вівторок, 24 листопада 2020 р.

УРОК № 18 ТЕМА. РОЗВИТОК СПРИЙНЯТТЯ, УВАГИ, ПАМ’ЯТІ, ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ

 

Мета: ознайомити із методами і прийомами розвитку сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей; дати уявлення про індивідуальні особливості пізнавальних процесів особистості; розвивати працьовитість, уміння планувати свою діяльність, ураховуючи аналіз можливостей і обставин; виховувати силу волі, наполегливість, рішучість.

Обладнання: ілюстративний матеріал; аркуші паперу, олівці, картки для вправи «Кольорові слова», сюжетні малюнки (за кількістю учнів), відео «Танці народів світу», фарби, предмети для вправи «Так, та не так», вирізані з газет заголовки статей.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, створення позитивного настрою

Пригадайте щось приємне зі свого минулого дня. Розкажіть про це товаришу. Послухайте його приємні спогади.

§   Які емоції переповнюють вас?

§   Як змінилася міміка вашого товариша під час розповіді?

§   Подбайте про те, щоб позитивний емоційний стан був у вас якомога довше. Що для цього робитимете?

ІІ. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів

1. Цікава інформація

·         На 1 см2 брудної шкіри містяться приблизно 40 000 мікробів.

·         Волосина людини у 500 разів товща за стінки мильної бульбашки, у 5 разів товща за капіляр, у 12 разів товща за стінки альвеол і в 20 разів товща за павутиння.

·         За 5 хв засмагання на сонці людина отримує таку кількість тепла, якою можна нагріти 4 склянки крижаної води.

2. Інтелектуальна розминка «Що було б, якби...»

Учні моделюють ситуацію, продовжуючи думку: «Що було б, якби кожен використовував можливості свого організму, психічні властивості, здібності на 100 %?»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

1. Запитання до учнів

§   Ви почули кілька цікавих фактів. Хто може їх відтворити?

§   Як могло вплинути на ваше сприймання попереднє оголошення теми уроку?

§   Чи уважнішими б ви були під час сприймання цікавої інформації, якби отримали завдання її потім відтворити?

§   Чого не вистачило вам для детальнішого відтворення?

§   Які психічні властивості слугували основою для сприймання інформації? (Увага, пам’ять, сприйняття)

ІV. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку

«Шкала актуальності»

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, …, 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Робота з термінами

Знання про навколишню дійсність людина одержує не тільки через відчуття, а і через сприймання. У відчуттях відображаються лише окремі властивості предметів, наприклад, їхній запах, колір, твердість тощо, тоді як у сприйманні всі ці властивості відображені в їхній сукупності і взаємозв’язку.

Сприйманням називають відображення в свідомості людини предметів і явищ дійсності за їхнього безпосереднього впливу на органи чуття.

Залежно від переважної ролі того або іншого аналізатора у структурі образу розрізняють наступні види сприймання: кінестетичні, зорові, слухові, дотикові, нюхові, смакові. Залежно від провідних аспектів об’єкта, що сприймається, виділяють також такі класи сприймань:

·         сприймання простору,

·         сприймання часу,

·         сприймання руху,

·         сприймання об’єктів.

Увага — це форма психічної діяльності людини, яка полягає в її спрямованості і зосередженості на певних об’єктах.

Розрізняють мимовільну, довільну, післядовільну увагу.

Мимовільна увага — не потребує волі, зусиль, відбувається сама по собі, без постановки мети людиною. Довільна увага — увага, яку особистість свідомо викликає, спрямовує і регулює, виникає внаслідок вольових зусиль. Післядовільна увага — увага, що виникає на основі інтересу до процесу діяльності. Примусово викликати цей вид уваги не можна. Шлях до неї лежить через пробудження інтересу до діяльності.

Існує багато подразників, дія яких спричиняє появу мимовільної уваги. До них належать: новизна, раптовість дії, сила, зміна інтенсивності дії, переміщення об’єкта в полі зору, контраст об’єкта з фоном тощо.

Так, прихід «новенького» у класний колектив одразу привертає увагу ровесників через свою новизну, а виправлені червоним кольором помилки в зошитах привертають увагу учнів контрастом червоного кольору з фоном сторінки та синім кольором власних записів.

Пам’ять — психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини.

За характером переважної психічної активності розрізняють такі види пам’яті:

·         рухова — пам’ять на рухи та їх системи;

·         емоційна — пам’ять на почуття, які є стимулом до діяльності;

·         образна — пам’ять на уявлення: зорова, слухова, нюхова, смакова, дотикова;

·         словесно-логічна — специфічна людська, запам’ятовується думка у формі понять.

Властивості пам’яті: запам’ятовування, збереження, відтворення інформації, забування (захисна функція).

Здібності — індивідуально стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності.

Творчість — діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні інновації тощо). Необхідними компонентами творчості є фантазія, уява, психічний зміст якої міститься у створенні образу кінцевого продукту (результату творчості).

2. Рубрика «Це цікаво» (розповідь підготовлена учнем або вчителем)

Назва хворобливого стану, пов’язаного з ослабленням або втратою пам’яті на ґрунті різних уражень головного мозку, називається амнезією. Виникнення цього терміна пов’язане з ім’ям богині з давньогрецької міфології. Мнемосіна, (Мнемозіна) — донька Урана і Геї — уособлювала пам’ять. Вона була матір’ю дев’яти Муз, яких народила від Зевса.

Ця богиня знала «все, що було, все, що є, і все, що буде». Коли до поета приходять музи, він п’є із джерела знань Мнемосіни. Саме Мнемосіна, за тлумаченнями, відкрила спосіб міркувати і визначила для всього сущого порядок назв.

Давні греки вважали, що саме Музи впливали на появу творчих здібностей: Евтерпа — муза ліричної поезії і музики, Кліо — муза історії, Талія — муза комедії і легкої поезії, Мельпомена — муза трагедії, Терпсіхора — муза танцю і хорового співу, Ерато — муза любовних пісень, Полігімнія — муза урочистих гімнів, сільського господарства і пантоміми, Уранія — муза астрономії, Калліопа — муза епічної поезії, науки і філософії.

3. Робота за підручником (у парах)

Опрацюйте теоретичний матеріал статті підручника та сформулюйте відповідь на запитання: «Наскільки важливим для особистості є розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей?»

VI. Первинне застосування знань (пробні вправи)

1. Вправи на концентрацію уваги

«Мозкові імпульси»

Візьміть аркуш паперу й олівець, почніть малювати лінію, зосередивши всю свою увагу на кінчику олівця. Щоразу, коли будете відволікатися, намалюйте зигзаг, а потім продовжуйте концентруватися на лінії, яку ведете. Це дозволить вам оцінити, як довго ви можете утримувати увагу. Поступово проміжки ставатимуть довшими.

«Кольорові слова»

На картці записані слова, що означають назви кольорів. Вони зображені різними кольорами. Треба назвати не записане слово, а колір букв у ньому. Наприклад, слово «червоний» записано зеленими літерами. Учень повинен сказати: «Зелений» (а не «червоний»).

СИНІЙ

ЗЕЛЕНИЙ

СІРИЙ

ЖОВТИЙ

ЧОРНИЙ

ЧЕРВОНИЙ

БЛАКИТНИЙ

КОРИЧНЕВИЙ

РОЖЕВИЙ

БІЛИЙ

ФІОЛЕТОВИЙ

БУЗКОВИЙ

2. Вправи на розвиток пам’яті

«Фотоапарат детектива»

Мета: розвивати короткочасну зорову пам’ять.

Учням запропоновано уявити, що вони — фотоапарат, який може сфотографувати все. Кожен отримує сюжетний малюнок, який треба «сфотографувати» за 30 секунд. Потім учні показують свої малюнки класу і, не дивлячись на зображення, відтворюють його по пам’яті, а клас аналізує правильність виконання завдання. Можна також «сфотографувати» парту сусіда і запам’ятати все, що там лежить. Потім учень відвертається і по пам’яті називає все, що йому вдалося запам’ятати.

3. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Танці народів світу» (з відеосупроводом)

Мета: профілактика перевтоми учнів, розвиток рухової та зорової пам’яті.

Подивіться відеоуривок уроку в танцювальній школі. Запам’ятайте рухи, щоб під час наступного демонстрування сюжету ви могли їх відтворити. Для цього вам треба зосередити увагу, сконцентруватися, поставити мету на запам’ятання. (Можна використати відео з розучуванням будь-якого нескладного танцю, рухи якого виконувалися б самостійно кожним учнем. Вправу повторюють 3–4 рази.)

4. Вправи на розвиток уяви

«Чарівні плями»

Учні роблять кілька плям: на середину аркуша паперу виливають трохи фарби, і аркуш складають навпіл. Потім аркуш розгортають, і можна починати вправу. Школярі по черзі говорять, які саме предметні зображення вони бачать у ляпках або в окремих їх частинах.

«Завершення розповіді»

Учням пропонують початок будь-якого оповідання. Наприклад: «Був ясний сонячний день. Вулицею йшла дівчинка і вела на повідку смішне цуценя. Раптом...». Треба продовжити розповідь.

VII. Формування навичок у стандарт них ситуаціях (тренувальні вправи)

Вправи на розвиток творчих здібностей

«Так, та не так»

Кожен отримує якийсь предмет (ключ, гребінець, сопілку, носову хустинку, м’ячик, лінійку, сірник, скрепку тощо). Завдання: назвати основне призначення предмета та придумати кілька варіантів творчого його застосування. Наприклад: ключем відкривають замок, та він може бути грузилом на вудочці під час риболовлі, предметом декорування інтер’єру в кімнаті, ґудзиком, шиною для фіксування перелому фаланги пальця, закладкою у книзі тощо.

«Заголовки» (у парах)

Пропонується за 2 хв скласти розповідь із вирізаних газетних заголовків.

VIII. Творчі вправи

1. «Конкурс ерудитів»

Учні відповідають на запитання.

§   Якою косою не можна косити? (Дівочою)

§   Яким стане камінь, якщо його вкинути в Чорне море? (Мокрим)

§   Що стоїть між вікном і дверима? (Буква «і»)

§   Чому мисливець шукає зайця? (Бо не знає, де він є.)

§   Скільки картоплин у горщик влізе? (Жодної, бо вони не лазять.)

§   Який рік тягнеться один день? (Новий)

§   Чому нові туфлі купують? (Бо дарма в магазині не дають.)

§   Як одним словом можна замінити слова весна, зима, літо, осінь? (Рік)

§   Що у світі найшвидше? (Думка)

§   Коли гуси починають пливти? (Коли не дістають лапами до дна.)

§   Ким бігала корова, як була мала? (Телятком)

§   Який вогонь не пече? (Намальований)

§   Під яким кущем сидить заєць, коли іде дощ? (Під мокрим)

§   У якому морі немає води? (У намальованому)

§   Від чого в качки ноги червоні? (Від колін)

§   Скільки горобець робить кроків за 7 років? (Жодного)

§   Що людина робить перш ніж встане? (Сидить або лежить)

§   На дубі 4 гілки, на гілці росте 6 яблук. Скільки всього яблук на дереві? (Жодного)

§   Куди били перший цвях, коли починали будувати нашу школу? (В шапочку)

2. Робота у групах

Учні об’єднуються в чотири групи: «ФАН -», «-ТА-», «-ЗЕ-», «-РИ».

Завдання: придумати історію на задану тему. Варіанти тем:

·         «Група загубилася на безлюдному острові».

·         «Одіссей потрапляє на концерт рок-гурту у наш час».

·         «Артем і Оленка відкривають магазин іграшок».

·        «Хлопчик закохався в дівчину з кінофільму».

·         «Батьки сперечаються через вибір подарунків синові (доньці) на день народження» тощо.

3. Презентація роботи у групах

IX. Підбиття підсумків уроку

1. Рефлексія

§   Де ми можемо застосувати знання та компетенції, систематизовані під час уроку?

§   Які знання вам необхідні в повсякденному житті?

§   Які висновки ви зробили для себе?

2. «Нагороди» епітетами, порівняннями

§   Хто з учнів класу, на вашу думку, працював на уроці краще?

«Нагородіть» їх відповідними епітетами та порівняннями.

3. Вправа «Питання в кубі»

Мета: розвивати здатності до самоаналізу та рефлексії; узагальнювати отриманий досвіду, зворотний зв’язок.

Учні стають (сідають) у коло. Учитель передає одному з них кубик, на гранях якого записано запитання. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю сторону куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників. Приклади запитань:

1. Що цікавого для тебе було на уроці?

2. Що нового дізналися?

3. Що особисто для тебе було складно?

4. Чого навчилися на уроці?

5. Як будете застосовувати нові знання, навички?

6. Що найбільше сподобалося?

X. Домашнє завдання

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   написати есе «Якби я був (була) тваринкою, то …»;

§   скласти план розвитку своїх пам’яті, уваги або уяви.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар