Мета: ознайомити учнів із прийомами конструктивного розв’язання конфліктів; пояснити значення терміна «конфліктоген», навести приклади конфліктогенів; розвивати навички самоконтролю, уміння аналізувати й розв’язувати конфліктні ситуації; виховувати толерантне ставлення до інших людей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники,
повітряні кульки, картки, аркуші паперу формату А4.
ХІД
УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ
ЕТАП
Привітання. Вправа
«Скажімо більше ніжних слів»
Кажімо
більше ніжних слів
Знайомим,
друзям і коханим.
Нехай
комусь тепліше стане
Від
зливи наших почуттів,
Нехай
тих слів солодкий мед
Чиюсь
гірку загоїть рану.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ
ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Перевірка
домашнього завдання
2. Бесіда з учнями
Ø Що називають конфліктом?
Ø Що спричиняє конфлікт?
Ø Які бувають конфлікти?
Ø Чи впливає конфлікт на здоров’я? Як саме?
Виберіть із наведених
тверджень ті, з якими ви згодні. Якщо «так», то, почувши їх, плескайте в
долоні.
Під час конфлікту
здебільшого люди:
·
сперечаються;
·
намагаються
зрозуміти одне одного;
·
допомагають
одне одному;
·
кричать
одне на одного;
·
співпрацюють;
·
уважно
слухають одне одного;
·
підозрюють
одне одного;
·
намагаються
перемогти;
·
усміхаються;
·
б’ються;
·
змагаються
одне з одним;
·
звинувачують
одне одного;
·
ображаються
одне на одного;
·
намагаються
якомога швидше закінчити розмову.
Обговорення суджень.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО
МАТЕРІАЛУ
1. Робота зі
словником
Охочі обирають картку
і пояснюють термін, що на ній зазначений.
Конфлікт (від лат. conflictus — зіткнення) — зіткнення
протилежних інтересів, поглядів, прагнень; серйозна розбіжність, гостра
суперечка, що призводить до протистояння або боротьби.
Конфліктна ситуація — це ситуація
прихованого чи явного протиборства сторін.
Інцидент — це дія або сукупність дій учасників конфлікту, що
провокують різке загострення суперечності й початок боротьби між сторонами
конфлікту.
Конфліктоген — слова, дії, що
призводять до конфлікту (у перекладі — «що народжує конфлікт»).
2. Вступне слово
вчителя
Розрізняють конфлікти: сімейні, ділові, виробничі,
політичні, міждержавні тощо.
Але потрібно
пам’ятати, що конфлікти між людьми можуть бути конструктивними (направленими
на розвиток відносин, здійснення спільної діяльності) і деструктивними (направленими
на задоволення особистих амбіцій, самоствердження якоїсь людини за рахунок
інших людей, наклеп, заздрість, ухилення від виконання обов’язків тощо).
Слід уникати не тільки деструктивних, але й порожніх конфліктів, коли
роздратування чи нестриманість людини роблять її поведінку неприйнятною для
інших людей.
3. Проблемне запитання
Ø «Чому, на вашу думку, виникають конфлікти? Що, як
правило, стає їх причиною?». (Люди по-різному дивляться на речі, факти,
явища; відбувається зіткнення особливостей характерів, амбіцій, емоцій;
нерозуміння, наприклад, між дорослими й дітьми, чоловіками й жінками; тупість;
злість тощо)
4. Робота в групах
Учні об’єднуються в
три групи, виконують завдання: розіграти конфліктну ситуацію:
1 група: «дорослі
— діти»;
2 група: «чоловік
— жінка»;
3 група: «підліток
старшого віку — підліток молодшого віку».
Обговорення:
Ø Із якими типами конфліктів зіткнулися: особистий,
побутовий, трудовий тощо.
Ø Хто першим затіяв конфлікт?
Ø Якою була у відповідь реакція іншої сторони?
Ø Як розпалювалися пристрасті?
Ø Чи робив хто-небудь спробу примирення?
Ø Чи була в героїв інсценувань можливість уникнути
конфлікту?
Ø Що для цього їм треба було зробити?
Передбачувані
відповіді: не нервувати; вислухати іншу сторону; говорити спокійно; зупинитися;
проаналізувати ситуацію, що склалася; порадитися; знайти компроміс; просто
вибачитися тощо.
5. Складання правил
поведінки
Існують правила поведінки, виконання яких допомагає
не провокувати конфлікти.
·
Не
прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими.
Пам’ятайте, що прямолінійність — це добре, але не завжди.
·
Критикуйте,
але не критиканствуйте.
·
У
всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба вміти! Будьте незалежними,
але не самовпевненими. не перетворюйте наполегливість на настирливість.
·
Будьте
справедливими й терпимими до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості,
не зменшуйте здібності й можливості інших.
·
Не
проявляйте ініціативу там, де її не потребують.
·
Реалізуйте
себе у творчості, а не в конфліктах.
·
Показуйте
витримку, опануйте умінням саморегуляції. Пошана до людей, знання правил
ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати
непотрібним конфліктам.
Є певні фрази, які
можуть спровокувати конфліктну ситуацію.
Наприклад:
Ø «Ти, як завжди…» (запізнився, розбив щось, не готовий
до уроку тощо);
Ø «Скільки можна казати, що…» (не можна брати мої речі,
ти повинен винести сміття тощо);
Ø «До яких пір ти будеш…?» (дивитися телевізор, голосно
вмикати музику тощо).
Таких висловів чимало
й кожен із вас, напевно, може пригадати їх. Не варто починати розмову з таких
фраз. Бо в такий спосіб ви узагальнюєте поведінку людини, робите співрозмовника
в очах оточуючих або його власних невдахою, принижуєте гідність. Краще, роблячи
зауваження, дати людині зрозуміти, що ви ставитеся до неї з повагою, але деякі
моменти її поведінки не зовсім вас влаштовують. Наприклад: «Я знаю, як тобі
подобається цей рок-гурт, та чи не міг би ти вимкнути магнітофон або одягнути
навушники?», «Постарайся більше не запізнюватися, бо в мене мало вільного
часу».
Крім наведених вище,
є ще й спеціальні правила попередження
конфліктів:
·
не
розмовляйте відразу з напруженою, збудженою людиною;
·
перш
ніж сказати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу,
відзначте заслуги людини, його вдалі вчинки;
·
постарайтеся
подивитися на проблему очима опонента, «стати на його місце»;
·
не
приховуйте доброго ставлення до людей, не скупіться на похвалу товаришам;
·
умійте
примусити себе мовчати, коли вас зачіпають у дрібній сварці, будьте вище за
дріб’язкові суперечки;
·
те,
що справжні чоловіки вирішують суперечки бійкою, — міф.
Тільки сильна й
впевнена в собі людина здатна вийти із конфлікту без сутички.
6. Тестування на
визначення поведінки в конфліктній ситуації
Умови тестування:
прочитайте й вирішіть, чи властива вам така чи інша поведінка, і проставте
бали: «часто» — 3, «у певних випадках» — 2, «рідко» — 1.
Як ви зазвичай
поводитесь у конфліктній ситуації, під час сварки?
1. Погрожую і б’юся.
2. Прагну прийняти
точку зору супротивника, ураховую її, як свою власну.
3. Шукаю компроміси.
4. Припускаю, що не
маю рації, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.
5. Уникаю
супротивника.
6. Бажаю за будь-яку
ціну добитися своїх цілей.
7. Намагаюся
з’ясувати, із чим я згоден, із чим — категорично не згоден.
8. Іду на компроміс.
9. Капітулюю.
10. Змінюю тему
суперечки на більш нейтральну.
11. Нию та скаржуся,
поки не доб’юся свого.
12. Намагаюся знайти
причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.
13. Трішки поступаюся
і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону.
14. Пропоную мир.
15. Намагаюся все
обернути на жарт.
Обробка результатів
Перед вами декілька
колонок, кожна з яких відображає свій стиль розв’язання конфліктів.
Упишіть набрані бали
в ті колонки, де проставлений порядковий номер питання, та підрахуйте бали за
колонками. Колонка з найвищим балом і визначає ваш стиль розв’язання конфлікту.
А |
B |
C |
D |
E |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
Колонка «А» відповідає
«жорсткому» типу розв’язання конфліктів. Ви до останнього «стоїте на своєму»,
захищаючи свою позицію, у якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і
помилок. Тип людини, яка завжди має рацію.
Колонка «В» —
стиль «примирення». Ви дотримуєте позиції, що завжди можна домовитися: «дві
голови краще, ніж одна». Під час суперечки ви намагаєтеся запропонувати
альтернативу, шукаєте розв’язання, що задовольняють обидві сторони.
Колонка «С» —
«компромісний», ви відразу згодні на компроміс.
Колонка «Д» —
«м’який» стиль. Свого супротивника ви вражаєте добротою, з готовністю встаєте
на його точку зору, відмовляючись від своєї.
Колонка «Е» —
«уникання». Ваше кредо — «вчасно піти». Ви прагнете не загострювати ситуацію,
не доводите конфлікт до відкритого зіткнення.
7. Практична робота
Завдання: подумати
й записати одне слово — прикметник, який, на вашу думку, характеризує
конфліктну особу (підписувати аркуш своїм ім’ям не потрібно). Після виконання
практичної роботи вчитель прикріплює аркуші паперу до дошки так, щоб усі учні
могли бачити результат.
(Передбачувані
відповіді: агресивний; неспокійний; дратівливий; неприємний; нервовий).
8. Проблемне
запитання
Ø Чи мають ці характеристики статеві, вікові, расові,
релігійні та інші особливості, тобто ті, які можна віднести тільки до певної
групи людей?
Висновок. Характеристика
конфліктної людини не має адресних прив’язок. Міфи про те, ніби чоловіки —
нахабні, жінки — лайливі, пенсіонери — роздратовані, керівники — суворі,
залишаються лише міфами і не мають під собою підстав.
Людські відносини
настільки багатогранні, що часто одна й та ж сама людина може в один і той же
період виступати в ролі скандаліста й нахаби, пригнічуючи індивідуальність і
гідність іншого, і незабаром ставати жертвою. Складно усвідомлювати й
аналізувати свої вчинки під час спілкування з іншими, щоби вчасно зупинити
конфліктну людину чи зупинитися самому.
ІV. УЗАГАЛЬНЕННЯ,
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1. Оздоровлювальна вправа «Керування емоціями»
Під час конфлікту
людина перебуває в стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують
конфлікт? (Негативні: гнів, злість, роздратування, розчарування).
Учені виявили, що
жодна конфліктна ситуація не проходить для організму людини безслідно.
Пропоную провести
дослід із повітряною кулькою. Уявіть, що кулька — це ваше тіло, а повітря
всередині неї — це ваш гнів. Надуємо кульку й відпустимо її, не зав’язуючи.
Простежмо, що з нею відбувається. Вона летить з одного боку в інший, траєкторія
її при цьому абсолютно некерована. Так буває і з людиною, коли вона розгнівана.
Вона не контролює себе, а тому може образити кого-небудь, навіть ударити. А
тепер надуємо кульку і спробуємо випускати з неї повітря маленькими порціями.
Ø Що відбувається з нею? (Вона потихеньку здувається)
Ø А що відбувається з повітрям усередині неї? (Повітря
поволі виходить)
Ø Кулькою можна керувати й поволі випускати з неї повітря.
Важливо також навчитися потроху випускати свої гнів, злість назовні, не
кривдячи тих, хто перебуває поряд. Як можна контролювати свій гнів? (Заспокоїтися,
зробити паузу, розслабитися, порахувати до 10 тощо)
Висновок. Регулює емоційний
стан людини насамперед нервова система. У свою чергу емоції впливають на стан і
функціонування внутрішніх органів. Будь-який емоційний струс, будь-яка
конфліктна ситуація не минають для людини безслідно. Образа, сварка, горе,
гнів, заздрість або прагнення помститися — усе це знижує захисні сили організму
і скорочує життя. Негативні емоції спричиняють глибокі зрушення в
серцево-судинній системі. Їх нерідко супроводжують завмирання серця, болі або
неприємні відчуття в ньому, підвищення артеріального тиску.
Учені всіх країн
докладають нині багато зусиль для боротьби з тим, що руйнує людський організм,
— зі старінням і передчасною смертю. Якщо узагальнити здобутки науковців у
цьому напрямі, то можна зробити висновок, що віддалення старості на пізніший
строк, а отже продовження активного довголіття, залежить від сукупності
багатьох факторів, одним із найголовніших серед яких, поряд із генетичною
запрограмованістю та раціональним харчуванням, є вміння контролювати свої
емоції й керувати ними.
Ø Як же вийти зі стану, який виник під впливом негативних
емоцій?
2. Способи виходу із стану негативних емоцій
1. Фізична праця.
2. Рух.
3. Прогулянка.
4. Читання книги.
5. Прослуховування
улюбленої музики.
6. Спів улюблених
пісень.
Тобто, будь-якими
шляхами увійдіть у світ мистецтва, де інший темп і ритм.
3. Робота в групах.
Способи подолання конфліктів і вихід із них
Сьогодні психологи
пропонують безліч способів подолання конфліктних ситуацій: для дітей і
дорослих, для жінок і чоловіків, для представників різних професій. Усі ці
способи в чомусь схожі й переслідують єдину мету: навчити людину правильно
поводитися в конфліктній ситуації, максимально розв’язавши проблему й при цьому
зберігши своє здоров’я.
Проведемо роботу в
групах, щоб з’ясувати, як уникати конфліктів. Об’єднайтеся за принципом
«перший, другий, третій». Перші номери — «котики», другі — «собачки», треті —
«жабки». Заплющте очі і загукайте, як ці тварини. Так, із заплющеними очима,
об’єднайтесь у 3 групи. Кожній групі запропоновано ситуацію, у якій іде мова
про конфлікт між персонажами.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ
УРОКУ
Послухайте слова
німецького поета Гете і зробіть для себе відповідні висновки:
«Перед
великим розумом я схиляю голову,
Перед
великим серцем я стаю на коліна.»
Висновок. У будь-якій ситуації
слід відшукати оптимальний шлях подолання конфлікту.
VІ. РЕЛАКСАЦІЯ
Виконання вправи «Я
бажаю тобі!»
Підведімося, візьмемося
за руки й побажаємо тому, хто знаходиться ліворуч від нас, усього найкращого,
доброго, теплого, лагідного…
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)
І рівень — опрацювати матеріал підручника.
ІІ рівень — змоделювати і
розв’язати конфліктні ситуації (2–3).
ІІІ рівень —
скласти словник «конфліктогенів».
Немає коментарів:
Дописати коментар