середа, 25 листопада 2020 р.

УРОК 20 Тема. Спілкування і здоров’я. Ефективне спілкування

 


Урок 20  Тема. СПІЛКУВАННЯ З ОДНОЛІТКАМИ. Стосунки між хлопцями й дівчатами.

Мета: знайомити учнів із моделями спілкування з однолітками; відпрацьовувати навички ефективного спілкування з однокласниками і друзями; обґрунтовувати необхідність дружніх стосунків із однокласниками, друзями; розвивати комунікативну компетентність; виховувати бажання бути справжнім другом.



Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, аркуші паперу формату А3, маркери, зошити, картки із ситуаціями, висловами, відео «Квіти дружби», «Весела зарядка», пелюстки квітки, поштова скринька, музичний супровід (аудіозапис пісні «Улыбка», веселої музики).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Я бажаю здоров’я моїй сім’ї.

Я бажаю здоров’я моїй шкільній родині.

Я бажаю здоров’я всім мешканцям міста (села).

Я бажаю здоров’я нашій планеті.

Нехай усі будуть щасливі!

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Гра «Відправ листа»

Учень-асистент збирає в скриньку листи-звернення від учнів до вчителів (після уроку треба доправити адресатам).

2 Інтерактивна бесіда


У яких ситуаціях необхідно виявляти повагу й довіру?

Чому можна довіряти тобі? (Уривки з творів-роздумів)

Хто тобі допомагав у таких ситуаціях? (На дошці записують різні варіанти відповідей: учитель, мама, товариш, однокласник, друг, перехожий, близькі, сусіди тощо.)

Виберіть із переліку тих, до кого найчастіше ви звертаєтеся по допомогу.

Із ким у тебе дружні стосунки?

Що ти порадиш людині, у якої не складаються дружні стосунки з іншими?

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Девіз уроку: «Хто хоче мати друзів, сам має бути приязним» (Із притчі Соломона).

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Релаксаційна гра «Вірний товариш»

Сядьте зручно, заплющте очі, розслабтесь. Зробіть три глибоких вдихи…

Уявіть, що ви гуляєте стежиною в лісі. Довкола ростуть високі дерева. Ви чуєте плюскіт води, підходите до озера, дивитеся на воду. Вода прозора, і ви бачите своє відображення в ній.

І раптом відчуваєте, що ви тут не самі, є хтось поруч. І його присутність вас заспокоює, вам приємно, що він поруч. На воді ви бачите його відображення.

Це той, хто до вас ставиться добре, розуміє вас. Можливо, ви його знаєте, або бачите вперше. Ви відчуваєте, що це ваш вірний друг, якому ви можете цілком довіритися. Через деякий час ви починаєте говорити з ним. Він розповідає про ваше життя. І ви уявляєте, що тільки вірний друг може так багато про вас знати, розуміти ваші почуття. Можливо, у вас до нього є запитання або ви бажаєте йому щось розповісти? Ви можете зараз це зробити. Відповідь до вас прийде через думки, почуття. Тепер подякуйте своєму другові за підтримку й попрощайтесь на сьогодні з ним. Пам’ятайте, у будь-яку хвилину ви можете звернутися до нього.

Ще раз погляньте на своє відображення у воді. Потягніться, напружте і розслабте все тіло, повільно розплющуйте очі. Усміхніться.

Хто був вашим вірним другом?

Як ви почувалися?

Чим зміг допомогти вам вірний друг?

(Якщо діти не дають відвертої відповіді на всі запитання, то можна їм запропонувати записати відповіді в зошит.)

2 Робота з термінами

Як ви розумієте, що таке дружба, товаришування?

Дружба — це взаємостосунки, основані на здатності партнерів поділяти радість і тугу, пристрасті й страждання, захоплення успіхами, жалі й болі від невдач, це психологічна й ділова взаємодопомога.

Товаришування — це сталі міжособистісні стосунки членів одного колективу, коли є інтерес до спільної діяльності, взаємодопомога в загальній справі, схожість життєвих поглядів.

3 Вправа «Мікрофон»

— Скільки ти маєш друзів?

— Чому всі назвали різну кількість друзів?

— Від кого залежить, будеш мати друзів чи ні?

4 Гра «Так — ні» (з оплесками)

Обери риси, що характеризують справжнього друга:

із ним цікаво;

має гарні іграшки, настільні ігри, але нікому не дає ними гратися;

дружить тільки заради власної вигоди;

завжди готовий захистити свого друга;

завжди готовий вислухати друга й допомогти;

підбиває друга на погані вчинки;

міняє друзів, як рукавички;

намовляє проти когось інших дітей;

не розкриває таємниць;

відмовляє від небезпечних ситуацій і пропозицій тощо.

5 І варіант

Перегляд відеосюжету «Квіти дружби»

Обговорення:

— Чому зів’яли квіти?

— Хто з героїв правильно обрав гру? Чому?

— Дайте пораду Їжачкові та Зайчику щодо попередження сварки.

ІІ варіант

Аналіз притчі про дружбу

Старий вікінг Гімпр, сидячи на банкеті в колі своїх друзів, сказав так: «За все своє життя не було жодного вірного друга». Зі всіх сторін почали голосно говорити. Один сказав: «Адже це я запропонував тобі руку дружби, коли тебе вигнали з дому люті вороги!» Другий додав: «Коли вороги спалили твою хату, я допоміг збудувати тобі нову». Третій доповнив: «А хто в битві захистив тебе собою, як не я?». Гімпр дав таку відповідь: «Я пам’ятаю все, що ви зробили для мене й люблю вас, але ви — товариші в нещасті моєму. Дякую вам за це. А от у щасті в мене не було жодного друга, хоч і щасливим я бував не так часто. Це було, коли на полюванні я врятував короля, і він при всіх назвав мене найкращим другом. Усі мені говорили приємні слова, але серця друзів мовчали. Мовчали вони й тоді, коли я взяв шлюб із найкращою дівчиною місцевості».

Висновок: у щасті людина, мов на вершині гори, а серця людей повернуті донизу. Тому цінують ту дружбу, яка є міцною й у щасті, і в горі.

ІІІ варіант

Аналіз змісту казки (див. додаток 1)

Висновок: треба навчитися дружити.

6 Вправа «Квітка дружби». Робота в парах

На кольорових пелюстках діти пишуть правила дружби самим собі.

На дошці із пелюсток утворюють квітку «дружби».

Учитель може підготувати свій варіант квітки й запропонувати порівняти правила.

— Умій радіти успіхам друга.

— Завжди говори тільки правду.

— Не перекладай свою провину на іншого.

— Якщо щось пообіцяв, виконуй обов’язково.

— Не говори образливих слів.

— Будь стриманим, намагайся уникати конфліктів.

— Умій прощати.

— Не кидай друга в біді тощо.

7 Читання статті «Стосунки між хлопчиками й дівчатами»

Обговорення

— Чому хлопчики вважають дівчат нецікавими співрозмовниками? Чому дівчаткам не цікаво з хлопчиками?

— Чи можуть дружити хлопчики й дівчата? (Відповіді учнів)

8 Робота в групах

Хлопчики й дівчата записують на окремих аркушах п’ять своїх улюблених ігор, п’ять улюблених фільмів.

Порівнюють ці два списки. Чи є щось спільне в них?

— Які справи краще робити разом дівчатам і хлопцям?

Висновок: є багато справ, які веселіше робити разом.

9 Оздоровлювальна вправа. Весела зарядка

Учитель включає відео «Весела зарядка» або якусь веселу музику.

За зразком учні виконують вправи веселої зарядки.

V. Узагальнення та систематизація матеріалу

1 Практична робота. Моделювання ситуації спілкування з однокласниками та друзями

Завдання 1

Три ситуації. Працюють за принципом: один — миттєве рішення, група — різні варіанти рішень, клас — вибір одного варіанта.

Ситуація 1 — Тебе покарали за те, що зробив твій друг.

Ситуація 2 — Ти загубив книгу однокласника.

Ситуація 3 — Ти запізнився на урок.

Висновок: приймаючи рішення, дій так: зупинись, подумай, вибери.

Завдання 2

Робота в групах

Переробити форму висловів, зберігаючи їх зміст:

«Ти зовсім не розумієш правила гри! Ми тебе не приймаємо. Іди звідси!»

«Ти все читаєш і читаєш підручник цілий день. Тобі що, робити більше нічого? Ідімо гуляти!»

«У тебе немає смаку, ти не вмієш одягатися: цю блискучу блузку не можна надягати з джинсами і кросівками!»

Висновок: висловлюй свої думки так, щоб не образити співрозмовника.

Завдання 3

Гра «Так — ні»

Якості, що сприяють ефективному спілкуванню хлопчиків і дівчаток: злий, чуйний, байдужий, нещирий, ворожий, терпимий, нетерпимий, спокійний, упертий, доброзичливий, порядний, брехливий, сором’язливий тощо.

Завдання 4

Поясніть вирази:

«написано на обличчі»;

«стався до інших людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе».

Чому важливо підтримувати шанобливі стосунки в спілкуванні з людьми?

2 Гра «Кільце дружелюбності» (див. додаток 2)

VI. Домашнє завдання

І рівень. Опрацювати статтю в підручнику.

ІІ рівень. Скласти узагальнений портрет справжнього друга.

ІІІ рівень. Написати листа-пораду другові, у якого проблеми щодо дружніх стосунків із однокласниками.

VII. Підсумок уроку

Ø Рефлексія

«Сьогодні я зрозумів, що…»

Звучить пісня «Улыбка».

Додаток 1

Дівчинка і ромашка

В. Сухомлинський

Сонячним ранком маленька дівчинка вийшла погратися на зеленій галявині. Раптом вона почула: хтось плаче… Прислухалася.

Плач долинав із-під каменя, який лежав у кінці галявини. Нахилилася дівчинка до каменя та й питає:

— Хто там, під каменем, плаче?

— Це я, ромашка, — почувся тихий, слабкий голос. — Звільни мене, дівчинко, гнітить мене камінь.

Відкинула дівчинка камінь і побачила ніжну стеблинку ромашки.

— Спасибі тобі, дівчинко, — сказала ромашка, зітхнувши на повні груди. — Ти звільнила мене з-під кам’яного гніту.

— Як же ти потрапила сюди, під камінь?

— Підманув мене камінь, — розповіла ромашка. — Була я маленькою насінинкою. Восени шукала теплого куточка. Камінь дав мені притулок, обіцяв оберігати мене від холоду та спеки. А коли я захотіла побачити сонечко, він ледве не задавив мене. Я хочу бути твоєю, дівчинко.

— Гаразд, будь моєю, — погодилася дівчинка.

Подружились дівчинка й ромашка. Щоранку дівчинка приходила до ромашки, і вони разом зустрічали сонечко.

— Як добре мені бути твоєю, дівчинко, — часто говорила ромашка.

— А коли б ти виросла у лісі або при дорозі? Якби ти була нічиєю?

— Я померла б від горя, — тихо сказала ромашка, — але я знаю, що нічиїх квітів не буває. Вони завжди чиїсь. Ось той маковий дзвіночок товаришує із сонечком. А ось та маленька квіточка незабудка — подруга весняного вітру.

Ні, квітка не могла б жити нічиєю.

Запитання та завдання до казки

Як ви вважаєте, чи бувають «нічиї люди», «нічиї звірі», «нічиї дерева» тощо? Коли так трапляється?

Як, на вашу думку, чи можуть рослини або тварини дружити з людиною?

Розкажіть про свою дружбу з якоюсь рослиною чи твариною.

Додаток 2

Гра «Кільце дружелюбності»

Діти стають у коло, і кожен вибирає собі якусь професію. Педагог просить дітей уявити, що чарівне кільце дружелюбності допомагає людям різних професій. Потім він обходить усіх дітей і вкладає в руку одного з них кільце дружелюбності. Той, кому воно дісталося, розповідає, чим дружелюбність може зарадити людині обраної ним професії в її роботі (наприклад: «дружелюбному лікареві хворі охочіше розкажуть про свій біль і занепокоєння, і йому легше буде призначити необхідні їм ліки»; «дружелюбному провідникові пасажири подарують багато усмішок і підтримуватимуть у його вагоні порядок та чистоту»; «дружелюбному продавцеві покупці подарують приязні слова, і йому не доведеться витрачати сили на суперечки» тощо).

Потім, коли вже дитина розповіла про своє бачення тієї чи іншої професії, вона вкладає кільце в руки свого товариша в колі, і гра триває далі.

Запитання та завдання для бесіди

Як ви гадаєте, чи можна одночасно зробити одразу кілька добрих справ?

Чи вдавалося вам коли-небудь досягти цього?

Чи були у вашому житті моменти, коли ваша дружелюбність змогла пом’якшити чиюсь ворожість?

 


Мета: ознайомити учнів із правилами ефективного спілкування; відпрацьовувати комунікативні компетенції (слухати й говорити, розуміти й використовувати «мову жестів»); розвивати навички щирої і доброзичливої манери спілкування, уміння долати сором’язливість; виховувати соціальну свідомість.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, малюнки, картки для самостійної роботи, картки з додатковою інформацією, зошити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Установка: «У моєму серці сонечко, мир, любов, добро!»

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Перевірка домашнього завдання

Самостійна робота

Рівні

І варіант

ІІ варіант

Початковий

Дитина має право на споживання тільки тієї їжі, яка їй подобається.

Так. Ні

Кожна людина несе особисту відповідальність за збереження власного здоров’я.

Так. Ні

Середній

Які документи проголошують права й обов’язки?

А) Конституція;

Б) Правила дорожнього руху;

В) Конвенція ООН

Кожна дитина має право на:

А) _____________

Б) _____________

В) _____________

Г) _____________

Д) _____________

Е) _____________

Достатній

Записати обов’язки щодо збереження і зміцнення свого здоров’я

Записати обов’язки щодо збереження і зміцнення свого здоров’я

Високий

Довести, якщо людина знає свої права, то може розв’язати свої проблеми

Пояснити, чи порушують твої права, якщо ввечері не дозволять довго гуляти.

Чому?

 

2 Вправа «Дискусійний калейдоскоп»

Учні по черзі називають реальну життєву ситуацію, приклад із життя літературних героїв, що відображають порушення прав дитини (людини) або зачитують вірш, казку чи показують малюнок — передають м’яч товаришеві, який розказує про порушені права.

— Які наслідки порушення прав дитини? Назвати служби захисту прав дитини.

Висновок: кожна людина, у тому числі підліток, несе особисту відповідальність за власне життя і здоров’я, має права й обов’язки щодо ведення відповідного способу життя.

3 Пояснити вислів

Один німецький критик сказав: «Багато без чого може обійтись людина, тільки не без людини».

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Девіз уроку: «Хто хоче мати друзів, сам повинен бути приязним» (із притчі Соломона).

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Інформаційне повідомлення з інтерактивною бесідою

Спілкування — це процес становлення та розвитку контактів між людьми, які виникають протягом життя за спільних навчання та праці.

— Для чого потрібне спілкування? (Вислови дітей)

Людина від самого народження бере участь у процесі спілкування, вона — істота соціальна, не може жити без суспільства. Значення комунікацій у житті людини важко переоцінити. Саме під час спілкування формують особистість (відповідальність, обов’язок, принциповість, чуйність, чесність, доброзичливість, співчуття, співпереживання).

— Що робить людина на самоті? (Вислови дітей)

Висновок: навіть коли люди залишаються на самоті, вони оточені продуктами спілкування або подумки продовжують спілкуватись із кимось.

— Із чого починається спілкування?

Будь-яке знайомство, та й узагалі будь-яке спілкування починається з привітання.

— Яким воно має бути?

За етикетом, вітати людину потрібно словами: «Здрастуйте!», «Доброго ранку!», «Добрий день!», «Добрий вечір!»

— Що важливе в привітанні?

(Інтонація, усмішка, жести)

2 Оздоровлювальна вправа. Руханка

Висловити усмішкою, жестами, положенням тіла прохання:

— Гуси, гуси, гусенятка!

Візьміть мене на крилята.

А я з вами політаю,

З сонечком порозмовляю.

3 Робота в групах

Об’єднуються у 5 груп (за назвами робочих днів тижня), використовують теоретичний матеріал підручника, додаткову картку, підготовлену вчителем, та готують презентацію за певною темою, при цьому добирають приклади із свого досвіду або життя літературних героїв.

І група — щирість, тактовність;

ІІ група — доброзичливість, гарні манери;

ІІІ група — уміння говорити — володіння словом;

ІV група — уміння слухати — (використовуючи положення тіла, міміку, жести);

V група — сором’язливість.

Картка для І групи

Тактовність — одна із найчудовіших рис характеру. Тактовна людина приваблює до себе оточуючих, вона вміє зробити так, щоб людям було добре з нею. Тактовною ми називаємо людину, яка ніколи:

— не буде настирливою;

— не втомить;

— не образить;

— не пожартує недоречно.

Вона не стане безцеремонно розглядати стороннього або знайомого, відпускаючи зауваження з приводу його зовнішності. Вона не стане давати поради тоді, коли її про це не просять. Вона не буде привселюдно без підстави критикувати кого б то не було й що б то не було.

Тактовна людина завжди знає, як правильно діяти в тій чи іншій ситуації. Звідки вона це знає? Їй допомагає внутрішнє чуття і виховання. Таких людей називають тонкими, делікатними, чуйними, щирими. Щирість — це та риса людських стосунків, яка робить їх справжніми й дарує тепло, що має бути в усіх.

Кожен може навчитись бути тактовним! А для цього достатньо ставитись до людей так, як вам хотілося б, щоб ставилися до вас. Якщо ви будете частіше «прикидати» на себе свої вчинки, жарти, поведінку, то навчитесь розуміти потреби інших людей.

Адже в людях багато спільного!

І те, що не сподобається вам, швидше за все, не сподобається й іншій людині. Те, що ви заперечуватимете, образить іншого! Навчіться це відчувати, співпереживати іншим. А для цього потрібно поважати оточуючих не менше, ніж себе!

Картка для ІІ групи

Манери — це те, як ми поводимось, спілкуємось із іншими людьми, як ми говоримо і які вживаємо при цьому вирази; тон, інтонація, властива людині хода, жестикуляція і навіть міміка. Манери є частиною культури поведінки людини, їх регулятором є етикет.

Якщо ви запитаєте, які манери мають бути в людини в суспільстві, то, як основні, вам назвуть такі: скромність і стриманість людини, уміння контролювати свої вчинки, уважність і тактовність під час спілкування з іншими людьми.

Якщо ж поцікавитесь манерами поганими, то в числі перших назвуть:

— звичку голосно говорити, не соромлячись у виразах;

— вільність і розв’язність у жестикуляції та поведінці;

— неохайний зовнішній вигляд (таке враження викликає одяг);

— грубість, що проявляється у відвертій недоброзичливості до оточуючих;

— нетактовне нав’язування іншим людям своєї волі й бажань;

— невміння стримувати свої емоції, (нехай і негативні стосовно людини, яка Вам не подобається, або відверто огидна);

— коли Ви не вмієте, що називається, «стежити за словами» — нетактовність і лихослів’я;

— навішування й уживання принизливих кличок і прізвиськ.

«Людина, яка говорить тільки про себе, тільки про себе і думає. А людина, яка думає тільки про себе — безнадійно некультурна. Вона некультурна, якою б високоосвіченою не була». (Д. Карнегі)

Картка для ІІІ групи

У мистецтві розмови потрібно вправлятись. Перш за все в розмові слід уникати галасливого «Я». Хороший тон вимагає, щоб ми обходили теми, які неприємні чи засмучують співрозмовників. Слід обирати такі, які їх зацікавлять. Слово — це та сила, яка може обернутись проти вас самих. Перш ніж засудити ближнього свого, треба подумати про це. Не будьте заздрісними. Не робіть це відкрито, тому що ваше власне становище від цього аніскільки не покращиться. Кожне слово в розмові має бути зрозумілим співрозмовнику. Для того щоб розмова вийшла дійсно цікавою, змістовною, треба закликати на допомогу всю вашу винахідливість і почуття гумору. Якщо товариство налічує менше семи осіб, необхідно заохочувати спільну розмову, а не окремі бесіди. Не говоріть іноземною мовою в присутності людей, які нею не володіють. Некрасиво перебивати, коли хтось говорить, особливо якщо це людина похилого віку.

Картка для ІV групи

Людина, яка опанувала справжню культуру спілкування, виявляє її всюди: на роботі, відпочинку, у сімейному колі й громадських місцях. Уміння людей передавати свої думки і почуття іншим людям, не лише говорити, а й слухати, виявляти розуміння і доброзичливість, співчуття й увагу складають культуру повсякденного спілкування.

Дейл Карнегі в книзі «Як завойовувати друзів і впливати на людей» дає такі рекомендації: «Намагайтеся, щоб ваш співрозмовник говорив більше, ніж ви; будьте добрим слухачем. Заохочуйте інших розповідати вам про себе; ведіть розмову в колі інтересів вашого співрозмовника».

Міміка й жести відіграють велику роль в оцінці оточуючими рівня вихованості тієї чи іншої людини (співрозмовника). Наприклад, деякі люди не знають, що робити зі своїми руками. Незайняті руки тримають спокійно. Схрещені руки на грудях співрозмовника сигналізують про те, що краще закінчити розмову або перейти на іншу тему.

Під час розмови рот рукою не прикривають, не ляскають співрозмовника по плечу, не смикають ґудзик його піджака, не штовхають його ліктем, не струшують із його або зі свого одягу пилинки. Жестикуляцію зводять до мінімуму. Тільки деякі слова й фрази, такі як «Сідайте, будь ласка», «Познайомтеся, будь ласка», «Можна вам представити?» тощо супроводжують відповідним жестом.

Жести мають бути скупими та визначеними: легкий кивок голови (затвердження), нерізкий помах кисті (а не всієї руки) на додаток до сказаного, нерізкий поворот голови під час звернення до когось або у відповідь на звернення до вас.

Розмовляючи з ким-небудь, дивляться в очі співрозмовнику. Виховані люди вміють володіти своїм поглядом, мімікою, надаючи собі природного виразу.

Усмішка — один із головних виразів доброзичливого ставлення, людської участі та уваги. Це те, що кожен хоче побачити на обличчі свого співрозмовника.

Важко уявити собі людину, яка не хотіла б триматись упевнено, розкуто, вільно в будь-якому товаристві й компанії. Кожен мріє подобатися, привертати до себе оточуючих манерами, зовнішністю, умінням відчувати себе вільно в найскладнішій ситуації. Як домогтися цього? Дуже просто: опанувала мистецтвом етикету спілкування

Картка для V групи

Скромна людина ніколи й нікому не намагається довести, що вона краща, здібніша, розумніша за інших, не підкреслює свою перевагу, свої якості (уявні чи реальні), не вимагає для себе ніяких привілеїв, особливих зручностей, послуг. Але не треба підміняти поняття, плутаючи скромність із боязкістю або сором’язливістю. Ці категорії зовсім різні. Сором’язливість (від давньоруського «застьнітіся»: «затулитись чим-небудь, сховатись за чим-небудь», по-англійськи — shyness) — властивість характеру, позначена тим, що сором’язливий усіляко намагається втекти, сховатися від людей (і за якоюсь стіною, і в собі самому) — оскільки його легко образити, поранити душевно, то він дуже цього боїться. Ховатися від інших у собі самому — це означає мовчати, відвертатися від людей, не дивитися їм у вічі, не знати, куди подіти руки тощо.

Сором’язливість часто пов’язана з такими властивостями характеру, як боязкість, сумлінність, нерішучість, незручність, повільність, невпевненість у своїх силах, тривожність, схильність до сумнівів, страхів

 

Презентація-звіт роботи груп (діти демонструють свої вміння слухати й говорити).

V. Узагальнення та систематизація матеріалу

1 Робота над змістом оповідання «Гарні слова та справи»

Серед поля стоїть маленька хатинка, її побудували, щоб у негоду люди могли сховатись і пересидіти в теплі.

Одного разу серед літнього дня захмарило, і пішов дощ. А в лісі було в цей час троє хлопців. Вони сховались у хатинці й дивились, як із неба ллє дощ, наче з відра.

Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, із іншого села. Одяг на ньому мокрий, як хлющ. Він тремтить від холоду.

І ось один із тих хлопчиків, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як мені тебе шкода».

Другий теж промовив красиві жалісливі слова: «Як страшно опинитись у зливу серед поля. Мені шкода тебе!».

А третій не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і подав її змоклому хлопчику! Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.

Обговорення прослуханого.

— Які правила етику виявив третій хлопець? Доведіть свою думку.

2 Робота за малюнками

А) Визначити, де приклад щирості, а де — нетактовності (малюнки в підручнику).

Б) Як за виразом обличчям визначити, що це — щира людина?

(Усмішка)

3 Проблемне запитання

— Як реагувати на недоречний анекдот або нетактовність? (Відповіді учнів)

Висновок. Ніщо в таких випадках не діє краще, ніж хвилина загального мовчання, що запанувала після невдалого висловлення. Потім кому-небудь варто почати розмову на іншу тему. Якщо «дотепник» без кінця повторює чи розповідає анекдоти, які не подобаються слухачам, господареві варто його зупинити: «Здається, ти сьогодні не в ударі».

4 Рольова гра

Ситуація. Ви йдете по вулиці. Не знаєте, де знаходиться, скажімо, ветеринарна аптека. І соромитеся запитати. Чому? Про яку рису говорить такий приклад?

Обґрунтуйте, як у цей час міркує сором’язлива людина? («А як він на мене не так подивиться, або людина відмовиться допомогти. Краще сам знайду.»)

— Яку пораду можна дати такій людині?

5 Гра «Відгадай слово». Робота в парах

Дітям дають малюнки, їм треба без слів, жестами, мімікою розкрити зміст малюнка.

Інші мають здогадатися, про що йдеться.

6 Інтерактивна вправа «Не розірви ланцюжок»

Правила культури спілкування:

— тактовний і ввічливий співрозмовник спілкується з усіма присутніми, не надаючи переваги нікому;

— уміння вислухати співрозмовника — невід’ємна умова спілкування;

— нетактовно переривати розмову інших;

— беручи участь у розмові, треба бути уважним, щоб вас не застали зненацька якимось поставленим запитанням;

— під час розмови треба вміти слухати й мовчати; буває, треба промовчати, коли відчуваєш, що слова можуть розпалити пристрасті;

— на захист своїх думок небажано починати гарячу суперечку;

— виставляти своє «я» — непристойно, хай про ваші чесноти говорять інші;

— добре вихована людина поводиться скромно й спокійно, за потреби вдає, що не помічає промахів присутніх;

— до співрозмовника треба бути уважним, дивитись йому в вічі.

Висновок: поводься з іншими так, як би ти хотів, щоб поводились із тобою.


VІ. Домашнє завдання

І рівень. Опрацювати статті в підручнику.

ІІ рівень. Виконати вправи «Потренуйся» (за допомогою жестів, міміки, положення тіла привітайте друга з днем народження).

ІІІ рівень. Дібрати з літературних творів уривки, де розкривають «уміння говорити або слухати» (як позитивні, так і негативні).

VІІ. Підсумок уроку

Ø Будуємо будинок «Ефективне спілкування»

Діти заповнюють частини будинку (щирість, такт, доброзичливість, гарні манери, уміння говорити, слухати тощо (без сором’язливості)).

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар