середа, 25 листопада 2020 р.

§16 «Права і обов’язки»

 



Мета: ознайомити учнів із основними документами, що визначають і захищають права дітей у нашій країні, світі; учити працювати з ними; сприяти реалізації прав і обов’язків учня як громадянина; розвивати навички логічного мислення, уміння висловлювати свої думки; виховувати соціальний світогляд.



Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Діти заплющують очі. Учитель промовляє вголос, учні про себе: «Я — дитина, мене люблять батьки, я займаюсь улюбленою справою, мене поважають друзі, однокласники. Я почуваю себе щасливою!»

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

Ø «Мозковий штурм»

Проблемне запитання «Навіщо люди придумали різні правила, норми, закони, права й обов’язки?»

(Думки записують на дошці й обговорюють.)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Інформаційне повідомлення

У сучасному світі існує низка документів, що регулюють ставлення суспільства до дітей як громадян, обґрунтовують необхідність турботи про їхнє життя, освіту, виховання.

Діти пригадують назви цих документів, про які дізнались іще в початковій школі.

Учитель роздає Конституцію України, Конвенцію ООН, Декларацію прав дитини (у вигляді брошур).

Найважливіший документ кожної держави, що регламентує основні права людини, — Конституція, яку Україна прийняла 28 червня 1996 року (у статтях 21–64 закріплено основні права людини). Вона містить основні принципи Загальної декларації прав людини, проголошеної 10 грудня 1948 року ООН.

У 1959 році Генеральна Асамблея ООН ухвалила Конвенцію із захисту прав дітей, а 20 листопада 1989 року — Декларацію прав дитини. Права дитини можуть бути об’єднані в 5 груп: громадянські права, політичні, економічні, соціальні, культурні.

2 Робота в групах. Аналіз та обговорення змісту документів

Учні об’єднуються в 4 групи: «Конституція», «Конвенція», «Декларація», «Право».

А) 4 групи знайомляться з одним із документів, коротко виписують права дитини, людини.

І група — працює з Конституцією України;

ІІ група — із Конвенцією із захисту прав дітей;

ІІІ група — із Декларацією прав дитини;

ІV група — із таблицями про права дітей.

Під час звітування порівнюють їх відповідно до джерела інформації.

3 Перегляд відео «Декларація прав дитини» й обговорення його змісту

Дитина має права:

на життя, ім’я, громадянство;

висловлювання своєї думки;

однакові права незалежно від статі, кольору шкіри;

безкоштовне навчання;

на відпочинок і дозвілля;

на захист від усіх форм насильства, експлуатації;

на медичний догляд;

на рівень життя (їжу, одяг, житло).

4 Розгадування кросворда

А) Яке одне з найголовніших прав дитини?



1. Шкільний предмет, заняття, на якому допомагають школярам рости здоровими і сильними. (Фізкультура)

2. Апарат влади в суспільстві, який піклується про здоров’я і добробут сім’ї, усіх громадян. (Держава)

3. Установа, де діти відпочивають і лікуються не тільки влітку. (Санаторій)

4. Професія людини, яка турбується про здоров’я в медичних закладах. (Лікар)

5. Як називають Основний закон країни, що гарантує нам право на здоров’я та інші права? (Конституція)

6. Відновлення сил людини після роботи, втоми. (Відпочинок)

7. Процедура, що допомагає організмові впоратись із небезпечними інфекціями. (Щеплення)

Висновок: (по вертикалі) здоров’я.

Б) Вибір прав щодо збереження та зміцнення здоров’я.

Діти доводять свою думку.

Конституція України містить статтю 49, у якій зазначено: «Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування».

Конвенція ООН містить статтю 24: «Якщо я захворюю — мені буде надано найкращу медичну допомогу».

5 Складання правових знаків

А) Робота за малюнками-схемами

Які з перелічених прав зображені на малюнках?

 

Б) Діти малюють створені ними правові знаки (за принципом дорожніх знаків). Під час демонстрування робіт учасники інших груп озвучують зображені права.

6 Оздоровлювальна вправа

У Володимира Маяковського є вірш «Що таке добре, що таке погано?». Якби син спитав у батька: «Бути здоровим — добре чи погано?», — яку відповідь ви дали б? (Діти відповідають).

Зміцнимо своє здоров’я за допомогою дихальної гімнастики Стрельникової (за бажанням можна робити сидячи або стоячи). Це 3 вправи по 8 разів.

1 — «Китайський похитайко» — нахиляємо голову вліво, вправо, ніби промовляючи «Ай, яй-яй, як не соромно». На кожен нахил — вдих.

2 — «Кішка» — стоїмо прямо, ступні не відриваємо від підлоги, повертаємо тулуб, голову повертаємо разом із тулубом, при цьому присідаємо, коліна гнемо й виправляємо. На кожен поворот — вдих.

3 — «Обійми плечі» — руки підняті на рівні грудей, зігнуті у ліктях, на момент вдиху руки кидаємо назустріч одна одній до відказу. Руки міняти не можна. Молодці!

7 Бесіда

Дотримання прав невіддільне від виконання кожним своїх обов’язків. Обов’язок — це те, що підлягає безумовному виконанню внаслідок суспільних вимог.

— Які обов’язки відомі вам? Які з них виконуєте ви?

8 Вправа «Мікрофон» — учитися, виконувати посильну роботу, оберігати природу, поважати людей, дотримувати шкільних правил, піклуватись про членів сім’ї та їхнє здоров’я, нести відповідальність за власне здоров’я.

9 Пояснити вислів:

«Нікого не можна примусити стати багатим чи здоровим, якщо він не бажає цього.» (Джон Локк)

Висновок: кожна людина має сама відповідати за своє здоров’я.

V. Узагальнення та систематизація матеріалу

1 Робота в групах

Учні об’єднуються в 5 груп (за назвами робочих днів тижня). Кожна група на великому аркуші паперу записує, малює свої обов’язки щодо збереження і зміцнення здоров’я.

Під час звітування школярі коментують той чи інший обов’язок, дають поради іншим.

2 Рухлива гра «Ланцюжок прав і обов’язків»

— Підніміть руку, хто хоче користуватися вищезазначеними правами. (Усі піднімають руки.) Ми не маємо нікому шкодити, значить, не забувати, що кожна дитина має виконувати ще й обов’язки перед сім’єю, товаришами, однокласниками, суспільством.

Наприклад, перший учень або вчитель: «Я маю право, щоб ти до мене ставився справедливо»; другий: «Я зобов’язаний не ображати твої почуття» і проголошує «Я маю право навчатись у спокійних умовах»; третій: «Я зобов’язаний ввічливо вести себе на уроці» і «Я маю право на любов і піклування»… (Складають ланцюжок прав і обов’язків, за потребою вчитель допомагає.)

Висновок: права й обов’язки будь-якої людини взаємопов’язані й дуже важливі; життя буде гармонійним і справедливим за умови, якщо людина дотримуватиме своїх прав і не забуватиме про свої обов’язки як гарантію дотримання прав інших.

3 Це цікаво

Є неписані закони — норми моралі або моральні заповіді.

Мораль — це сукупність норм і правил, які прийняті в суспільстві й регулюють учинки людини.

Але ці норми ніде не прописані (окрім «Біблії»). За їх порушення несуть моральну відповідальність (наприклад, у вигляді осудження з боку оточуючих людей). Неписані закони — норми моралі або моральні заповіді:

— говорити правду;

— не кривдити інших;

— шануй батька й матір;

— не вбивай;

— не бери чужого;

— не зраджуй друзів.

(Якщо діти підготовлені, можна з дозволу батьків ознайомити із заповідями «Біблії».)

4 Гра «Так — ні» (з оплесками)

 

— Які дії можна віднести до аморальних («оплески»), а які — ні («тиша»)?

Ходити босоніж по траві, грубіянити, смітити в громадських місцях, ловити рибу, розпивати алкогольні напої, курити, працювати, чинити наклеп, дивитися фільми, бути жадібним тощо.

— Які приклади аморальних вчинків знаєте ви?

5 Інформаційний блок

На відміну від аморальних вчинків є правопорушення — це протисуспільне діяння, яке спричиняє шкоду суспільству й карається по закону.

Закон — це нормативний акт (документ), який прийнятий вищим органом державної влади за Конституцією.

Є шкільні закони.

— Що станеться, коли скасувати всі шкільні правила?

— Які правила ви б хотіли запровадити в нашій школі?

6 Бесіда про порушення прав дитини

Життя кожного складається по-різному, але ніхто не має права порушувати права інших.

Чи порушують ваші права в родині, у школі?

Чи доводилося вам бачити або чути, як порушують права інших дітей?

Куди можна звернутися по допомогу?

7 Робота за підручником

— Згадайте казку «Попелюшка», роман «Гаррі Потер».

Які саме права героїв порушено? Хто винний у цьому?

8 Вікторина

І варіант

Учитель називає ситуацію. Діти продовжують думку.

1. Схопивши пацюка за хвіст, Буратіно порушив його право на...

2. Подарувавши Буратіно азбуку і відправивши його до школи, тато Карло сподівався, що хлопчик скористається правом на...

3. Буратіно хотів попасти до театру, бо мав право на...

4. На Буратіно напали кіт Базиліо та лисиця Аліса й намагалися відібрати у нього гроші. Це є порушенням право Буратіно на...

ІІ варіант

Перегляд відео «Казкові герої в Країні Прав і обов’язків» (уривки з мультфільму «Ну, постривай!») або огляд малюнків із цього мультфільму.

Вікторина «Яких порушень припустились герої?»

— Закону про заборону паління в громадських місцях;

— порушення тиші в громадських місцях, охорону природи;

— Закону про право на власність;

— правил дорожнього руху;

— правил користування громадським транспортом;

— Закону про заборону втягнення неповнолітніх у азартні ігри;

— незнання законів не звільнює від відповідальності.

— Як називають людей, які порушують права інших? (Правопорушники, злочинці)

— Підніміть руку ті, хто хоча б раз дозволив собі подібні правопорушення. Спасибі за чесність.

VІ. Домашнє завдання

 І рівень. Прочитати статті в підручнику.

ІІ рівень. Навести приклади реальних життєвих ситуацій або із життя літературних героїв, що відображають порушення прав дитини (людини).

ІІІ рівень. Творча робота: скласти вірш, казку, зробити малюнок за темою «Права й обов’язки дітей».

 

VІІ. Підсумок уроку

— Про який документ ідеться у вірші?

Не тільки дорослі, а також і діти

Всієї планети Земля, всього світу

Мають права на любов, піклування,

На повноцінне смачне харчування,

На відпочинок, веселе дозвілля,

Право на гідність, як рівні і вільні.

Право на власні думки, міркування,

Треба, щоб кожен малюк його знав!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар