понеділок, 23 листопада 2020 р.

УРОК 14 ТЕМА. КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ. Види рішень. Алгоритм прийняття зважених рішень. Рішення, важливі для здоров’я.

 


Мета: навчити дітей розпізнавати позитивні й негативні соціальні впливи; розвивати вміння приймати зважені рішення; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих.

Обладнання: підручники, кольорові кружечки, схема «Класифікація рішень» (на дошці), музичний супровід.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

і. Організаційний етап

Привітання. Налаштування дітей на позитивний настрій

Усміхніться. Сядьте зручно, заплющте очі, уявіть обличчя своєї мами й 2 хвилини спокійно повторюйте слово «мама», а потім скажіть «Усе чудово. У мене все чудово-пречудово!».

іі. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

1. Перевірка домашнього завдання

Ø Що таке самооцінка?

Ø Які існують види самооцінки?

Ø Як ви досягаєте своєї мети? (Навести приклади)

Ø Чи впливає самооцінка на формування характеру. Доведіть.

2. Вправа «Мозковий штурм»

Ø Які рішення доводиться приймати підліткам?

(Відповіді вчитель записує на дошці).

Із самого початку свого життя ми всі приймаємо якісь рішення та робимо певний вибір. Із дитинства ми обираємо собі друзів, потім школу, спортивну секцію, заклад, куди піти навчитися. Згодом нам доводиться приймати все більше рішень, що впливають на наше життя та життя оточуючих. Інколи зробити якийсь вибір чи прийняти рішення буває досить важко. Ти вагаєшся і не знаєш, як буде краще. У голові виникає безліч думок, що змушують тебе знову і знову аналізувати ситуацію.

Зробити найкращий вибір у будь-якій ситуації не завжди легко і просто, тому що в кожного рішення може бути свій власний набір запитань і проблем. Наприклад, я приймаю таке рішення, тому що це найзручніша річ, яку можна зробити, чи найлегша річ... Це морально правильний вибір? Це рішення має значення для мене? Чи це рішення принесе найменше шкоди? Чи принесе цей вибір найбільше користі? Це рішення правильне для мене? Які наслідки цього вибору?

ііі. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за схемою «Класифікація рішень»

Завдання: навести приклади до кожної групи.

2. Робота за підручником, с. _

Опрацювати матеріал підручника: прості, щоденні та складні рішення.

— До якої групи можна віднести перераховані вами рішення?

Деякі рішення буває важче прийняти, ніж інші: вони потребують більшого дослідження і мають серйозніші наслідки. Не дивлячись на те, яка ситуація, і незважаючи на наслідки, ми можемо собі допомогти прийняти найкраще рішення, якщо ми розглянемо деякі прості кроки.

3. Обговорення легенди про пихатого мандарина

Колись давно у Китаї жив розумний, але пихатий мандарин (знатний вельможа). Цілий день він тільки те й робив, що приміряв багате вбрання та вихвалявся перед підданими своїм розумом. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось країну облетіла звістка, що неподалік оселився чернець, розумніший за самого мандарина.

Розлютився мандарин, почувши про це. Вирішив він оголосити поєдинок і відстояти славу наймудрішого нечесним способом: «Візьму я в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. Якщо чернець скаже, що живе, я задушу метелика, а якщо мертве — випущу його».

І ось настав день поєдинку. Чимало людей зібралось у пишній залі, щоб побачити змагання найрозумніших у світі чоловіків. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали увійшов невисокий худорлявий чоловік. Він підійшов, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. Тоді мандарин мовив: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве?»

Мудрець усміхнувся і відповів: «Усе у твоїх руках!». Збентежений мандарин випустив метелика із рук, і той швидко полетів, радісно тріпочучи крильцями.

Ø Які рішення можна назвати життєво важливими?

Ø Як приймати виважені рішення?

4. Руханка (під музичний супровід)

Ось іде до нас весна.

Все навколо ожива: (встати, ходьба на місці)

Підсніжники прокидаються, (потягнутися)

Проліски усміхаються, (посміхнутися)

Пташки прилітають, (махати руками, як крилами)

Діти вибігають, (біг на місці)

На луках стрибають. (стрибки)

5. Робота в групах

Об’єднання учнів у 3 групи за допомогою кольорових кружечків (червоний, жовтий, зелений), опрацювання відповідного матеріалу підручника:

·        «червоні» — зупинись;

·        «жовті» — поміркуй;

·        «зелені» — вибери.

6. Взаємонавчання

Учні об’єднуються в малі групи (по троє — червоний, жовтий, зелений), розповідають одне одному, про що дізналися у своїх групах.

іV. Узагальнення вивченого матеріалу

1. Практичне опрацювання покрокового прийняття рішень

Ми стикаємося з прийняттям рішення, знаючи, що наслідки нашого вибору можуть бути небажаними, незважаючи на те, що ми робимо.

Ситуація + твоя реакція = наслідки

Під час прийняття рішень пройди такі кроки:

1. Чітко уяви та зрозумій проблему, яку ти розглядаєш.

2. Знайди найважливіший для тебе пункт у заключному рішенні. Дай відповіді на запитання: «Чого ти очікуєш від цього вибору?», «На які результати розраховуєш?», «На що ти найбільше спираєшся перед прийняттям рішення?» тощо. Зроби на папері два стовпчики. І в стовпчиках «За» і «Проти» перерахуй усі плюси та мінуси твого рішення, які ти тільки зможеш уявити.

3. Ретельно досліджуй кожну свою думку й аналізуй, як вона зачіпає конкретну ситуацію.

4. Підводь лінію під своїми думками.

5. Прийми заключне рішення. Скажи про це і починай діяти.

6. Розглянь своє рішення через декілька днів чи тижнів. У тебе відбулися зміни в намірах? Чому? Запиши свої аргументи «За» і «Проти» знову.

Або обговорення схеми:

2. Поради, що допоможуть у прийнятті важливих рішень

— Поговори про це із кимось, порадься з батьками. Це надасть тобі впевненості та дасть змогу подивитися на проблему з іншої точки зору.

— Спробуй прислухатися до своєї інтуїції та своїх почуттів. Інколи почуття можуть затьмарити наші роздуми в конкретних ситуаціях, але вони є важливими, тому що ми повинні прислухатися до нашої інтуїції та почуттів.

— Дай собі відпочинок. І не свари себе за можливо неправильний вибір: ми робимо те, що вважаємо найліпшим у певний час. У майбутньому ми, можливо, змінимо свою думку, тому що можемо отримати нову інформацію стосовно конкретної ситуації, яка представить нам проблему в новому світлі. Якщо б ми мали ці знання із самого початку, то і наше рішення було б зовсім іншим.

— Знай, що ні один із нас — не ідеал, і всі ми можемо робити помилки, на яких учимося. Якщо б усі робили правильний вибір у житті, то все було б прекрасно, не було б ніякої причини вчитися, тому що всі будуть упевнені, що вони все зробили правильно. Правда? Факт у тому, що більшість людей роблять помилки, ми вчимося протягом усього нашого життя.

— Не ховай голову в пісок, коли потрібно прийняти рішення. Це тобі не допоможе. Не шукай собі виправдань, якщо ти не можеш прийняти правильне рішення.

3. Обговорення ситуацій, запропонованих у підручнику

Висновок. Приймаючи рішення, треба упевнитися, що воно нас цікавить і не нашкодить нікому.

4. Ділова гра «Рішення, що впливають на здоров’я й долю людей»

4 групи — «батьки», «підлітки», «водії», «учителі».

V. Домашнє завдання (різнорівневе)

І рівень: опрацювати статтю в підручнику; дати усно відповіді на запитання підручника.

ІІ рівень: за допомогою «правила світлофора» потренуйтесь обирати виважені рішення (можна залучити батьків).

ІІІ рівень: написати твір-мініатюру «Що або хто впливає(ють) на прийняття вашого рішення?»

Vі. Підбиття підсумків уроку

— Ти повинен стояти твердо на своїх позиціях щодо прийнятих рішень, тверезо дивитися на проблему та шукати шляхи її розв’язання. Пройди всі кроки. Вивчи ретельно проблему і зроби свій вибір. Життя триває так чи інакше. Прийми це сьогодні — і ти будеш відчувати себе набагато краще!

Немає коментарів:

Дописати коментар