середа, 24 лютого 2021 р.

УРОК 22 КОНФЛІКТИ І ЗДОРОВ'Я

  Причини виникнення і стадії розвитку конфліктів. Розпалювання конфліктів. Способи конструктивного розв’язання конфліктів. Узагальнення знань (розділ 3).

Мета: поглиблювати знання учнів про конфлікти, причини їх виникнення та стадії розвитку; систематизувати уявлення про способи та етапи конструктивного розв’язання конфліктів; розвивати навички ефективного спілкування, розв’язання конфліктів; виховувати прагнення розв’язувати конфлікти поглядів на основі толерантності, вирішувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів.




Обладнання: ілюстративний матеріал, картки із завданнями тесту (за кількістю учнів), аркуші паперу А3, А4, схема «Причини виникнення конфліктів», таблиця «Кроки до розв’язання конфліктів», паперовий айсберг, картки для роботи у групах, аудіозапис пісні «Все пройдет» (слова Л. Дербеньова, музика М. Дунаєвського).

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, створення позитивного настрою

«Йогівська вправа». Заплющте очі й подумки перенесіться на берег океану. Підніміть руки вгору й розведіть у сторони, уявляючи, як у них входить енергія. Складіть їх одна на іншу — ліва знизу. Цього цілком достатньо, щоб налаштуватися на спілкування і почати повноцінно сприймати інформацію.

ІІ. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів

1. Тест «Твій рівень психологічного благополуччя (психологічної рівноваги»)

За допомогою запропонованого тесту маєте змогу приблизно оцінити рівень свого психологічного благополуччя за цими показниками. Для цього дайте відверті відповіді на такі запитання:

1) Ставлення до самого себе

Уважаєш себе добрим (доброю), гідним (гідною) поваги (а) чи гадаєш, що значно кращий (краща) (б) або гірший (гірша) (в) за інших?

Якщо ти обрав: варіант (а) — це свідчить на твою користь. Психологічно врівноважена людина поважає і любить себе;

(б) — можливо, у тебе завищена самооцінка. Пам’ятай, що кожна людина особлива, гідна любові та поваги, як і ти;

(в) — шкода, що ти недооцінюєш себе. Шануй свою індивідуальність, увважай себе особливим і не переймайся, що хтось, як тобі здається, привабливіший чи кмітливіший за тебе.

2) Ставлення до інших людей

Ти симпатизуєш переважній більшості знайомих і сам (сама) подобаєшся людям (а) чи подобаєшся лише небагатьом і рідко хто до вподоби тобі (б)?

(а) — психологічно врівноважені люди добре ставляться до себе та інших людей і переконані, що ті відповідатимуть їм взаємністю;

(б) — дуже важливо дбати про добрі стосунки з оточенням. Недоброзичливість до інших часто спричинена тим, що людина не любить і не поважає себе. Тобі слід критично переглянути свою самооцінку, прагнути більше спілкуватись і поліпшувати стосунки.

3) Відчуття господаря свого життя

Ти вважаєш, що твої життєві успіхи і благополуччя залежать переважно від тебе, твоїх талантів і зусиль (а), чи віриш у долю, вирішальну роль обставин і тому волієш «пливти за течією», не намагаючись змінити ситуацію на краще (б)?

(а) — це свідчить про твою активність, упевненість і незалежність. Ти тримаєш у руках «кермо своєї долі»;

(б) — тобі треба бути активнішим (активнішою). Психологічно врівноважена людина — достатньо незалежна. Вона сама планує своє життя і не боїться труднощів.

4) Уміння задовольняти власні потреби

Коли виникають якісь бажання й потреби, ти прагнеш зрозуміти і задовольнити їх (а) чи поступаєшся, намагаючись догодити іншим людям (б)?

(а) — правильно, але пам’ятай, що інші також мають інтереси і потреби. Тому, відстоюючи свої права, намагайся не утискати права інших;

(б) — той, хто прагне психологічної рівноваги, має навчитися розуміти і по змозі задовольняти власні потреби. Відмова від цього робить людину нещасною навіть за умови матеріального достатку і високого становища в суспільстві.

5) Уміння переживати невдачі

Ти філософськи ставишся до невдач і розчарувань (а) чи вони надовго «вибивають тебе з колії» і змушують переживати і страждати (б)?

(а) — це свідчить про твій високий рівень емоційного благополуччя. Людям властиво розчаровуватися з приводу нездійсненних бажань. Але ти розумієш, що неможливо завжди отримувати все, чого прагнеш. Зрештою, розчарування, як усе тимчасове, швидко минає.

Крок 1. Опануй себе

ü  Дихай глибоко.

ü  Полічи до десяти (або далі).

ü  Скажи собі, що ти спокійний.

Крок 2. Заспокой опонента

ü  Скажи: «Я не хочу сваритися через це».

ü  Пожартуй: «Тільки не вбивай мене, а то світ втратить майбутнього нобелівського лауреата».

Крок 3. Активно слухай

ü  Дивись йому в очі, кажи: «Так», «Я розумію».

ü  Дочекайся, коли він закінчить і спитай: «Це правда?»

Крок 4. Поводься асертивно

ü  Користуйся «Я-повідомленнями». Замість: «Ти завжди запізнюєшся» краще сказати: «Я нервуюся щоразу, коли ти затримуєшся».

ü  Поясни, чому ти так думаєш, і свої почуття: «Мені здасться, що ти мене не поважаєш».

ü  Стій прямо, говори спокійно.

Крок 5. Висловлюй повагу

ü  Поважай гідність опонента. Деякі риси його характеру можуть бути неприємними для тебе, але ти не можеш змінити нього. Не намагайся критикувати і перевиховувати його. Обговорюй ПРОБЛЕМУ, а не ЛЮДИНУ.

ü  Погоджуйся, з чим можеш: «Я розумію твої почуття».

ü  Якщо ти зробив щось не так, попроси пробачення.

Крок 6. Розв’язуй проблему

ü  Запропонуй змінити позицію «Я — проти тебе» на позицію «Ми разом — проти проблеми».

ü  Запропонуй свій варіант розв’язання проблеми.

ü  Запитай опонента, які він має пропозиції.

ü  Розгляньте інші можливі варіанти та їхні наслідки.

ü  Оберіть те, що вам підходить.

ü  Домовтеся виконувати це рішення певний час (наприклад тиждень), а потім повернутися до розмови і з’ясувати, чи ви ним задоволені.

(б) — іноді трапляються сильні розчарування. Однак психологічно врівноважені люди живуть насиченим життям.

Загальна кількість балів — це приблизна оцінка твоєї психологічної рівноваги за 5-бальною шкалою (варіант (а) – 1 бал, варіант (б, в) — 0 балів). Якщо прагнеш підвищити цей рівень, розвивай самооцінку, вчись керувати стресами і конструктивно розв’язувати конфлікти.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Аналіз змісту притчі

НА ПРИЙОМІ В ЛІКАРЯ

До кабінету відомого психіатра якось увійшов чоловік, на перший погляд цілком урівноважений, поважний та елегантний. Та за кілька хвилин розмови лікар переконався, що відвідувач перебуває у глибокій депресії.

Лікар розпочав детальне обстеження і під кінець розмови спитав свого нового пацієнта:

— А чому б вам сьогодні увечері не піти до цирку, що саме приїхав до нашого міста? У виставі бере участь знаменитий клоун, який уже розвеселив півсвіту. Всі про нього кажуть, що він надзвичайно талановитий. Це неодмінно розважить вас, ось побачите.

Пацієнт зі сльозами вимовив:

— Та я ж і є той клоун. Одне питання не дає мені спокою: як відчути, коли маю грати свою роль, а коли справді можу бути собою? Я вдаю, бо часто не маю сили бути таким, який я є... Загалом тому, що це могло б комусь не сподобатися. Не знаю, може, це пересторога, яку відчувають усі... може, іншим також не хотілося б завжди бути на вигляд спритнішими та сильнішими, ніж вони є насправді...

Висновки. Депресія є наслідком внутрішнього конфлікту. Важливо відкидати подібні страхи, сором, вагання і бути лише самим собою.

2. Вправа «Мені важливо…»

Напишіть два правила для запобігання конфліктам, які є важливими для вас.

1. ________________________________________________

2. ________________________________________________

ІV. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку

1. «Шкала актуальності»

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, …, 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

2. Робота із прислів’ями

— Сформулюйте тему уроку за прислів’ями:

Ні з ким не лаявся, а змушений миритися.

Піднімуться хмари — дощ буде, люди щось не поділять — сварка буде.

Не сварись — у роті брудно буде.

Хто любить лаятись, тому ні з ким вечеряти.

Лайка — не смола, а родичка сажі: хоч не обіллє, так забруднить.

Солом’яний мир краще залізних чвар.

V. Вивчення нового матеріалу

1. «Мозковий штурм»

— Що таке конфлікт?

Конфлікт (лат. conflictus — «зіткнення», «сутичка») — зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, супроводжені складними колізіями. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.

Залежно від сфери життєдіяльності людей, він поділяється на:

·         виробничі,

·         громадські,

·         політичні,

·         побутові.

2. Причини виникнення конфліктів (за схемою)

Конфлікти трапляються постійно, їх мало хто любить, більшість людей намагаються зрозуміти, як жити без конфліктів. Щоб навчитися безконфліктного спілкування, слід зрозуміти причини виникнення конфліктів.

 

Причин виникнення конфліктів безліч — від соціально-економічної обстановки у країні до поганого настрою. Напевно ви помічали, що в поганому настрої ви частіше допускаєте грубі висловлювання, можете і голос підвищити. А хтось на це може образитися — ось вам і початок конфлікту. Тому перерахувати всі передумови для розвитку конфлікту неможливо, та конфліктологи і не намагаються це робити, вважаючи за краще оперувати групами причин виникнення конфліктів.

1. Об’єктивні причини. До них належать зіткнення інтересів різних людей, слабке використання процедур вирішення протиріч.

2. Організаційно-управлінські причини. Ця група стосується робітничих конфліктів. Сюди входять неефективна організація роботи в компанії, невідповідність працівника обійманій посаді, помилки підлеглих і керівників, допущені у процесі роботи.

3. Соціально-психологічні причини. Вони породжують конфлікти в ситуаціях, коли немає збалансованості у виконанні своїх ролей (наприклад: керівник розмовляє з вами, як із дитиною, хоча сам від вас за віком і за розвитком недалеко пішов), неправильна оцінка результатів своєї діяльності тощо.

4. Особистісні причини конфліктів. Це такі фактори, як особливості характеру людини (холерики, конфліктні люди частіше є ініціаторами конфліктних ситуацій), неадекватна оцінка своїх можливостей, недостатня соціальна адаптованість та інше. Ця група найчастіше є причиною побутових конфліктів.

3. Вправа «Карусель»

Робота за підручником (у парах). За матеріалами підручника учні складають опорний конспект. Працюючи в парах, здійснюють консультування одне одного, коментують тощо.

«Стадії розвитку конфліктів»

Охарактеризуймо стадії конфлікту:

Передконфліктна стадія

включає ідентифікацію, тобто визначення суб’єктів, які перешкоджають досягненню мети, вважаються винними тощо, яка може бути справжньою або неправильною, а також формування стратегії та тактики розвитку конфлікту

Інцидент

здійснення дій, спрямованих на зміну поведінки суперників, їх блокування (затримання, переривання). Продовження дій, тобто відступ або агресивна поведінка, спрямована на інших суб’єктів, та їхня відповідна агресивна реакція. Ці дії поділяють на ті, які мають відкритий характер, тобто безпосередньо спостерігаються, усвідомлюються, оцінюються як ворожі, агресивні, шкідливі тощо, та приховані (латентні, таємні), які включають маскування власних дій, провокування необхідних дій супротивників, їх дезінформацію тощо

Досягнення критичної точки в розвитку конфлікту

тобто максимальної гостроти, сили та напруженості

Розв’язання конфлікту

зміни умов конфліктної ситуації, установок суперників, одно- або двосторонніх поступок, усунення суперника, втручання третьої сили

 

4. Інформаційне повідомлення «Розпалювання конфліктів»

Конфліктогени і гнів — ось те, що розпалює конфлікт і робить його некерованим. Конфліктогени посилюють емоційне напруження, ображають, породжують бажання захиститися. Найбільша небезпека полягає в тому, що конфліктоген провокує у відповідь новий конфліктоген, а той, у свою чергу, ще один та ін. Кожен наступний конфліктоген діє сильніше за попередній. Так утворюється конфліктний ескалатор.

У зв’язку з цим запам’ятай два головних правила запобігання конфліктам:

1. Намагайся не використовувати конфліктогени.

2. Не піддавайся на провокацію конфлікту (не відповідай конфліктогеном на конфліктоген).

Конфліктогені — це слова або дії, які породжують, провокують чи розпалюють конфлікт:

·         образи, зневажливе ставлення;

·         висміювання;

·         вихваляння;

·         категоричні судження;

·         повчання;

·         нечесність;

·         нещирість;

·         порушення правил етикету (не вітатися, ігнорувати чиюсь присутність, перебивати);

·         деякі узагальнення: «ти ніколи», «ти завжди», «я нізащо», «це безнадійно».

Конфліктний ескалатор

4.1. Підсумки.

·         Упевнений стиль спілкування допомагає уникати конфліктів і конструктивно розв’язувати їх.

·         Уміння розв’язувати конфлікти — ознака зрілої особистості.

·         Конфліктогени розпалюють конфлікт і поглиблюють протистояння.

·         Уміння опанувати себе в конфліктній ситуації допоможе владнати її.

5. Робота за таблицею «Кроки до розв’язання конфліктів» (колективно)

За динамікою конфлікти багато в чому відрізняються один від одного — можуть припинятися досить швидко, але водночас чимало конфліктів набувають тривалого характеру.

6. Оздоровлювальна вправа. «Емоційний спокій»

Стисніть пальці в кулак із загнутим усередину великим пальцем. Роблячи видих спокійно, не кваплячись, стискайте кулак із зусиллям. Потім, послабляючи стискання кулака, зробіть вдих. Повторити вправу п’ять разів.

Виконання вправи із заплющеними очима подвоює ефект. Вправу слід розпочинати двома руками одночасно.

VI. Первинне застосування знань (пробні вправи)

1. Розв’язування ситуаційних задач

Оберіть спосіб, як опанувати себе в наведених нижче ситуаціях.

Ситуація 1. Ти стоїш у черзі за квитком. Раптом до хлопця, що стоїть попереду тебе, підійшли знайомі, і він пропустив їх уперед.

Ситуація 2. Однокласник почав звинувачувати тебе в тому, чого ти не робив.

2. Вправа «Айсберг»

Уявіть, що ви опинилися в океані і пливете на крижині. Ви бачите, що на вас насувається величезний айсберг. «Як ви почуваєтеся?» Ведучий записує з одного боку зображення айсберга почуття учасників. «А тепер скажіть, як ви почуваєтеся, коли конфліктуєте?». Записують відповіді з іншого боку айсберга почуття учасників. «Чи можна щось змінити в цих двох ситуаціях: на крижині в морі й у конфлікті?»

Насправді варто зрозуміти, що конфлікт — це нормально. Всі люди різні, й відмінності інших приймати важко. Негативні почуття, як і позитивні, вимагають вираження й обговорення. «Хто більше винен у конфлікті? (Той, хто більше завдає болю.)

VII. Формування навичок у стандарт них ситуаціях (тренувальні вправи)

1. Моделювання ситуацій

Складіть приклади конфліктних ситуацій, змоделюйте їх, запропонуйте варіанти розв’язання конфліктів (уникання, поступки, агресивна боротьба, компроміс).

2. Робота у групах. (За картками)

Завдання:

1) На великому аркуші паперу намалюйте три концентричні кола.

2) На окремих картках запишіть навички, необхідні для розв’язання конфліктів.

3) У центрі найменшого кола покладіть картки з навичками та особистими якостями, які ви вважаєте найважливішими для успішного розв’язання конфліктів.

4) У другому колі — картки з тими, які ви вважаєте менш важливими, а у третьому — найменш важливими.

5) Розкажіть, чи важко було досягти порозуміння у ваших групах.

Висновок. Уміння розв’язувати конфлікти — ознака зрілої особистості. Ти можеш сказати, що й серед дорослих багато тих, хто розв’язує свої проблеми погрозами, сварками чи кулаками. Та це означає лише те, що не кожна доросла людина є зрілою особистістю.

VIII. Творчі вправи

1. Створення соціальної реклами «Рецепт конструктивного розв’язання конфліктів» (колективно)

Учні пропонують обрані ролі, пояснюють вибір. У результаті колективного обговорення створюють рекламний ролик соціального спрямування.

2. Вправа «Витинанки»

Мета: наочно показати проблеми в розумінні людьми одне одного.

Хід: всі учасники отримують аркуші паперу, стають у коло спиною до центру. Ведучий дає інструкції: «Згорніть аркуш паперу навпіл, відірвіть лівий куток; згорніть ще раз, відірвіть правий куток, відірвіть лівий куток; згорніть ще раз, відірвіть лівий куток». Після цього всі розгортають свої аркуші і порівнюють. Обговорення результатів:

— Чи є однакові витинанки? Так і людей немає однакових. Це треба пам’ятати, щоб уникати конфліктних ситуацій.

IX. Підбиття підсумків уроку

1. Узагальнення знань. Усний залік. Вправа «Питання в кубі»

Мета: розвивати здатності до самоаналізу та рефлексії; узагальнювати знання з розділу 3, отриманий на уроках досвід, зворотний зв’язок.

Учні стають (сідають) у коло. Учитель передає одному з них кубик, на гранях якого записано запитання за матеріалами уроків розділу 3. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю грань куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників.

2. «Нагороди» епітетами, порівняннями

— Хто з учнів класу, на вашу думку, працював активно на уроках під час вивчення розділу «Психічна і духовна складові здоров’я»? «Нагородіть» їх відповідними епітетами та порівняннями.

3. Слухання аудіозапису пісні


ВСЁ ПРОЙДЕТ

Слова Л. Дербенёва, музыка М. Дунаевского

(мовою оригіналу)

 

Вновь о том, что день уходит с земли,

В час вечерний спой мне.

Этот день, быть может, где-то вдали

Мы не однажды вспомним.

 

Вспомним, как прозрачный месяц плывёт

Над ночной прохладой.

Лишь о том, что всё пройдёт,

Вспоминать не надо.

Лишь о том, что всё пройдёт,

Вспоминать не надо.

 

Всё пройдёт: и печаль, и радость.

Всё пройдёт — так устроен свет.

Всё пройдёт, только верить надо,

Что любовь не проходит, нет.

 

Спой о том, как вдаль плывут корабли,

Не сдаваясь бурям.

Спой о том, что ради нашей любви

Весь это мир придуман.

 

Спой о том, что биться не устаёт

Сердце с сердцем рядом.

Лишь о том, что всё пройдёт,

Вспоминать не надо.

Лишь о том, что всё пройдёт,

Вспоминать не надо.

 

Всё пройдёт: и печаль, и радость.

Всё пройдёт — так устроен свет.

Всё пройдёт, только верить надо,

Что любовь не проходит, нет.

 

Вновь о том, что день уходит с земли,

Ты негромко спой мне.

Этот день, быть может, где-то вдали

Мы не однажды вспомним.

 

Вспомним, как звезда всю ночь напролёт

Смотрит синим взглядом.

Лишь о том, что всё пройдёт,

Вспоминать не надо.

Лишь о том, что всё пройдёт,

Вспоминать не надо.

 

Всё пройдёт: и печаль, и радость.

Всё пройдёт, так устроен свет.

Всё пройдёт, только верить надо,

Что любовь не проходит, нет.

Не проходит, нет...


 

4. Ритуал прощання

Учні висловлюють побажання одне одному щодо збереження та зміцнення психічної і духовної складової здоров’я.

X. Домашнє завдання

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   підготувати статтю для класного куточка «Компроміс як ефективний спосіб розв’язання конфлікту»;

§   скласти ідеальний «портрет» безконфліктного суспільства (або неконфліктної людини).

 

Немає коментарів:

Дописати коментар