середа, 25 листопада 2020 р.

УРОК 18 Тема. Узагальнення знань із теми «Фізична складова здоров’я». Прес-конференція «Здоров’я — понад усе»

 


Мета: систематизувати й узагальнити знання з вивчених тем розділу; розвивати важливі життєві навички, зокрема роботи в парах, групах; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь.

Обладнання: картки з тестами, висловами, малюнки, додаткова література, зошити, музичний супровід (запис тихої, спокійної музики).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Установка: «У моєму серці сонечко, мир, любов, добро».

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Релаксація (під музичний супровід)

— Сядьте зручно, заплющте очі. Розслабте обличчя, руки, плечі, ноги, тіло.

Тіло важчає. Ви почуваєте себе добре і спокійно. Ми потрапляємо в країну Здоров’я. Роздивіться навколо: які там фарби, звуки. Уявіть собі людей, які там живуть. Роздивіться їхні обличчя. Чим вони займаються? Чи хотілося б вам жити в цій країні? Подякуйте країні Здоров’я. Поступово повертаємось у клас. Розплющте очі. Усміхніться.

2 Складання провідних «промінців» фізичного здоров’я

Діти згадують основні напрями, які були розглянуті під час вивчення розділу «Фізичне здоров’я», та вписують їх у схему.

«Промінці» фізичного здоров’я

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні ми проведемо ділову гру-прес-конференцію з питань зміцнення фізичного здоров’я і попередження захворювань, які є актуальними з давніх часів. На прес-конференцію запросили кореспондента шкільної газети «Стежина здоров’я». На його запитання відповідатимуть спеціалісти різних галузей: тренер, лікар, психолог, письменник і поет, художник, історик, «морж», фізорг.

ІV. Узагальнення та систематизація знань і вмінь

1 Учні об’єднуються в групи: кореспонденти, тренери, лікарі, психологи, письменники й поети, художники, історики, «морж», фізорги (за тим матеріалом, який вони готували вдома).

Кореспондентом може бути вчитель або підготовлений учень.

Для підготовки командам видають картки із запитаннями кореспонденту.

Надають 10 хвилин для підготовки до проведення пресконференції.

2 Прес-конференція

К о р е с п о н д е н т (до психолога). Чи може людина сама оцінити стан свого фізичного здоров’я? Які ви можете запропонувати тести?

П с и х о л о г. Я пропоную провести тест.

Тест-самооцінка «Картина мого здоров’я»

А) Нараховуй собі кожен раз по 2 бали, якщо:

робиш уранці зарядку;

миєш руки перед їжею, після туалету та приходу з вулиці;

уранці та ввечері вмиваєшся й чистиш зуби;

дотримуєшся розпорядку дня;

дивишся телепередачі або граєш на комп’ютері не більше 2 годин на день;

уживаєш багато овочів і фруктів;

займаєшся спортом, граєш у рухливі ігри;

лягаєш спати о 21 годині.

Б) Порахуй, скільки отримав балів __________

В) Щоразу віднімай по 3 бали, якщо:

хоча б один раз пробував(ла) палити;

забуваєш мити руки, чистити зуби;

з’їдаєш немитими овочі й фрукти;

їси багато солодощів;

уживаєш багато солоного, жирного, смаженого.

Г) Порахуй, скільки залишилось балів __________

Д) Проаналізуй свій результат: якщо в тебе залишилося більше

14 балів — ти ведеш здоровий спосіб життя. Якщо менше — подумай про те, що захворіти легше, ніж вилікуватись.

К о р е с п о н д е н т (до історика). Відомо, що з давніх часів наші предки велику увагу приділяли зміцненню здоров’я і попередженню захворювань. Які історичні факти свідчать про це?


І с т о р и к. Давньогрецький філософ Аристотель проводив уроки, прогулюючись із учнями, бо вважав: «Думки стають жвавішими, якщо тіло розігріте прогулянкою».

 

Із давніх часів до нас дійшов заклик: «Босоніж по здоров’я!»

За даними давньогрецьких істориків, у спартанських і афінських навчальних закладах, де загартовуванню майбутніх воїнів приділяли величезну увагу, вихованці ходили босоніж. Право носіння взуття вони одержали з вісімнадцятого століття. Учасники перших олімпійських ігор змагалися босоніж.

Відомо, що давньоримський лікар Антоній Муза вилікував від тяжкої хвороби поета Горація тим, що змушував його ходити босими ногами по гострому камінню.

Наші давні предки скіфи з ранньої весни до пізньої осені ходили босоніж, легко переносили зміни температури й не хворіли.

Олександр Васильович Суворов, який до глибокої старості зберігав бадьорість і високу працездатність, щоденно зранку, навіть у сильні морози, гуляв босоніж, після чого обливався холодною водою.

У Римській імперії створювали спеціальні кліматичні станції, що призначали для сонцелікування. Сюди направляли хворих для прийому необхідних цілющих процедур. У ті далекі часи люди не могли пояснити чудесної сили сонячних променів.

К о р е с п о н д е н т (до лікаря). У ІV ст. до н. е. грецький філософ Аристотель сказав: «Ніщо так сильно не руйнує організм, як фізична бездіяльність». А в наш час гіподинамія стала масовим явищем. До чого це призводить?

Л і к а р. Однозначно доведено, що дефіцит рухів (гіподинамія) негативно впливає на стан організму, сприяє погіршенню здоров’я, розвитку багатьох хвороб серцево-судинної, нервової, травної та інших систем.

Гіподинамія є однією з причин порушень постави. Хвороба створює також несприятливі умови й для інтелектуального розвитку дитини, знижує її розумову працездатність. Сучасні дослідження показують, що від 5 до 8 % дітей шкільного віку малорухливі й мають обмежену моторику, оскільки зовсім не займаються фізичними вправами та спортом.

К о р е с п о н д е н т (до фізорга). Які вправи можна провести зараз для збереження і зміцнення фізичного здоров’я, попередження гіподинамії?

Ф і з о р г. Я пропоную провести оздоровлювальну вправу (руханку).

 

Друзі, часу ми не гаймо

Першу вправу починаймо!

Сонце, діти, вже високо,

Всі вдихаємо глибоко,

Руки разом опускаєм,

І глибоко видихаєм.

В другій вправі для дітей

Руки ставим до плечей, руки в гору почергово.

Вправу зробимо чудово.

Чітко руки піднімаєм, пальці вгорі розтискаєм.

Руки вже за головою, тож дивись перед собою.

Виправляємо хребет,

Лікті зводимо вперед.

Мов метелики злітаєм,

Крильця зводим — розправляєм.

Тепер на поясі руки тримати.

Будемо вставати і присідати:

Встати — присісти, встати — присісти,

Як перед грою футболісти.

— Така руханка попереджує порушення постави, відновлює дихання, покращує гостроту зору.

К о р е с п о н д е н т (до тренера з футболу). Які види спорту корисні та цікаві для підлітків?

Т р е н е р    і з    ф у т б о л у. До таких видів спорту належать: баскетбол, волейбол, бадмінтон, теніс, хокей, плавання, а також футбол. Кожен робить індивідуальний вибір. Ні для кого не секрет, що футбол — найпопулярніший вид спорту серед чоловіків. І якщо більшість із них обмежені щовечірнім переглядом матчів, що супроводжують істеричними криками «Гол!!!» і «Хто тебе вчив так бити?!», то є й такі, кому не до душі роль пасивного глядача. Вони збирають власні команди, бо футбол — командна спортивна гра (дві команди по 11 гравців), у якій спортсмени намагаються забити м’яча у ворота команди супротивника. Гра у футбол розвиває швидкість, витривалість, точність, спритність. Міжнародну футбольну славу здобула футбольна команда київського «Динамо».




К о р е с п о н д е н т (до лікаря). Є така стара приказка: «Фізкультура лікує, спорт калічить». Чи існує небезпека для здоров’я спортсменів?

Л і к а р. Футбол вважають найтравматичнішим видом спорту. Це: пошкодження сумочно-зв’язкового апарату колінного суглоба, внутрішніх менісків і зв’язок, гомілковостопного суглоба і м’язів (згиначів) стегна; вивихи і переломи кісток гомілки, синці, подряпини, потертості. З метою профілактики спортивних травм використовують спеціальні захисні засоби: бинтування гомілковостопних суглобів еластичними бинтами; накладення спеціальних щитків на передню зону гомілки для захисту від можливих ударів і переломів; надягання під труси суспензорія для запобігання ударів статевих органів, а воротарями — додатково ватних трусів під звичайні й налокітники на ліктьові суглоби.

Ще одним із заходів профілактики травм є регулярне загартовування організму спортсменів до дій низької та високої температур, сонячної інсоляції тощо.

К о р е с п о н д е н т (до «моржа»). Є така бувальщина.

«У Стародавньому Римі в холодну погоду тепло одягнений юнак зустрів старого воїна, на якому була тільки натільна пов’язка.

— Як ти, старий, не замерз у такий холод? — запитав юнак.

— Але ж ти не покриваєш обличчя? — помітив воїн.

— Та це ж лице, воно звикло! — здивувався юнак.

— То уяви собі, що я весь — обличчя, — відповів старий воїн.»

— Обличчя звикає до холоду, до змін температури. Так має звикнути й тіло.

Завдяки чому це відбувається? Які способи подібних тренувань можете запропонувати?

« М о р ж ». Подібне тренування — це загартовування, чинниками якого є сонце, вода, повітря. Я займаюсь моржуванням.

Загартування холодом («моржування»)

 



Купання в холодній воді корисне всім. Починати в будь-якому віці найкраще з вологого обтирання, прохолодного душу, купання влітку в природних водоймах, прогулянок босоніж, особливо по росі. Найпростіший, безпечний і ефективний перший крок у цій справі — після гарячого душу або ванни вилити ковшик холодної води на ділянку шиї, потім, не витираючись рушником, помасажувати тіло дерев’яним кульковим масажером до почервоніння і вдягтись на злегка вологе тіло.

Якщо вирішили загартовуватися ходьбою босоніж по снігу, слід збільшувати швидкість ходьби, а ще краще — бігати.

Купання у відкритих водоймах узимку («моржування») дуже корисне для здоров’я. Зимове купання не тільки підвищує морозостійкість і перешкоджає застудним захворюванням, а й лікує різні хвороби. За словами лікарів, навіть досить хворі люди через рік чи два після початку «моржування» уже не скаржилися на свій стан здоров’я. За медичними даними, у таких людей покращений настрій, розвинені м’язи, задовільний стан шкіри, підвищений життєвий тонус.

Перед тим як заходити у воду, треба розігрітись, пробігти кілька кілометрів або зробити гарну зарядку. Спочатку треба намочити тіло, а потім уже заходити у воду. Після купання добре розтертися рушником і вдягтися. Тривалість купання в крижаній воді (+5 °С) — від 30 секунд до 3 хвилин. Плаваючи, слід одягати гумову шапочку, волосся змочувати не рекомендують.

К о р е с п о н д е н т (до письменників, поетів, художників). Відомо, що спорт і фізичні вправи, особливо під час процедур загартовування — це активний відпочинок. Не менш корисним є і пасивний відпочинок — сон. Це підтверджують творчі роботи учнів, які склали вірші, оповідання, казки, зробили цікаві малюнки.

Звіт письменників, поетів, художників.

3 Пояснити значення висловів, довести або заперечити їх правильність (можна використати метод «Прес»):


Позиція — «ми вважаємо, що…».

Обґрунтування — «тому що…».

Приклад — «наприклад…».

Висновок — «таким чином…, тому ми вважаємо...».)

І група — «Тіло без руху подібне до стоячої води, яка пліснявіє, починає псуватись і гнити». (Н. Амбомік)

ІІ група — «Працювати над собою — найбільше благо людини». (Кант)

ІІІ група — «Здоров’я — це та вершина, на яку кожна людина має зійти сама». (Л. І. Латохіна)

ІV група — «Хто здоровий, той і молодий». (Народна мудрість)

V група — «Якщо не бігати, поки здоровий, прийдеться побігати, коли захворієш». (Горацій)

VI група — «Сон — рятувальник нервової системи». (І. П. Павлов)

VIІ група — «Ціну здоров’ю відчуваємо після хвороби». (Д. І. Фонвізін)

V. Підсумок уроку

Ø Гра «Віночок побажань»

 

Немає коментарів:

Дописати коментар