середа, 24 лютого 2021 р.

УРОК 24. ВПЛИВИ НАЙБЛИЖЧОГО ОТОЧЕННЯ.

 

 Найближче оточення дитини. Вплив родини і друзів. Принципи формування міжособистісних стосункіВ 

Мета: ознайомити із принципами формування міжособистісних стосунків у найближчому оточенні, вчити налагоджувати партнерські стосунки з родиною і друзями; розвивати навички ефективного спілкування; виховувати прагнення до особистісного самовдосконалення та саморозвитку.


Обладнання: ілюстративний матеріал, картки «Моє найближче оточення» (за кількістю учнів), схема «Типи міжособистісних стосунків», таблиця «Соціальні ризики для здоров’я у найближчому оточенні підлітків», пам’ятка «Поради для підлітка» (за кількістю учнів).

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, встановлення позитивного настрою

Мешканці Гренландії під час зустрічі одне одному говорять: «Гарна погода!», навіть якщо за вікном мінус 40 градусів і дме сирий вітер! Привітаймося по-гренландськи!

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

1. Запитання для учнів

— Як позначають на екрані фільми і передачі, які:

а) заборонено дивитися дітям;

б) рекомендовано дивитися тільки разом із дорослими;

в) дозволено для перегляду без вікових обмежень?

2. «Аукціон ідей»

§   Як можна зробити мінімальним негативний вплив засобів масової інформації? Уявімо, що ви володієте такими можливостями.

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

1. «Асоціативний кущ»

Скласти «портрет» соціально здорового учня.

(Можливі відповіді: доброзичливі стосунки із членами родини, реалізація інтелектуального потенціалу в навчанні; толерантне, безконфліктне спілкування з друзями; повага до старших, виконання законів суспільства; участь у суспільній роботі; виконання моральних норм суспільства; усвідомлене сприйняття інформації тощо.)

2. Вправа «Згоден чи ні?»

Учитель читає твердження, учні реагують, плескаючи в долоні: «згодні» — хлопок, «не згодні» — мовчок.

·         Родина, друзі — це ваше найближче оточення. (Так)

·         Найближче оточення має завжди тільки позитивний вплив на підлітка. (Ні)

·         Стосунки з родиною та друзями формуються самі по собі. Цей процес не потребує зусиль. (Ні)

·         Дружба в підлітковому віці має особливе значення. (Так)

·         У родині все має підпорядковуватися інтересам підлітка. (Ні)

·         Основою спілкування з друзями і сім’єю є взаєморозуміння і довіра. (Так)

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

1. Слухання історії

Два товариші

Жили-були два добрі товариші. Якось вони посперечалися, і один із них дав ляпаса іншому.

Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на

піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».

Потім вони знайшли озеро, у якому вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув, і його друг його врятував. Коли він отямився, він написав на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».

Той, хто дав ляпаса і який врятував життя своєму другові, запитав його:

— Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?

Друг відповів:

— Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли це стерти. Але коли хто-небудь робить щось для нас гарне та добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти це з нашої пам’яті.

2. Обговорення історії

§   Чого навчає нас ця історія?

§   Що є основою справжньої та вірної дружби? (Вміння пробачати і ніколи не залишати друга в біді.)

§   Чи можна такий висновок застосувати і щодо стосунків у сім’ї, родині?

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1. Аналіз «золотого правила» моралі

Поясніть, що означає «золоте правило» спілкування та міжособистісних стосунків: «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе».

2. «Ланцюжок»

§   Які традиції існують у вашій родині?

§   Які з них подобаються вам найбільше?

3. Інтелектуальна розминка «Що було б, якби...»

§   Що було б, якби не існувало родини, друзів, а кожна людина жила б сама по собі, як острів у океані?

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

1. Вступне слово вчителя (ілюстративний супровід)

— Родина, друзі, однокласники, вчителі, керівники гуртків, членами яких ви є, сусіди або знайомі, з якими ви часто бачитесь і спілкуєтеся, — це ваше найближче оточення.

Сім’я є первісним осередком суспільства, першою формою соціальної спільноти. Саме сім’я найсильніше впливає на поведінку і вибір підлітків. Одним із важливих напрямів сімейного виховання є формування здорового способу життя. Адже кожен із батьків бажає, щоб дитина виросла фізично і психічно здоровою, без шкідливих звичок. Багато в чому формування здорового способу життя залежить від традиційних складових цього впливу: стилю життя сім’ї, характеру взаємостосунків між батьками й дітьми, участі обох батьків у вихованні, спільного проведення родиною вільного часу тощо. Отже, спосіб життя сім’ї переважно обумовлює і спосіб життя дітей. Численні дослідження свідчать, що сімейні конфлікти між самими батьками, батьками й дітьми, застосування фізичних покарань, нерозуміння батьками дітей, нестача батьківської уваги, підтримки дитини, — все це стає причиною того, що процес становлення особистості підлітка відбуватися складніше, ніж звичайно.

