вівторок, 24 листопада 2020 р.

УРОК 18 ТЕМА. СПІЛКУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я. Спілкування людей. Засоби комунікації. Навички спілкування.

 


Мета: дати уявлення про роль спілкування в житті людини, вплив спілкування на здоров’я; розвивати життєві навички користування засобами комунікації та навички спілкування; виховувати соціальну свідомість.

Обладнання: підручники, аркуші паперу формату А4, маркери, музичний супровід.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

і. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій

Вправа «Тримай усмішку — вона додає здоров’я»

іі. Руханка (під музичний супровід)

Трава — низенька-низенька, (присісти)

Дерева — високі-високі. (потягнутися)

Вітер дерева колише, гойдає (нахили тулуба)

То вправо, то вліво хитає, (нахили тулуба)

То вперед, то назад, (нахили тулуба)

То вниз пригинає. (нахили тулуба)

Птахи летять, відлітають, (помахати руками, як крилами)

А учні тихенько за парти сідають (сісти за парти)

І основи здоров’я вивчають.

ііі. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

1. Складання на дошці кругової діаграми «Від чого залежить наше здоров’я»

Проблемні запитання.

— Заради чого людина вступає в процес спілкування? Чи впливає спілкування на здоров’я людини?

2. Вправа «Асоціативний кущ»

Обговорення визначень поняття «спілкування».

іV. Повідомлення теми й мети уроку

Епіграф уроку: Спілкування — найбільша розкіш у житті (Антуан де Сент-Екзюпері).

V. Вивчення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

Значення спілкування в житті людини

Упродовж життя кожен із нас постійно контактує, спілкується із найрізноманітнішими людьми. Здавалося б, життєвий досвід, який ми поступово набуваємо, дозволяє розв’язати будь-яке повсякденне питання. Але насправді лише одиниці самостійно відкривають правила спілкування, що допомагають уникати додаткових труднощів у взаємодії з іншими людьми, своєчасно «гасити» конфлікти внаслідок непорозумінь.

Спілкування — це складний багатоплановий процес установлення і розвитку контактів між людьми, який породжений потребами спільної діяльності і включає обмін інформацією, вироблення єдиної стратегії взаємодії, сприйняття і розуміння іншої людини.

Жити — значить пізнавати себе, творити себе, відчувати свою залежність не тільки від світу матеріального, але й вищого, духовного. Найвище багатство людини — це можливість спілкуватися. У спілкуванні ми пізнаємо одне одного, розвиваємо свої моральні і психічні якості, розкриваємо себе. Не можна не погодитися зі словами відомого письменника Антуана де Сент-Екзюпері про те, що «Спілкування — найбільша розкіш у житті».

Основні правила спілкування

Спілкування із оточуючим середовищем починають зі слова, погляду, жесту, усмішки.

2. Робота в малих групах

Завдання: написати пам’ятку, створити проект про запропоновані проблеми.

Ø Як зробити наше спілкування приємним, радісним, бажаним, продуктивним?

Ø Яких правил слід дотримувати в процесі спілкування зі співрозмовником?

Обговорення правил спілкування між учнями групи.

Висновок. Отже, можна виділити такі основні правила спілкування:

1. Будьте завжди ввічливими, привітними та доброзичливими в спілкуванні. З повагою ставтеся до співрозмовника.

2. Будьте уважними до співрозмовника, до його стану і настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.

3. Умійте слухати і не перебивати інших.

4. Не бійтеся вступати в контакти (усні чи письмові) з людьми, навіть не знайомими вам, але при цьому уникайте нав’язливості.

5. Говоріть про те, що може бути цікавим і корисним для тих, хто вас слухає.

6. Не завдавайте людям прикрощів словом (не ображайте, не говоріть неприємного, не виявляйте своєї неповаги, не вживайте грубих слів тощо).

7. Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити в чомусь, не образивши людину своєю відмовою. Намагайтеся чемно пояснити причину прохання чи відмови.

8. Використовуйте в спілкуванні слова «будь ласка», «вибачте», «не ображайтеся», «чи не змогли б ви», «на жаль» тощо. Стежте за культурою мовлення.

9. Умійте підтримати людину словом і ділом у будь-якій ситуації.

Отже, із усього сказаного можна зробити висновок, що спілкування — це чи не найважливіша для людини річ. І для того, щоб воно приносило задоволення і бажаний результат, слід виробити в собі ті якості, про які ми сьогодні говорили, пам’ятати вислів древніх: «Заговори, щоб я тебе побачив».

Завжди пам’ятайте просту народну істину, що до людей слід ставитися так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе. Також у спілкуванні людей дуже важливу роль відіграють почуття та емоції.

3. Робота за підручником

Читання й обговорення статті «Вербальне й невербальне спілкування».

4. Робота з терміном

Комунікація (від лат. communicatio — єдність, передача, з’єднання, повідомлення, пов’язаного з дієсловом лат. Communico — роблю спільним, повідомляю, з’єдную, похідним від лат. Communis — спільний) — це процес обміну інформацією (фактами, ідеями, поглядами, емоціями тощо) між двома чи більше особами.

5. Колективна робота

— На дошці прикріплені аркуші паперу з прикладами вербального і невербального спілкування. Учні, виходячи до дошки, відповідно їх групують.

·        Вербальне та невербальне спілкування

·        Жести

·        Міміка

·        Інтонація

·        Паузи

·        Манери

·        Зовнішність

·        Пози

Висновок. В одних і тих же ситуаціях люди поводять себе по-різному. Одні намагаються відстояти свою точку зору, незважаючи на інтереси й почуття інших. Вони вдаються до погроз, застосовують фізичну силу. Таких людей не люблять, бояться, уникають. Таку поведінку називають агресивною. Пасивні люди, навпаки, не вміють себе захистити і, як правило, нікому не вміють відмовити. Люди, які впевнені в собі, мають багато друзів, вони вміють домовлятися без погроз та бійок. Таку поведінку ще називають інтелігентною. Упевнена манера спілкування є здебільшого найкращою.

6. Оздоровлювальна вправа

Пантоміма «Вислови думку за допомогою жестів, міміки, пози»

Vі. Узагальнення та систематизація матеріалу

1. Робота в колі

Учитель звертається до учнів: «Попросіть свого сусіда зліва про невеличку послугу, використовуючи агресивну манеру спілкування». Обговорення.

Ø Чи виникло у вас бажання допомогти своєму сусідові? Чому?

Ø Чи були подібні ситуації у вашому житті? Чи подобається вам така манера спілкування?

Висновок. Агресивна поведінка підлітків і молоді — одна з найбільш актуальних соціальних проблем. Зростання насильницької злочинності є тому підтвердженням.

В основі виникнення та розвитку агресивної поведінки в підлітків можуть лежати такі причини: особистісні особливості підлітка, особливості взаємин із батьками та іншими дорослими тощо.

Підліткові спільноти, які є основною формою взаємодії, також можуть бути передумовою виникнення агресивної поведінки в підлітків. Прояви агресивності в хлопчиків і дівчаток-підлітків різні. Підлітки, чия самооцінка знаходиться в конфлікті із зовнішньою оцінкою соціуму (оцінка нижче й не відповідає самооцінці), значимо відрізняються від своїх однолітків вищими показниками агресії.

Специфічною особливістю агресивної поведінки в підлітковому віці є залежність дитини від групи однолітків на тлі краху авторитету дорослих. У цьому віці бути агресивним часто означає «здаватися чи бути сильним». Конфлікти з ровесниками в основному є проявом боротьби: у хлопчиків — за лідерство, за успіхи у фізичній чи інтелектуальній сферах або за чиюсь дружбу, у дівчаток — наприклад, за представника протилежної статі.

2. Перегляд малюнків підручника «Манера спілкування»

Запитання:

Ø Чи можна за жестами, мімікою, виразом обличчя визначити манеру спілкування?

Ø Чому деякі люди соромляться спілкуватися з іншими?

Ø Які відчуття виникають у вас у незнайомій компанії?

3. Творча робота «Чарівна троянда»

Складання порад щодо подолання сором’язливості

У ч и т е л ь. Є люди, які сором’язливі від народження. Їм ніяково в чужій компанії, вони ніяковіють із незнайомими людьми, соромляться відповідати на уроках. Таким людям потрібно тренувати навички подолання сором’язливості. Я пропоную вам створити чудову троянду, на пелюстках якої ми запишемо поради, як подолати сором’язливість. Потім помістимо її на наш змінний стенд. (Учні складають поради і створюють макет чарівної троянди).

Висновок. Сором’язливість може виникнути і закріпитися, якщо людина не має навичок спілкування, турбується через те, як оцінять оточуючі її вчинки. У результаті вона постійно принижує себе, вважаючи нездатною ні до чого або навіть дефективною. Якщо постійно говорити собі «я сором’язливий», то це обов’язково увійде у звичку, а звичка, як говорив класик, — «друга натура». Психоаналітики вважають, що сором’язливість виникає через внутрішні конфлікти, а соціологи стверджують, що норми й установки суспільства роблять людей сором’язливими.

Упоратися із сором’язливістю можна, однак спочатку треба зрозуміти причину її виникнення. Часто людина абсолютно неправильно розуміє ставлення до себе оточуючих: може думати, що її не люблять і засуджують, і її це навіть не дивує — адже вона вважає себе гіршою за інших, майже завжди чекає несприятливого результату справ.

Ø Як позбутися сором’язливості?

Щоб позбутися сором’язливості, навчитися спілкуватися з різними людьми, відчувати себе вільно й розкуто в будь-якій ситуації, треба прийняти рішення змінити своє життя і навіть звернутися за допомогою до психолога, якщо це необхідно.

Деякі рекомендації, які зовсім нескладно виконувати, ми обговоримо на уроці:

1. Зрозумійте, що хвилюватися через те, що про вас подумають інші люди — безглуздо, а іноді просто недоречно: люди, як правило, найчастіше зайняті собою. Адже кожній людині, як і вам, небайдуже, як вона виглядає, — а вже потім люди звертають свою увагу на оточуючих. До того ж, ті, чиє добре ставлення вам дійсно варто заслужити, оцінюють людей не за зовнішніми ознаками, а за їх справжніми якостями.

2. Завжди мислити позитивно — тим більше, якщо ви думаєте про інших людей. Багато людей будуть не згодні з вами щодо різних питань, матимуть протилежну точку зору, але це не означає, що вони стануть вас засуджувати. Учіться спілкуватися.

3. Не судіть себе суворо — розбудіть у собі почуття гумору. Якщо ви сказали щось не так, не треба себе лаяти — усміхніться, дозвольте собі бути собою, продовжуйте розмовляти.

4. Цілі, які ви перед собою ставите, повинні бути для вас реальними і значимими — інакше вам просто не захочеться їх досягати.

5. У складній для вас ситуації — наприклад, перед публічним виступом, намагайтеся підготуватися заздалегідь — потренуйтесь удома, перед членами сім’ї або навіть просто перед дзеркалом — це вам необхідно. Виступаючи перед аудиторією, думайте не про те, як ви виглядаєте, а про те, що перед вами знаходяться люди, для яких ваша інформація є життєво важливою — і у вас усе вийде чудово.

6. Завжди одягайтеся красиво і зі смаком. Якщо ви на цей момент обмежені в коштах, то стежте за тим, щоб одяг був завжди чистим і акуратним. Додайте до нього хоча б одну яскраву деталь: краватку, шарф, хустку, квітку або інші аксесуари.

7. Розмовляючи з людиною, не чекайте, що вона розвиватиме розмову — розвивайте її самі, але також слухайте співрозмовника — цікавтеся його думкою і робіть йому щирі компліменти. При цьому ніколи не підлещуйтесь.

8. Деяким людям здається, що позбутися сором’язливості допомагає алкоголь, і вони використовують його все частіше і частіше. Це неприпустимо, і не тільки тому, що так можна легко пристраститися до алкоголю. Під впливом спиртного людина стає не вільнішою, а розв’язнішою, і може буквально «зірватися з ланцюга» — того самого «ланцюга», на якому її постійно утримують різні комплекси. Після такої поведінки, коли дія спиртного мине, стан сором’язливості посилюється — адже людині соромно за свою поведінку, і вона ще більше замикається в собі, намагається віддалитися від оточуючих.

9. Спробуйте використовувати аутотренінг та афірмації — позитивні твердження й установки: сьогодні про це говорять скрізь, і тому багато людей вважають це несерйозним — але це працює.

10. Перестаньте зациклюватися на своїх невдачах: згадайте й усвідомте, що не помиляються лише ті люди, які нічого не роблять — це істина. Запам’ятовуйте не свої помилки й невдачі, а свої перемоги та успіхи, хоча й помилки нам даються для того, щоб «витягувати» з них позитивний досвід.

11. Як тільки ви починаєте відчувати незручність у спілкуванні з іншими, згадайте про деякі права, які є абсолютно в кожної людини: право говорити «ні» і не відчувати себе винуватим при цьому; право не виправдовуватися; право самому оцінювати свої вчинки і почуття; право помилятися і відповідати за свої помилки; право не подобатися; право не знати чого-небудь; право на незалежність, право приймати нелогічні рішення — якщо це не шкодить іншим.

12. Якщо ж у будь-якій ситуації вам буде важко розслабитися, згадайте слова, сказані кимось із відомих і великих: «Не піклуйтеся про те, що подумають про вас інші: вони занадто стурбовані тим, що ви думаєте про них».

Vіі. Підбиття підсумків уроку

Вправа «Особистий кошик»

Учні визначають головні моменти уроку й ті знання, що вони хотіли б узяти із цього уроку в майбутнє життя.


Vііі. домашнє завдання (різнорівневе)

І рівень — опрацювати статтю в підручнику.

ІІ рівень — скласти поради тим людям, які мають агресивну манеру спілкування.

ІІІ рівень — написати твір, де б розкривався зміст прислів’я «Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути» (можливі варіанти прислів’їв: «Гостре словечко коле сердечко», «Говорить п’яте через десяте», «Хто каже до ладу, то вухо наставляй, а хто без ладу, то теж не затикай», «Менше говори — більше вчуєш», «Мовчанка гнів гасить», «Яка головонька, така й розмовонька!», «Умієш говорити — умій слухати»).

 

Немає коментарів:

Дописати коментар