понеділок, 23 листопада 2020 р.

УРОК 12 Тема. Почуття й емоції. Вияви почуттів. Способи висловлювання почуттів. Співпереживання і співчуття

 


Мета: дати уявлення про поняття «співчуття», «співпереживання»; учити співчувати однокласникам, друзям і співпереживати з ними; формувати поняття впливу на здоров’я настрою, різних почуттів та емоцій; учити розрізняти види емоцій і почуттів; розвивати навички роботи в групах, контролю й поліпшення свого настрою; виховувати бажання підтримувати позитивний настрій, людяність, гуманізм, доброту.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, малюнки (обличчя з різними виявами емоцій), схема, аркуші паперу формату А4, маркери, зошити, дзеркальце (у кожного учня), музичний супровід (аудіозапис спокійної музики).

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя.

Ø Гра-установка «Прогноз погоди»

Візьміть аркуш паперу й маркери, створіть малюнок, який відповідає вашому настрою, або просто напишіть великими літерами:

«Штормове попередження» (погана погода — мене не чіпати);

«Із-за хмар визирнуло сонечко» (мені стало краще);

«Сонечко» (у мене гарний настрій) тощо.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1 Тест

Дискримінація — це:

А) не приймати до школи проти бажання;

Б) відмовляти в допомозі;

В) нагороджувати за досягнення.

Толерантність — це:

А) поважати думку людини, з якою ти не згоден;

Б) дружити з тим, хто ходить до іншої церкви;

В) сваритись із другом через музичні вподобання.

2 Рольова гра

Діти демонструють ситуації допомоги іншим людям:

Захворіла бабуся.

Друг зламав руку.

Сусід-інвалід у візку потребує допомоги.

— Які почуття виникли в тих, хто допомагав, і в тих, кому допомагали?

— Як називають людей, які надають допомогу?

3 Складання колективного портрету милосердної людини

Діти ланцюжком називають риси такої людини.

— Чому ми так швидко й упевнено упорались із цим завданням? (Ми працювали в команді)

— Які емоції від спільної роботи пережили?

ІІІ. Повідомлення теми й мети.

Мотивація навчальної діяльності учнів

Радість, горе, здивування,

Смуток, спокій, хвилювання —

Це емоції, мій друже.

І вони важливі дуже.

Як корисні позитивні:

Сміх і радість, спокій теж!

Злість і смуток — негативні.

За емоціями стеж!

Швидко негативний настрій

Зіпсує здоров’я, знай.

Не сумуй, жартуй, всміхайся,

Завжди добрий настрій май!

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Робота з термінами

Людина — це маленька частина природи. Ця розумна істота не тільки сприймає навколишній світ, а й упливає на нього. У неї до всіх предметів і явищ певне ставлення, виникають різні почуття.



Почуття — це переживання, яке виникає як реакція на різні життєві ситуації.





Небезпечні події породжують неприємні почуття: страх, гнів, образу. Добрі новини й події — задоволення, вдячність, цікавість. Почуття допомагають людям пізнавати світ і краще пристосовуватися до нього. Коли почуття бувають швидкоплинними, їх називають емоціями.


Емоції
— це тимчасове почуття, миттєва реакція на певну подію, людину або тварину.

Наприклад: дитина любить маму, але розсердилася на неї за те, що вона не купила морозиво. Любов — це почуття, гнів — емоція.

Якщо людина тривалий час перебуває в тому чи іншому емоційному стані, то кажуть, що в неї хороший або поганий настрій.

Виділяють оптимістичний або песимістичний, позитивний чи негативний настрій.

Настрій — це стійкий психологічний стан, загальний показник психічного здоров’я. Це певна рівновага всіх проявів психічного життя (емоцій, переживань тощо).

(Можна використати статтю підручника.)

«Людина може виявити і розуміти почуття без слів.» (Чарлі Чаплін)

Міміка — виразні рухи м’язів обличчя людини відповідно до її почуттів.


2 Гра «Театр масок»


І варіант — діти по черзі показують мімікою різні емоції (радість, сум, хвилювання тощо), а інші відгадують їх.

ІІ варіант — діти отримують картки-схеми, де на обличчях малюють певні емоції.

Намалюй відповідні емоції на обличчях.

Я з’їв немите яблуко, і в мене дуже болить живіт!


Я опинилася в лісі й побачила страшного вовка!


Я побачила, як хлопці ображають беззахисного цуцика. Я обурена!


Я випадково зламав улюблену іграшку


3 Робота за змістом вірша

— Як емоції впливають на здоров’я?

Ø Дарунки фей

Казка

Давним-давно історія ця сталась,

Коли дива щодня кругом траплялись,

І кожен день з’являлися казки.

В сім’ї купця одразу дві дочки

У ніч одну прекрасну народились.

А тут якраз дві феї нагодились.

Одна з них — добра, друга зла була,

Та кожна подарунок свій дала

Новонародженим: сердечка-медальйони.

В одному серці камінь був червоний,

Неначе кров. У другому з сердець

Був жовтий, ніби сонце, камінець.

Ішли роки. Дівчата підростали

І медальйони фей носити стали.

А кожен з них чарівну силу мав.

Та от яку, — про це ніхто не знав.

Проте знайомі стали помічати,

Що стали відрізнятися дівчата:

Не та була вже Ганна, що колись, —

У неї очі кров’ю налились.

Світились, ніби сонце, очі в Насті.

В них відчувались радість, спокій, щастя.

В душі у Ганни оселився страх.

І вдень, а особливо по ночах,

Її гнітили заздрість, гнів, тривоги,

Ненависть у душі була до всього.

А особливо до Настусі, до сестри.

І так тривало років два чи три.

А потім Ганна почала хворіти,

І в’янути, як без коріння квіти.

І ось тоді наснився Насті сон,

Що в бідах Ганни винний медальйон.

І щоб сестру від смерті врятувати,

Його потрібно якнайшвидше зняти.

В кімнату Настя до сестри пішла,

Той медальйон із сонної зняла,

І замінила іншим, з себе знятим.

«А що ж робити з Ганниним, триклятим?

Де йому місце?.. На морському дні! —

Подумала вона. — На глибині!

Щоб він нікому не приносив горя!»

І кинула його в безодню моря.

І схожі, як дві крапельки води,

Жили вони, не знаючи біди.

— Які емоції вклала у свій медальйон добра фея? Кому він дістався?

— Які емоції псували життя Ганни?

— Якими були наслідки негативних емоцій?

— Що змінилось у житті Ганни, коли вона позбулася злощасного дарунка?

— Як ви вважаєте чи можна так легко, як у казці, позбутися негативних емоцій?

Висновок. Негативні емоції (гнів, незручність тощо), як правило, викликають і фізіологічні хворобливі наслідки (біль у животі, головний біль, підвищення артеріального тиску, температуру тощо). А пригнічений настрій, що викликаний негативними емоціями, зумовлює неврози, серцево-судинні та шлунково-кишкові розлади, неврит, радикуліт тощо.

4 Інформаційна довідка

Співчуття — це здатність поставити себе на місце іншого, зрозуміти й відчути те, що й він. Це, власне, почуттєвий вираз спільності з іншими людьми.


Глибше співчуття називають співпереживанням.

Співпереживання і співчуття — це психологічна допомога, яку може надати кожна людина без спеціальної підготовки й навчання. Такої підтримки, як правило, потребують люди, які перебувають у стані страху, горя, суму, розгубленості. Співчуття і співпереживання виявляють не тільки в тому, що відчувають біль або страх іншої людини, але й у вмінні допомогти їй вийти із цього стану. Іноді для того, щоб людина відчула вашу допомогу й підтримку, навіть не варто нічого говорити, щоб зайвий раз не нагадувати про горе; жалісні погляди та співчутливий тон тільки дратуватимуть, завдаючи ще більшої шкоди.

V. Узагальнення та систематизація матеріалу

Учитель використовує той матеріал, який відповідає запитам учнів цього класу.

1 Робота в групах

Об’єднатись у групи (за кольорами веселки).

Групи обговорюють ситуації, наведені в підручнику, уявляють почуття персонажів.

2 Звіти груп. Обговорення разом із класом

3 Гра «Витруси камінчик» або «Я — повідомлення»

Завдання: допомогти Юркові знайти вихід зі стану, коли його ображають, насміхаються над ним. Діти пропонують свої варіанти.

4 Ситуативні ігри (або використати додаток 1)

Виразіть співпереживання або співчуття своєму товаришеві в таких ситуаціях:

Одержав двійку.

Зламав ногу.

Не купили новий телефон.

5 Релаксаційна гра «Примирення»

— Якими будуть ваші дії, коли помітите, що когось образили?

Чи можете попросити пробачення в ситуації, коли самі спричинили образу?

— Що ви відчуваєте, коли хтось вас образив? Чи можете ви його пробачити? 

Сядьте зручніше й заплющте очі. Зробіть три глибоких вдихи й видихи. Виберіть будь-яку важливу для вас людину, з якою ви недавно посварились і на яку ще досі сердиті. Уявіть собі її. Зверніть увагу на вираз її обличчя. Який у неї зараз настрій? Уявіть, що ви сіли поруч із нею. Ви прагнете примирення, бо воно важливе для вас. Просто скажіть їй: «У мене для тебе є подарунок». Віддайте їй подарунок, вона усміхнеться — і вам стане приємно. Запам’ятайте почуття, які виникли під час примирення. А тепер поступово повертаємось до класу. Потягніться, розплющте очі.

— Чи було вам важко попросити вибачення, пробачити?

— Як реагував при цьому ваш співрозмовник?

— Як ви гадаєте, пробачення — це ознака сили чи слабкості?

— Чому так важливо пробачати іншим?

6 Гра «Квітковий дощ»

(Якщо хтось із учнів у поганому настрої або пережив стрес)

Мета: допомогти йому отямитись і знову стати веселим, бадьорим.

Ця дитина стає в центр кола, опускає руки донизу, заплющує очі. Усі стоять навколо. Уявили, що на дитину падає незвичайний дощ із тисячі невидимих кольорових різноманітних квітів. Усі відчувають їх красу, аромат.

Учитель слідкує за виразом обличчя дитини, яка в центрі кола, і стимулює процес гри: діти умовно можуть додавати кількість квітів і радіти разом своєму подарунку дитині у вигляді квіткового дощу. Гра завершена, якщо на запитання вчителя «Чи достатньо квітів тобі подарував клас?» дитина дає позитивну відповідь.

7 Для кожної людини велике значення має її щоденний настрій

І варіант вправа «Мозковий штурм»

Придумати й записати декілька «рецептів» поліпшення настрою.

Діти згадують матеріал із початкової школи, власного досвіду, інші варіанти доповнює вчитель.

«Рецепти» поліпшення настрою

Розмова з другом, із собою

Улюблена страва

Постава

Музика

Приємні спогади

Любов

Сміх

Вплив природи

Компліменти

Глибоке дихання

Молитва

ІІ варіант психотренінг «Поліпшуємо свій настрій» (додаток 2)

Основними показниками настрою прийнято вважати характер діяльності та спілкування, притаманний людині в цей момент. Внутрішній світ людини, її інтелект, розум і почуття відображені в її зовнішності, очах, рисах обличчя, поставі, а також поведінці й культурі спілкування.

Часто образливими бувають не слова, а тон.

8 Вправа «Озвуч фразу»

«У тебе така зачіска...» різними відтінками мовлення.

— Які з них приємно слухати? Які зіпсують настрій?

VI. Домашнє завдання

Опрацювати статті в підручнику.

Влаштувати «свято кожного дня» самому собі — зустріч із друзями, телефонний дзвінок приємному співрозмовнику. Підготувати розповідь про свої почуття, співчуття від цього «свята».

VII. Підсумок уроку

Закінчити фразу: «Співчуття друзям, рідним, знайомим, немічним і співпереживання з ними дозволять мені бути (стати, відчувати)…»

Додаток 1

Творче завдання «Фея Співчуття»

Прочитайте дітям приказки та прислів’я: «Якби один іншому не допомагав, то й світ би пропав», «Серце не камінь, людина жалістю живе», «Удвох і плакати легше», «Мала сльоза зменшує велике горе».

Діти стають у коло. Обирають Фею Співчуття. Із чашечкою води в руках вона обходить усіх дітей та бризкає на них — дарує всім сльозинки співчуття.

Потім діти по черзі розповідають їй, кому вони допоможуть (виручать із біди, зарадять у скрутні хвилини).

Обговоріть із дітьми, що можна подарувати людям, які страждають, та допоможіть приготувати для цих людей подарунки.

Додаток 2

Психотренінг «Поліпшуємо свій настрій»

1-й рецепт — «Сміх»

«Ніщо не коштує так дешево й не ціниться так дорого, як ввічливість, прикрашена природною усмішкою».

Людина з природною привітною усмішкою й сама стає бадьорою, життєрадісною. Вона поліпшує настрій усім, хто її оточує. Усмішка — це диво, створене сонцем; усмішка та сміх — збудники позитивних емоцій. Сміх убиває старість.

Осяяна усмішка допомагає доброзичливо ставитись до людей, із якими спілкуємося, сприяє уникненню кризових ситуацій, що можуть зіпсувати настрій.

Після радісного сміху людина заспокоюється, у її душі настає умиротворення. Дуже корисно кожен день починати з усмішки. Вранці перед дзеркалом бажано згадати щось приємне. Це допоможе надати обличчю виразу привітності.

Тільки з таким виразом ви маєте право звертатися до людей, які вас оточують.

Діти тримають перед собою дзеркальце, згадують щось приємне. Розповідають, як змінюється настрій.

2-й рецепт — «Звуки приємної музики»

Звучить музика. Обговорення прояву настрою.

Зверніть увагу: на різних людей або в різних ситуаціях музика може впливати по-різному.

3-й рецепт — «Дихання»

Оздоровлювальна вправа

Зручно сісти в крісло, ніби відпочити після прогулянки. Заплющити очі.

Дихати неглибоко, у зручному ритмі (5–10 секунд). Потім зробити спокійний вдих із закритим ротом, схожий на позіх, одночасно образно уявляючи, що струмінь повітря йде по хребту до куприка. Видихати повітря через рот, знов уявляючи, що видих іде знизу вгору, і цей струмінь обволікає хребет.

4-й рецепт — «Постава»

Оздоровлювальна вправа

Сидіти слід прямо і вільно, і ви автоматично відчуєте себе сильнішими й упевненішими. Пряма й рівна хода також сприяє гарному настрою (рухові вправи).

5-й рецепт — «Компліменти» (люб’язні, приємні слова, похвала)

Хороші думки покращують внутрішній стан. Слід думати про себе та ближніх лише добре, тоді просвітлення в душі не забариться, гарний настрій з’явиться обов’язково.

Гра «Учимося говорити компліменти»

4 групи — кожен у групі записує приємні слова про товаришів і про себе (про зовнішність, риси характеру тощо).

Вислуховують у групі компліменти.

— Чи легко було говорити та сприймати компліменти?

— Чи змінився настрій? Як?

6-й рецепт — «Розмова із другом»

Гра «А крім цього…»

Робота в парах. Стати напроти одне одного. Розказувати одне одному про приємні та необразливі речі.

«Мій улюблений светр уже випраний.»

«У мого батька сьогодні гарний настрій.»

«Мені сьогодні хотілося іти до школи.»

«Я хочу писати сьогодні диктант.»

7-й рецепт — «Не ображайтесь, умійте вибачати»

Відкиньте образу від своїх думок — настрій одразу ж поліпшиться.

8-й рецепт — «Страва»

Гарний настрій приходить і через шлунок. Поїжте страву, яку любите, — ваш настрій швидко покращиться.

9-й рецепт — «Любов»

До того, хто любить, повертається його любов, збільшена в сто разів.

10-й рецепт — «Вплив природи»

Якщо вам важко на душі, не гайте часу, негайно виходьте на вулицю, ідіть у ліс, парк, сквер чи сад. Спілкуйтесь із квітами, деревами, пташками. Ваш настрій значно поліпшиться.

11-й рецепт — «Праця»

Займіться корисною працею, зокрема на свіжому повітрі: працею, яку ви любите, яка приносить задоволення. Доведіть її до завершення. Настрій покращиться обов’язково.

12-й рецепт — «Молитва, розмова з Богом, потаємна розмова із собою, зі своїм внутрішнім “Я”»

Можна прописати на аркуші паперу свою розмову із собою.

(7–12 «рецепти» обговорюють колективно. Учитель пропонує дітям удома перевірити вплив цих рецептів на зміну настрою.)

Немає коментарів:

Дописати коментар