вівторок, 24 листопада 2020 р.

УРОК № 14 ТЕМА. ТИПИ ШКІРИ. ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ ШКІРИ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ. ДОГЛЯД ЗА ШКІРОЮ І ВОЛОССЯМ.

 


Мета: ознайомити з типами шкіри й особливостями її функціонування у підлітковому віці; вчити визначати тип шкіри і волосся; сприяти формуванню вміння користуватися косметичними засобами; розвивати навички догляду за шкірою і волоссям, захисту їх від несприятливих погодних умов, здоров’яформувальну компетентність; виховувати потребу відмови від шкідливих звичок як одну з умов збереження здоров’я.

Обладнання: косметичні засоби для підлітків, аркуші паперу (за кількістю учнів), ілюстративний матеріал (світлини рекордсменів Книги рекордів Гіннеса тощо), таблиця-схема «Типи шкіри», картки для роботи в парах, серветки (за кількістю учнів).

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання, створення позитивного настрою

Дайте поради одне одному щодо настрою на урок. Стежте за тим, щоб ваш емоційний стан не змінився на гірший через пасивність, неуважність, лінь тощо.

2. Вправа «Знайомство»

Продовжте фразу: «Якщо б я був (була) лікарем-косметологом,...».

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

1. «Конкурс ерудитів»

Скласти коротке формулювання термінів і понять, що записані на дошці (самостійно, на окремих аркушах паперу):

а) косметологія; б) екскреторна функція шкіри.

(Відповіді.

Косметологія — це наука про естетичні проблеми організму людини, їхні прояви і методи корекції; пропонує способи усунення проблем зовнішності людини.

Екскреторна функція шкіри — виведення з потом продуктів обміну речовин, солей і ліків.)

Поставити на аркуші своє прізвище та здати на перевірку.

2. «Взаємоопитування»

Аркуші роздають у довільному порядку учням на перевірку. Учитель відкриває заздалегідь записані на дошці правильні відповіді. Необхідно оцінити правильність виконання завдання та поставити «+» або «–» навпроти кожного терміна. Потім учні отримують свої аркуші з результатом оцінювання.

3. Обговорення результатів

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

1. «Брейн-ринг»

Учитель зачитує питання та варіанти відповіді на нього. Учні, які знають правильну відповідь (їх може бути кілька серед запропонованих варіантів), піднімають руку тільки після того, як прозвучить останній варіант відповіді до запитання. Право відповіді надається тому, хто першим, не порушивши правила, підніме руку. Якщо відповідь неправильна, її можуть виправити або доповнити інші учні.

І. Лікарі радять якомога більше перебувати на свіжому повітрі, але для чого?

1. У квартирах забруднене повітря.

2. На вулиці більше можливості для спілкування з друзями та гри.

3. Це корисно для зміцнення здоров’я та загартовування організму.

4. Щоб не заважати батькам займатися домашніми справами.

ІІ. Загальновідомо, що руки обов’язково треба мити перед уживанням їжі та після відвідування туалету. А в якому із наведених прикладів теж обов’язково треба помити руки?

1. Після їжі.

2. Після сну.

3. Після читання книги.

4. Після гри з домашніми тваринами.

ІІІ. Що шкідливіше для здоров’я?

1. Часте виконання фізичних вправ та спортивні заняття.

2. Надмірна увага до системи харчування.

3. Недотримання правил особистої гігієни.

4. Часте перебування на вулиці взимку.

ІV. Ми вмиваємося та миємо ноги щодня тому, що…

1. Це давня традиція.

2. Це сприяє очищенню шкіри та загартовуванню організму.

3. Щоб не викликати насмішок оточеннях.

4. Намагаємося знищити мікроби.

V. Відомо, що сон — корисний для здоров’я. Людина, яка недоспала, почувається млявою, працездатність її знижена. Але залежно від віку людини, потреба у тривалості сну — різна. Скільки повинен спати підліток, щоб бути здоровим?

1. Не менше 8-9 годин.

2. Не більше 6-7 годин.

3. Стільки, скільки хоче.

4. Хоча б 5-6 годин.

5. Достатньо 4-5 годин.

VІ. Що (з наведеного нижче) найбільше шкодить здоров’ю?

1. Харчування недозрілими овочами і фруктами.

2. Уживання холодної води.

3. Любов до солодких компотів.

4. Їжа з надлишком жирів, холестерину та малою кількістю вітамінів.

5. Прогулянки босоніж по мокрій траві.

6. Прогулянки під дощем.

7. Куріння, вживання алкогольних напоїв.

VІІ. Зараз стало модно «накачувати» м’язи на тренажерах. Чому не варто при цьому занадто напружуватися та перевтомлюватись?

1. Тому, що не залишиться сил на виконання домашнього завдання.

2. Може постраждати серцево-судинна система.

3. Можна сильно спітніти та застудитися.

4. Доведеться пити багато води.

VІІІ. Щоб зуби були здоровими, необхідно:

1. Регулярно вживати фрукти та солодощі.

2. Повністю виключити з раціону всілякі солодощі.

3. Після кожного вживання їжі полоскати рот водою.

4. Уживати якомога менше хліба та інших вуглеводів.

5. Ніколи одразу після вживання гарячих страв не їсти холодні, а після холодних — гарячі.

6. Чистити зуби перед і після сну.

ІХ. Чому не можна довго дивитися телевізор або грати на комп’ютері?

1. Телевізор і комп’ютер можуть зламатися.

2. Витрачається багато електроенергії.

3. У квартирі виникає сильне електромагнітне поле.

4. Через це погіршується зір, стан нервової системи, постава.

Х. Підліток захоплюється комп’ютерними іграми. Скільки часу він може перебувати перед монітором комп’ютера без шкоди для здоров’я?

1. Не більше однієї години.

2. Не більше двох годин.

3. Не більше трьох годин.

4. Не більше чотирьох годин.

ХІ. Що скоріше може спричинити побутові травми?

1. Погане самопочуття.

2. Недотримання правил безпеки, пустощі, неуважність.

3. Відсутність батьків удома.

4. Надмірна самовпевненість підлітків.

ХІІ. Вас попросили навчити маленьку дитину безпечно спускатися сходами. Ви поясните, що треба спускатися…

1. Швидко.

2. Можна швидко, можна повільно (залежно від того, наскільки поспішаєш).

3. Тримаючись праворуч, повільно та дивлячись собі під ноги.

4. Праворуч або ліворуч (як зручніше).

ХІІІ. Лікарі не радять вживати перед сном міцний чай або каву. Чому?

1. Уночі доведеться вставати в туалет.

2. У них мало калорій.

3. Вони не такі смачні, як сік.

4. Важко буде заснути.

ХІV. Під час користування засобами побутової хімії (розчинниками, аерозолями, легкозаймистими рідинами) чим необхідно керуватися?

1. Порадами друзів.

2. Особистим досвідом.

3. Знаннями з уроків хімії.

4. Інструкціями виробника.

5. Порадами, що дають фахівці як пам’ятки на упаковках із засобами побутової хімії.

6. Інформацією із ЗМІ.

ХV. Коли вдома є маленькі діти, треба бути дуже пильним. Адже до їхніх рук можуть потрапити гострі предмети або небезпечні для життя речовини (оцтова кислота, розчинники, лаки, фарби тощо). Де потрібно зберігати такі речовини та предмети?

1. У темних місцях.

2. Під столами, на антресолях.

3. У закритих на ключ шухлядках або приміщеннях (комора, сарай, гараж тощо).

4. В умивальнику на полицях.

5. У кухонних шафах біля задньої стінки.

ХVІ. Що треба враховувати, збираючись до школи, щоб не застудитися?

1. Погодні умови, місце проведення уроків, температуру у шкільних приміщеннях.

2. Стан та міцність свого здоров’я.

3. Стан свого одягу.

4. Відстань до школи та кількість уроків.

ХVІІ. Штовхатися та бігати коридорами школи заборонено, тому що:

1. Можна отримати зауваження від учителів або директора.

2. Можна випадково забитися, збити з ніг когось, самому отримати травму або травмувати іншого.

3. Можна зачепити вчителів та учнів, які перебувають поруч.

4. Можна забруднити або порвати одяг, через що батьки вдома будуть сварити.

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

Запитання до учнів

§   За що я зможу в кінці уроку похвалити кожного з вас?

§   Що ви маєте для цього зробити?

§   Наскільки важливою для кожного з вас є тема сьогоднішнього уроку?

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1. Рольова гра «Журналісти в гостях у героїв Книги рекордів Гіннеса

1.1. Інформаційне повідомлення.

У всесвітньо відомій Книзі рекордів Гіннеса серед інших є цікаві факти щодо людей та функціонування їхнього організму, шкіри і волосся. До вашої уваги — своєрідні рекордсмени. Після «знайомства» з ними сформулюйте блок запитань до кожного з них. Ви можете запитати про все, що вас цікавить. Спробуємо колективно скласти їхні можливі відповіді.

Найеластичніша шкіра

Кожна людина пробувала розтягувати свою шкіру і помічала, що в одних місцях шкіра відтягується сильніше, а в інших — слабше. Нашого рекордсмена прославила його шкіра, точніше, еластичність шкіри.


Гаррі Тьорнер народився і виріс в Англії. 29 жовтня 1999 року встановив новий рекорд для Книги рекордів Гіннеса: шкіра на його животі відтягується на 15,8 см. У Гаррі дуже рідкісне і важке захворювання, за якого порушується функціонування сполучних тканин. Як наслідок — збільшується еластичність шкіри і з’являється гіпермобільність суглобів. У разі більш важких форм захворювання може трапитися розрив кровоносних судин.

Рекорд догляду за шкірою (чи знущання над нею?)

За даними Книги рекордів Гіннеса, Кала Каів відтепер офіційно є чоловіком із найбільшими вушними тунелями у світі. Діаметр тунелів у вушних мочках цього неординарного гавайця — неймовірні 109 міліметрів, тому в них запросто просунути навіть найтовстішу руку.


Кала Каів дуже пишається своїм досягненням, оскільки самостійно розтягнув діри в своїх мочках, не вдаючись до хірургічного втручання.

У цілому на тілі цього шанувальника пірсингу і тату близько сотні всіляких модифікацій, включаючи масу проколів для пірсингу (в тому числі і трансдермали, пірсинг крил носа, пірсинг із шипами); тунелі в носі, вгорі у вухах, в мочках, під нижньою губою; вживлені силіконові роги; роздвоєний язик; численні татуювання скрізь, де тільки можна, на обличчі й тілі; є навіть найнебезпечніше і дике тату на очному яблуці.


Найволохатіша людина

Ю Чженхуань — житель Китаю, у якого волосся покриває 96 % тіла.

 

Цікаво, що волосся у вушних каналах у нього почало рости, коли йому виповнилося два роки. У нього дуже рідкісна хвороба, практики лікування якої немає в жодного лікаря планети.

1.2. «Інтерв’ю».

Учні ставлять запитання, а решта школярів формулюють імовірні відповіді рекордсменів Книги Гіннеса.

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

1. Типи шкіри (за таблицею-схемою, з ілюстративним супроводом)

Нормальна шкіра:

·         свіжа,

·         гладенька,

·         еластична,

·         добре зволожена,

·         без надмірного блиску.

Жирна шкіра:

·         має розширені пори,

·         лисніє,

·         схильна до утворення вугрів.

Суха шкіра:

·         тонка,

·         матова,

·         з малопомітними порами,

·         часто бліда,

·         схильна до лущення,

·         чутлива до подразнень.

Комбінована шкіра:

·         наявність ділянок різних типів шкіри (сухої, нормальної, жирної).

Чутлива шкіра:

·         схильна до подразнень та алергічних реакцій, у тому числі на косметичні засоби,

·         часті почервоніння, свербіж.

2. Особливості функціонування шкіри в підлітковому віці

2.1. «Асоціативний кущ».

Складання схеми за асоціаціями учнів до поняття «шкіра підлітка».

(Приклади відповідей: засмага, вугрі, бруд, бактерії, захист організму, мило, запалення, косметика, незадоволення, проблеми тощо.)

2.2. Робота в парах (за картками).

Найтиповіші проблеми підліткової шкіри

Вугрі (грецьк. акnе — «вершина») — закупорювання сальних залоз.

Види вугрів:

·         комедони — невеликі чорні цятки;

·         пустули — запалені прищі з білою серцевиною;

·         кісти — рубці навколо підшкірного запалення.

Основні причини появи вугрів:

·         спадковість,

·         гормональна активність (період статевого дозрівання),

·         стреси,

·         накопичення омертвілих клітин шкіри,

·         бактерії та мікроорганізми,

·         неякісне харчування,

·         недотримання правил особистої гігієни,

·         вживання анаболічних стероїдів.

3. Оздоровлювальна вправа «Будиночок»

Вправу виконують сидячи, рухи повторюють 5 разів. Спина пряма, руки опущені, ноги разом, стопи притиснуті до підлоги.

Спокійно вдихнути і плавно підняти руки догори, з’єднати долоні, 10 секунд залишатися в такому положенні. Дихати вільно. Опустити руки, розслабитися.

4. Рубрика «Це цікаво» (розповідь учителя або підготовлених учнів)

Найдовше і найпишніше волосся

Найдовше волосся у світі належать китайці Ксіє Квіпінг, яка відрощувала його з 1973-го (тоді їй було 13 років) до 2004 року. Довжина її волосся на 8 травня 2004 року становила 5,627 метрів (18 фунтів і 5,54 дюймів). Її волосся залишається найдовшим і донині.

Волосся жодного іншого футболіста не було настільки впізнаваним, як у Троя Поламалу. Волосся спортсмена дуже товсте і пишне. Якщо його відрізати, то можна застелити 100 футбольних полів. Головне, що шикарна шевелюра не заважає Трою бути успішним футболістом і просто хорошим хлопцем. Рідні та близькі рекордсмена кажуть, що популярність анітрохи не змінила Троя. Компанія з виробництву шампуню, який він рекламує, застрахувала волосся Троя на мільйон доларів.

Історія мила

Ранок французького короля Людовіка XIV починався з багатогодинного ритуалу одягання і дуже короткого вмивання. Йому підносили велику чудову чашу, на дні якої хлюпалася вода. Король змочував кінчики пальців і злегка доторкався ними до повік. На цьому процедура закінчувалася — митися повністю в ті часи було не прийнято, зате користуватися різними ароматами було нагальною необхідністю.

Століття гігієни настало лише наприкінці XVIII. Проте мило було відомо задовго до цього. Археологи встановили, що вже шість тисяч років тому існувало досить налагоджене виробництво мила з лужної солі, рослин, попелу, тваринних жирів. В античному світі мило з козячого або бичачого жиру з домішками деревного попелу бука було трьох сортів: тверде, м’яке і рідке. Ним можна було не тільки вмиватися, але й фарбувати волосся в жовтий, рожевий чи червоний. А галли, що населяли територію сучасної Франції, використовували для створення зачісок зі свого довгого волосся особливу суміш рослинної олії і червоної земляної фарби. Варто було на суміш потрапити воді, як утворювалася густа піна. Її залишалося змити — і ось воно, чисте, блискуче, пухнасте волосся!

Скіфські жінки робили мийний порошок із деревини кипариса і кедра, потім змішували його з водою і ладаном. Отриманою ніжною маззю з тонким ароматом вони натирали все тіло. Потім видаляли розчин шкребками, і шкіра ставала чистою і гладкою. Хоча мило вже було винайдено, багато народів ще довго продовжували користуватися лугом, бобовим борошном, клеєм, пемзою, ячмінної закваскою і глиною. Навіть знаменитий арабський лікар Авіценна (Ібн Сіна), який жив у XI столітті, радив користуватися милом тільки для обмивання прокажених. Здоровим же він пропонував глину. До речі, підручні засоби, що замінюють мило, люди використовують досі.

Земля одного з островів у Егейському морі містить мийну речовину, за допомогою якої жителі борються із брудом. Коли йде дощ, весь острів покривається мильною піною.

1399 р. в Англії король Генріх IV заснував орден, особливим привілеєм членів якого вважалося... миття в лазні з милом. У цій країні тривалий час під страхом смерті члену гільдії миловарів забороняли ночувати під одним дахом із майстрами інших ремесел — щоб не видати таємницю.

У другій половині XVII століття у Франції було видано королівський указ, що дозволяв варіння мила тільки в літній час і тільки з попелу та оливкової олії.

У Росії мило почали виготовляти за часів Петра I, але аж до середини XIX століття ним користувалася тільки знать. Селяни прали і милися лугом — деревним попелом, який заливали окропом і розпарювали в печі. Головним центром миловаріння було місто Шуя, на його гербі навіть зображений шматок мила. Широко відомі були і московські фірми — фабрика Ладигіна, фабрика Альфонса Ралі «Ралі і К» та парфумерна фабрика Брокара. Останній зумів стати визнаним «королем парфумерії», випустивши дешеве, копійчане мило для всіх верств населення. Брокар намагався надати недорогій продукції привабливого вигляду. Наприклад, його мило «огірок» так скидалося на справжній овоч, що його купували просто заради цікавості.

Історія шампуню

У Китаї місцеві жителі для поліпшення росту волосся наносили на нього екстракт кедра, який не тільки зміцнював, але і надавав йому приємного аромату. В Індонезії замість шампуню використовували попіл рисової соломи і лушпиння, який змішували з водою до утворення піни.

Повернути волоссю природний блиск допомагала кокосова олія, яка володіє зволожувальними властивостями й досі використовується як один із компонентів під час виготовлення натуральних масок для волосся. Арабські жінки доглядали за волоссям, заварюючи шкірку айви, а філіппінки як бальзам для волосся користувалися водою, у якій були замочені стебла алое.

У Європі перший шампунь з’явився наприкінці ХIХ століття і був порошком, до складу якого входила мильна пудра і трави. Винахід першого шампуню пов’язаний з ім’ям Кейсі Херберта. Але першим запатентував косметику для волосся Ханс Шварцкопф 1903 р., він додав до порошку екстракти трав, завдяки яким волосся набувало здорового вигляду.

Ханс Шварцкопф став господарем косметичної імперії, а всесвітньо відомий логотип — чорний профіль — уперше з’явився ще 1905 р.

Порошковий шампунь постійно удосконалювали: через кілька років асортимент шампунів налічував понад п’ять видів, серед яких були ромашковий, жовтковий, трав’яний та інші. І тільки 1927 р. з’явився рідкий шампунь.

Люди нарешті почали більше замислюватися про свою зовнішність.

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

1. Практична робота

— Як правильно доглядати за шкірою, щоб уникнути проблем?

Це ми з’ясуємо в ході виконання практичної роботи.

По-перше: визначити тип шкіри. Робити це слід так:

·         очистити шкіру водою кімнатної температури,

·         через 1-2 години притиснути до шкіри обличчя тонку паперову серветку,

·         проаналізувати результат (сухий тип шкіри не залишить жодних слідів, нормальна шкіра залишить ледь помітні сліди, жирна — залишить жирні плями, якщо на одних ділянках серветки залишилися жирні плями, а на інших — ні — це свідчить про комбінований тип шкіри).

З типом шкіри тісно пов’язані і типи волосся.

По-друге: визначитися з принципами догляду за шкірою.

Етапи догляду за шкірою обличчя:

1) очищення;

2) зволоження;

3) живлення;

4) спеціальний догляд.

У догляді за шкірою допоможе косметика.

Що це таке? У перекладі з грецької це слово означає «мистецтво прикрашати». Це наука про способи і методи поліпшення зовнішності людини.

Види косметичних засобів (демонстрування прикладів косметичних засобів):

·         гігієнічні (мило, шампунь, лосьйон для обличчя, дезодорант тощо);

·         лікувальні (засоб для проблемних ділянок шкіри тощо);

·         профілактичні (зубна паста, ополіскувач, крем для рук тощо);

·         захисні (крем для захисту від УФ-випромінювання тощо)

·         декоративні (пудра, туш, тіні, помада тощо).

Багато юнаків помилково вважають, що використання косметичних засобів — це «дівчачі» проблеми, тому що плутають поняття декоративна косметика та гігієнічна, профілактична.

Стан шкіри важливий не тільки з естетичної точки зору. Шкіра захищає наш організм від несприятливих факторів навколишнього середовища, активно протистоїть мікробам, вірусам, зберігає наше здоров’я.

Якщо не лікувати запалення на шкірі обличчя, воно може поширитися на інші ділянки тіла, а ослаблена шкіра гірше захищатиме організм від хвороб.

Стежити за собою повинні і хлопчики, і дівчатка, не соромитися звертатися до дерматолога, косметолога.

2. Розв’язування ситуаційної задачі

«Дівчинка попросила маму купити їй косметичні засоби, щоб ними маскувати дефекти шкіри. Вона вирішила, що вони підуть до магазину, а мама повела її в аптеку. Як ви вважаєте, чому?»

Висновок. Неправильно підібрана косметика може нашкодити!

3. Робота за підручником (самостійно)

Прочитати теоретичний матеріал підручника щодо захисту шкіри і волосся від несприятливих погодних умов та доповнити опорний конспект у робочому зошиті.

4. Вправа «Сортування»

Завдання: із запропонованого переліку вибрати косметичні засоби окремо для хлопчиків і для дівчаток, в окрему групу віднести ті, які можуть використовувати підлітки обох статей.

·         мило,

·         зубна паста,

·         ополіскувач порожнини рота,

·         шампунь,

·         скраб,

·         гель для душу,

·         дезодорант,

·         лосьйон,

·         молочко для зняття макіяжу,

·         тонік,

·         помада,

·         тіні для повік,

·         туш для вій.

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці. «Нагороди» епітетами, порівняннями

— Хто, на вашу думку, з учнів класу може мати вашу «нагороду» за якісну роботу на уроці? Поясніть свій вибір.

2. Узагальнювальне слово вчителя

— Німецький поет Генріх Гейне говорив: «Єдина краса, яку я знаю, — це здоров’я». Повноцінний сон, достатня кількість води, овочів і фруктів у щоденному раціоні, позитивні емоції, здоровий спосіб життя збережуть і покращать не тільки стан вашої шкіри, а й загальне самопочуття. Будьте здорові!


IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   скласти план на щодень «Мої справи для здоров’я»;

§   розробити проект «Краса людини: зовнішня, внутрішня».

 

Немає коментарів:

Дописати коментар