четвер, 25 лютого 2021 р.

УРОК 23 АВТОНОМНА СИТУАЦІЯ

 

Дитина у автономній ситуації. Безпека в побуті. Ризики побутового травмування, телефонного й телевізійного шахрайства, проникнення в оселю зловмисників

Мета: учити визначати рівень безпеки оселі; формувати навички безпечного поводження, коли сам залишаєшся вдома; розвивати здоров’язбережувальні навички (спостережливість, самоконтроль, відповідальність), навички роботи в групі; сприяти зниженню ризику побутового травмування, шахрайства, пограбувань; виховувати мотиваційну основу збереження здоров’я.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, малюнки й картки з сюжетами, аркуші паперу формату А4, маркери, телефон, зошити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій

«Я уважний, я серйозний, маю міцну силу волі, хочу знання отримати, щоб вихід із ситуацій знати.»

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Бесіда

— Що таке безпека? (Це умови, у яких людина почувається добре, немає ніяких загроз для її здоров’я та життя)

— У народі кажуть «Мій дім — ... (моя фортеця)». Як ви розумієте цей вислів?

— Назвіть безпечні місця своєї оселі.

2 Тестова робота (опора на життєвий досвід і знання, отримані в початковій школі)

1. Що таке «небезпека»:

А) обставини, що загрожують життю і здоров’ю людини;

Б) умови, коли твоєму життю немає ніяких загроз;

В) цікаві ігри з друзями.

2. Небезпека для життя і здоров’я може виникати:

А) удома, у школі, на вулиці;

Б) на вулиці;

В) у школі.

3. Безпечна поведінка вдома — це:

А) легковажна поведінка, коли ти сам удома, гостини для друзів;

Б) не закривати на замок двері, хвалитися доходами сім’ї;

В) не відчиняти двері незнайомцям, у разі небезпеки телефонувати батькам, до міліції.

4. Правила безпечної поведінки у випадку ураження електричним струмом:

А) підійти до потерпілого й перевірити його пульс;

Б) покласти на уражене місце мокру серветку;

В) звільнити сухою палицею від дії електричного струму, вимкнути електрику, викликати службу 103.

5. Правила безпеки під час експлуатації побутових електроприладів:

А) користуватись електроприладами у ванній кімнаті, де волога;

Б) не користуватися несправними електроприладами, не торкатись оголених електричних дротів;

В) підходити до оголених проводів електроприладів, що упали на підлогу.

6. Не можна користуватися несправними електроприладами, бо:

А) сваритимуть батьки;

Б) погасне світло;

В) можна загинути або отримати опіки.

7. Щоб не сталось пожежі у твоєму будинку, необхідно:

А) не гратись із сірниками, не залишати без нагляду ввімкнені електроприлади;

Б) не вмикати в одну розетку одночасно багато електроприладів;

В) користуватися справними електроприладами.

8. Якщо у твоїй квартирі (будинку) сталась пожежа, ти:

А) заховаєшся під ліжком чи у шафі;

Б) намагатимешся залишити квартиру за будь-яких обставин;

В) позакриваєш мокрими ганчірками щілини біля дверей і вікон, вийдеш на балкон, будеш кликати на допомогу.

9. Якщо вийти із приміщення під час пожежі неможливо:

А) щільно закриєш двері, щілини, з вікна будеш подавати рятувальникам сигнал яскравою тканиною;

Б) будеш бігати по квартирі й гасити пожежу;

В) сховаєшся під ковдрою.

10. Правила поведінки у випадку пожежі в сусідів:

А) намагатися самотужки погасити пожежу;

Б) шукати сусідів, щоб повідомити про пожежу в їхньому будинку;

В) кликати на допомогу людей із інших будинків, викликати пожежних.

11. Щоб вибратись із приміщення, де сталась пожежа, ти будеш рухатися:

А) поповзом;

Б) на повний зріст;

В) пригнувшись або поповзом, затуливши рота й носа вологою ганчіркою.

12. Якщо твій товариш отримав опік, то ти:

А) охолодиш уражене місце;

Б) проколиш пухир, який з’явивсь на місці опіку;

В) змастиш уражене місце олією або якимось кремом.

Самоконтроль і самооцінювання виконаного (Учні самостійно звіряють свої відповіді з написами на дошці, оцінюють свій результат.)

Висновок: наша оселя має предмети чи місця, де може на людину чатувати небезпека.

3 Вправа «Мікрофон»

Назвати небезпечні предмети чи місця.

(Газ, електрика, вхідні двері, вікно, вода, різальні предмети, ліки, кути меблів, телефон, голки тощо)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодні дослідимо проблему безпеки вдома та проведемо телепрограму «Сам удома», учасниками якої будете ви.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Гра-розминка

Учитель називає небезпечні предмети чи місця, діти — небезпеку чи травму.

Наприклад: газ — вибух, витікання газу, отруєння, опік...

У кінці гри: телевізор — може загорітись, вибухнути. Учитель доповнює: є ризик шахрайства.

Висновок. До найпоширеніших побутових небезпек можна віднести такі: ураження електричним струмом; пожежі (різного походження); опіки (різного характеру); різальні травми (від невмілого користування технічними приладами); отруєння (самовільне); забиття тощо.

Щоб уникнути побутових травм, різних небезпек удома, у кінці уроку розробимо спеціальні інструкції та дії щодо їх уникнення.

2 Гра «Найрозумніший»

Пояснити значення слова «шахрайство». (Заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою.)

Шахрайство — кримінально каране діяння, відповідальність за яке в нашій державі передбачена Кримінальним кодексом України.

 

— Чи можете ви навести приклади телевізійного шахрайства?

— Який ще вид шахрайства ви знаєте? (Телефонний)

Особливо воно небезпечне, коли ви самі вдома й необдумано, швидко приймаєте рішення. Які наслідки цього шахрайства? Відповідь надати після інсценізацій.

3 Конкурс «Перші спроби акторської майстерності»

(Інсценізації за малюнками в підручнику та картками з описаними сюжетами.)

Учні об’єднуються у 5 груп, одна з них — журі, яке, на відміну від справжнього, надає висновок і пораду щодо цієї ситуації.

І група — Інтерактивна гра з телеглядачами «Телеошуканство»

(Телевікторина, конкурс, лотерея тощо, де глядачеві пропонують відправити SMS або подзвонити до студії).

Картка № 1

Конкурс «Угадай слово»

Ведуча заохочує глядачів назвати слово з шести букв, виставлених по колу на екрані. «Хто здогадався, що це,— подзвоніть за телефоном 8-500-1110000 — ви виграєте поїздку на Гаваї (телевізор…)» (на екрані маленькими літерами йде телесмужка «вартість 1 хвилини дзвінка — 3 грн).

Максим, що сидить удома біля екрана телевізора, швидко здогадався. Подумав: «Слово простеньке». Дуже здивувався, що інші не дзвонять. По мобільному набирає номер із екрана. Зв’язок обірвався. А з його рахунку зникли 6 гривень. Тоді він двічі подзвонив із домашнього стаціонарного телефону. Знову обірвалось.

Потім прийшов тато і приніс рахунок за міжміські дзвінки. За якісь «послуги зв’язку» нарахували 12 гривень.

До телеефіру так Максим і не потрапив. І після передачі ніхто не передзвонив. Ось тобі й поїздка на Гаваї!

(За цим алгоритмом можна запропонувати іншу ситуацію.)

Батьки дванадцятирічного Юрка в серпні цього року отримали величезний телефонний рахунок. Виявилося, що їхній син, залишившись на канікулах удома сам, двічі дзвонив на інтерактивну вікторину. Як розповів школяр, зателефонувати до студії, щоб відповісти на запитання, було неможливо. Адже весь час звучало повідомлення про очікування дзвінка. Гроші ж відраховували буквально з першою секундою з’єднання

 

— Якої помилки припустився герой сюжету? Які наслідки участі в таких конкурсах, вікторинах?

Висновок журі. Завершується таке шоу не отриманням призів, а чималими рахунками за телефонні розмови. Неповнолітні й пенсіонери — основні «жертви» інтерактивних ігор.

ІІ група — «Лотереї по телефону»

Картка № 2

Андрій їхав додому, коли йому зателефонували: «Добрий день! Вітаємо вас. Ваш телефонний номер вибрав комп’ютер. Ви стали переможцем акції нашої радіостанції. Приз — автомобіль. Передзвоніть нам для отримання повної інформації про його отримання.» Андрій телефонує, йому пояснюють умови отримання призу, а саме: необхідно придбати картку вказаного мобільного оператора на суму 400 доларів. Через дві години Андрій дзвонить і повідомляє, що активізував 20 штук вартістю по 20 доларів кожна. Співрозмовник (із розчаруванням): «Ви мали активізувати картки за нашою допомогою.» (Шахраї зрозуміли, що «фокус» не вийшов, і поклали трубку.)

 

— Чому телефонне шахрайство не вдалося?

Висновок журі. Найпоширеніший вид шахрайства, коли вам телефонують і повідомляють про виграш будь-якого призу. Для отримання його треба покласти на вказаний номер гроші. Потім з’ясовується, що ніякий конкурс не проводили.

ІІІ група — SMS-обдурювання

Картка № 3

Абонент отримує SMS, де повідомляють про виграш призу, який можна отримати, якщо внести певну суму на вказаний рахунок.

Абонент перетелефонувати за номером SMS і ставить запитання про виграш призу. Співрозмовник пропонує зустрітися вдома у людини, яка начебто щось «виграла»

 

— Як уникнути небезпеки, не потрапити до рук шахраїв?

Висновок журі. Службу коротких повідомлень (SMS) активно використовують останнім часом для реклами таких послуг, як закачка мелодій, картинок тощо. Найпоширеніший спосіб шахрайства йде вже за знайомою схемою.

ІV група — Новини «Статистика»

Картка № 4

1) За словами однієї з потерпілих, до неї на мобільний зателефонував невідомий, який представився співробітником банківської установи. Він повідомив про необхідність змінити пін-код кредитної картки, оскільки його колега, котрий начебто здійснював оформлення кредитного документа, звільнився через негативні причини, тому є ризик утратити кошти. Жінка без вагань назвала цифри та стала жертвою шахрайства. Гроші з її рахунку, як з’ясували правоохоронці, зняли у Івано-Франківській області.

Іншу потерпілу обдурили за такою ж схемою. Правоохоронці проводять оперативно-розшукові заходи, аби встановити осіб, причетних до шахрайського заволодіння грошима, а також просять мешканців краю бути обачними.

2) Опівночі 28 березня чоловіку на мобільний зателефонував невідомий, представився працівником міліції і сказав, що його син потрапив у ДТП. Через його дії постраждали люди. Невідомий запропонував чоловіку владнати справу: заплатити йому винагороду. Через кілька хвилин після дзвінка заявник зібрав 4 тисячі гривень, золоті прикраси й виніс на вулицю, де на нього вже чекало таксі. Потерпілий віддав водію кошти — і той поїхав. Лише вранці чоловік наважився подзвонити сину і дізнався, що вночі він був удома й у ДТП не потрапляв. Нині за фактом шахрайства порушено кримінальну справу.

3) В Україні діє близько десятка компаній, які надають такі «телефонні послуги». Використовують автоматичне обладнання. Найчастіше платні телефони застосовують для інтерактивних ігор, голосувань, гороскопів і довідкових служб. Короткі номери з трьох цифр, а також ті, які треба набирати із кодами 703, 800 та 900, обслуговують комп’ютерні системи. Тривалість розмови вимірюють. Вартість — від 25 к. до 4,60 грн — беруть за кожні 12 секунд «спілкування». Компанії телефонного зв’язку надають платні номери іншим фірмам. У випадку шахрайства не несуть ніякої відповідальності.

4) Згідно з рішенням Нацради з питань телебачення і радіомовлення щодо телепередач, які можуть нанести фінансові збитки глядачам, ці програми мають включати текстові попередження про те, що вони є платними. Така інформація має займати не менше 15 % площі екрана, а сам текст має бути контрастним стосовно тла. Однак насправді такі попередження пробігають дуже швидко, текст написаний крихітними буквами, а шрифт настільки прозорий, що розгледіти що-небудь досить важко

 

Висновок журі. Шановні громадяни! Якщо вам телефонують люди, які представляються працівниками міліції і вимагають за щось гроші, не вірте їм і одразу ж набирайте номер «102». Не піддавайтеся паніці й у жодному разі не перераховуйте гроші. Також з’ясуйте особисті дані людини, яка вам телефонує (прізвище, звання, де працює), у якому саме райвідділі знаходиться ваш родич, що він протиправного учинив. Обов’язково передзвоніть до чергової частини, яку вам назвали, щоб пересвідчитись у достовірності інформації. А головне — передзвоніть своєму родичу, який можливо опинивсь у такій ситуації, та переконайтесь, що з ним усе гаразд.

Інтерактивні ігри ж на телебаченні слід заборонити.

Велике прохання до усіх громадян: попередьте своїх родичів і знайомих про можливі випадки шахрайства та переконайте їх ні в якому разі не довіряти незнайомим людям, а тим паче віддавати гроші.

4 Оздоровлювальна вправа. Колективне відлуння

Умова цього завдання проста — клас відповідає на плескання ведучих (учителя або однокласника) дружною луною. Коли ведучий плескає вперше, зазвичай клас відзивається плесканням у відповідь. Злагодженими оплесками вдається відповісти тільки в тому випадку, якщо всі присутні не замкнуті на собі, а відкриті для роботи з іншими. Ведучий може плескати декілька разів поспіль, змінюючи ритмічний малюнок. Плескання можна замінити на щигликів, чечітку або навіть проголошення якихось слів (наприклад, вигуків або слів-винятків із правила).

Варіанти ускладнень можуть бути такими: ведучий плескає в долоні декілька разів (3–6) у визначеному ритмі, заміна плескання постукуванням по стільцю, стіні, колінах або легким гупанням.

5 Рольова гра «Допоможи казковим героям»

Інсценування сюжету

Казка «Вовк і семеро козенят»

Дзвінок у двері. Що робити?

Один я вдома. Чи відкрити?

Поведінки варіації:

К о з е н я 1

Відкрию. Хто там, подивлюсь,

Бо я нікого не боюсь!

К о з е н я 2

Спитаю спершу я: «Хто там?

Прийдіть пізніше, бо я сам».

К о з е н я 3

У вічко тихо подивлюсь

І не відкрию, я боюсь!

К о з е н я 4

Я відчиню лише знайомим,

Якщо переконаюсь в тому.

К о з е н я 5

Загавкаю! Хай думають, що пес!

Якщо то злодії, для них це буде стрес!

К о з е н я 6

Нікому не збираюсь відчиняти.

Хай навіть дзвонять мама або тато!

К о з е н я 7

Якщо настирливо подзвонять, запитаю:

«Це хто мене від справ відволікає?»

А ви?..

(Діти називають свої варіанти, указують на помилки козенят, дають поради.)

V. Узагальнення та систематизація матеріалу

1 Вправа «Перевір себе»

Виконання крос-тесту з підручника.

2 «Школа безпеки казкових героїв»

Робота в парах. Складання правил-заборон

 

Не відчиняй дверей, поки не впевнишся, що це безпечно.

 

Не розмовляй із незнайомцями.

 

Не бери з дому дорогих речей, які можуть спровокувати зловмисників.

 

Не лякайтесь, якщо, перебуваючи у квартирі, почуєте, що хтось намагається відчинити замок вхідних дверей, а голосно запитайте: «Хто там?». Якщо незнайомці продовжують відмикати двері, за номером «102» викличте міліцію, точно вказавши адресу, а потім із балкона (вікна) кличте сусідів і перехожих на допомогу.

 

 

Не поспішайте виходити, якщо у вашій квартирі раптово згасло світло. Спробуйте спочатку вивчити ситуацію через двірне телескопічне вічко, тому що не виключено, що електроенергію у вас відімкнули навмисно.

 

 

Не забувайте зачиняти балкон, кватирки й вікна, ідучи з дому, особливо якщо ви живете на першому або останньому поверхах.

 

 

Не залишайте у дверях своєї квартири записок: це привертає увагу сторонніх.

 

Не залишайте в зоні досяжності дітей предмети побутової хімії, алкогольні рідини й напої, гострі й різальні предмети, сірники, запальнички, свічки тощо.

 

 

Не зберігайте хімікатів, оцет та інші подібні речовини в пляшках або посуді разом із харчовими продуктами.

 

 

Не підходьте до газової плити, якщо на вас широкий одяг.

 

Не залишайте в зоні досяжності дітей медикаменти, шампуні, дезодоранти тощо.

 

Не застосовуйте й не ставте електроприлади або телефони поблизу ванної кімнати.

 

Не беріть участі в конкурсах та інших послугах по телевізору чи телефону з похвилинною оплатою.

 

Обговорення правил.

Висновок: не скривдять того, хто не розгубився.

VІ. Домашнє завдання


І рівень. Опрацювати статті в підручнику.

ІІ рівень. Підготувати запитання про небезпеки в побуті (травмування, шахрайство, пограбування).

ІІІ рівень. Творча робота: скласти правила безпеки «Сам удома» у віршах, малюнках, кросвордах тощо.

VІІ. Підсумок уроку

— Як ви думаєте, чи важливу проблему ми досліджували?

— Я запам’ятав, що…

— Я зрозумів, що...

— Мені на уроці…

— Думаю, що…

Молодці, ви всі гарно попрацювали. Дякую вам за це.

Я вам сказати хочу, що живемо ми лише раз.

Бережіть себе і друзів!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар