понеділок, 23 листопада 2020 р.

УРОК 15 Тема. Профілактика порушень постави і гостроти зору

 



Мета: формувати поняття «постава», «сколіоз», «сутулість», «гострота зору»; активізувати знання учнів про ознаки правильної постави; мотивувати школярів до профілактики порушень постави, гостроти зору; розвивати важливі життєві навички, зокрема навички дотримання правил, що дозволяють зберегти правильну поставу, гостроту зору; виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: урок-практикум (комбінований).

Обладнання: підручники, таблиця «Вправи для профілактики порушень постави», малюнки, картки із завданнями, зошити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Продовжити речення: «Я викидаю в кошик для сміття… (те, що мені заважає вести здоровий спосіб життя.)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Перевірка домашнього завдання

Одні учні зачитують складені вдома ситуації (які небезпечні для здоров’я під час загартовування), інші — називають шляхи їх попередження; заслуховування 1–2 підготовлених цікавих історичних фактів або народного фольклору про користь загартовування.

2 Гра «Замри»

Учні замирають на декілька хвилин, щоб звернути увагу на те, як вони сидять. Обговорюють, хто припустивсь яких порушень, до яких наслідків це може призвести.

3 Гра «Фотоапарат»

Уявіть, що ваші очі — це фотоапарат. Заплющте їх — це «фотоапарат не працює». «Фотографують», тобто розплющують очі діти по черзі (за сигналом учителя спочатку перші парти, потім — другі, наступні) та дивляться на картку із фразою «У тебе гарний зір», написаною невеликими буквами.

— Яку фразу ви прочитали? Кому було зручно й чітко читати?

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

— Сьогодні розглянемо тему «Профілактика шкільних хвороб», а саме: (діти називають — постава, зір). Дослідження лікарів доводять, що від правильної постави залежить гострота зору.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Формування понять «постава», «сколіоз», «сутулість»


Постава
— звичайне положення тіла під час сидіння, стояння, ходіння.

 

Її формують із раннього дитинства в процесі зростання, розвитку людини.

У правильній поставі — краса та здоров’я людини. Поставу В. І. Даль визначив як поєднання стрункості, величавості й краси. Сказане він часто доповнював прислів’ям: «Без постави кінь — корова».

Ø Тест «Чи правильна в мене постава?»

Діти згадують знання з початкової школи: стати біля стіни, визначити, якими частинами тіла вони торкаються стіни. Норма: потилиця, лопатки, сідниці, литки, п’яти. 2-3 учні під керівництвом учителя перевірять свою поставу, іншим можна запропонувати це зробити вдома.

Правильна постава робить фігуру красивою і є необхідною умовою для нормального стану організму та уникнення розладів нервової системи.

Порушення постави: сутулість, сколіоз (викривлення хребта вбік), кіфоз (викривлення назад).

2 «Мікрофон»

— Чому порушують поставу?

Висновок. Регулярне піднімання ваги (сумки, якщо її носять на одному плечі, штанги, гантелів, які не відповідають віку та масі тіла), силові тренування, неправильне освітлення робочого місця, незручне ліжко тощо.

3 Оздоровлювальні вправи



Демонстрування: «Вправи для формування правильної постави»

Діти-волонтери демонструють і відпрацьовують з учнями вправи для формування правильної постави з предметами й без них (можна провести підготовлені вдома фізкультхвилинки або запропонувати відеотренінги).

Учитель доповнює їх.

Ø Комплекс «Красива постава»

1) Поза «відмінника». Подивися на себе збоку. Як ти почуваєшся? Запам’ятай свій стан. Сядь зручно: руки вільно лежать на парті, витягнуті вперед і зігнуті в ліктях, долоні вниз, угору або боком (голова і хребет на одній лінії). Що ти відчуваєш у такому положенні?

Така поза на уроці по 20–30 секунд поліпшує кровообіг головного мозку і виробляє правильну поставу. Виконуйте декілька разів на уроці.

2) Поза «стільчик» — біля стіни, поволі опускаємося донизу, утворюючи «стілець», стопи разом, спина, голова, таз притиснуті до стіни, руки вперед, паралельно одна до одної, долонями вниз.

3) Поза «дерева» — сидячи, стоячи — ноги разом, руки вниз, спина пряма, вдих — видих, потягнутись усім тілом, увага на хребет, дихання спокійне. Уявити міцне, сильне дерево. Коріння глибоко в землі. Стовбур тягнеться до сонця (15–20 с). Потім плавно руки — униз, розслаблення, подовжений видих.

4) «Божественна» поза — сидячи або стоячи, руки відвести за спину, з’єднати долоні, вивернути пальцями догори, мізинці торкаються хребта, лікті припідняті, спину випрямити, плечі назад. Дихання спокійне (20–30 с). Повільно руки повернути назад. Потрусити кистями.

5) Поза «лебедя» — сидячи або стоячи, руки вниз, плечі назад, руки за спиною з’єднати в «замок», підняти догори, не нахиляючи тулуба (3–10 с). Плавно опустити, відпочити, дихання спокійне.

6) Поза «перехрестя» — сидячи або стоячи, права рука вгорі, ліва внизу, за спиною з’єднуємо руки, пальці в «замок» (10–15 с). Відпочити. Повторити, помінявши руки.

7) Поза «скручування» — сидячи на стільці боком до спинки, ноги з’єднати разом, права рука тримається за правий бік спинки стільця, ліва — за лівий, під час видиху «скручувати» тулуб паралельно до спинки (5–10 с). Увага на хребет. Повторити в інший бік після спокійного дихання. Можна і стоячи.

Бажаємо всім мати красиву поставу!

4 Інтерактивна вправа «Як зберегти зір»

Здатність різних людей бачити великі або менші деталі предмета з однієї і тієї ж відстані за однакової форми очного яблука й однакової заломлювальної сили діоптричної очної системи зумовлена відмінністю у відстані між паличками і колбочками сітківки, її називають гостротою зору.

Учені вважають, що людина за допомогою зору одержує 70–80 % інформації. У школі на уроках доводиться читати, писати, удома — виконувати домашні завдання, дивитися телевізор, працювати за комп’ютером. Через це за відносного відпочинку інших органів очам доводиться працювати чи не найбільше. Тому вони можуть утомлюватись або навіть хворіти. Особливо поширена короткозорість.

Ø «Мікрофон»

— Як цьому запобігти?

— Назвіть причини короткозорості?

— Як зберегти гостроту зору?

Висновок. Не напружувати зір, не нахиляти низько голови, правильно сидіти під час письма, читання; подбати про правильне освітлення, не довго сидіти біля телевізора, комп’ютера, повноцінно харчуватися, відпочивати, виконувати тренувальні вправи.

Тренувальні вправи для збереження зору



І варіант — діти виконують вправи за відеотренінгом — «Як покращити зір»;

ІІ варіант — за рекомендаціями автора підручника «Потренуйся»;

ІІІ варіант — під керівництвом учителя:

А) Міцно на 3–5 секунд заплющити очі, потім розплющувати на такий самий час. Виконувати цю вправу 6–8 разів (сприяє розслабленню м’язів самого ока, поліпшує кровообіг).

Б) Робити стоячи. 2–3 с дивитись перед собою, потім підняти праву руку до середньої лінії обличчя на відстані 2–30 см від очей, подивитися на кінець указівного пальця протягом 3–5 с, опустити руку. Вправу повторити 10–12 разів (для зняття втоми).

В) Вправа «Равлик». Учитель вивішує плакат із схемою равлика.

Діти водять очима по лінії (усередину, назовні).



Г) Окотренінг. Працюють тільки очі:



V. Узагальнення та систематизація матеріалу

1 Робота в групах (формують за кольорами веселки)

Завдання: показати пантоміми про правильне й неправильне положення тіла, коли людина:

І група — ходить,

ІІ група — сидить,

ІІІ група — спить,

ІV група — стоїть,

V група — пише,

VІ група — дивиться телевізор,

VІІ група — працює за комп’ютером.

(Під час підготовки діти використовують таблицю, підручники.)

Одна група демонструє, а інші визначають, які показано порушення.

2 Гра «Оплески»

1) Для попередження порушення постави треба:

виконувати ранкову гімнастику;

читати лежачи;

сидіти за низькою партою;

спати на твердому ліжку з невисокою подушкою;

систематично займатися фізичними вправами;

носити сумку на одному плечі;

носити важкі предмети на голові.

2) У дорослому віці поставу:

виправити неможливо;

виправити можна частково.

3) Негативно впливають на поставу:

звичка стояти на одній нозі;

правильна поза під час їзди на велосипеді;

гра в бадмінтон тривалий час;

фізкультпаузи на уроці.

4) Для попередження гостроти зору треба:

правильно сидіти під час письма, читання;

читати під час поїздки в трамваї;

їсти продукти, що містять вітамін А (моркву);

дивитися близько телевізор;

малювати за нормального освітлення.

VI. Домашнє завдання



І рівень. Опрацювати матеріал підручника, виконати вправу «Перевір себе».

ІІ рівень. Заповнити картку (2 варіанти)

Для копіювання

І варіант

ІІ варіант

Постійне носіння важкої сумки на одному плечі може призвести до формування неправильної постави.

 Так. Ні

Щоб гарно писати, потрібно якнайближче нахилятися до парти.

Так. Ні

Короткозорість розвивається через:

а) тривале напруження зору;

б) достатнє освітлення;

в) найчастіше з 5 класу

Сколіоз — це: а) викривлення хребта вбік; б) викривлення хребта назад; в) правильне положення тіла

Правила попередження викривлення хребта

Правила попередження порушень гостроти зору

Обґрунтуй, чому треба правильно сидіти за партою

Обґрунтуй, чому треба носити підручники в ранці

 

ІІІ рівень — підготувати аргументи й факти щодо впливу телевізора і комп’ютера на здоров’я людини.

VIІ. Підсумок уроку

Ø Вправа «Сенкан»

(Іменник) — постава;

(2 прикметника) — правильна, гарна;

(3 дієслова) — ходити, сидіти, стояти;

(ставлення, 4 слова) — я буду красивим, здоровим; я буду з гарним зором;

(синонім) — здоров’я, краса, зір.

Додаток

Спеціальні вправи для формування правильної постави

Поділяють на три основних групи:

а) вправи у вертикальній площині;

б) вправи з утриманням предмета на голові;

в) вправи з рівноваги.

Комплекси вправ біля вертикальної площини для учнів 5–11 класів

Вихідне положення

Рухи руками, ногами, тулубом для учнів:

І. Стоячи біля вертикальної площини, торкаючись її потилицею, лопатками, сідницями, 1 — крок лівою ногою, руки в сторони; 2 — приставити праву ногу, руки вниз; 3–4 — фіксувати положення о. с.; 5 — крок лівою назад; 6 — приставити праву; 7–8 — фіксувати положення о. с., стоячи біля вертикальної площини. Повторити 4–6 разів у середньому темпі.

1 — крок лівою ногою; 2 — приставити праву ногу; 3–4 — поворот кругом; 5–6 — поворот кругом; 7 — крок лівою ногою назад; 8 — приставити праву ногу; 9–12 — фіксувати положення, стоячи біля вертикальної площини. Повторити 4–6 разів у середньому темпі.

1–2 — два кроки вперед; 3 — приставити ліву ногу; 4–5 — поворот кругом; 6–7 — поворот кругом; 8–9 — два кроки назад; 10 — приставити ліву ногу; 11–12 — фіксувати положення біля вертикальної площини. Повторити 4–6 разів у середньому темпі.

ІІ. Вихідне положення те саме.

1. Присісти, торкаючись вертикальної площини потилицею і тулубом, руки вгору (через сторони). Повторити 6–8 разів у середньому темпі.

1 — крок уліво, руки в сторони, 2 — тримати кінцівки в такому самому положенні; 3 — приставити ліву ногу, руки вниз; 4 — тримати в. п.; 5–8 те саме вправо. Повторити 6–8 разів кожною ногою в середньому темпі.

1 — широкий крок уліво, руки в сторони;

2 — присід на лівій, руки вперед;

3 — стати в широку стійку, руки в сторони; 4 — приставити ліву ногу, руки вниз. Повторити 4–6 разів у кожен бік у повільному темпі.

ІІІ. Вихідне положення — стійка ноги нарізно, руки на пояс.

1 — нахил вліво, права рука вгору; 2 — в. п.; 3–4 — те саме вправо. Повторити 4–6 разів у кожен бік у середньому темпі.

1 — права нога в сторону, руки в сторони; 2 — в. п.; 3–4 — те саме лівою ногою. Повторити 4–6 разів у кожен бік у середньому темпі.

1–3 — бічна рівновага на лівій; 4 — в. п.; 5–8 — те саме на правій нозі. Повторити 4–6 разів на кожній нозі в повільному темпі.

ІV. Вихідне положення — стійка, руки на пояс.

1 — крок уліво, права нога в сторону; 2 — стати на праву ногу, ліва — в сторону; 3 — приставити ліву ногу; 4 — фіксувати положення — стійка, руки на пояс. Повторити 4–6 разів кожною ногою в повільному темпі.

1–3 — повільне присідання у напівприсід; 4 — в. п. Повторити 6–8 разів у повільному темпі.

1–3 — повільне присідання у присід, руки дугами назовні, руки вгору; 4 — в. п. Повторити 4–6 разів у повільному темпі.

V. Вихідне положення — стійка, руки за голову.

1 — піднестись навшпиньки; 2 — в. п. Повторити 15–20 разів у середньому темпі.

1 — піднестись навшпиньки, руки вгору; 2 — в. п. Повторити 6–8 разів у середньому темпі.

1 — піднестись навшпиньки; 2 — опуститись на всю стопу; 3 — стати на п’яти; 4 — в. п. Повторити 10–12 разів у повільному темпі.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар