Мета: обґрунтувати необхідність поваги, довіри до старших; відпрацьовувати навички спілкування з дорослими (батьками, учителями); розвивати навички роботи в групах, уміння долати сором’язливість; виховувати усвідомлення родинних цінностей і довірливих стосунків.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручники,
текст на дошці, світлини, малюнки, аркуші паперу формату А4, маркери, зошити,
картки із тестами, ситуаціями.
Хід
уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.
Вправа «Тримай усмішку — вона додає здоров’я».
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної
діяльності учнів
1 Тест
1. Ознаки агресивної
поведінки:
А) сердитий, зневажливий голос;
Б) прямий погляд, приязний вираз обличчя;
В) постійно виправдовується, вибачається.
2. Ознаки впевненої
поведінки:
А) цінує інших, але не себе;
Б) поводиться зверхньо;
В) приймає рішення шляхом обговорення.
3. Ознаки пасивної
поведінки:
А) тихий, несміливий голос;
Б) бажання бути непомітним;
В) насуплені
брови.
4. Риси справжнього
друга:
А) дружить тільки для власної вигоди;
Б) змінює друзів, як рукавички;
В) завжди готовий вислухати друга й допомогти.
5. Уважний слухач — той,
хто:
А) постійно перебиває;
Б) зосереджено, зацікавлено слухає;
В) дивиться у вічі.
6. До невербальних
засобів спілкування належать:
А) слова;
Б) жести, міміка;
В) положення тіла.
2 Вибіркове заслуховування листів-порад
Складання основного правила: стався до інших людей так,
як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
Девіз уроку: «Довіра завжди
викликає відповідну вірність».
ІV. Вивчення нового матеріалу
1 Вірш-загадка
Надійний притулок, фортеця твоя,
Наснаги джерельце, а також розради,
Найбільший твій скарб у житті — це… (сім’я)
Вона у біді не покине, не зрадить.
2 Робота в парах. «Познайомся: моя родина — це…» (за
світлинами)
3 «Мозковий штурм» (установка: згадати текст загадки та
свій життєвий досвід)
«Рідна домівка стане міцною фортецею, коли в сім’ї
панують ...»
Висновок: рідна домівка стане
міцною фортецею, коли панують любов, взаємодопомога, довіра, доброзичливість,
згода, повага до батьків; є здоровий психологічний клімат у сім’ї, бо існують
спільні інтереси, плани, батьки між собою, а діти до батьків ставляться
доброзичливо, з почуттям поваги. Уміння розуміти одне одного є основою
сприятливого психологічного мікроклімату в сім’ї.
Діти за своїми малюнками, фотографіями розповідають про
щасливі події у своїй сім’ї, використовують пісні, вірші. На дошці вчитель або
учень-асистент складає список щасливих подій класу.
Діти згадують інші події, які не зображені на малюнках, і
доповнюють список.
— Які почуття у вас виникають, коли робите щось усі
разом, усією сім’єю?
— У яких випадках ви разом смієтесь?
— Чи робите ви всією сім’єю те, що тобі не подобається?
— Як ви допомагаєте одне одному?
Пантоміма «Що ще я хотів би робити разом із сім’єю, або про що я ще не
розповів».
6 Інтерактивна робота з термінами
Любов, взаємодопомога, повага й довіра — без цих
складових неможливе щасливе сімейне життя. У цьому ми змогли впевнитися під час
попередніх вправ. Що таке повага й довіра?
Повага є результатом вихованості, дотримання принципів і
норм моралі. Одна із заповідей звучить «Поважай батька свого і матір свою».
— Як ви розумієте вислів?
♦ Поваги гідні тільки фізично сильні люди.
♦ Поваги гідні тільки інтелектуали.
♦ Поваги гідна кожна людина.
Висновок: коли ви рівні, виникає почуття поваги, довіри одне до одного.
Довіра — це соціологічна й психологічна категорія для позначення відкритих,
позитивних стосунків між людьми (сторонами довіри), що відображають упевненість
у порядності й доброзичливості іншої сторони, з котрою довіритель знаходиться в
тих чи інших стосунках, що базується на його досвіді. Не має потреби у якійсь дії. Довіра — це лише передбачення якоїсь дії,
яке базується на тому, що знає одна сторона про іншу. Наприклад, подія
відбувається десь далеко й не може бути підтвердженою, подія відбудеться тільки
в майбутньому. З цієї точки зору довіра має певні межі, що базуються на знанні
про іншу сторону, якій довіряють. Довіра — це твердження про те, що поки що
невідоме, але вірогідно станеться. Повну довіру часто ототожнюють із вірою, бо
вона вже не базується на раціональних засадах, тобто на досвіді й на
передбаченні, та на попередньому знанні однієї сторони другою і включає ірраціональні мотиви взаємовідносин.
Просити поради — це справжня довіра, яку одна людина може надати іншій.
Боккаччо Дж.
Як можна мати справу з людиною, якій не довіряєш? Якщо у візку немає осі,
як можна в ньому їхати?
Конфуцій
І варіант оформлення
Діти в зошиті малюють декілька кіл у колах (за принципом
Сонячної системи). У центрі знаходиться дитина. У першому колі треба написати
ім’я людини, якій повністю довіряєш і в будь-яку хвилину можеш звернутися по
допомогу.
У другому — ім’я тієї людини, до якої звернешся у випадку,
якщо поруч немає першої людини.
І таким чином заповнити п’ять кіл.
ІІ варіант оформлення
Діти складають список людей або обирають своє оформлення
вправи.
З’ясувати: які якості мають ці люди, чи потрапили до цієї
групи вчителі?
9 Вправа «Інтерв’ю з учителем»
Можна запросити на урок учителів, у яких у цей час
вільний урок, батьків, які мають педагогічну освіту, або провести сюжетну гру,
де роль учителів беруть на себе ті, хто в майбутньому бажає стати вчителем.
Обов’язково першим дає інтерв’ю вчитель, який проводить урок.
1) Скільки років треба вчитися, щоб здобути диплом
учителя?
2) Скільки часу ви щодня витрачає на підготовку до
уроків, перевірку зошитів, іншу позакласну роботу?
3) Від чого ви найбільше втомлюєтеся, що завдає прикрощів
на уроках і в спілкуванні з учнями?
4) Що можуть зробити учні, щоб полегшити працю вчителя?
5) Яким було б суспільство без учителів?
6) Коли у вас виникло бажання стати вчителем?
7) Що вам подобається, а що — ні у вашій роботі?
(Запитання можуть бути різними, але за можливістю слід
направляти думку дітей на з’ясування труднощів у роботі вчителя.)
V. Узагальнення та систематизація матеріалу
1 Тест «Що, на вашу
думку, сприяє щасливому сімейному життю»
(Так — «+», ні — «–», не знаю — 0.)
|
Дружні стосунки; |
|
самостійні розваги; |
|
спільне виконання домашніх справ; |
|
егоїзм, непоступливість; |
|
уміння поступитись одне одному; |
|
спільні інтереси; |
|
загальна дратівливість; |
|
матеріальне забезпечення; |
|
гарний настрій, гумор; |
|
брак довіри, ненадійність; |
|
терплячість; |
|
взаємна любов. |
Перевірка виконання
Висновок: любов дитини до
батьків є результатом постійної дбайливої уваги до її розвитку. Піклування
батьків у нормальній сімейній атмосфері стимулює любов і повагу до них. Діти в
таких сім’ях народжуються здоровими, розвиваються краще, ростуть міцнішими,
спокійнішими, щасливішими. Пам’ятайте про це, бо ви — майбутні мами й тата.
2 Самооцінка
Підніміть руку, хто вважає себе щасливим, бо не боїться
звернутись і попросити про послугу чи допомогу до:
— батьків,
— учителів,
— психолога тощо. (Таким чином можна дітей об’єднати у
групи.)
3 Практична робота. Моделювання ситуацій звернення до
батьків, учителів, інших дорослих
І варіант
Діти об’єднуються в групи й моделюють свої ситуації, у
яких потрібно звернутись по допомогу до:
♦ вчителя;
♦ тренера;
♦ батьків;
♦ психолога. (Вибір залежить від результатів попередніх вправ, але
обов’язково одна група моделює ситуації звернення до вчителя.)
ІІ варіант
Учитель може запропонувати інші ситуації, наприклад:
І групі —
«Ви не зрозуміли тему уроку й відчуваєте, що не зможете
самостійно за цією темою виконати домашнє завдання, тоді ви звертаєтеся до ...»
ІІ групі —
«Через тиждень змагання, але у вас з’явився страх, що не
можете перемогти, тоді звертаєтеся до ...»
ІІІ групі —
«Вас образили в класі, вам не хочеться йти до школи, тоді
звертаєтеся до...»
ІV групі —
«У школі у вас розболілась голова, почало нудити, тоді
звертаєтеся до...»
Демонстрування різних варіантів ситуацій, обговорення
правил звертання.
Висновок. Учителі, тренери,
батьки, інші дорослі, яким ти довіряєш, — це наші друзі. До них можна
звернутися по допомогу, бо вони багато працюють задля нашого майбутнього.
VI. Домашнє завдання
І рівень. Опрацювати статтю в
підручнику.
ІІ рівень. Скласти
перелік прохань до вчителів. Шкільною поштою ми передамо їм ваші
листи-звернення. (Наприклад: «Я почав більше хвилюватись через те, що маю
багато нових учителів і предметів, а я не завжди розумію, чого вони від мене
хотять і як досягти хоча б такої успішності, яка в мене була в початкових
класах. Розкажіть мені, як ви досягли успіху в такій чи подібній ситуації.»)
ІІІ рівень. Написати
твір-роздум «Мені можна довіряти, бо...»
VII. Підсумок уроку
— Яка головна думка вірша?
Кажімо більше добрих слів
Знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
— Скажіть добре слово одне одному.
Немає коментарів:
Дописати коментар