Найближче оточення сприяє формуванню як позитивних, так і негативних звичок і цінностей. Так, у сім’ї, де батьки зловживають алкоголем, може вирости дитина з переконанням, що такий спосіб життя є нормою. У родині, де не поважають старших, імовірно, виростуть егоїсти та неспівчутливі діти. Тренер спортивної команди з переконаннями «перемога над усе» не завжди зможе виховати ціннісне ставлення до збереження здоров’я в юних спортсменів.

2. Запитання для учнів

§   Які життєві навички потрібно формувати в себе, щоб протидіяти негативним впливам найближчого оточення?

§   Наскільки цінними у спілкуванні з найближчим оточенням є навички ефективних комунікацій, співчуття?

§   Чи можна вважати розвиток уміння обстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, навички впевненої поведінки вважати основою формування поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації?

3. Типи міжособистісних стосунків (за схемою)

Міжособистісні стосунки — це взаємозв’язки, які суб’єктивно переживаються, об’єктивно проявляються в характері та способах взаємного впливу людей у процесі спільної діяльності та спілкування. Науковці з’ясували таку закономірність: чим вищий рівень розвитку групи, тим сприятливіші умови вона створює для виявлення кращих прикмет особистості. І навпаки, чим нижчий рівень розвитку групи, тим більше існує можливостей для виявлення її негативних ознак.

Подібність і розбіжність соціальних установок породжують симпатії та антипатії між людьми, визначають рівень їхньої сумісності. Сумісність — це ефект взаємодії людей, який означає максимальне суб’єктивне задоволення партнерів одне одним. Міжособистісні стосунки та сумісність групи створюють ще один важливий феномен — психологічний клімат групи.

4. Робота за підручником (у парах)

— Щоб мирно жити з людьми, треба враховувати особливості їхнього емоційного життя. Це один із принципів формування міжособистісних стосунків. Користуючись матеріалами підручника, продовжте опорний конспект щодо інших принципів побудови стосунків між людьми.

5. Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Приємний спогад»

Мета: поліпшити настрій учасників, зняти напруження.

Хід вправи

Усі сидять у колі із заплющеними очима. Потім згадують ті речі або події, які несли з собою гарний настрій або почуття задоволення, а далі, зберігаючи гарні відчуття, розплющують очі, встають і потягуються, посміхаються один одному. Після закінчення вправи учасники за власним бажанням можуть обговорити свої почуття, розповісти про найкращі події в житті, про свої улюблені речі.

6. Аналіз метафори

Вихователь — той самий садівник

«Працю вихователя можна порівняти із працею садівника, який вирощує різні рослини. Одна рослина любить яскраве світло сонця, інша — прохолодну тінь; одна любить берег річки, інша — гірську вершину. Одна рослина найкраще росте на піщаному ґрунті, інша — на жирному чорноземі. Кожній потрібен особливий, тільки для неї відповідний догляд, інакше вона не досягне досконалості у своєму розвитку» (Абдул-Баха, релігійний діяч ХIХ–ХХ ст.).

§   Що мав на увазі автор висловлювання?

§   Кого зі свого найближчого оточення ви можете порівняти із садівником?

§   Кого бачить філософ у ролі різних рослин?

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

1. Самостійна робота «Моє найближче оточення» (за картками)

Завдання: отримавши картку, учні мають написати на зображеннях силуетів людей статус та імена тих, хто становить їх найближче оточення. Силует посередині символізує самого учня, тому на ньому має бути записане ім’я дитини. Наприклад: найближче оточення Артема — це мама Олена, тато Сергій, дідусь Микола, бабуся Ганна, тітка Тетяна, тітка Марина, сестри Дарина та Марія, брати Єгор та Андрій, подруга Валерія, друг Олег.

§   Чому стрілки між силуетами ілюструють двосторонній зв’язок? (У зоні найближчого оточення відбувається тісна двостороння взаємодія.)

2. «Аукціон ідей». Поведінка підлітка в найближчому оточенні

— Які можете «продати» ідеї щодо толерантної та безконфліктної поведінки підлітка з людьми, що становлять зону найближчого оточення?

Слово — найзмістовніший, об’ємний, виразний засіб людського спілкування. Уміння говорити, слухати — важливі умови взаєморозуміння. Немає у світі зброї, сильнішої за слова. Недаремно говорять, що словом людським можна зсунути гору з місця. Словами борються, словами люблять, словами ненавидять, словами вбивають, словами творять величезні справи в історії людства.

Про вміння користуватися словом писали ще в давнину. У «Повчанні синам» Володимира Мономаха говориться: «При старих мовчати, мудрих слухати, старшим коритися, з рівними собі й молодшими... без лукавого наміру розмовляти і більше вдумуватися, не шаленіти словом, не осуджувати мовою».

Ще з «Одіссеї» великого Гомера беруть витоки такі приказки: «Про одне слід говорити, а про інше мовчати», «Про одне — хоч сім кіп, а про інше — заціп». Вислови давньогрецького драматурга Софокла: «Мовчи, глуха,— менш гріха», «Хто мовчить, той двох навчить» — теж стали приказками.

3. Складання порівняльної таблиці «Соціальні ризики для здоров’я в найближчому оточенні підлітків» (за розробленим початком)

— Чи завжди ваш життєвий досвід підтверджуватиме думку про те, що найближче оточення тільки позитивно впливає на підлітка?

Родина

Друзі

o        Жорстоке поводження

o        Пияцтво

o        паління

o        паління

o        пияцтво

o        наркоманія

o        наркоманія

o        кримінальні порушення

o        приниження

o        прогулювання уроків

o       

o       

 

§   Чи потрібно протидіяти впливу цих чинників?

§   Яка небезпека загрожує підлітку?

4. Робота у групах

Учні об’єднуються в три групи («плюс», «мінус», «судді»).

Завдання: проаналізувати ситуаційні задачі з огляду позитивного (група «+»), негативного («-») їх розв’язання, зробити аргументовані висновки («Судді»).

Ситуаційні задачі

1) У сім’ї, крім Сашка, мешкають батьки та бабуся з дідусем. Іван та Софія проживають разом із батьками. А Н аталка мешкає тільки з мамою. У якій сім’ї більш позитивний (негативний) вплив найближчого оточення на дітей? Змоделюйте міжособистісні стосунки в усіх типах сімей. Чи існують ризики найближчого оточення в таких родинах? Які саме?

2) Спостереження фахівців за тваринами засвідчують наступне: зграя (отара, череда тощо) ніколи не йтиме за дітьми; головними у тваринному світі завжди є досвідчені вожаки. Прокоментуйте, спроектувавши на міжособистісні стосунки людей.

5. Презентація роботи у групах. Обговорення

6. Гра «Ти мені — я тобі»

Учень за опорним конспектом ставить класу запитання щодо теми уроку. Той, хто дав правильну відповідь, може поставити своє запитання у відповідь.

Складання пам’ятки

1. Ти не кращий за всіх, але і не гірший за всіх!

2. Поважай тих, із ким мешкаєш: батьків та інших членів родини.

3. Дружба — це правда і чесність кожного.

4. Що вимагаю від однокласника, насамперед вимагаю від себе.

5. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

6. Навчися слухати людей, які тебе оточують.

7. Будь терплячим.

8. Якщо вмієш добре щось робити, то навчи іншого.

9. Успіху можна досягти тільки разом, у колективі.

10. Ходи до школи. І хай вона буде тобі на радість!

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

1. Аналіз притчі про дружбу

Справжній друг

Висунувши голову з гнізда, орлятко побачило безліч птахів, що літають унизу серед скель.

— Мамо, що це за птахи? — запитало пташеня.

— Наші друзі, — відповіла орлиця синові. — Орел живе на самоті — така його доля. Але і він часом потребує оточення. Інакше  який же він цар птахів? Усі, кого ти бачиш унизу, — наші вірні друзі.

Задоволене маминим роз’ясненням орлятко продовжувало з цікавістю спостерігати за польотом птахів, вважаючи їх відтепер своїми вірними друзями. Раптом воно закричало:

— Ой-ой, вони вкрали в нас їжу!

— Заспокойся, синку! Вони нічого у нас не вкрали. Я сама їх пригостила.

Запам’ятай раз і назавжди, що я тобі зараз скажу: яким би орел не був голодним, він неодмінно повинен поділитися частиною своєї здобичі з птахами, що живуть по сусідству. На такій висоті вони не в силах знайти собі прожиток, і їм слід допомагати.

Всяк, хто бажає мати вірних друзів, повинен бути добрим і терплячим, уважним до чужих потреб. Шана і повага добуваються не силою, а великодушністю і готовністю поділитися з нужденним останнім шматком.

§   Чого нас навчає притча?

Висновок. Позитивні стосунки з батьками або іншими дорослими, сприятлива та дружня атмосфера, активна участь у громадському житті допоможуть утримати підлітків від небезпечної поведінки.

2. «Нагороди» епітетами, порівняннями

— Хто з учнів класу, на вашу думку, працював на уроці краще? т«Нагородіть» їх відповідними епітетами та порівняннями.

IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   підготувати презентацію родинного свята;

§   написати есе на теми «Один день мого життя: я серед друзів», «Один день мого життя з родиною».

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар