надворі, у натовпі. Надати героям поради
щодо безпеки їхнього життя.
VІІ. Підсумок уроку
Складання основного правила безпеки
Для копіювання
1 У |
5 туа |
11 о |
3 якій |
10 і |
14 жним |
8 пиль |
7 будь |
2 будь- |
9 ним |
13 ре |
12 бе |
4 си |
6 ції |
Відповідь: У будь-якій
ситуації будь пильним і обережним.
Додаткова інформація
Види натовпу і правила поведінки в ньому
Дослідження Карантелі (США) показують такі характерні
ознаки паніки:
♦ панічна втеча завжди направлена в бік від небезпеки (не робиться ніяких
спроб протидії);
♦ напрям утечі в разі паніки не є випадковим (вибір — за знайомою дорогою
або тією, що втікають інші);
♦ за своїм характером панічна втеча асоціальна (найсильніші зв’язки можуть
бути перервані: мати може кинути дитину, чоловік — дружину тощо, а люди стають
несподіваним джерелом небезпеки одне для одного);
♦ людина, охоплена панікою, завжди вірить, що обстановка дуже небезпечна
(панічна втеча припиняється, коли людина усвідомлює, що знаходиться поза
небезпечною зоною);
♦ людина, охоплена панікою, погано міркує, хоча її дії повністю не позбавлені
логіки. Проблема скоріше в тому, що вона не шукає альтернативи й не бачить
наслідків свого рішення, інколи — головних, як у типовому для пожеж випадку:
стрибок із приречено великої висоти.
Види натовпу, їх характеристика
Випадковий натовп — це чималий гурт людей, чию увагу, наприклад, привернула якась надзвичайна
подія, скажімо, дорожньо-транспортна пригода.
Експресивний натовп (фр. еxpressif — виразний) утворюється з людей, згуртованих
прагненням спільно висловити свої почуття — радість, горе, протест,
солідарність тощо. Експресивний натовп можна побачити на багатолюдному весіллі
чи похороні, на мітингах і маніфестаціях.
Під конвенційним натовпом розуміють найчастіше
учасників масових розваг, наприклад, глядачів на стадіоні чи в концертному
залі. Їх об’єднує не тільки цікавість до масового дійства, але й готовність
реагувати на нього згідно з певними ритуалами чи нормами, що не мають
офіційного характеру, а виникають ніби за домовленістю-конвенцією (від лат. сonventio
— договір, угода).
Дієвий натовп поділяють на
агресивний, панічний, корисливий і повстанський. Прикладом дій агресивного
натовпу може бути, скажімо, самосуд розгніваної юрби над спійманим «на
гарячому» злочинцем, панічного — масова втеча людей від несподіваної небезпеки.
1. Уникай натовпу і стовпотворіння (того, хто впав,
затопчуть на смерть).
2. Рухаючись у суцільному натовпі, не напирай на тих, хто
йде попереду. (Бажання прискорити рух закінчиться повним затором.)
3. Старайся уникати затору, а головне, тих місць, де
просування обмежують гострі кути, перила, скляні вітрини. (Кращих умов, щоб
бути притиснутим, роздавленим і серйозно травмованим, важко придумати).
4. Якщо на рок-концерті або футбольному матчі ти побачив
багато нетверезих або сильно збуджених глядачів — вийди раніше закінчення
видовища або значно пізніше (потрапити в перші ряди такої публіки —
самогубство).
Обережно: СОБАКА!
Важлива проблема великих міст — велика кількість
безпритульних собак. До того ж, особливо в наш складний час, зграї дворових
поповнюються великими й малими собаками престижних порід. Голодні та злі, вони
становлять певну загрозу здоров’ю, а іноді й життю людей. Але от парадокс:
безпритульні собаки нападають на людину рідше, ніж собаки домашні. Що ж
підштовхує тварин до агресії та яких правил поводження з ними слід дотримувати?
Насамперед, не підходьте до собаки, яка сидить на
ланцюгу, бо захист «особистої території» — одна з головних причин агресивності
тварини. Не нав’язуйте собаці свого товариства, не торкайтесь його, коли він
їсть, не намагайтесь відібрати «улюблену іграшку».
Не дивіться собаці в очі, не усміхайтеся: собачою мовою
це — вияв агресії. Не повертайтеся до собаки спиною й не намагайтесь тікати —
це може викликати у тварини рефлекс переслідування.
Пам’ятайте, що навіть помахування хвостом не завжди є
виявом дружелюбності.
Кусають і дресировані собаки, але в ситуаціях, що
називають «провокаційними». Отже, уникайте вузьких місць, будьте обережними в
під’їздах та ліфтах, не пробігайте близько від хазяїна собаки. Особливо
стережіться собак-охоронців: ротвейлерів і доберманів. У них загострене почуття
охорони хазяїна, а територія їхніх «особистих інтересів» перевищує 50 м.
Дресирування собак — справа серйозна. Якщо собака не
слухає господарів, а тим паче кусає їх, значить, її погано виховують. Собака
сприймає хазяїв як свою зграю, але, відчувши їхню слабкість і нерішучість,
швидко намагається зайняти місце лідера.
Пропонуємо деякі узагальнені рекомендації щодо самозахисту в разі нападу
спеціально навченого службового собаки:
♦ до собаки, який нападає, поверніться обличчям, станьте в захисну позу або
киньтесь назустріч;
♦ надресирована на людину, яка тікає, тварина в такій ситуації може
розгубитися;
♦ спокійно відступайте спиною до укриття, домівки, паркану, захищайтесь підручними
засобами, гукаючи на допомогу;
♦ різко та жорстоко бийте собаку рукою, ногою або твердим предметом у ніс,
по верхній щелепі, у живіт і пах. До останнього моменту переховуйте зброю в
руці або за спиною: натренований собака нападає на озброєну руку. Для
відволікання уваги тварини можна застосувати піджак або плащ.
Вас укусив собака! Це загрожує не лише травмою, але й
інфекцією. Негайно промийте рану великою кількістю води, а краще — гідроген
пероксидом. Краї рани обробіть йодом або зеленкою, рану — маззю «Рятівник» чи
«Левоміколь» або присипте її стрептоцидом.
Якщо з перелічених ліків у вас під рукою нічого немає,
антисептиком може бути горілка або спирт.
Після цього слід негайно звернутись до найближчого
травмпункту.
Головне — з’ясувати, чи прищеплений собака від сказу.
Якщо ні, то доведеться пройти серйозний курс лікування й тривалий час
перебувати під наглядом лікаря.
Немає коментарів:
Дописати коментар