понеділок, 23 листопада 2020 р.

УРОК 14 Тема. Принципи й методи загартовування. Правила безпечної поведінки в басейні та на льоду

 


Мета: формувати поняття «загартовування», активізувати знання учнів про принципи, методи, види загартовування; застерігати від ризикованої поведінки в басейні та на льоду; розвивати важливі життєві навички, зокрема навички виконання гартувальних процедур; виховувати бажання вести здоровий спосіб життя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: таблиці, малюнки, додаткова література, підручник, зошити, відео «Загартовування» (передача «Наше все» із лікарем-педіатром Є. О. Комаровським).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Слухання пісні «Если хочеш быть здоров — закаляйся!»

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Перевірка домашнього завдання

а) У чому користь занять спортом?

б) Які види спорту сприяють загартуванню?

2 Пояснити значення вислову:

«Купити здоров’я не можна, його можна тільки заробити своїми власними постійними зусиллями.» (Поль Брегг)

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Вступне слово вчителя

— Послухайте про одну пригоду.

Якось осіннього дня пішов Сашко з однокласниками на прогулянку до лісу. Діти із задоволенням гуляли, спостерігали за лісовими мешканцями, збирали листя для аплікацій. Коли вже поверталися додому, раптово почалася холодна осіння злива. До села було далеченько. Поки добігли — геть змокли.

— Я зовсім-зовсім мокрий, — заскиглив Андрійко.

— А в мене коли ноги змерзнуть — зразу ж ангіна, — зауважив Антон.

— Ну от, тепер, мабуть, ми всі захворіємо! — сказала Оленка.

— А я точно знаю, що не захворію, — запевнив усіх Сашко.

— Це ж чому? — здивувались діти.

— Бо в мене є в природі друзі, які допомогли мені загартуватися. Тепер мені не страшні ніякі застуди.

— Ми теж хочемо бути загартованими. Познайом нас зі своїми новими друзями, — попрохали діти.

2 Кросворд «Друзі загартованих»

1. Куди ступиш — усюди маєш,

Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)

2. Що це за диво — небесне світило?

Воно день божий починає,

Життєдайну силу на землю посилає. (Сонце)

3. Що таке: пливе і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як немає — все всихає,

Звір і птаха помирає. (Вода)

Сьогодні ви дізнаєтеся, як загартувати свій організм, щоб зміцнити здоров’я і не боятися застудних захворювань.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Бесіда

— Сформулюйте поняття «загартовування».

— Хто з вас загартовується?

— Чому кажуть: «Незагартований учень — легка здобич для інфекції»?

2 Інформаційне повідомлення з інтерактивними вправами

Загартовування — це система процедур і вправ, спрямованих на підвищення опору організму шкідливим впливам. Завдання загартовування — привчити організм швидко й правильно реагувати на зміни навколишніх умов.

Загартовування може бути місцевим (окремі частини тіла — ноги) і загальним (впливу зазнає все тіло).

Основні способи — сонцем, повітрям, водою, комплексне.

Тест «Як правильно загартовуватись» («–», «+») (або вчитель пропонує передачу «Загартовування» «Наше все» із лікарем-педіатром Є. О. Комаровським).

 

Щодня.

 

Один раз на тиждень.

 

Під натиском батьків.

 

Із задоволенням.

 

Поступово.

 

Порадитись із своїм лікарем.

 

Використовувати лише один вид загартовування.

Висновок. Принципи загартовування — поступовість, системність, дозованість, позитивний емоційний настрій, індивідуалізація, комплексність (за таблицею «Правила загартовування»).

3 Мудрі поради про корисне загартовування

Починати загартовування краще наприкінці літа — на початку осені, коли організм отримав так зване стихійне загартовування під час оздоровлення. Починати потрібно із загартовування повітрям. Повітряні ванни слід приймати у відповідному вбранні.

Загартовування водою найефективніше. Починати треба з обтирання й обливання, а потім перейти до загартовування під душем і купання. Спершу слід загартовуватися теплою водою, щодня поступово знижуючи температуру, довести її до прохолодної. Найкраще виконувати водні процедури зранку після зарядки. Потім слід добре розтертися рушником до появи відчуття тепла в тілі. Перерва в процедурах призводить до зниження позитивного ефекту. Після уроку гімнастики рекомендовано обмиватися теплою водою, щоб змити піт і заспокоїти втомлені м’язи.

