середа, 24 лютого 2021 р.

УРОК 25. ХВОРОБИ ЦІВІЛІЗАЦІЇ І РЕКЛАМА.

 

 Соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації. 

Мета: поглиблювати знання учнів про «хвороби цивілізації», ознайомити із соціальними чинниками ризику їх виникнення та поширення; розвивати життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю; виховувати мотиваційні основи збереження і зміцнення здоров’я.



Обладнання: ілюстративний матеріал, аркуші паперу А3, А5, схема «Асоціативний кущ», кольорові журнали, ножиці, клей, олівці, інформаційно-довідкові картки для роботи груп.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, створення позитивного настрою

В арабських країнах під час зустрічі люди схрещують руки на грудях. Привітаймося по-арабськи!

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

1. «Конкурс ерудитів»

Скласти коротке формулювання термінів, що записані на дошці (самостійно на окремих аркушах паперу):

а) міжособистісні стосунки; б) найближче оточення; в) види підліткових компаній.

Поставити на аркуші своє прізвище та здати на перевірку.

2. «Взаємоопитування»

Аркуші роздають у довільному порядку учням на перевірку. Учитель відкриває заздалегідь записані на дошці правильні відповіді. Необхідно оцінити правильність виконання завдання та поставити «+» або «–» навпроти кожного терміна. Потім учні отримують свої аркуші з результатом оцінювання.

3. Обговорення результатів

4. Гра «Ти мені — я тобі»

Учень за опорним конспектом ставить класу запитання щодо теми попереднього уроку. Той, хто дав правильну відповідь, може поставити своє запитання у відповідь.

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

1. Тестування. Можливо декілька правильних відповідей

1. Людина — істота…

А       …біологічна;

Б       …соціальна;

В       біосоціальна (+).

2. Демократичне суспільство надає людині:

А       безмежні права;

Б       багато прав і обов’язків (+);

В       право на вибір обов’язків.

3. Найбільше піклуються про твоє здоров’я:

А       члени родини (+);

Б       працівники медичних закладів;

В       друзі.

4. Закінчити фразу: «Людина стає людиною тільки…»

А       …демонструючи власне «я»;

Б       серед людей (+);

В       …у соціальних мережах.

5. Соціальна небезпека може призвести до:

А       хронічного стресу (+);

Б       набуття навичок самозахисту (+);

В       прояву лідерських якостей (+).

6. Комп’ютерні ігри для підлітка є соціально безпечними, якщо вони:

А       містять сцени насильства;

Б       розвивають інтелект (+);

В       потребують багато часу.

«Ціна» правильної відповіді — 2 бали.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

1. «Відкритий мікрофон»

— Миколай Михайлович Амосов говорив: «Здоров’я населення, як дзеркало, відображає обличчя суспільства». Що ви думаєте з цього приводу?

2. «Очікування»

Відповіді учнів:

§   Я хочу дізнатися, що таке хвороби цивілізації.

§   Я хочу дізнатися, які хвороби належать до хвороб цивілізації.

§   Чому вони виникають?

§   Як запобігти хворобам цивілізації?

У ч и т е л ь. А я хочу, щоб ви були активними уважними, здобули нові знання, які б вам стали у пригоді в подальшому житті.

Отже, завдання уроку визначилися вашими очікуваннями.

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1. Вікторина «Що ти знаєш про…»

Учні «ланцюжком» проголошують твердження щодо хвороб цивілізації; наводять приклади з художніх творів тощо.

2. Рольова гра «Запитання підліткам ставить…»

1) Лікар-ендокринолог: «Як ви намагаєтеся нормалізувати різкі зміни настрою, характерні для підліткового віку?»

2) Лікар-дерматолог: «Чи пов’язуєте ви проблеми зі шкірою із браком перебування на свіжому повітрі, просиджуванням тривалий час за телевізором і комп’ютером?»

3) Фітнес-тренер: «Я бачу щодня на вулицях велику кількість підлітків, хворих на ожиріння. У спортивному залі картина зовсім інша… Поясніть, чому ви часом несерйозно сприймаєте цю проблему».

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

1. Глосарій. Робота з термінами

Цивілізація — людська спільнота, яка впродовж певного періоду часу (процес зародження, розвиток, загибель чи перетворення цивілізації) має стійкі особливі ознаки в соціально-політичній організації, економіці та культурі (науці, технологіях, мистецтві тощо), спільні духовні цінності та ідеали, ментальність (світогляд). Наприклад, Єгипетській цивілізації властиві спорудження пірамід, муміфікація померлих, своєрідне ієрогліфічне письмо тощо.

Цивілізація — такий щабель розвитку людства, коли соціальні зв’язки починають домінувати над природними.

Хворобами цивілізації називають ті проблеми зі здоров’ям людини, які виникли в результаті негативного впливу промислової та науково-технічної революції на довкілля й саму людину.

2. Бесіда (ілюстративний супровід)

Часи змінюють не тільки звичаї, традиції, а й хвороби людей. Колись основними причинами захворювань були травми і каліцтва, колись люди були безсилі проти інфекційних захворювань й епідемій. З плином часу завдяки науці люди почали відносно легко боротися з інфекціями. Та цивілізація, набираючи обертів, знову змінює наше життя і здоров’я.

Галузі промисловості та науково-технічний прогрес не тільки принесли користь у наше суспільство, але й шкоду у вигляді хвороб. Гіподинамія, ослаблення зору, гіпертонія, цукровий діабет, інфаркт міокарда, бронхіальна астма, неврози, психічні розлади, алергія, серцево-судинні, інфекційні, … хвороби стали такими поширеними, що змусили весь світ шукати причини. Із забрудненням навколишнього середовища пов’язане зростання захворювань верхніх дихальних шляхів, ендокринних та онкологічних захворювань, особливо у великих центрах металургійної та хімічної промисловості. «Хвороби цивілізації» розглядають у світі як глобальну медико-соціальну проблему.

Серед неінфекційних захворювань на першому місці — ожиріння.

Астенопія — ослаблення зору, що виникає під час зорової роботи. Найпоширенішим захворюванням у наш час є комп’ютерний зоровий синдром.

Останнім часом ми дуже часто чуємо про алергію.

3. «Незакінчене речення»

— Ученими доведено, що первісна людина не хворіла на ожиріння. Як ви вважаєте, чому? Відповідь дайте, продовжуючи речення: «Первісні люди не знали, що таке ожиріння тому, що…»

(Варіанти відповідей: багато рухалися; було чисте довкілля; не мали шкідливих звичок; не сиділи за комп’ютером, телевізором; вживали переважно натуральні продукти, їжі було мало тощо.)

4. Інформаційне повідомлення

«Алкоголізм і тютюнопаління як хвороби цивілізації»

Мабуть, у нас немає жодної сім’ї, якї прямо чи опосередковано не стосувалася б проблема алкоголізму.

Алкоголізм — страшна хвороба, яка за розповсюдженням на Землі посідає третє місце після серцево-судинних та онкологічних захворювань. Третя хвороба цивілізації! За даними статистики в Україні, чисельність зареєстрованих людей з алкогольними проблемами становить близько 690 тис. осіб.

Тютюнопаління. Сьогодні смертність населення України визначається передусім неінфекційними захворюваннями, тісно пов’язаними із поширенням факторів ризику, які характерні для поведінки людини. Серед них тютюнопаління — основна причина передчасної смерті, якій можна запобігти. Тютюн — фактор ризику більш ніж 25 хвороб.

4. «Асоціативний кущ» до поняття «Причини хвороб цивілізації»

Одна з причин хвороб цивілізації — це малорухливість. Які ще фактори підвищують ризик поширення захворювань, що пов’язані із негативним впливом науково-технічного прогресу на здоров’я людини?

5. Оздоровлювальна вправа.

Офтальмотренаж (гімнастика для очей)

Скажіть, яка з поширених «хвороб цивілізації» загрожує нам наразі? (Гіподинамія, втрата гостроти зору.)

§   Як можна запобігти цій хворобі?

Міцно примружте очі на 3-5 секунд, далі потримайте очі розплющеними 3-5 секунд. Повторіть 7 разів. Ця вправа укріплює м’язи повік, покращує кровообіг.

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

1. Вправа «Карусель». Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання

За матеріалами підручника учні складають опорний конспект із виучуваної теми. Працюючи в парах, здійснюють консультування одне одного, коментують тощо.

2. Робота у групах

Соціальні чинники «хвороб цивілізації» (за інформаційно-довідковими картками)

1-ша група «ЗМІ»: створити антирекламу «Роби так — і отримай цивілізаційний «подарунок».

2-га група «Лектори»: підготувати інформаційне повідомлення «Соціальні чинники «хвороб цивілізації»;

3-тя група «Дизайнери»: виготовити колаж «Профілактика «хвороб цивілізації»;

4-та група «Прес-служба»: розробити пам’ятку «Профілактика «хвороб цивілізації».

2.1. Презентація роботи у групах.

Картка 1. Соціальні чинники «хвороб цивілізації»

Основні причини зростання захворюваності:

·         урбанізація;

·         малорухливий спосіб життя;

·         дефекти харчування;

·         проблеми екології;

·         стреси;

·         формування здоров’яруйнівних цінностей унаслідок негативного впливу реклами в ЗМІ.

Картка 2. Профілактика «хвороб цивілізації»

·         Відмова від шкідливих звичок (паління, вживання алкоголю, наркотиків).

·         Ціннісне ставлення до життя і здоров’я.

·         Аналіз комерційної реклами замість сліпого наслідування.

·         Здоровий спосіб життя (нормальний сон, якісне збалансоване харчування, рухова активність, гігієна).

·         Позитивні емоції. Перевага оптимізму над песимізмом.

·         Посильна участь у боротьбі за чисте довкілля.

3. «Аукціон ідей». Профілактика «хвороб цивілізації»

Учні пропонують варіанти профілактичних заходів:

·         займатися спортом;

·         більше рухатись;

·         активно відпочивати;

·         робити ранкову зарядку;

·         чергувати розумову та фізичну працю;

·         прогулянки на свіжому повітрі тощо.

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

1. Вправа «Питання в кубі»

Мета: розвивати здатності до самоаналізу та рефлексії; узагальнювати отриманий досвід, зворотний зв’язок.

Учні стають (сідають) у коло. Учитель передає одному з них кубик, на гранях якого записано запитання. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю грань куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників. Приклади запитань:

1. Що цікавого для тебе було на уроці?

2. Що нового дізналися?

3. Що особисто для тебе було складно?

4. Чого навчилися на уроці?

5. Як будете застосовувати нові знання, навички?

6. Що найбільше сподобалося?

2. Проговорювання слоганів (колективно)

§   Ми хочемо активно і довго жити!

§   Ми бажаємо не мати шкідливих звичок!

§   Бажаємо насолоджуватися життям!

IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   написати «Шкодо-порадник» (за прикладом «Шкідливих порад» Григорія Остера). Наприклад: «Їжте на ніч багато тістечок, цукерок, чіпсів і хотдогів — і скоро не будете проходити в жодні двері», «Дивіться ТБ цілодобово — і матимете півроку новенькі окуляри, дедалі міцніші…»;

§   провести лекцію для членів родини «Профілактика хвороб цивілізації».

Немає коментарів:

Дописати коментар