вівторок, 24 листопада 2020 р.

УРОК № 11 ТЕМА. ІНДИВІДУАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ПІДЛІТКІВ. Ознаки біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання.

 


Мета: ознайомити учнів з ознаками підліткового віку та біологічного, психічного, соціального, духовного дозрівання; розвивати творчий потенціал учнів, активність, ініціативність; виховувати позитивне ставлення до змін, що відбуваються в підлітковому віці.

Обладнання: ілюстративний матеріал із зображенням облич людей, що виражають різні емоції; зображення яблука, троянди, метелика на різних етапах їхнього розвитку та дозрівання; картки «Бліцкросу» (одна на парту).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання, створення позитивного настрою

Подивіться на світлини на дошці. Які емоції відображають обличчя людей? Який настрій ви обираєте для подальшої успішної роботи на уроці? Поясніть свій вибір.

ІІ. Активізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів

1. «Бліцкрос» (за картками)

1) Молодший шкільний вік припадає на навчання в … класах (початкових, 1-4).

2) Навчання в середніх класах збігається з … віком (підлітковим).

3) Підлітковий вік називають… (складним, проблемним, кризовим).

4) Основною кризою підліткового віку є… (непорозуміння з батьками, проблеми у спілкуванні з однолітками, іншими людьми, пошук власного «Я»).

5) Пошук власного «Я» в підлітковому віці зумовлює як позитивні явища, так і певні… (ризики).

6) Ризики підліткового віку можуть стосуватися як фізичної, так і …, …, … складових здоров’я (психічної, соціальної, духовної).

2. Висновки

Отже, учням, які прагнуть особистісного саморозвитку і самовдосконалення, необхідні знання щодо фізіологічних і психологічних особливостей підліткового віку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Заочна екскурсія в минуле

Протягом століть у художній літературі, зокрема в грецьких, римських, іспанських і китайських джерелах, згадували проміжний і порівняно короткий період між дитинством і дорослістю. Є джерела, у яких цей вік визначали як закінчення періоду дикості та початку цивілізації. Ще кілька десятків років тому поняття підліткового віку було досить невизначеним, без чітких ознак і характеристик. Французький етнограф і історик Ф. Ариєс припустив, що термін «підлітковий вік виник» у ХІХ столітті, коли контроль батьків над розвитком дитини продовжився до шлюбу. Нині в розвинених країнах світу цей період життя має тенденцію до поступового збільшення. За сучасними даними, він охоплює майже десятиліття — від 11 до 20 років. У XVIII, XIX і на початку XX століття, коли був величезний попит на некваліфіковану робочу силу, значна частина молоді, яка здатна була виконувати цю роботу, швидко вливалась у доросле життя. Період дитинства був дуже коротким.

Потім, після Першої світової війни, технологічний розвиток країн усього світу в сукупності зі швидкими соціальними змінами спричинив необхідність довше вчитися в школі або проходити іншу підготовку, в такий спосіб примушуючи молодих людей лишатися значною мірою у фінансовій і психологічній залежності від батьків. Були часи, коли дорослими вважали тих, хто одружувався, незалежно від віку (це могло бути як у 11 років, так і у більш зрілому віці).

ІV. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку

1. Вступне слово вчителя

— Підлітковий вік зазвичай характеризують як переломний, перехідний, критичний, але частіше як вік біологічного (статевого), психологічного, соціального, духовного дозрівання. Відповідно поглядів Л. З. Виготського, підлітковий вік — це найбільш хитливий і мінливий період життя людини.

2. «Шкала актуальності»

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку?

Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, …, 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

VI. Осмислення учнями знань

1. Поняття та ознаки біологічного дозрівання (з ілюстративним супроводом)

Біологічне дозрівання це сукупність фізіологічних змін в організмі, що наближають до дорослості.

Якщо акцентувати на біологічному, то можна побачити, що в межах підліткового віку (11–14 років, а дехто розширює до 10–16 років) відбуваються важливі фізіологічні процеси. За швидкістю біологічних перетворень організму цей період посідає почесне місце поруч із ембріональним періодом та періодом дитинства. Проявами цього є прискорення темпів росту тіла в довжину, швидкий розвиток репродуктивних органів, поява вторинних статевих ознак, таких як оволосіння, збільшення м’язової та жирової маси, геніталій. Відбувається ствердіння скелета, вдосконалюється м’язова система. Однак нерівномірність розвитку серця і кровоносних судин, а також посилена діяльність залоз внутрішньої секреції часто спричинюють тимчасові розлади кровообігу, напруження серцевої діяльності, посилення збудливості дітей, що виражається в нервозності, швидкій втомі, запамороченнях і підвищеному серцебитті. Нервова система підлітка ще не зовсім готова витримати сильні, тривалі подразники, часто перебуває під їхнім впливом у стані загальмованості або сильного збудження. Значно активніше починає працювати ендокринна система організму. На тлі істотних соматичних змін може спостерігатися погане самопочуття, головний біль, відхилення від норми показників артеріального тиску, болі у м’язах тощо.

2. Поняття та ознаки психічного дозрівання

Ці явища зміни фізичного стану супроводжуються й зміною поведінки, неадекватними проявами, депресивними настроями тощо. Часто всі конфлікти, депресії, зміни настрою та ін. сприймають як наслідок дії біологічних факторів. Підлітків зображають як жертв своїх гормонів. Психологічні особливості підлітків науковці пояснюють фактом статевого дозрівання, яке є домінантою розвитку в цьому віці.

Психічне дозрівання поява новоутворень, характерних для підліткового віку: почуття дорослості, потреба в самоствердженні.

3. Поняття та ознаки соціального дозрівання (з ілюстративним супроводом)

Розвиток дорослості є процесом становлення готовності дитини до життя в суспільстві. Він передбачає засвоєння суспільних вимог до особистості, діяльності, стосунків і поведінки дорослих.

Соціальна зрілість здатність самостійно утримувати себе, створювати і забезпечувати сім’ю; здатність не лише діяти у власних інтересах, а й налагоджувати та підтримувати стосунки з людьми, конструктивно розв’язувати конфлікти.

Підліток намагається долучитися до життя і діяльності дорослих шляхом наслідування. Спершу він переймає доступніше для нього: зовнішній вигляд і манеру поведінки. Деякі підлітки можуть достатньо легковажно ставитися до людських слабостей та заради інтересу чи «допитливості» пробувати вживати алкоголь і наркотики. Урешті це може призвести до психологічної залежності, коли джерело «допитливості» переростає в предмет фіксованих потреб.

4. Поняття та ознаки духовного дозрівання

Духовне дозрівання характеризується умінням відрізняти добро від зла, сформованістю життєвих навичок аналізу, відстоювання власної позиції; створенням власної системи життєвих цінностей, усвідомлення сенсу життя.

5. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Гойдалки»

Стати прямо, ноги нарізно, руки в поясі. Гойдатися, піднімаючись на носки й опускаючись на п’яти під рахунок учителя («раз» — на носках, «два» — на п’яти. 10 разів).

VII. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота за підручником (у парах)

2. Вправа «Творча уява» (ілюстративний супровід)






Назвіть ознаки «підліткового періоду» в яблука, троянди, метелика. З якими віковими періодами асоціюються інші зображення? Поясніть свою думку.

3. Робота у групах. Диспут «Індивідуальний розвиток підлітка»

Учні об’єднуються у три групи: «+», «-», «судді». По черзі групи «+» і «-» висловлюють твердження відповідно про переваги або недоліки індивідуального розвитку підлітка. Протилежна група має висловлювати контраргументи, опонувати висунутому твердженню. Члени групи «судді» мають робити висновки і підбивати підсумки після кожного етапу диспуту: чия позиція була переконливішою, наближенішою до думки фахівців, підкріплена прикладами із життя.

(Наприклад: «+» — швидкий ріст тіла дає переваги у фізичній силі; «-» — є багато людей, чий зріст і у зрілому віці залишається невеликим, та це не зменшує їхньої фізичної сили.)

VIII. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

§   Де ми можемо застосувати знання та компетенції, систематизовані під час уроку?

§   Чим сподобався урок?

§   Які знання вам необхідні в повсякденному житті?

§   Які висновки ви зробили для себе?


IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   скласти «Поради підлітку на щодень»;

§   підготувати інформаційне повідомлення «Акселерація та її прояви в підлітковому віці».

 

Немає коментарів:

Дописати коментар