четвер, 25 лютого 2021 р.

УРОК 21 ПРО ТУБЕРКУЛЬЗ ТА ВІЛ-ІНФЕКЦІЮ

 


Соціальна небезпека інфекційних захворювань

Мета: розширювати знання учнів про інфекційні захворювання (туберкульоз, ВІЛ/СНІД); ознайомити зі шляхами передачі та методами захисту від цих інфекцій; розвивати навички активного слухання, уміння виділяти головне, аналізувати; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, аркуші паперу формату А4, маркери, таблиці про туберкульоз, ВІЛ, СНІД; відеозапис про туберкульоз, ВІЛ; зошити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Девіз уроку: «Уміння продовжувати життя — це, насамперед, уміння не вкорочувати його» (О. Богомолець).

Пояснимо його зміст у кінці уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Перевірка домашнього завдання

Вибіркове заслуховування повідомлень тих учнів, які написали твір-міркування «Яку практичну допомогу в житті надають мені знання з предмета “Основи здоров’я”».

2 Вправа «Мікрофон»

— Що називаємо захворюванням?

— Які ви знаєте інфекційні хвороби?

— Що є збудником таких хвороб?

— Яку ви знаєте зброю проти вірусів, мікробів? (Імунітет)

— Що сприяє зміцненню імунітету? (Здоровий спосіб життя)

3 Тест «Мій спосіб життя»

Нараховуй собі кожен раз по 2 бали, якщо:

— робиш уранці зарядку;

— миєш руки перед їжею, після туалету та після приходу з вулиці;

— щоранку вмиваєшся та чистиш зуби;

— дотримуєш розпорядку дня;

— дивишся телевізор і граєш на комп’ютері не більше 2 годин щодня;

— уживаєш багато овочів і фруктів;

— займаєшся спортом, любиш рухливі ігри;

— лягаєш спати о 21 годині.

Порахуй, скільки в тебе балів _________________

Кожного разу відраховуй 3 бали, якщо:

— хоча б спробував(ла) курити;

— забуваєш мити руки, чистити зуби;

— з’їдаєш немитими овочі й фрукти;

— їси багато солодощів;

— уживаєш багато солоного, жирного, смаженого.

Підрахуй, скільки залишилось балів ___________

Висновок: якщо в тебе залишилося більше 14 балів — це значить, що ти ведеш здоровий спосіб життя, маєш міцний імунітет.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Ø Релаксаційна вправа (або робота за малюнками, поданими в підручнику)

— Уявімо фортецю, за мурами якої — величезне військо. Чи легко ворогам захопити його? Дійсно, ні. А що станеться, якщо одного воїна вразить небезпечна інфекція? Через деякий час фортецю вже нікому буде захищати.

Людський організм — фортеця, імунітет — могутнє військо, яке рятує від вірусів. Що стане з організмом, коли потрапить вірус? Як захиститися від нього?

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Визначення понять

ВІЛ — вірус імунодефіциту людини.

СНІД — синдром набутого імунного дефіциту.

Звернути увагу: ВІЛ — збудник, інфекція, СНІД — стан чи хвороба.

2 Інформаційне повідомлення про ВІЛ, СНІД

Можна використати презентацію, відеофільм про ВІЛ, СНІД, розповідь учителя, самостійну роботу учнів за підручником із подальшим обговоренням.

Додаток

Уперше про СНІД заговорили 1981 року, і вже близько 30 років ця абревіатура не зникає зі шпальт газет і журналів світу.

За даними ООН (станом на 2006 рік), кількість інфікованих ВІЛ у світі досягла 42 млн осіб. Протягом року інфікуються близько 5 млн, гинуть від СНІДу — 3 млн. Серед молоді перше місце з усіх причин смертності у світі належить СНІДу. 40 % померлих від СНІДу — жінки, 20 % — діти. В Україні зареєстровано 100 тисяч ВІЛ-інфікованих, серед них близько 6 тисяч дітей. За неофіційними даними, нині в Україні понад 300 тисяч інфікованих ВІЛ. 70 % інфікованих — молодь віком від 15 до 29 років.

1 грудня — Всесвітній день порозуміння з ВІЛ-інфікованими та хворими на СНІД.

ВІЛ сам по собі є вірусом дуже нестійким. Він швидко гине під дією простих дезінфікувальних речовин — спирту, марганцівки, хлораміну, а також високої температури (кип’ятіння миттєво вбиває ВІЛ). Тому елементарні гігієнічні заходи як удома, так і в медичних закладах легко його знешкоджують. Але якщо ВІЛ потрапляє до організму, знешкодити його там уже неможливо: на сьогоднішній день ще не існує ні ліків, за допомогою яких можна було б убити чи вивести ВІЛ, ні вакцини, яка могла б запобігти розвитку захворювання. ВІЛ руйнує імунну систему. Інфікована людина може прожити 10–12 років, поки матиме ураження імунної системи. Коли імунітет зруйновано, починається СНІД — остання стадія хвороби, на якій людина може померти від будь-якої інфекції.

Обговорення:

— Який вірус спричиняє СНІД?

— Яка дія вірусу ВІЛ?

— Як попередити потрапляння вірусу до організму?

— Чому це захворювання є глобальною проблемою?

3 Оздоровлювальні вправи

Комплекс «Ростуть дерева»

Діти відтворюють у рухах образи дерев, підключають фантазію:

«Дерева піднімають гілочки до сонечка, вітер похитує гілочки, вітер гойдає стовбури, вітер стихає, біля великих дерев виростають маленькі деревця».

4 Робота в групах

Об’єднуються у 6 груп (1-2-3-4-5-6).

І, ІІ, ІІІ групи — «Шляхи поширення ВІЛ» (І група працює за підручником, ІІ — за таблицею, ІІІ — із додатковою літературою);

ІV, V, VІ групи — «ВІЛ не передається в разі...» (ІV група працює за підручником, V — за таблицею, VІ — із додатковою літературою).

Кожна група готує необхідну інформацію. Потім об’єднуються у дві групи за напрямом роботи, складають алгоритм спільного звіту.

Звітування двох груп. На дошці заповнюють схеми.

І напрям:

ІІ напрям:

5 Складання правил захисту від ВІЛ-інфікування

 

Невживання наркотиків.

 

Використання засобів захисту під час статевих контактів (презерватив).

 

Дотримання здорового способу життя:

— дотримання правил особистої гігієни;

— уживання лише корисної їжі;

— регулярне виконання фізичних вправ;

— достатня кількість повноцінного сну;

— часті прогулянки на свіжому повітрі;

— загартовування свого організму.

6 Інформаційне повідомлення про туберкульоз

Можна використати презентацію, відеофільм про туберкульоз, розповідь учителя, самостійну роботу учнів за підручником із подальшим обговоренням.

Розповсюдження ВІЛ сприяє зростанню епідемії туберкульозу, оскільки внаслідок ослаблення імунної системи ВІЛ-позитивні люди мають більшу вірогідність захворіти на активний туберкульоз. За даними епідеміологів, людина з ВІЛ-негативим статусом має 10 % шансу захворіти на активний туберкульоз.

24 березня — Всесвітній день боротьби з туберкульозом.

Із початку 90-х років ХХ століття туберкульоз знову активізувався у світі. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) 2000 року у світі зареєстровано майже 90 млн нових випадків туберкульозу, більшість із них — у віковій групі 20–40 років. Ось чому у квітні 1993 р. ВООЗ проголосила туберкульоз глобальною проблемою.

Сухоти, тяжкий спадок минулого, повернулись у сучасний світ як суперінфекція, проти якої виявились малоефективними сучасні ліки й вакцини.

Від жодної інфекції не помирає стільки людей, скільки від туберкульозу. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно у світі занедужують на туберкульоз 10 млн осіб, із яких 3 млн помирають.

Туберкульоз як захворювання, що уражає людей, відомий із давніх часів. Виразні ознаки кісткового туберкульозу було виявлено в кістяку людини, яка жила ще в кам’яному віці. Аналогічні зміни виявляли ще в муміфікованих трупах єгиптян, які померли за 2–3 тис. років до нашої ери.

Це інфекційне захворювання спричиняє мікобактерія туберкульозу. Джерелами туберкульозної інфекції є хворі на туберкульоз люди, тварини й птахи. Найбільшу небезпеку для оточуючих становлять хворі на туберкульоз легенів із масивним виділенням бактерій, які за добу можуть із мокротинням виділити мільярд та більше мікобактерій і заразити десятеро й більше людей. За незначного виділення бактерій зараження оточуючих значно менше.

Відомо понад п’ятдесят видів тварин і понад вісімдесят видів птахів, які хворіють на туберкульоз. Із тварин для людини найнебезпечнішими є хворі на туберкульоз корови й кози. У цьому випадку людина може заразитись через молоко й молочні продукти, рідше — унаслідок уживання зараженого м’яса або контакту з хворою твариною.

Туберкульоз передається переважно через повітря: під час кашлю і чхання хворий разом із мокротинням і слиною виділяє мікобактерії.

Відомі контингенти людей, у яких ризик захворювання на туберкульоз вищий, ніж у решти населення. До них належать хворі на хронічні неспецифічні захворювання легенів, повторні пневмонії, цукровий діабет, психічні захворювання, пилові захворювання легенів, виразкову хворобу шлунка й дванадцятипалої кишки, а також особи, що зловживають алкоголем, наркомани. Підвищують ризик захворювання на туберкульоз вагітність і пологи, тривале застосування гормональних препаратів. До групи ризику входять також мігранти, біженці, безхатьки, вимушені переселенці.

Для розвитку захворювання на туберкульоз важливе значення має кількість туберкульозної інфекції та тривалість контакту з хворим. Частіше інфікуються члени родини хворого на туберкульоз, якщо він виділяє з мокротинням велику кількість мікобактерій і погано дотримується санітарно-гігієнічних правил.

Туберкульоз легенів починається зазвичай непомітно, і люди тривалий час уважають себе здоровими. Іноді навіть широке ураження легенів із руйнуванням легеневої тканини випадково виявляється під час профілактичної флюорографії. З метою виявлення початкових і прихованих форм туберкульозу проводять профілактичні обстеження: щорічні туберкулінові проби в дітей і флюорографічні огляди підлітків і дорослих.

Найтиповішими проявами туберкульозу органів дихання є нездужання, підвищена стомлюваність, розлади сну, погіршення апетиту, схуднення, підвищення температури тіла до невисоких цифр увечері, пітливість уночі, кашель, кровохаркання.

Часто туберкульоз протікає «під маскою» грипу, пневмонії із затяжним перебігом. Із появою наведених ознак людина має обов’язково звернутися до фахівців-медиків за місцем проживання, де буде проведено обстеження на туберкульоз. Це — аналіз трьох порцій мокротиння на наявність збудника туберкульозу та рентгенологічне обстеження.

Як відбувається зараження

Збудник туберкульозу — паличка Коха — передається повітряно-крапельним шляхом. Один хворий за день «нагороджує» мікобактеріями близько двадцяти здорових людей. Причому для цього особисті контакти з носієм інфекції необов’язкові. «Отримати» паличку Коха можна й у пристойному ресторані, якщо випити кави з погано вимитої чашки. Або в дорогому магазині — провівши по губах пробником губної помади, яку до вас використала хвора на туберкульоз.

Туберкульоз стійкий до холоду, тепла, вологи та світла. У вуличному пилу, на сторінках книг палички Коха зберігаються живими впродовж трьох місяців. Переносниками туберкульозу можуть бути мухи й таргани, заразитися можна й через м’ясо та молоко хворих тварин.

Профілактика

Вакцинація. У деяких країнах вакцина від туберкульозу є обов’язковою для всіх немовлят. На жаль, вона не дає 100 %-го захисту від хвороби.

Харчування. Продукти, багаті на білок (м’ясо, молоко, сир, яйця), тваринні жири (вершкове масло) і вітаміни (овочі та фрукти), за всіх часів використовували як для профілактики, так і для лікування туберкульозу.

Свіже повітря. Найкраще степове або морське — як головна складова профілактики хвороби.

Відмова від тютюнопаління. Курці в чотири рази частіше, ніж ті, хто не палить, помирають від туберкульозу.

Симптоми:

різка втрата ваги (5–10 кг і більше);

слабкість, пітливість (особливо вночі), зниження працездатності, брак апетиту;

можливе підвищення температури тіла — частіше ввечері — до +37…+37,5 °С.

Туберкульоз підступний!

На ранній стадії захворювання в «новобранців» немає ні скарг на загальний стан організму, ні кашлю, ні температури.

Лише в разі подальшого розвитку захворювання людину мучить сильний біль у грудній клітині й кашель, а на пізніх стадіях — кровохаркання.

Діагностика туберкульозу:

реакція Манту — проба з туберкуліном (мертвими паличками Коха);

мазок мокротиння — виявляє туберкульоз на ранній стадії хвороби;

рентгенівське обстеження — виявляє туберкульоз на пізніх стадіях, коли почався розпад легенів;

посів мокротиння — єдине дослідження, що показує, до яких ліків чутливий різновид палички Коха.

Як лікують туберкульоз

Головний метод лікування — хіміотерапія. Лікування тривале — від шести місяців до двох років. Проводять одночасно чотирма-п’ятьма видами протитуберкульозних препаратів.

Головні принципи лікування хвороби — контроль і безперервність.

Якщо вживати ліки нерегулярно, лікуватися неповним набором препаратів або завчасно перервати лікування, матимете високий шанс набути лікарсько-стійкої форми туберкульозу. Від неї остаточно виліковують лише 65 % хворих.

Їх не зломила хвороба

Актриса Алла Дємідова перенесла туберкульоз у дитинстві.

Актор Валерій Золотухін страждав на туберкульоз кісток і до 8-го класу ходив на милицях.

Інга Артамонова — перенесений туберкульоз не перешкодив їй стати абсолютною чотириразовою чемпіонкою світу з ковзанярського спорту.

Акторці Ніні Меньшиковій («Доживемо до понеділка»), дружині Станіслава Ростоцького, лікарі тривалий час не дозволяли мати дитину через перенесений туберкульоз. Вона не послухалась і народила сина — майбутнього актора й режисера Андрія Ростоцького.

Обговорення:

— Які органи вражає туберкульоз?

— Які шляхи зараження?

— Назвіть основні ознаки туберкульозу.

— Які ви знаєте профілактичні заходи?

7 Пам’ятка-порада

 

За ослаблення імунної системи, хворобливості, частого захворювання органів дихання можна рекомендувати профілактичні й оздоровлювальні процедури й поради.

♦ За хвороб легень, застудних захворювань, кашлю корисно пити тепле козяче молоко.

Каструлю на 2/3 засипати вівсом або ячменем (або їх сумішшю), іншу її частину залити свіжим непастеризованим молоком і додати смалець товщиною в палець. Каструлю закрити кришкою, поставити в духовку чи піч. Доливати молоко, поки зерна не розваряться. Таку суміш рекомендують уживати для профілактики пневмонії, туберкульозу по 0,5 склянки тричі на день.

4 столових ложки очищених зерен вівса варити в 1 л води до розварювання, охолодити, процідити, залишок відтиснути. Пити з медом у разі плевриту для зміцнення імунної системи.

У коренеплоді ріпи зрізати верхівку, витягнути частину м’якуша, залити олією, закрити зрізаною верхівкою, спекти в духовці. З’їдати в разі плевриту по одному коренеплоду на день протягом тижня.

Свіжий сік алое з медом у рівних частинах використовують як засіб для підвищення стійкості організму до інфекційних захворювань (по чайній ложці 2–3 рази на день за 30 хв до споживання їжі).

Суміш соку свіжих листків алое, свинячого смальцю (або гусячого жиру), коров’ячого масла, меду і порошку какао (3:20:20:20:20) використовують у разі туберкульозу одночасно з обов’язковим прийняттям ліків (1 столову ложку суміші розчиняють у склянці гарячого молока й випивають уранці й увечері).

— Які поради щодо зміцнення імунної системи під час інфекційного захворювання відомі вам?

V. Домашнє завдання

Опрацювати статтю в підручнику.

І варіант — скласти правила убезпечення від туберкульозу та ВІЛ (можна у вигляді схеми).

ІІ варіант — назвати причини, за якими можна дружити із ВІЛ-інфікованими дітьми.

V. Підсумок уроку

— Як цей вислів розкриває зміст нашого уроку:

«Уміння продовжувати життя — це, насамперед, уміння не вкорочувати його» (О. Богомолець).

 

Немає коментарів:

Дописати коментар