Сонячні ванни будуть корисними за дотримання правил, які унеможливлять перегрівання, появу опіків шкіри, втоми, запаморочення. (Додаток)

V. Узагальнення й систематизація матеріалу

1 Робота в групах («Сонце», «Повітря», «Вода»)





Завдання кожній групі:

підготувати плакат про види, методи, процедури загартовування;

пригадати загадки, пісні, приказки про основні способи загартовування;

з’ясувати, яка користь від різних способів загартовування;

♦ з’ясувати, яка шкода організмові від неправильного загартовування;

♦ з’ясувати, які види рухової активності задіяні під час загартовування;

♦ дати мудрі поради щодо правил загартовування.

За допомогою підручника, таблиць, додаткових джерел (підготовлених учителем або учнями-волонтерами вдома) учні готують плакати, де використовують ілюстрований та інформаційний матеріал. Діти можуть готувати девіз загартовування, інформаційні знаки.

Картки

Ходити босоніж

Душ

Купання в річці

Засмагання

Лазня

Погулянка в лісі

Обтирання вологим рушником

Похід

Сон із відчиненим вікном

Обливання

Сніданок: три порції морозива

Гра в бадмінтон

Гра в сніжки

Ходіння в мокрих черевичках

Провітрювання кімнати

Умивання холодною водою

 

Презентація групових доробків.

Обговорення:

— Чому різні групи дітей обрали однакові види й методи загартовування?

Висновок. Загартовування — це комплексне поєднання різних видів і методів за допомогою водночас і сонця, і води, і повітря; поєднання загартовування з руховою активністю дозволяє запобігати переохолодження, надає процедурам емоційного забарвлення, робить їх цікавими та приємними.

2 Вправа «Розташуй послідовність видів загартовування».

Робота в парах (за картками)

Завдання: викласти правильний ланцюжок.

А) Обтирання — ножні ванни — ножні контрастні ванни — обливання — контрастні процедури — зимові види загартовування.

Б) Перебувати в тіні — загоряти під розсіяними променями — засмагати під прямими променями сонця.

3 Гра «Я йду в басейн»

Об’єднання учнів у дві групи (розрахунок на 1–2).

Завдання кожній групі:

— із запропонованих речей вибрати ті, які необхідні для відвідування басейну (перша група), і ті, які зайві (друга група). (За малюнками в підручнику).

Пояснити, чому (наголосити про дотримання правил поведінки в басейні та необхідності брати гумові капці для запобігання зараження грибком).

4 Робота за підручником (с.___)

Зимові ігри й розваги на свіжому повітрі — найдоступніші й найкорисніші процедури загартовування. Один із них — катання на ковзанах.

Обговорення та моделювання небезпечних ситуацій на льоду з демонструванням способів допомоги тому, хто провалився під кригу.

VI. Домашнє завдання


І рівень
. Опрацювати статті в підручнику.

ІІ рівень. Скласти ситуації під час загартовування, які небезпечні для здоров’я, та шляхи їх попередження.

ІІІ рівень. Підготувати цікаві історичні факти або народний фольклор про користь загартовування.

Ø Довідкова інформація (зразок виконання домашнього завдання)

Казка про ходіння босоніж

Сталося це дуже давно. На Землі було багато великих і страшних звірів.

Людина тоді ще ходила босоніж. Якось Людина зустріла такого звіра, що злякалась, і душа її забігла в п’яти. А слідом за душею — серце, легені, печінка, нирки та інші органи. А через те, що в п’ятах їм стало тісно, вони розмістились у підошвах.

Та Звір поводився мирно. Він і не доторкнувся до Людини. Тоді всі органи почали повертатися на свої місця. Але в підошвах вони залишили свої центри — сторожеві пости. Від того часу, коли Людина ходить босоніж по землі, центри посилюють роботу всіх органів. Це додає людині сил і здоров’я.

Мудреці вважають, що кожний крок босоніж по землі додає людині краплину здоров’я й хвилинку життя.

VIІ. Підсумок уроку

Загартовування — необхідна посильна умова збереження та зміцнення здоров’я, яку досягають власними зусиллями.

Продовжити фразу: «Загартовуватись треба, щоб…»

Додаток

Повітряні ванни

Загартовування повітрям спонукає організм дитини пристосовуватись до змін температури повітря у довкіллі. Під дією повітряних ванн покращується склад крові, загальний обмін речовин, тонізується мускулатура тіла, відбувається посилене «згоряння» жиру. Враховуючи такий активний вплив повітряних ванн на організм людини, починати їх слід обережно.

Найсприятливішими для початку такого загартовування є літні місяці. Приймати повітряні ванни найкраще за температури +18–20 °С за слабкого вітру або в тіні в ранкові та вечірні години. Перші повітряні ванни, здебільшого, приймають під час ранкової гімнастики. Повітряні процедури можна продовжувати і під час прогулянок, рухливих ігор. Дуже корисний сон на свіжому повітрі.

Найкраще місце для повітряних ванн — лісові галявини, пляж тощо. Тривалість їх визначають насамперед за самопочуттям кожного: якщо «морозить», процедуру слід припинити. Протипоказанням для повітряного «купання» може бути тільки негода, а також погане самопочуття.

Сонячні ванни

Здавна відомі цілющі властивості сонця. Його проміння посилює обмін речовин, стимулює діяльність залоз, позитивно впливає на нервову систему, що дуже важливо для нормального розвитку дитячого організму. Крім того, випромінювання сонця вбиває різні бактерії та сприяє виробленню в організмі вітаміну D. Ось чому люди, що загартовуються сонцем, менше хворіють на інфекційні хвороби, рахіт. Усе це разом зміцнює здоров’я.

Приймати сонячні ванни (засмагати) краще до 11 години або після 16 години (коли сонце менш активне), щоб не отримати сонячних опіків чи теплового удару. Перший раз перебування під прямим сонячним промінням не має перевищувати 10-15 хвилин. Потім час перебування на сонці можна поступово збільшувати. Приймаючи сонячні ванни, необхідно змінювати положення тіла через кожні 10 хвилин. Добре під час таких процедур грати в рухливі ігри, кататися на велосипеді або човні. Сонячні ванни рекомендовано приймати через годину після вживання їжі, закінчувати — не пізніше, ніж за годину до нього.

Неприпустимо спати на сонці. Засмагаючи, очі необхідно захищати темними окулярами, а голову — головним убором. Неправильне користування сонячним промінням шкідливо впливає на організм, зокрема, може призвести до опіків, сонячного або теплового удару.

Головний критерій ефективності загартовування сонячним промінням — це самопочуття. Добрий настрій і апетит, підвищена працездатність свідчать про позитивний вплив сонячних ванн і, навпаки, пригніченість, головний біль, брак апетиту вказують на ознаки перегрівання.

Загартовування водою

Відмінність загартовування водою від попередніх процедур полягає в тому, що вода здатна викликати сильніше термічне подразнення. У цьому й перевага водних процедур, бо вони потребують меншої витрати часу, ніж повітряні. Це, зокрема, обтирання, обливання, купання, плавання, ванни для ніг.

Загартовування водою слід починати з обтирань. При цьому спочатку температура води має бути не нижчою за +26 °С. Знижуючи щодня на 1 °С, температуру доводять до +22 °С для учнів молодшого віку і до +18 °С — старшого. Обтираються губкою або мокрим рушником, починаючи з рук, шиї, тулуба. Привчивши організм до низьких температур, можна через 7–8 днів перейти до обливання водою або душу. Обливання, обтирання та душ рекомендують проводити після ранкової гімнастики.

Улітку основною загартувальною процедурою має бути купання у відкритих водоймах або басейні. Його краще розпочинати через годину після прийому їжі. Купатися слід за температури не нижчій за +18 °С. Роздягнувшись, треба 5–7 хвилин побути в затінку, щоб тіло охололо. У перші дні краще купатися 1 раз на день, перебуваючи у воді не більше 10 хвилин. Із часом тривалість перебування у воді можна збільшити до 20-30 хвилин та купатися двічі на день. Дуже корисно ці процедури поєднувати з активними руховими діями у воді.

Купання посилює апетит, поліпшує травлення та обмін речовин. Якщо ж методика його неправильна, то можуть з’явитись безсоння, головний біль, розлад шлунку і навіть підвищення температури.

Ходіння босоніж

Дуже ефективний спосіб загартовування — ходити й бігати босоніж. А щоб уникнути можливого переохолодження, слід привчатися на ніч мити ноги холодною водою.

Ходіння босоніж як засіб загартовування та зміцнення здоров’я і навіть лікування деяких захворювань використовували з давніх часів. На підошві ступні безліч зон, прямо пов’язаних із різними органами людини. Натискуючи на них, можна зняти біль, лікувати ті чи інші органи. Ходити босоніж краще вдома, на природі, пляжі. Тоді обов’язково натрапиш на потрібну точку.

Кожна людина має усвідомити, що її ступня — це своєрідне джерело здоров’я, а звідси й те, що ступню необхідно загартовувати, частіше використовувати для оновлення і збереження здоров’я. Тому й треба ходити босоніж.

Немає коментарів:

Дописати коментар