середа, 24 лютого 2021 р.

УРОК 23. СОЦІАЛЬНІ ЧИННИКИ ЗДОРОВ'Я

 Соціальна безпека населеного пункту. Держава на захисті прав дитини. Клініки, дружні для молоді

Мета: дати уявлення про соціальні чинники здоров’я, ознайомити з ознаками безпечного і небезпечного соціального середовища, поняттям «клініка, дружня для молоді»; вчити розпізнавати позитивні й негативні впливи соціального оточення; розвивати аналітичне мислення, навички впевненої поведінки; виховувати рішучість, упевненість у власних можливостях.


Обладнання: ілюстративний матеріал (світлини, сюжетні малюнки, що показують джерела небезпек), таблиця «Особливості життя в населених пунктах», пам’ятки з координатами найближчих клінік, дружніх до молоді (за кількістю учнів у класі), Конвенція ООН про права дитини, знаки, що ілюструють права дитини, інформаційно-довідкові картки для роботи у групах.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання, створення позитивного настрою

В Ізраїлі, вітаючись, люди одне одному говорять: «Мир вам!». Привітаймося по-ізраїльськи!

ІІ. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів

1. Бесіда

У наш цивілізований, технічно розвинений час людство залишається залежним від явищ, які досить часто мають катастрофічний характер.

§   Якого походження можуть бути небезпеки повсякденного життя? (Природного (біологічного як складової), техногенного, соціального (антропогенного).)

Виверження вулканів, землетруси, посухи, селеві потоки, снігові лавини, повені спричиняють загибель багатьох тисяч людей, завдають величезних матеріальних збитків.

Швидка урбанізація та індустріалізація, різке зростання населення планети, інтенсивна хімізація сільського господарства, посилення багатьох інших видів антропогенного тиску на природу порушили біологічний кругообіг речовин у природі, пошкодили її регенераційні механізми, внаслідок чого почалося її прогресуюче руйнування. Це поставило під загрозу здоров’я та життя сучасного та майбутніх поколінь людей, існування людської цивілізації.

До біологічних небезпек належать макроорганізми (рослини та тварини) і патогенні мікроорганізми, збудники інфекційних захворювань (бактерії, віруси, грибки, рикетсії, спірохети, найпростіші).

2. Робота за ілюстративним матеріалом

— Розгляньте представлений ілюстративний матеріал і оберіть той, що, на вашу думку, показує джерела соціальних небезпек.

До соціальних джерел небезпек належать:

·         бродяжництво,

·         проституція,

·         п’янство,

·         алкоголізм,

·         злочинність,

·         страйки, війни,

·         конфліктні ситуації на міжнаціональному, етнічному, расовому чи релігійному ґрунті тощо.

3. Проблемне запитання

— Що, на ваш погляд, є першоджерелами цих небезпек?

Першоджерелами цих небезпек є незадовільний матеріальний стан, погані умови проживання, страйки, повстання, революції, конфліктні ситуації на міжнаціональному, етнічному, расовому чи релігійному ґрунті.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

§   Вправа «Мікрофон»

Одне з центральних місць у суспільному розвитку посідають проблеми генофонду нації, формування здорового підростаючого покоління, підготовки дітей, підлітків та молоді до повноцінного самостійного життя. На сучасному етапі розвитку нашого суспільства, в умовах загострення проблем здоров’я населення та демографічної кризи, особливе значення має формування здорового способу життя молоді, в тому числі через заклади системи освіти.

Соціальні установки, моделі поведінки та способу життя формуються в ранньому віці. Тому дуже важливо знати, які фактори мають визначальний вплив на поведінку щодо збереження та зміцнення здоров’я.

— Якої ви думки з приводу почутого?

ІV. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку

Для розгляду на уроці окреслено коло питань, пов’язаних зі здоров’ям та поведінкою молодих людей. Отже, завданнями є:

§   розглянути обставини життя молодих людей, які суттєво впливають на їхню здатність зміцнювати та зберігати своє здоров’я;

§   ознайомитися із соціальними чинниками здоров’я, з ознаками безпечного і небезпечного соціального середовища, поняттям «клініка, дружня для молоді (КДМ)»;

§   навчитися розпізнавати позитивні й негативні впливи соціального оточення;

§   розвивати навички впевненої поведінки;

§   виховувати упевненість і власних можливостях.

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, …, 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. Осмислення учнями знань

1. Вступна бесіда

— Пригадайте, що означає поняття «безпека».

Безпека — це збалансований, за експертною оцінкою, стан людини, соціуму, держави, природних, антропогенних систем тощо.

Суттєво впливають на стан здоров’я населення чинники соціального середовища: демографічна та медична ситуації, духовний та культурний рівень, матеріальний стан, соціальні відносини, засоби масової інформації, урбанізація, конфлікти тощо.

2. Поняття «соціальні чинники здоров’я»

Соціальні чинники — це прояв соціальних умов для конкретної людини: умови праці та відпочинку, житло, харчування, освіта, виховання тощо.

3. Поняття «соціальна безпека населеного пункту»

— Знаючи, що таке соціальна небезпека, сформулюйте визначення поняття «соціальна безпека населеного пункту».

Соціальна безпека населеного пункту — це стан його соціальної життєдіяльності, в тому числі всіх основних сфер виробництва, соціальної сфери, охорони внутрішнього конституційного порядку, зовнішньої безпеки, культури, за якого забезпечується номінальний рівень соціальних умов та соціальних благ — матеріальних, санітарно-епідеміологічних, екологічних, психологічних тощо, що визначають якість життя людини і суспільства в цілому та гарантує мінімальний ризик для життя, фізичного та психічного здоров’я людей.

4. Робота за таблицею

«Особливості життя в населених пунктах»

Велике місто

Малий населений пункт

Велика територія

Мала територія

Люди погано знають одне одного

Люди добре знають одне одного

Значна кількість потенційно кримінальних зон

Менша кількість потенційно кримінальних зон

Роз’єднаність людей

Контактність населення

Слабкі міжособистісні контакти

Тісна контактність населення

Обмеженість поширення інформації про криміногенні ситуації

Швидке поширення інформації побутового і кримінального характеру

Відносно близьке розташування правоохоронних органів

Віддалене розташування правоохоронних органів

Широкі можливості сповіщення правоохоронних органів

Обмежені можливості сповіщення правоохоронних органів

Широкі можливості реагування правоохоронних органів

Обмежені можливості реагування правоохоронних органів

 

5. Наслідки соціальних ризиків

1) Порушення прав громадян, у тому числі й дітей. Жорстоке поводження порушує передусім фізичне здоров’я, що може призвести до загибелі дитини.

2) Розлади психіки, депресії, стреси. Пияцтво, наркоманія призводять до руйнування як фізичного, так і психічного здоров’я. Виникають соціальні проблеми, проблеми зі здоров’ям нащадків, кримінальні проблеми.

3) Кримінальні порушення призводять до неминучого кримінального покарання.

6. Держава на захисті прав дитини

Одним зі шляхів усунення соціальних ризиків на державному рівні є захист прав громадян, у тому числі й дітей. Якщо права дитини порушено, вона має право на захист із використанням певних механізмів, визначених державою.

7. «Юридична консультація» (з ілюстративним супроводом)

Група «юристів», що заздалегідь «озброїлася» відповідними матеріалами, відповідає на запитання з теми «Держава на захисті прав дитини». Відповіді ґрунтуються на відповідних статтях Конвенції ООН про права дитини, які в ході роботи учні переглядають.

Права дитини

·         Усі діти рівні у правах, ніхто не повинен їх порушувати.

·         Кожна дитина має право на любов і піклування.

·         Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.

·         Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.

·         Жодна дитина не повинна бути примусово залучена до праці.

·         Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.

·         Усі діти мають право на повноцінне харчування.

·         Усі діти мають право на здобуття безкоштовної освіти.

·         Усі діти мають право на медичну допомогу.

·         Усі діти мають право на вільно висловлювати свою думку.

·         Усі діти мають право на вільне спілкування.

·         Усі діти мають право на свободу совісті, думки і релігії.

·         Усі діти мають право на отримання інформації.

·         Особлива турбота дітям-інвалідам.

·         Особлива турбота дітям-біженцям.

·         Особлива турбота дітям без сімей.

·         Особлива турбота дітям, що перебувають у конфлікті із законом.

 

Приклади запитань:

§   Як держава захищає права дитини в сім’ї?

§   Що таке опіка, піклування, усиновлення?

8. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Кораблі та скелі»

Мета: допомогти навчитися довіряти одне одному, відчувати настрій іншої людини, чітко дотримувати правил групової роботи.

Об’єднати учасників у дві групи. Перша група — «кораблі», друга — «скелі». «Скелі» присідають по класу в довільному порядку, «кораблі» заплющують очі та хаотично пересуваються кімнатою. Під час наближення до них «корабля» «скелі» шиплять, імітуючи звук, із яким «хвилі набігають на скелі». Мета «скель» — не допустити «аварії» «корабля».

Потім гравці міняються ролями.

9. Клініки, дружні для молоді

«Клініка, дружня для молоді» (КДМ) — це проект ЮНІСЕФ, створений з метою збереження фізіологічного та психологічного здоров’я підлітків та молоді віком від 14 до 24 років.

До послуг клієнтів безкоштовні, кваліфіковані консультації гінеколога, дерматовенеролога, уролога, психолога та інших фахівців.

Клініка працює за принципами безвідмовності, доброзичливості, конфіденційності, анонімності (клієнту не обов’язково мати при собі документи, що засвідчують особу), неупередженості підходу до відвідувача, добровільності відвідування та доступності.

На території КДМ може працювати «Інформаційно-методичний навчальний центр», співробітники якого проводять як індивідуальні консультації з питань збереження здоров’я підлітків, так і групову роботу: тренінги, семінари, лекції, курси для дітей, молодих людей та соціальних працівників. Також клієнти можуть ознайомитися зі спеціалізованою літературою, відеопродукцією, інформаційними матеріалами профілактичної спрямованості. Послуги центру надають безкоштовно.

VI. Узагальнення та систематизація знань

1. Аналіз сюжету казки з використанням набутих знань

— Пригадайте відому казку про Попелюшку. Чи були дотримані її права? Чи змогла б вона себе захистити?

— Чи траплялися вам ситуації, коли порушено права дитини? Чи бачили ви такі ситуації по телебаченню, чи читали про них у газетах?

Висновок. На жаль, і сьогодні трапляються ситуації, коли права дитини порушують. Саме тому кожен із вас повинен знати, як дитина може себе захистити.

2. Робота у групах

Аналіз розповіді підлітка про враження від візиту до КДМ

Клас об’єднується у три групи: «+», «-», «Опоненти».

Завдання: група «+» проголошує переваги КДМ для підлітків; група «-» називає недоліки користування послугами КДМ для підлітка; група «Опоненти» мають висловлювати протилежні аргументи на кожну тезу висловлювань обох груп.

Інформаційно-довідкові картки для роботи у групах

Клініки, дружні для молоді.

Погляд підлітка

«Заклад я знайшла майже одразу, бо вивіска з назвою «Клініка, дружня для молоді» виднілася ще біля арки, тому можна було здогадатися, що вхід із двору. Потім піднялася на другий поверх, плакати біля дверей дали зрозуміти, що все-таки потрапила туди, куди потрібно. Лікар-психолог зустріла мене доброзичливо, склала приємне враження, тому було зручно ставити будь-які питання щодо роботи клініки. Я дізналася, що тут безкоштовно приймають клієнтів від 14-ти до 24-х років лікарі: гінеколог, уролог, дерматовенеролог, лікар УЗД та психолог. Молодь може отримати консультацію, огляд та деякі лабораторні обстеження. Потім на моє прохання були надані координати усіх КДМ у нашому місті».

Переваги КДМ

Головні плюси «Дружньої клініки для молоді» (на відміну від районної) — анонімність, конфіденційність, доброзичливість, безвідмовність, безкоштовність. Справді, отримати допомогу може будь-хто незалежно від статі, соціального статусу, етнічної належності без документів або фінансового забезпечення. Це захищає клієнта від думок, які зазвичай установлюють бар’єр під час відвідування лікарні: «Мені соромно, раптом хтось дізнається про мою хворобу. Краще не піду, можливо, я і не хворію…» або «Мабуть, це дорого, в мене зараз немає грошей…» Спеціалісти виділяють близько 30-ти хвилин на одного клієнта, а психолог — навіть 1 годину. У клініці немає черг, лікарі приймають за записом — це убезпечує від зайвих поглядів та втрати часу. Всі медичні працівники перед прийняттям на роботу пройшли тренінг щодо дружнього ставлення до клієнта, тому молодь захищена від упередженого ставлення й осуду.

Недоліки КДМ

Молодь мало поінформована про існування клініки. Державний заклад не завжди має належну рекламу, хоча своїми силами персонал надає інформацію про клініку через мережу «ВКонтакті», співпрацює із соціальними службами для сім’ї, дітей та молоді, навчальними закладами міста. У клініці надають консультацію, огляд та деякі лабораторні обстеження, але не у всіх випадках можуть лікувати клієнта через вузький спектр послуг. У таких випадках, як, приміром, вагітність, клініка перенаправляє дівчину в жіночу консультацію, де вже, можливо, будуть потрібні кошти. Через брак фінансування апарати не оновлюються (тому і спектр послуг не розширюється), пацієнти іноді самі купують одноразові засоби медичного призначення на прийом (наприклад, шприци, гумові рукавички тощо). Часто тільки гінеколог та психолог працюють із понеділка по суботу, уролог і лікар УЗД приймають двічі на тиждень, дерматовенеролог — раз, що не дуже зручно.

Але...

У будь-якому разі добре, що існують клініки, де є безкоштовна допомога в діагностиці низки захворювань. Констатація наявності хвороби — перший крок до лікування. Здоров’я — безцінний дар, який потрібно берегти. Тому не треба боятися або соромитися запитати поради. Адже, чим швидше отримаєш відповідь, тим швидше вирішиться проблема. Добре, що вони є.

VII. Підбиття підсумків уроку

1. Вручення пам’яток із координатами найближчих клінік, дружніх до молоді

2. «Мікрофон»

— Де ми можемо застосувати знання та компетенції, систематизовані під час уроку?

3. Ритуал прощання «Бажаю вам...»

Учні висловлюють свої побажання однокласникам щодо теми уроку.

VIII. Домашнє завдання

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   скласти «модель» соціально здорового населеного пункту;

§   підготувати повідомлення «Права батьків щодо захисту дітей» (ст. 152, 154, 207, 211, 243, 244, 249, 252).

 

Немає коментарів:

Дописати коментар