Мета: навчити дітей розпізнавати соціальну й комерційну рекламу, перебільшену і неправдиву інформацію в рекламі, аналізувати зміст і мету комерційної реклами, рекламних повідомлень; розвивати вміння аналізувати, робити висновки, виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих людей.
Обладнання: підручники, схема
«Види реклами», фото (приклади реклами), аркуші паперу формату А3, кольорові
олівці.
Тип уроку:
комбінований.
і. Організаційний етап
Привітання. Установка
на позитивний настрій
Тричі промовити
слова: «У моєму серці — сонечко, мир, любов, добро, радість, спокій!»
іі. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
1. Заслуховування
творів-мініатюр «Що або хто впливає(ють) на прийняття
вашого рішення?»
Назвіть джерела, з яких ми отримуємо інформацію. Що краще сприймається:
Ø від батьків;
Ø друзів;
Ø газет;
Ø телебачення тощо.
3. Інтерактивна
бесіда
Ø Які рекламні джерела мають найбільший вплив? Чому?
Висновок. Розвиток реклами має
давню історію, починаючи з інформації про гладіаторські бої та торгівлю товарами,
рабами, тваринами. Ще однією різновидністю реклами було виникнення тавра, яке
ремісники проставляли на своїх товарах гончарства.
Особливо стрімкого
розвитку рекламна справа набула у США, що було зумовлено сукупністю чинників.
По-перше, американська промисловість мала першість у питаннях механізації
виробничих галузей. По-друге, надлишок продукції та створення хороших шляхів
переміщення товарів створили всі можливості доставки товарів і реклами в
сільські райони. По-третє, введення 1813 року обов’язкового початкового
навчання підвищило рівень освіти громадян і сприяло зростанню кількості газет і
журналів. Поява радіо та телебачення означала виникнення двох важливих засобів
розповсюдження рекламних звернень.
Сьогодні рекламні
агентства володіють сучасними засобами розповсюдження, такими як електронна
пошта, Інтернет, аудіовізуальна, відео-телефонна система передачі рекламної
інформації.
ііі. Повідомлення теми й мети уроку
іV. Вивчення нового матеріалу
1. Міні-лекція «Вплив реклами на рішення людини»
Неможливо уявити собі
сучасний світ без реклами. Сьогодні нею просякнуті всі сфери життя. Дехто
навіть говорить про появу нового виду залежності — рекламозалежності. Вона —
скрізь: у вагонах метро, на шпальтах газет, у радіо- й телеефірі, в Інтернеті.
Але, бездумно сприймаючи рекламні слогани і ролики, ми рідко замислюємося про
їх справжню суть.
Телереклама вже давно
перестала бути лише засобом інформування про товари. Тепер вона є невід’ємним
елементом масової культури, дедалі частіше втручаючись у наше життя, а інколи і
керуючи нашими діями. Слова, символи, які використовують в ній, мають на меті
змінити поведінку телеглядача і сформувати його як зручного й передбачуваного
споживача. При цьому, як показало багато досліджень та експериментів, найбільш
сприйнятливою аудиторією є діти від чотирьох до шістнадцяти років, або ще
молодшого віку.
Реклама впливає на
наших дітей не тільки психологічно, а й фізіологічно. Під час перегляду
рекламного ролику маленькі телеглядачі зазвичай нерухомо сидять або лежать,
їхню увагу привертає реклама. Така гіподинамія призводить до уповільнення
обміну речовин, а значить і до накопичення жирів у організмі дитини. Замість
того, щоб бігати, стрибати і таким чином витрачати калорії, дитина, навпаки,
накопичує їх. Особливо, коли сніданок, обід і вечеря проходять під перегляд
телевізора. Тоді малюк може з’їсти значно більше, ніж потрібно його організму.
Звідси проблеми із зайвою вагою в ранньому віці, розлади шлунково-кишкового
тракту. Крім того, реклама пропонує маленькому споживачеві далеко не
найкорисніші продукти. Малюк після перегляду реклами починає вимагати у батьків
різні солодощі, що теж не додає йому здоров’я.
Психологічний же
вплив реклами на незміцнілі нервові системи юного покоління ще сильніший.
Навіть технологія створення рекламних телевізійних роликів уже передбачає
вплив, у першу чергу на дітей. Маркетологи усього світу вже давно усвідомили,
що немає більш сприятливого підґрунтя для реклами, ніж дитяча аудиторія. Хоч
діти й не можуть купити рекламований товар, зате вони здатні вимогами та
маніпуляціями вплинути на рішення своїх батьків. Дитина може просто вимагати в
мами чи тата купити шоколадку або чіпси «як у рекламі».
2. Робота за схемою «Види реклами»
Соціальна реклама. Основне
призначення соціальної реклами полягає в залученні уваги широкої громадськості
до того чи іншого явища суспільного життя, причому, як правило, проблемного.
Найчастіше соціальна реклама вказує на певні суспільні вади або недоліки:
наприклад, високий рівень наркоманії, низький рівень народжуваності, брак уваги
до людей похилого віку тощо.
Комерційна реклама переслідує досить
банальні й очевидні цілі (інформування про вихід нового товару на ринок,
спонукання до підвищення купівельної активності, зміна ставлення споживачів до
тієї чи іншої послуги або товару).
3. Робота в парах (за ілюстративним
матеріалом)
|
|
1. Розгляньте малюнки. Визначте, які види реклами тут зазначені. Свій вибір
поясніть.
2. Пригадайте
випадки, коли на ваше рішення вплинула реклама. Чому?
4. Обговорення стратегії рекламних компаній
Проблемне запитання:
«З якою метою рекламують товари, продукцію? Які пастки є в рекламах, де саме
вони «ховаються»?»
Стратегія рекламних
компаній чітко обумовлена психологією дітей. Адже дитина цікава ринку і
виробникам реклами з трьох міркувань:
·
по-перше,
вона має свої власні гроші і витрачає їх, часто
підкоряючись рекламі;
·
по-друге,
вона впливає на рішення батьків про те, що купувати;
·
по-третє,
до того часу, коли дитина виростає, її споживчі запити і
звички вже є сформованими завдяки рекламі, яку вона бачила в далекому
дитинстві.
Що бачить у кожній рекламі дитина? Що можна стати
щасливим, купивши телефон останньої марки. Можна стати здоровим, випиваючи по
баночці йогурту в день. Можна стати красивим, скориставшись дезодорантом або
засобом від прищів. Створюються враження, що на роботу люди ходять, щоб випити
кави і з’їсти шоколадку, в обід — суп швидкого приготування. На вулиці
захотілося їсти — досить купити шоколадний батончик, а мучить спрага — під
рукою газована вода. Вечорами люди п’ють пиво із сухариками. І найголовніше:
якщо на всі радощі життя не вистачає грошей, то їх обов’язково видасть у кредит
добра тітка в банку. Виходить, що все в житті дістається легко!
Але й це ще не все. Рекламні ролики підривають здоровий
спосіб життя, який так намагаються прищепити своїм дітям батьки. Адже
рекламують в основному напівфабрикати, що закликають за першого відчуття голоду
перекусити. У результаті таких ситних і калорійних перекусів збільшується
загальна кількість прийомів їжі, а це відбивається на роботі шлунку і веде до
зайвої ваги, ожиріння.
До того ж, зараз у рекламі створюють образ «красивого
життя» — подорожі, одяг, автомобілі, прикраси та аксесуари, які доступні не
кожній родині. А дитині і, особливо, підліткові, так хочеться це мати! Таким
чином, реклама може впливати і на стосунки в родині, коли дитина не хоче
миритися з неможливістю батьків купити атрибути «красивого життя». Це веде до
нерозуміння, озлобленості, конфліктів, розчарувань і образ.
5. Руханка
Раз, два — дерева. (встати)
Три, чотири — вийшли звірі, (ходьба на місці)
П’ять, шість — пада лист. (нахилитися)
Сім, вісім — птахи в лісі. (помахати руками, як крилами)
Дев’ять, десять — це сунички
Підняли червоні личка. (підняти руки і голови догори)
Чи можна вважати цю вправу рекламою? Якщо так, то чому саме?
Моделювання реклам,
аналіз їх і обговорення результатів
Змоделювати і
проаналізувати рекламу та знайти «пастки» для молоді.
1 група —
чіпсів;
2 група —
тютюну;
3 група —
газованих напоїв;
4 група — алкоголю.
V. Узагальнення та систематизація матеріалу
1. Вправа «Визнач
свою позицію»
Провести в класі
умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто виступає за цілковиту заборону
реклами тютюну та алкоголю, а з іншого — ті, хто категорично проти будь-яких її
обмежень. Решта учнів займають місця ближче до того чи того краю.
2. Робота в групах
Намалюйте плакат,
який би був рекламою рідного міста чи нагадуванням одноліткам, як правильно
переходити вулицю, як поводитися на заміській прогулянці.
Ø Де краще було б розмістити цю рекламу (на щитах біля
шкіл і дитячих садів, на сторінках дитячого журналу, на пакетах молока тощо)?
VI. Домашнє завдання (різнорівневе)
І рівень: опрацювати статтю в
підручнику; дати усно відповіді на запитання підручника.
ІІ рівень: кожна реклама
містить два повідомлення. Одне — наявне, інше — приховане. На прикладі реклами
будь-якого товару знайдіть явні та приховані повідомлення.
ІІІ рівень: скласти рекламу кави
для різних груп населення (пенсіонери, молоді).
Скласти лозунг
уроку із словами «реклама, пастка, увага».
Немає коментарів:
Дописати коментар