четвер, 25 лютого 2021 р.

УРОК 22 ЯКЩО ВИНИКЛА ПОЖЕЖА

 Пожежна безпека. Умови і причини виникнення пожеж. Принципи запобігання та гасіння пожеж


Мета:
розширювати й систематизувати знання учнів про умови виникнення пожежі; навчати правил безпечної поведінки під час пожежі; розвивати навички застосування простих способів індивідуального захисту; виховувати бережливе ставлення до свого життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, світлини, трикутник, схема, склянка, свічка, сірники, таблиця «Принципи гасіння пожежі», мультимедійне обладнання та презентація, аркуші паперу формату А3, маркери, зошити, картки зі словами.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Добре те, що сонце світить,

Добре те, що віє вітер,

Добре те, що сад цвіте,

Добре те, що ліс росте.

Добре вчитися у школі,

Добре гратися надворі,

Добре плавати в ставку,

Добре те, що я живу!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Творчий диктант

Учитель називає перелік небезпек, діти записують їх у 3 колонки: природні, техногенні, соціальні.

Торнадо, смог, вибух газу, зсув, дорожньо-транспортна аварія, збройний напад, цунамі, шахрайство, сходження лавини, вибух електростанції, снігові замети, пожежа.

2 Вправа «Займи свою позицію»

Загадка:

Що буває, коли дітлахи

Запалюють удома малі сірники? (Пожежа)

— До якої групи небезпек ви віднесли «пожежу»? Чому?

На уроці ми визначимо місце пожежі в класифікації небезпек (природна техногенна небезпека).

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Інформаційне повідомлення

Пожежа — це стихійне лихо, під час якого вогонь виходить із під контролю людей і призводить до великої матеріальної шкоди, часто й до загибелі людей. Останнім часом щороку у світі стається близько 5 мільйонів пожеж. Щогодини у вогні гине одна людина, 2–3 особи одержують травми й опіки, кожен третій загиблий — дитина. В Україні пожежі теж приносять багато біди. Щодня виникає до 120 пожеж, у яких гине в середньому 7 чоловік. Пожежа не виникає сама по собі. Причин виникнення дуже багато.

2 «Мікрофон»

Назвати причини виникнення пожежі.

Діти озвучують варіанти відповідей, а під час обговорення з’ясовують, що пожежі — це і природна небезпека, і техногенна. Їх причинами є:

природні пожежі — спека, блискавка; (до природних пожеж відносять: лісові, степові, торф’яні, польові);

техногенні — людина і прилади (несправність приладів, необачність людини, ігри з вогнем тощо).

3 Проблемне запитання

— За яких умов може виникнути пожежа?

Учитель показує трикутник, діти називають, яка це геометрична фігура.

Складемо трикутник вогню. Цей термін запропонував французький хімік Лавуазьє для того, щоб було легше запам’ятати 3 умови виникнення пожежі.

(Прикріплюють трикутник до дошки, складають схему за допомогою запитань: «що?», «де?», «коли?»)

Дослід

Насипте в склянку піску, вставте в нього недогарок свічки й запаліть. Потім накрийте склянку блюдцем. Вогонь невдовзі згасне через нестачу кисню.

Обговорення:

— Що необхідно, щоб почалося горіння? (Займистий матеріал — гніт свічки)

— Де відбувається горіння? (Там, де є кисень)

— Коли це може трапитись? (Коли є джерело запалювання — іскра від сірника)

— Чому пожежа загасає, коли запалити свічку, а потім накрити її?

— Чому вогонь спалахує з більшою силою, якщо відчиняють вікно?

(Замість запитань учитель описує умови пожежі: джерело запалювання, займисті матеріали, кисень.)

4 Гра «Я знаю такі джерела запалювання»

Учитель починає гру: «Першою умовою виникнення горіння є наявність джерела запалювання — це все, що породжує вогонь. Під час досліду використали іскру від сірника».

Діти продовжують: «Я знаю таке джерело — ... (бенгальський вогонь, сигарета, несправний електроприлад, лупа, товсте скло, блискавка, відкритий вогонь, запальничка, сухий спирт, кресало тощо).

5 Історична цікавинка

Про кресало

Мабуть, можна припустити, що першим джерелом вогню для людини була природа. Наприклад: удар блискавки, поціливши в сухе дерево, давав первісним людям можливість отримати вогонь, який потім ретельно оберігали. Із розвитком навичок людина навчилася сама добувати вогонь (правда, древні греки кажуть, що то Прометей викрав вогонь у бога-коваля Гефеста й подарував людям). Як би там не було, а першим способом добути вогонь став метод тертя. Можна терти безпосередньо дерево до дерева, можна удосконалити, використавши лук. Як показує практика, ці способи діють безвідмовно й донині. От тільки розучилися сучасні люди правильно добирати дерево, готувати трут, тому не сподівайтеся, що дістати вогонь цим методом вийде з першого разу й за кілька хвилин. Із часом людина збагачувала знання про навколишній світ, з’явився принципово новий спосіб добування вогню: методом висікання іскор із твердого каміння.

Найкраще для цього підходив природний мінерал-кремінь. Кременеві стяжіння часто є у вапняках. Стверджують, що цей мінерал має лікувальні властивості, покращує смак води й робить її цілющою. Якщо вдарити твердим залізом (добре підходить старий напильник) по кременю, можна висікти сніп іскор.

У природі зустрічають ще один цікавий мінерал-пірит. Назва походить від грецьк. «пір» — вогонь (P. Dioscorides, I ст. до н. е.), пов’язана зі здатністю піриту утворювати іскри під час удару. Завдяки цій властивості його використовували в перших рушницях і пістолетах (у парі «сталь-пірит»). Його недолік — відносна крихкість і висока хімічна активність.

Наступним кроком був винахід церієвого сплаву (ферроцерій, мішметал, firesteel), яким і досі послуговуємось у кожній запальничці.

6 Самостійна робота

Другою умовою виникнення горіння є наявність займистих речовин. (Самостійно опрацювати статтю в підручнику.)

Обговорення:

— На які групи поділяють речовини за ознакою займистості?

— Чим відрізняються займисті речовини від важкозаймистих, незаймистих?

Складаємо схему.

— Як перелічені властивості використовує людина? (Займисті — для приготування їжі, тепла тощо; важкозаймисті — оздоблюють приміщення; незаймисті — застосовують для гасіння вогню)

7 Гра з оплесками «Займисті, незаймисті, важкозаймисті»

Установка: займисті — оплеск — один раз, важкозаймисті — два рази, незаймисті — тиша.

(Спирт, папір, гума, земля, ацетон, пісок, вода, пластмаса, солома, газ, лінолеум, фарби, нафта, цегла, скло).

8 Оздоровлювальна вправа. Руханка

На галявині вогнище,

Полум’я стелиться низько-низько (Присісти),

Далі вогнище розгоряється (Піднятись),

І полум’я коливається (Імітація руками).

Ми взяли водичку прямо із кринички (Нахилитись),

Полили, загребли (Імітувати руками),

Із галявини пішли (Крокувати).

V. Узагальнення та систематизація матеріалу

1 Моделювання ситуацій, зображених на малюнках в підручниках або на картках

І варіант

Кожна пара учнів потрапляє в одну з квартир п’ятиповерхового будинку (на дошці — колаж малюнків у формі будинку).

З’ясовують небезпеку, що може статись. Надають поради щодо її запобігання.

Звітування пар.

ІІ варіант — презентація (додаток 1).

Допоможіть уникнути пожежі

2 Вправа «Озвуч таблицю»

Принципи гасіння пожежі

 У практиці гасіння пожеж найбільшого поширення набули такі принципи припинення горіння:

ізоляція вогнища горіння від повітря чи зниження вмісту кисню в повітрі шляхом розведення незаймистими газами до такої концентрації, за якої не може відбуватися горіння;

охолодження вогнища горіння до визначених температур;

інтенсивне гальмування швидкості хімічної реакції в полум’ї;

механічний зрив полум’я в результаті впливу на нього сильного струменя газу та води;

створення умов вогнеперегородження, тобто таких умов, за яких полум’я поширюється через вузькі канали

 

3 «Аукціон знань»

— Чому на автозаправках заборонено користуватися відкритим вогнем, зокрема палити?

— Чому можна загасити вогонь, якщо накинути на нього цупку тканину?

— Чому небезпечно ставити телевізор біля батареї?

— Чому не можна стелити килим поряд із каміном?

— Чому збивати вогонь гілкою, ганчіркою слід короткими рухами?

VІ. Домашнє завдання

І рівень. Опрацювати статтю в підручнику.

ІІ рівень. Виконати завдання в зошиті про пожежну безпеку в оселі.

ІІІ рівень. Творча робота: скласти вірші або намалювати плакат «Вогонь, діти, не для гри, пам’ятайте це завжди!» про причини пожеж, способи гасіння.

VІІ. Підсумок уроку

Складання правил-слоганів типу: «Запам’ятати треба твердо нам — диму не буває без вогню», «Пожежі легше запобігти, ніж загасити».

 

 




Немає коментарів:

Дописати коментар