понеділок, 23 листопада 2020 р.

УРОК 13 Тема. Фізичні чинники здоров’я. Рухова активність та її вплив на розвиток підлітків. Попередження травм під час рухливих ігор і занять фізичною культурою та спортом

 


Мета: актуалізувати знання про фізичні чинники здоров’я учнів; формувати поняття рухової активності; пояснити вплив рухової активності на розвиток і здоров’я підлітків; мотивувати до занять фізкультурою і спортом; розвивати спостережливість, увагу, мислення; виховувати бажання активно рухатися.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: схема «Наслідки гіподинамії», таблиця «Види рухової активності», малюнки, підручники, зошити, музичний супровід (мелодія гопака).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

Життя вам довгого,

Здоров’я доброго,

Щастя безхмарного,

Настрою гарного.

(М. Малашенко)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Вправа «Мікрофон»


— Чому одні люди весь час скаржаться на втому, а іншим — усе дарма?

«Щоб розвиватися фізично, я…»

(Рухаюся, раціонально харчуюся, слідкую за правильною поставою, міцно сплю, відпочиваю, загартовуюсь, дотримую режиму, дружу із гігієною, тобто веду здоровий спосіб життя)

Цікавинки

На стіні Форуму в Елладі висічено: «Якщо хочеш бути сильним — бігай, якщо хочеш бути гарним — бігай, якщо хочеш бути розумним — бігай!»

Цікаво, що в кроликів, яких позбавляли руху, значно зменшувались розміри життєво важливих органів: печінки, нирок, селезінки і навіть... серця.

Здавна відомо: «Хто багато ходить, той довго живе».

Нью-Йоркське страхове агентство обстежило 100 тисяч своїх клієнтів і дійшло висновку: у тих, хто займається фізичною працею чи спортом, смертність від серцево-судинних захворювань утричі менша, ніж у людей, які ведуть малорухливий спосіб життя.

Учені в Гарварді спробували навчати дітей ходити з трьох місяців, підтримуючи під пахви. Результат: у школі 98 % із цих дітей стали відмінниками.

— Який чинник фізичного здоров’я використовували у згаданих фактах?

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Девіз уроку:

Щоб дійти до мети, треба перш за все йти.

Оноре де Бальзак

У цьому нам допоможе рух або рухова активність.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Інформаційний блок

Ø Розповідь учителя

— Французький лікар А. Труссо писав, що рух за своєю дією може замінити будь-які ліки. Він є важливою складовою частиною будь-якого виду діяльності та багатьох психічних процесів. Рухи, як писав академік І. П. Павлов, — головний прояв життя. Діяльність внутрішніх органів спрямована на забезпечення роботи м’язів, а тренування їх є одночасно й удосконаленням функцій інших органів і систем.

Без перебільшення можна стверджувати, що рухи необхідні для нормального росту та розвитку дитини нарівні із повноцінним її харчуванням. Фізичні вправи не тільки розвивають і зміцнюють дитячий організм, попереджують різні захворювання, а також є одним із ефективних засобів лікування та відновлення сил дитини після хвороби. Під впливом рухів поліпшують кровопостачання та живлення м’язів, активізують і нормалізують усі види обміну речовин в організмі, заспокоюють нервову систему. Рух активізує та нормалізує функції м’язів, дихальної, серцево-судинної, нервової і травної систем, обмін речовин, поліпшує сон і апетит, самопочуття, зміцнює здоров’я, сприяє розвитку розумових здібностей тощо.

Фізичний розвиток дитини проявляється в таких основних властивостях як сила, швидкість, спритність, гнучкість, витривалість. Кожна із них сприяє і зміцненню здоров’я. Природа дала дитині важливу властивість — кінозофілію.

Кінозофілія — природний потяг людей до рухів.

Науково-технічний прогрес, безумовно, приніс багато користі людству, полегшивши навантаження працівників різних галузей виробництва, господарства. Однак поява різних технічних нововведень призвела також до значного скорочення рухової активності людини, збільшення інтенсивності ритму життя, погіршення екологічних умов існування людини, підвищеного навантаження на нервову систему. Сучасна людина мало рухається. Постійно скорочується частка немеханізованої праці, збільшується кількість транспортних засобів, розвиваються телебачення, комп’ютерна техніка тощо. Люди починають страждати на гіпокінезію та гіподинамію.

Гіпокінезія — зменшення обсягу рухової активності, тривалості роботи м’язів.

Гіподинамія — стан організму, спричинений браком рухової активності (зниження інтенсивності, швидкості, напруженості роботи м’язів).

За гіподинамії послаблюється діяльність серця, нагромаджується надлишкова маса тіла, слабне м’язова система, знижується стійкість організму проти інфекцій і психічного напруження, перевантажень, падає рівень працездатності, прискорюється процес старіння.

Схема «Наслідки гіподинамії»


Діти озвучують схему, роблять висновок: необхідно оптимально рухатися.

Самостійне читання статті в підручнику

— Доведіть, що можна покращити свою успішність за допомогою фізичних вправ.

— Як фізичні вправи допомагають рятуватися від небезпек? (Малюнки в підручнику)

2 Інтерактивна робота з таблицею «Види рухової активності»

Рухова активність

Дії

Приклади

Низька

Розмірена повільна ходьба

 

Помірна

Швидка ходьба

 

Інтенсивна

Біг

 


— Назвати види рухової активності.

— Пояснити правильність розподілу дій за видами активності.

— Розподілити дії за видами: сидіння за партою, прибирання в кімнаті, рухливі ігри тощо.

— Доповнити таблицю своїми прикладами.

— Чому і як потрібно чергувати різні види рухової активності?

3 Оздоровлювальні вправи

Рух — це життя.

Він зміцнює здоров’я.

Клітинку кожну

Він зігріє кров’ю.

Без руху швидко

Стане кволим тіло.

Тож, склавши руки,

Не сиди без діла!

— Який вид рухової активності переважає на уроках, під час виконання домашніх завдань?

Розучування видів вправ для розминки й відпочинку під час виконання домашніх завдань.

А) Ходьба на місці, потягування з широким розведенням рук у сторони і з глибоким вдихом і видихом, нахили вперед, назад, вліво, вправо; кругові рухи тулубом; присідання, махи ногами, вправи на дихання.

Б) Танцювальні вправи (звучить мелодія у швидкому темпі, наприклад, український гопак)

Хореографія — серйозна справа:

Кружляємо — з лівої, схиляємось вправо.

Мелодія нас у танку закружляє,

І ритмом своїм нас усіх поєднає.

— Які ваші відчуття після виконання таких рухів?

Висновок

— Чергування інтенсивної рухової активності із низькою, поєднане із вправами для окремих груп м’язів, відновлює працездатність, стимулює розумову активність.

— Думки стають жвавішими, якщо тіло розігріте прогулянкою.

Арістотель

— Інтенсивна рухова активність покращує роботу серцево-судинної системи, робить фігуру привабливою і стрункою, покращує настрій, координацію рухів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1 Спостереження за своєю руховою активністю протягом дня

Згадати свій сьогоднішній день: які дії виконували. Зробити висновок, яка рухова активність переважає.

2 Вправа «Мозковий штурм»

Достатня рухова активність зміцнює здоров’я.

— Як використати можливість свого режиму дня, щоб рухова активність була достатньою?

(Відповіді учнів можна порівняти з даними в таблиці)

Ранкова гімнастика

10–15 хв

110–235 хв

Гімнастика до уроків

10 хв

Фізкультхвилинки

10 хв

Рухливі ігри на перервах

20 хв

Урок фізкультури (2-3 рази на тиждень)

45 хв

Самостійні фізичні вправи під час прогулянок

60 хв

Заняття в спортивних секціях

60 хв

Домашні завдання з фізкультури

20 хв

 

Цікавинка. У Японії існує «Правило 10 тисяч». Воно полягає в тому, що кожна людина протягом доби має пройти щонайменше 10 000 кроків. Японці вміють заповнювати свій день фізичними навантаженнями. Тому й живуть найбільше за всіх у світі.

3 Мотивування до занять спортом

Доведено, що хвороблива, квола дитина стає здоровою, міцною і життєрадісною під впливом фізичних вправ і роботи. Відомо, наприклад, що рекордсмен світу із плавання на короткі дистанції Вейсмюллер у дитинстві був таким хворобливим, що не міг навіть систематично відвідувати школу. За порадою лікаря батьки послали його вчитися плавати, щоб зміцнити легені. Таких прикладів історія спорту знає чимало.

Спорт робить незграбного — спритним, повільного — швидким, кволого — дужим, хто скаржиться на втому — витривалим, хворобливого — здоровим.

Ø Гра «Упізнай за описом або малюнком вид спорту»

— Командна спортивна гра, мета якої — закинути руками м’яч у підвішений до щита кошик (баскетбол).

— Спортивне змагання двох учасників на рингу, де за 12 раундів силою рук і витривалістю необхідно здолати суперника (бокс).

— Спортивна гра двох команд, під час якої гравці намагаються забити ногами м’яч у ворота супротивника (футбол).

— Гра ракеткою в невеликий м’яч із корка, обклеєний гумою, із прикріпленою до нього лійкою з пір’їн (бадмінтон).






— Який вид спорту ти обрав би? Поясни чому.

— Які природні якості та риси характеру необхідні людині, щоб стати спортсменом?

Щоб спортсменом стати,

як того не знати,

треба всім щоденно

тіло тренувати.

4 Гра «Футбол»

Ура, футбол! І м’яч летить…

Забили гол! Щаслива мить!..

На гру капітан команду готує,

Розминку старанну завжди пропонує.

Установка: щоб забити гол, треба називати, як можна тренувати тіло.

Висновок. Спортивні заняття і здоровий спосіб життя — необхідна умова росту й розвитку підлітка, ефективний засіб боротьби з гіподинамією.

5 Розв’язування проблемних ситуацій

1) Який вид спорту зображено на малюнку?


Роллерблейдінг — катання на роликових ковзанах із виконанням трюків. Екстремальний вид спорту.

Навесні й улітку на вулиці безліч дівчат і юнаків хвацько роз’їжджають на роликових ковзанах різної конструкції. Юних ролерів можна побачити в найнесподіваніших місцях: на ґрунтовій дорозі та проїзній частині вулиці, у парку й на ескалаторі метро, навіть у тролейбусі чи автобусі.

2) Де кататися на роликах?

Висновок:

— Не рекомендовано їздити на роликах по ґрунту, проїзній частині дороги, у салоні громадського транспорту або потягу метро, а також спускатися сходами або їхати на ескалаторі.

— Найкраще кататися на роликах де-небудь у парку, по асфальтованих доріжках, на стадіоні чи у дворі, якщо двір тихий і там немає автотранспорту.

— Дітям дошкільного й молодшого шкільного віку слід кататися під наглядом батьків.

— Ризиковано «нестися» шкільними коридорами на роликах, так як можна травмуватися чи заподіяти шкоди іншим.

3) Вибери речі, які захистять тебе під час катання на роликах.



















 

6 Робота за блок-схемою

Об’єднатися в 3 групи («Рука», «Спина», «Нога»).

Установка: продемонструвати, як слід надавати допомогу в разі спортивних травм тому, хто:

1 — відчуває біль у руці;

2 — відчуває біль у спині;

3 — підвернув ногу.

Оцінювання.


VI. Домашнє завдання

І рівень. Опрацювати статтю в підручнику.

ІІ рівень. Скласти план дій, який сприятиме достатній руховій активності; обґрунтувати користь занять спортом.

ІІІ рівень. Підібрати ілюстративний та інформаційний матеріал для створення проектів на наступному уроці з теми «Загартовування і здоров’я». (Попередньо можна об’єднати дітей у три групи: «Сонце», «Повітря», «Вода»).

VIІ. Підсумок уроку

Пояснити українське прислів’я «Рух — це здоров’я».

Додаткова інформація

Види травм і засоби захисту

Комплект засобів захисту дозволяє попередити найбільш небезпечні види травм, що найчастіше отримують діти, які катаються на роликах:

1. Удари і струси мозку. Від них може захистити шолом.

2. Удари й садна рук і ніг, а також вивихи кісток передпліччя та розтягування зв’язок зап’ясткового суглоба інколи поєднані з розривом зв’язок. Щоб уберегти дитину від подібних травм, потрібно обмотати її зап’ястки еластичним бинтом.

3. У разі падіння на витягнуту руку часті не лише вивихи в ліктьовому суглобі, але й переломи в зоні шийки плечової кістки. Падіння на лікоть може призвести до перелому в зоні ліктьового суглоба. Це дуже небезпечна травма: навіть кваліфікованим травматологам під час операції не завжди вдається зібрати суглоб, до того ж довго триває курс відновного лікування. Якраз від цих травм і захищають налокітники.

4. Під час падіння на коліно може бути три види травм: забій колінного суглоба, іноді з подальшим крововиливом у нього; перелом, який може призвести до обмеження згинання в колінному суглобі; пошкодження меніска і зв’язкового апарату суглоба. Такі травми лікують довго, вони можуть нагадувати про себе багато років. Для їх попередження є наколінники.

5. Не менш небезпечна травма — перелом або пошкодження зв’язкового апарату гомілковостопного суглоба. Це відбувається тоді, коли нога погано зафіксована в черевику й у разі падіння підвертається всередину. Таку травму лікують досить довго, пізніше рухливість суглоба залишається обмеженою, виникає сильний біль під час ходьби та на зміну погоди. Для того щоб уникнути такої травми, необхідно ретельно підбирати черевик по нозі та стежити, щоб його стяжки були надійно прикріпленими.

6. Їздячи на роликах, потрібно бути дуже зібраним і уважним!

Немає коментарів:

Дописати коментар