вівторок, 24 листопада 2020 р.

УРОК 20 ТЕМА. ВИДИ СТОСУНКІВ. СТОСУНКИ В РОДИНІ, КЛАСІ, ПІДЛІТКОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ

 


Мета: формувати в учнів поняття про стосунки людей і типи стосунків у сім’ї; пояснити необхідність конструктивного розв’язання конфліктів; розглянути необхідність толерантного ставлення до чужих поглядів і переконань; порівняти правила спілкування з однокласниками, старшими і членами сім’ї; розвивати вміння вибирати належний тип стосунків із членами родини, однокласниками, друзями, учителями; виховувати толерантне ставлення до оточуючих людей.

Обладнання: підручники, ілюстративний матеріал щодо теми уроку, картки із прислів’ями, картки для роботи в парах «Правила спілкування», музичний супровід.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Девіз уроку: «І як бажаєте, щоб вам люди чинили, так само чиніть їм і ви».

ІІ. ПРИВІТАННЯ, ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ (ПІД МУЗИЧНИЙ СУПРОВІД)

Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя, виконуємо вправу: написати цифри в незвичний спосіб.

·        Цифру 1 «пишемо» носом (говоримо і виконуємо),

·        Цифру 2 — підборіддям,

·        Цифру 3 — правим плечем,

·        Цифру 4 — лівим плечем,

·        Цифру 5 — «пишемо» правим ліктем,

·        Цифру 6 — лівим ліктем,

·        Цифру 7 — правим коліном,

·        Цифру 8 — лівим коліном,

·        Цифру 9 — правою ногою,

·        А десяточку — «хвостиком».

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Вправа «Мікрофон»

Ø Що таке спілкування? Які стилі спілкування знаєте?

2. Обговорення ситуації

Ти дав другу диск, а він його зіпсував. Твої дії. Як реагуватимеш?

А) Скажеш йому про це і попросиш купити новий.

Б) Нічого не скажеш і купиш сам.

В) Візьмеш у нього якийсь диск і так само зіпсуєш.

Г) Свій варіант.

Ø Яка манера поведінки описана в кожному з варіантів?

Ø Як би ви повели себе в цій ситуації?

Ø Чи відбувалися подібні ситуації у вашому житті? Опиши їх. Як ви діяли при цьому?

3. Заслуховування міні-творів на тему «Що для мене означає позитивно спілкуватися»

4. Робота за ілюстративним матеріалом, що підкреслює значення позитивного спілкування

іV. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети

1. Читання та обговорення змісту давньої легенди

Зустрілися раз двоє чоловіків: білий і чорношкірий. Стали розмовляти:

— Який ти потворний, негре. Неначе увесь сажею вимазаний, — сказав білий.

Чорний зневажливо зіщулився і сказав:

— Який ти потворний, білий! Неначе тебе всього обгорнули папером.

Сперечалися вони, сперечалися, ніяк не могли дійти згоди й вирішили піти до мудреця. Вислухав їх мудрець і сказав білому:

— Подивися, який красивий твій чорний брат. Він чорний, як південна ніч, і в ній, подібно до зірок, сяють очі його...

Потім мудрець звернувся до чорношкірого:

— А ти, друже, подивися, який красивий твій білий брат. Він красивий, як блискучий білий сніг, що лежить на вершинах наших гір, а волосся його — кольору сонця...

Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.

А мудрець думав про майбутнє. І видалася йому така картина... Крутяться у веселому хороводі, танцюючи і виспівуючи пісні, білі, чорні, жовті люди. З любов’ю дивляться вони одне на одного. І перекриває звуки музики і пісень чийсь молодий голос: «Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»

2. Повідомлення теми уроку

3. Формулювання учнями мети й завдань уроку

4. Колективна робота

Ø Про що ця легенда, чого вчить?

Ø Чому виникають суперечки між людьми?

Ø Хто винний у їх розв’язанні?

Ø Чи можна уникнути суперечок, які роблять людей злими?

Ø Чи можна було уникнути суперечки?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

— Люди по-різному ставляться одне до одного, взаємини між ними неоднакові. Наприклад, стосунки учнів між собою відрізняються від тих, які є між учнями і вчителем. З одними людьми у вас стосунки безпосередні, прямі. Так, ви вітаєтеся вранці із членами родини, ділитесь із ними турботами й радощами. Взаємини у вас дуже близькі — родинні, сімейні. Є люди, стосунки з якими у вас опосередковані, бо відбуваються через когось. Наприклад, путівку до табору відпочинку мама чи тато отримують у себе на роботі. Ви не знаєте тих людей, які опікуються вашим здоров’ям, але ви їм вдячні. Ви отримали нову книгу, прочитали її. З людьми, які працювали над цими книжками, ви також не знайомі, хоча опосередковано спілкуєтесь із ними. Ваша вчителька — ваша сусідка. Мама часом посилає вас позичити в неї солі чи сірників. Такі стосунки неформальні. Вони відрізняються від формальних, офіційних стосунків, які визначені правилами й положеннями.

Стосунки бувають рівними й нерівними. Так, люди різняться за віком або професійними вміннями. Дідусь має більший, ніж у вас, життєвий досвід: він уміє спілкуватися з будь-ким. Звісно, за віком, уміннями і життєвим досвідом дитина не може зрівнятися з дорослим. Однак усі ми — люди — і маємо рівні права.

Типи міжособистісних стосунків

·        Знайомства;

·        приятелювання;

·        товариські;

·        дружні;

·        любовні;

·        подружні;

·        родинні.

2. Поясни зміст прислів’їв

·        «Нащо й клад, коли в сім’ї лад».

·        «Гарна родина — хороша дитина».

3. Проблемне запитання

Ø Що зближує членів родини для створення дружніх стосунків?

(Обов’язки кожного, спільні заходи, спільні розв’язання проблем, створення атмосфери доброзичливості тощо)

4. Обговорення уривка казки «Мудрий батько»

Чи так воно було, не знаю, а як чув, так i розповідаю. Був собі один селянин. I мав він сина. Коли хлопець виріс i почав допомагати в господарстві, батько й каже:

— Дивлюся на тебе i бачу, що беручкий ти до всіх справ. Час минає, молодь росте, старе старіє. Незабаром змужнієш, оженишся — i сам станеш на господарство. От i запам’ятай мої слова: «Живи так, щоб у кожному селі був у тебе свій дім. I нехай у тебе щодня будуть нові чоботи. I живи так, щоб люди тобі кланялися. I завжди будеш справжнім хазяїном».

Подивувався син на такі слова, та й питає:

— Не можу збагнути: хіба можливо звести в кожному селі будинок? I як можна справляти щодня нові чоботи? Та й як мені жити, щоб люди мені вклонялися?

Усміхнувся батько, та й каже:

— Не тужи, синку. Мою пораду легко виконати. Захочеш у кожному селі бути як удома, май у кожному селі вірного, надійного друга, i буде в тебе там своя оселя. А щоб були в тебе щодня нові чоботи, треба з вечора їх добре помити та почистити. Ніколи цього не забувай, от i будуть вони наступного дня, як нові. Ну, а щоб люди тобі першому вклонялися, вставай раніше за всіх, виходь на роботу першим, тоді всі, хто пізніше за тебе вийдуть, вітатимуться з тобою й уклонятимуться. Як бачиш, у моєму наказі немає нічого складного.

Коли прийшов час сину самому господарювати, він зважив на поради батька i жив добре».

— Яка головна думка цього уривка?

— Скільки друзів маєте ви? Хто винен, якщо з тобою не бажають дружити?

5. Робота в групах. Моделювання ситуацій

І група — друзі пропонують прогуляти урок, а ти цього не хочеш…

ІІ група — ти дав другу 5 гривень до завтра, а він не повертає вже другий тиждень…

6. Оздоровлювальна вправа

Гра «Вчимося робити і приймати комплімент» (Вправа «Вальс — комплімент»)

Комплімент — це завжди деяке моральне підсилення. Спробуйте посилити комплімент прикметником «яка».

— Яка ти чудова! Яка чудова зачіска!... тощо.

Посилити комплімент словами «дуже», «най-»… «найкраща, дуже ласкава…»

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МАТЕРІАЛУ

1. Складання "Кола стосунків"

— У яких колективах ви буваєте найчастіше?



— Які почуття викликають у вас люди, які там перебувають із вами? Які особливості їхнього ставлення до вас?

2. Відпрацювання навичок формування міжособистісних стосунків

1. Оберіть людину, стосунки з якою ви хотіли б покращити.

2. Складіть план покращення міжособистісних стосунків.

Обговорення результатів

3. Продовжити речення:

«Коли мене немає, мої друзі…»;

«Вважають, що мої друзі…»;

«Порівняно з іншими сім’ями, моя сім’я…»;

«Члени моєї сім’ї поводяться зі мною, як із…»;

«У моїй сім’ї стосунки…»;

«Коли я згадую про школу,…»;

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Робота в парах

Читання та обговорення правил спілкування (за картками)

Шість правил Дейла Карнегі, які допоможуть сподобатися людям:

·        Щиро цікавтесь іншими людьми.

·        Усміхайтеся.

·        Пам’ятайте, що ім’я людини — це найгарніший і найважливіший звук для неї на будь-якій мові світу.

·        Будьте гарним слухачем. Заохочуйте людей говорити про самих себе.

·        Розмовляйте про те, що цікавить Вашого співрозмовника.

·        Вселяйте Вашому співрозмовнику відчуття власної величі, робіть це щиро.

Правила цікаві, але ще цікавіше те, як складно їх виконувати. Карнегі також пише щодо усмішки: через певний час, усміхаючись, Ви помітите, що у відповідь Вам також усміхаються. А шосте правило не сприймайте як пораду підлещуватися. Ні! Шукайте в співрозмовника найкращі його якості й наголошуйте на них, якщо вони дійсно хороші. Робіть це щиро.

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (РІЗНОРІВНЕВЕ)

І рівень — опрацювати відповідний матеріал підручника.

ІІ рівень — скласти розповідь «У якому колективі комфортно себе почувати?».

IІІ рівень — намалювати портрет друга, який вселив би в нього впевненість у собі.

Немає коментарів:

Дописати коментар