вівторок, 24 листопада 2020 р.

УРОК 16 ТЕМА. ПСИХОАКТИВНІ РЕЧОВИНИ І ЗДОРОВ’Я. Позитивні й негативні впливи однолітків. Протидія тиску і маніпуляція


 Мета: дати уявлення про згубний вплив вживання психоактивних речовин на здоров’я підлітків, необхідність відмови від пропозицій вживання психоактивних речовин; учити учнів відмовлятися від небезпечних пропозицій сторонніх людей, друзів, протидіяти тиску компанії; розвивати вміння працювати в групах; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.

Обладнання: відеосюжети щодо теми уроку, підручники, зошити, ілюстративний матеріал.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

і. Організаційний етап

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій

Колективне проговорювання фрази: «Уже сьогодні ми тримаємо своє майбутнє у власних руках. Лише ми відповідальні за своє здоров’я!»

іі. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

1. Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують приклади реклами будь-якого товару із зазначенням явних і прихованих повідомлень.

Висновок. На наші рішення й поведінку суттєво впливають люди, яким ми довіряємо. У вашому віці це насамперед батьки і вчителі. Але у всьому, що стосується техніки, музики, моди і розваг, ви більше покладаєтесь на думку друзів.

Ø Які рішення діти найчастіше приймають під впливом дорослих?

Ø Які рішення діти приймають під впливом однолітків?

ііі. Вивчення нового матеріалу

1. Міні-лекція, обговорення

Психоактивні речовини, що використовують у медицині, — це дозволені речовини. Існує величезна кількість психоактивних речовин, які є забороненими законом, і їх поширюють нелегально в середовищі наркоманів. Це наркотики. Алкоголь також відносять до видів хімічної залежності, тому що в ньому міститься етанол. Психоактивні речовини здатні викликати звикання у людини: як фізичне, так і психічне. У процесі розвитку відбуваються хімічні зміни в головному мозку людини. Речовини, що відповідають за настрій, потрапляють у дисбаланс. Тому залежна людина не може припинити вживання, це стає вкрай складним завданням.

Психоактивна речовина — це будь-яка речовина, до складу якої входять хімічні елементи, здатні впливати на діяльність центральної нервової системи. Вплив їх може бути як позитивним, так і негативним. Багато людей широко використовують хімічні речовини, такі, як алкоголь, каву, транквілізатори.

Загальновизнано, що звичка до вживання наркотиків серед підлітків у різних країнах починається з паління цигарок та вживання алкоголю, переходить до частих прийомів спиртного, а згодом переростає у вживання слабких та різних видів інших наркотиків. Не всі підлітки переходять від однієї стадії до іншої. Те, чи здійснили вони такий перехід, залежить від якості відносин у сім’ї, стосунків з однолітками, успіхів у навчанні, а також від їхніх особистих якостей. Проте на всіх стадіях поширеність/доступність наркотиків є для підлітків сприятливим фактором, особливо коли поєднується з деякими їхніми особистими бажаннями, як, наприклад, бажання «курнути» з метою задоволення власної цікавості, наслідування інших, аби не вирізнятися з-поміж своїх товаришів, або покращити поганий настрій. Останній може виникати як реакція на щоденні життєві стреси: проблемні відносини у сім’ї, перехід сім’ї від одного способу життя до іншого; проблеми, пов’язані з підлітковим віком або з переходом до дорослого життя; фізичне або сексуальне домагання з боку дорослих, хуліганство; брак успіхів у навчанні, втрата друзів; роздільне проживання батьків, смерть близьких родичів, хвороба, травма, безробіття батьків, переїзд на нове місце або фінансові труднощі тощо.

Людина починає вживати наркотики, «розв’язуючи» тим самим певні проблеми. А в результаті це вживання теж стає проблемою. Все навколо валиться, страждає тіло, особистість, сім’я, суспільство. Як правило, залежна людина підходить до того моменту, коли все погано і проблема стає наявною і помітною. Тоді вона може задуматися над тим, щоб кинути вживати наркотики. Але це дуже складне завдання. Навіть якщо людина починає кидати згубну звичку самостійно, то існує велика ймовірність зриву. У такому випадку необхідно вдатися до допомоги фахівців.

Ø    Так які речовини викликають хімічну залежність? Оберіть із запропонованих прикладів:

● нелегальні наркотики (героїн, кокаїн, амфітамін тощо);

● алкоголь у будь-якому прояві;

● медичні препарати (антидепресанти, стимулятори, морфіновмісні препарати, снодійні тощо);

● речовини, які можна вдихати (бензин, клей, газ);

● нікотин;

● кофеїн.

Наркотики руйнують не тільки організм, але й особистість людини. Наркоман не цікавиться нічим, окрім прийому наркотиків. Чергова доза стає єдиним сенсом його життя. Світ наркозалежних — це світ міфів: «я можу вколотися тільки один раз», «я вживаю, коли хочу», «можна контролювати дозу», «я можу без наркотику», «ломку можна пережити», «інші не вживають, бо не знають, що це таке», «лікарі нічого не розуміють у цьому», «наркоманія невиліковна». Допомогти наркоманові може тільки досвідчений лікар, і то не завжди! Позбутися наркотичної залежності самостійно неможливо!

2. Вправа «Мікрофон»

Ø У чому полягає згубний вплив уживання психоактивних речовин на здоров’я підлітків? Доведіть необхідність відмови від пропозицій уживання психоактивних речовин.

Ø Які наслідки активного і пасивного куріння, зловживання алкоголем? Назвати причини, через які люди не курять, не вживають алкоголь.

3. Інтерактивна гра

1. Об’єднайтесь у трійки. Розрахуйтесь на перший, другий, третій номери.

2. Спочатку другі номери переконують перших з’їсти цукерку, а ті відмовляються.

3. Потім другі і треті номери разом умовляють перші номери.

4. Перші номери діляться своїми відчуттями. Коли важче було відмовитися?

4. Руханка «Синергія»

Синергія — важливий життєвий принцип (від англ. syn — спільна та energy — енергія). Це означає, що ціле є значно більшим, ніж сума його складових.

Цей принцип діє так:

— Станьте в коло. Запропонуйте учням присісти так, наче вони сидять на стільцях. Порахуйте вголос, скільки вони утримаються в такому положенні.

— Станьте в тісне коло. Поверніться праворуч. Запропонуйте учням присісти на коліна тих, хто стоїть позаду. Порахуйте вголос. Оскільки таке положення набагато зручніше, так можна сидіти значно довше.

іV. Узагальнення та систематизація матеріалу

1. Моделювання ситуації відмови від вживання психоактивних речовин. Рольова гра «Як сказати «Ні!»

За допомогою матеріалу підручника розіграти ситуації:

y група 1 — як відмовити сторонній людині;

y група 2 — як відмовити другу;

y група 3 — як протистояти тиску компанії.

2. Пошукова робота

Аналіз найпоширеніших міфів про психоактивні речовини (наркотики).

Учні висловлюють свої думки про те, чому психоактивні речовини шкідливі, які наслідки від їх прийому.

3. Вправа «Обери позицію»

Учитель озвучує міф (або показує відеосюжет), учні вибирають позицію «так» або «ні», доводять її.

Міфи

1. Говорять: наркотики допомагають розв’язувати життєві проблеми. 

2. Говорять: у житті треба все спробувати, у тому числі й наркотики.

3. Говорять: наркотики вживають сильні й талановиті люди.

4. Говорять: наркотики дають відчуття «кайфу». 

5. Говорять: наркотики придають життю різноманітності. 

6. Говорять: є люди, які приймають наркотики багато років і прекрасно живуть при цьому.

7. Говорять: легкі наркотики приймати можна, це безпечно.

Висновок

1. Неправильно ділити наркотичні речовини на «легкі» і «важкі». Усі наркотики шкідливі й викликають залежність.

2. Люди, які спробували наркотик, у 90 % випадків стають наркоманами.

3. Наркоманія — це хвороба, яку практично не лікують. Вона призводить до порушень мозкових структур, нервової та серцево-судинної системи. Здебільшого наркомани живуть 3–5 років після першої спроби наркотиків.

4. Відчуття «кайфу» від прийому наркотиків триває декілька хвилин, а стан байдужості, душевної пустоти, в’ялості, дрімоти — декілька годин.

5. Наркотики призводять до життя без інтересу, часто доводять до самогубства.

6. Брак наркотику протягом десяти годин призводить до стану безкінечної болі, яку самі наркомани називають «ломкою».

Аналогічна робота може бути приведена щодо алкоголю, куріння.

V. Домашнє завдання (різнорівневе)

І рівень: опрацювати статтю в підручнику; дати усно відповіді на запитання підручника.

ІІ рівень: описати випадок зі свого життя, коли ти під впливом друзів зробив щось таке, про що потім шкодував.

ІІІ рівень: пошукова робота. Знайти в різних інформаційних джерелах і проаналізувати найпоширеніші міфи про психоактивні речовини (алкоголь, тютюн)

Vі. Підбиття підсумків уроку

Встати в коло, узявшись за руки, і разом сказати: «Шануймося, бо ми того варті!»

Немає коментарів:

Дописати коментар