вівторок, 24 листопада 2020 р.

УРОК № 12 ТЕМА. ПОКАЗНИКИ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ ПІДЛІТКІВ. СПОСОБИ ПОКРАЩЕННЯ ФІЗИЧНОЇ ФОРМИ.

 


Мета: дати уявлення про показники фізичного розвитку підлітків, ознайомити зі способами покращення фізичної форми, вчити визначати чинники впливу на фізичний розвиток і здоров’я; розвивати вміння визначати індекс маси тіла, складати доцільне меню для контролю за масою тіла, навички оцінювання рівня власного фізичного розвитку; виховувати потребу в самовихованні, саморозвитку.

Обладнання: ростомір, напільні ваги, світлини найсильніших людей планети, таблиця «Норми показників фізичного розвитку підлітків», «Пам’ятка підлітку» (за кількістю учнів).

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання, створення позитивного настрою

2. «Знайомство»

Продовжте фразу: «Я — (ім’я), поважаю (люблю) себе за те, що …»

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

Вікторина «Що ти знаєш про підлітковий вік»

Учні «ланцюжком» проголошують твердження щодо підліткового віку; наводять приклади з художніх творів тощо.

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

Вправа «Згоден чи ні?»

Учитель читає твердження, учні реагують, плескаючи в долоні: «згодні» — хлопок, «не згодні» — мовчок.

§   У підлітковому віці відбувається «стрибок росту». (Так)

§   Незграбність підлітків пояснюється видовженням кісток долонь і стоп ніг. (Так)

§   У хлопців тоншає талія. (Ні)

§   Статура дівчаток починає розвиватися за чоловічим типом. (Ні)

§   У хлопців грубішає голос. (Так)

§   Починає працювати дихальна система. (Ні)

§   Починає активно працювати ендокринна система. (Так)

§   Акселерація — це пришвидшений розвиток. (Так)

ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

Здоровий той, хто сам про себе дбає.

Немає в тім ні розуму, ні хисту

Нести до лікарів хвороб намисто.

Тож зрозумій, до чого ти спроможний,

Бо сам себе здоровим робить кожний.

О. Чеботарьов

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1. Рубрика «Це цікаво»

Розповідь підготовленого учня або вчителя про рекорди фізичного розвитку (з ілюстративним супроводом)

Найсильніші люди планети

Однозначно визначити найсильнішу людину досить складно, але на офіційному чемпіонаті найсильніших людей планети 2009 р. перше місце посів Жидрунас Савіцкас.


Найсильніший чоловік планети народився в Литві, в місті Биржай. У 15 років він уперше почав займатися силовими видами спорту і вже на других змаганнях поліпшив результат своєї країни. Савіцкас поки єдиний литовець, який зміг присісти зі штангою в 400 кг.

Він був переможцем серії турнірів «Стронгестмен» і «Арнольд класік», де головний приз вручає сам Арнольд Шварценегер.


Так само до списку найсильніших людей планети можна віднести Василя Вірастюка.

Народився він 22 квітня 1974 р. в Івано-Франківську, здобув титул Майстра Спорту міжнародного класу, титул «Найсильніша людина». 2004 р. став переможцем змагань «Арнольд класік».

2. Інтелектуальна розминка «Що було б, якби...»

Учні продовжують думку: «Що було б, якби я зміг досягти в період біологічного дозрівання фізичних показників, подібних рекордсменам?»

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вправа «Карусель». Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання

2. Показники фізичного розвитку підлітка

§   Які фізичні показники для кожного з вас є нормою?

Особливості розвитку хлопчиків і дівчаток в підлітковому віці значно різняться. Це пов’язано з тим, що у хлопчиків і дівчаток початок періоду статевого дозрівання припадає на різний вік.

У дівчаток період статевого дозрівання починається в 11-12 років. Цей період характеризується інтенсивним зростанням. Нерідко в цьому віці дівчатка обганяють у рості своїх однокласників.

У хлопчиків період статевого дозрівання починається в 12-13 років. У цьому віці хлопчикам вдається наздогнати і перегнати в зростанні дівчаток. З 12 до 15 років хлопчики можуть набирати по 8 см у зрості на рік.

Незважаючи на те, що високий зріст у хлопчика чи дівчинки вважають привабливим, але якщо дитина дуже висока, то є привід для занепокоєння.

Стрімкий і надмірний ріст може бути викликаний пухлиною гіпофіза, який виробляє гормон росту. У високих дітей частіше зустрічаються порушення у функціонуванні нервової системи і захворювання внутрішніх органів. Якщо дитина відстає в рості і має поганий апетит, то також є приводом для занепокоєння. Незначна надбавка у зростанні може означати, що організму бракує необхідних для нормального розвитку речовин і вітамінів. У цьому випадку необхідно переглянути щоденний раціон і проконсультуватися з лікарем. Можливо, крім правильного харчування будуть потрібні вітаміни для росту.

Зріст хлопчиків від 10 до 17 років (см)

Вік

Показник

дуже низький

низький

нижче середнього

середній

вище середнього

високий

дуже високий

10

<126,3

126,3– 129,4

129,4– 133,0

133,0–142,0

142,0–146,7

146,7–149,2

>149,2

11

<131,3

131,3–134,5

134,5–138,5

138,5–148,3

148,3–152,9

152,9–156,2

>156,2

12

<136,2

136,2–140,0

140,0–143,6

143,6–154,5

154,5–159,5

159,5–163,5

>163,5

13

<141,8

141,8–145,7

145,7–149,8

149,8–160,6

160,6–166,0

166,0–170,7

>170,7

14

<148,3

148,3–152,3

152,3–156,2

156,2–167,7

167,7–172,0

172,0–176,7

>176,7

15

<154,6

154,6–158,6

158,6–162,5

162,5–173,5

173,5–177,6

177,6–181,6

>181,6

16

<158,8

158,8–163,2

163,2–166,8

166,8–177,8

177,8–182,0

182,0–186,3

>186,3

17

<162,8

162,8–166,6

166,6–171,6

171,6–181,6

181,6–186,0

186,0–188,5

>188,5

 

Маса хлопчиків від 10 до 17 років (кг)

Вік

Показник

дуже низький

низький

нижче середнього

середній

вище середнього

високий

дуже високий

10

<23,9

23,9–25,6

25,6–28,2

28,2–35,1

35,1–39,7

39,7–44,7

>44,7

11

<26,0

26,0–28,0

28,0–31,0

31,0–39,9

39,9–44,9

44,9–51,5

>51,5

12

<28,2

28,2–30,7

30,7–34,4

34,4–45,1

45,1–50,6

50,6–58,7

>58,7

13

<30,9

30,9–33,8

33,8–38,0

38,0–50,6

50,6–56,8

56,8–66,0

>66,0

14

<34,3

34,3–38,0

38,0–42,8

42,8–56,6

56,6–63,4

63,4–73,2

>73,2

15

<38,7

38,7–43,0

43,0–48,3

48,3–62,8

62,8–70,0

70,0–80,1

>80,1

16

<44,0

44,0–48,3

48,3–54,0

54,0–69,6

69,6–76,5

76,5–84,7

>84,7

17

<49,3

49,3–54,6

54,6–59,8

59,8–74,0

74,0–80,1

80,1–87,8

>87,8

 

Зріст дівчаток від 10 до 17 років (см)

Вік

Показник

дуже низький

низький

нижче середнього

середній

вище середнього

високий

дуже високий

10

<127,0

127,0–130,5

130,5–134,3

134,3–142,9

142,9–146,7

146,7–151,0

>151,0

11

<131,8

131,8–136,2

136,2–140,2

140,2–148,8

148,8–153,2

153,2–157,7

>157,7

12

<137,6

137,6–142,2

142,2–145,9

145,9–154,2

154,2–159,2

159,2–163,2

>163,2

13

<143,0

143,0–148,3

148,3–151,8

151,8–159,8

159,8–163,7

163,7–168,0

>168,0

14

<147,8

147,8–152,6

152,6–155,4

155,4–163,6

163,6–167,2

167,2– 171,2

>171,2

15

<150,7

150,7–154,4

154,4–157,2

157,2–166,0

166,0–169,2

169,2–173,4

>173,4

16

<151,6

151,6–155,2

155,2–158,0

158,0–166,8

166,8–170,2

170,2–173,8

>173,8

17

<152,2

152,2–155,8

155,8–158,6

158,6–169,2

169,2–170,4

170,4–174,2

>174,2

 

Маса дівчаток від 10 до 17 років (кг)

Вік

Показник

дуже низький

низький

нижче середнього

середній

вище середнього

високий

дуже високий

10

<22,7

22,7–25,0

25,0–27,7

27,7–34,9

34,9–39,8

39,8–47,4

>47,4

11

<24,9

24,9–27,8

27,8–30,7

30,7–38,9

38,9–44,6

44,6–55,2

>55,2

12

<27,8

27,8–31,8

31,8–36,0

36,0–45,4

45,4–51,8

51,8–63,4

>63,4

13

<32,0

32,0–38,7

38,7–43,0

43,0–52,5

52,5–59,0

59,0–69,0

>69,0

14

<37,6

37,6–43,8

43,8–48,2

48,2–58,0

58,0–64,0

64,0–72,2

>72,2

15

<42,0

42,0–46,8

46,8–50,6

50,6–60,4

60,4–66,5

66,5–74,9

>74,9

16

<45,2

45,2–48,4

48,4–51,8

51,8–61,3

61,3–67,6

67,6–75,6

>75,6

17

<46,2

46,2–49,2

49,2–52,9

52,9–61,9

61,9–68,0

68,0–76,0

>76,0

 

3. «Мозковий штурм». Способи покращення фізичної форми

4. Інформаційне повідомлення «Правильний здоровий сон — один із основних факторів нормального фізичного розвитку підлітка»

Правильний, міцний і здоровий сон — це одна з ключових умов збільшення зросту, адже уві сні людина росте. Саме під час глибокого сну організм найактивніше виробляє гормон росту, який робить тебе вищим і сильнішим, подовжує і потовщує твої кістки.

1) Спати потрібно в кімнаті, де темно й тихо. Приміщення для сну повинно добре провітрюватися. Не бійтеся відчиняйте вікно навіть зимою. Краще накритися додатковими вовняними ковдрами, ніж дихати спертим повітрям.

2) Не засинайте під телевізійні передачі — ваш мозок навіть уві сні буде сприймати інформацію, й не відпочине як треба. Те ж саме стосується музики в навушниках.

3) Жорстке ліжко забезпечуватиме комфорт вашому хребту. Занадто м’яке ліжко, навпаки, не дозволить повноцінно виспатися. Якщо ліжко занадто м’яке, можна покласти кілька листів фанери під матрац.

4) Не спіть на подушках великого розміру. Учені взагалі радять спати без подушки, оскільки в цьому випадку не відбувається порушення кровообігу спинного мозку, а покращений мозковий кровообіг нормалізує внутрішньочерепний тиск. Для збільшення зростання і здорового сну краще спати на спині, уклавши подушку не під голову, а під напівзігнуті коліна. До такого стану нелегко звикнути, але користі від нього значно більше.

5) Нічна білизна і простирадла повинні бути красивими і чистими. Тому стежте за тим, щоб постільна білизна тішила вас. Міцний, здоровий сон і сіро-брудна постіль — поняття несумісні, розкидані шкарпетки і затишна обстановка — теж.

6) Намагайтеся не згортатися «в клубок» під час сну. Не підтискайте коліна до грудей і лікті до колін. Це ускладнює приплив повітря в легені. Спати потрібно максимально прямо, розтягнуто.

7) Учені стверджують, що дорослій людині шість-вісім годин сну цілком достатньо. Проте деяким людям достатньо п’яти годин сну на добу, у той час як інші потребують десяти годин сну. У період росту в підлітковому віці організм вимагає більше сну. Це можна проілюструвати так:

у 1-10 років достатньо спати 10-15 годин;

у 11-15 років досить спати 9-11 годин;

у 16-25 років досить спати 7-9 годин.

8) Випийте велику склянку води перед сном і, коли прокинетеся, це допоможе очистити шлунок. Швидше заснути допоможе склянка теплого молока.

Важливо: їсти перед сном важку їжу, копчене, смажене, солодке, а також пити каву, міцний чай, сильногазовані напої заборонено! Після такої їжі сон людини здоровим напевне не буде.

9) Для кращого засинання потрібно встановити фіксований час. Деякий час у режимі потрібно відвести й для того, щоб помитися, заспокоїтися, забути про всі проблеми і налаштуватися на відпочинок.

5. Оздоровлювальна вправа. Самомасаж

Покладіть кінчики вказівних пальців на скроні, злегка стисніть їх. Зробіть колові рухи пальцями, масажуючи скроні. 10 разів швидко покліпайте очима, не закриваючи їх. Потім заплющте очі й розслабте повіки, зробіть 2–3 глибоких вдихи. Повторіть тричі.

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

1. Практична робота. Визначення індивідуальних показників фізичної складової здоров’я

1.1. Вимірювання зросту за допомогою ростоміра

1.2. Визначення маси тіла.

1.3. Порівняння індивідуальних показників із відповідними нормами підліткового віку (за таблицею).

1.4. Визначення свого приблизного майбутнього зросту:

1) (зріст мами + зріст тата): 2

2) +12 см, для хлопчиків; -12 см, для дівчаток.

2. Рольова гра «Журналіст у гостях у найсильнішої людини планети»

Уявіть, що ви — журналіст. Ви маєте можливість побувати в гостях у найсильнішої людини планети і взяти інтерв’ю. Ви можете запитати все, що вас цікавить. Сформулюйте блок запитань.

(Учні пропонують варіанти запитань, які їм цікаві.)

§   Чому саме це є цікавим для вас?

§   Чи хотіли б ви отримати поради особисто для себе? Щодо чого?

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

1. «Пам’ятка підлітку». Зачитування

1. Пам’ятай, твоє здоров’я — у твоїх руках!

2. Дотримуй режиму дня.

3. Уживай здорову їжу.

4. Загартовуйся, роби зарядку.

5. Уживай вітаміни.

6. Здійснюй профілактику захворювань.

7. Відвідуй гуртки і секції.

8. Будь прикладом у збереженні та зміцненні здоров’я!

2. «Нагороди» епітетами, порівняннями

— Хто з учнів класу, на вашу думку, працював на уроці краще? «Нагородіть» їх відповідними епітетами та порівняннями.


IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   підготувати інформаційні повідомлення «Фактори фізичного розвитку в підлітковому віці», «Харчування підлітка»;

§   розробити комплекс вправ ранкової зарядки для підлітків.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар