пʼятниця, 30 жовтня 2020 р.

УРОК 7 Тема. Уміння вчитися. Раціональний розподіл часу. Розпорядок дня школяра. Виконання домашніх завдань. Облаштування робочого місця.


 Мета: ознайомити учнів із особливостями планування часу, ознаками правильно облаштованого робочого місця; учити розпізнавати чинники, які допомагають виконувати домашні завдання; пояснити значення розпорядку дня для здоров’я підлітків; розвивати в учнів уміння планувати свій день; продовжувати виховувати бережливе, дбайливе й усвідомлене ставлення до власного здоров’я як однієї з найвищих людських цінностей.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: схема «Розпорядок дня», таблиці «Розпорядок дня», «Чинники, які допомагають виконувати домашні завдання»; годинник, схеми, картки із завданнями, портфель, терези, підручники, зошити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.

— Стати рівно, руки внизу долонями догори. Уявити над головою сонце, поважно підіймати руки до нього, просити сили, енергії, тепла, здоров’я. Опустити руки. Подяка. Усмішка.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів

1 Анкета «Мої захоплення, справи»


1) Чим тобі подобається займатись у вільний час?

2) Чи любиш ти читати? Які книги тебе найбільше вразили?

3) Скільки часу ти проводиш біля телевізора? Які твої улюблені телепередачі?

4) Як ти ставишся до спорту, чи займаєшся регулярно якимось видом спорту?

5) Які гуртки (секції) ти відвідуєш або хотів би відвідувати?

6) Чи з кожного предмета ти готуєш домашні завдання?

7) Які справи по господарству ти виконуєш?

Діти складають перелік захоплень і справ.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

— Ви склали значний перелік захоплень і справ. Та чи вистачить вам на це часу? Сьогодні на уроці розглянемо умови виконання ваших планів.

Поясніть прислів’я: «Усьому свій час і своє місце» або «Порядок — сила: час збереже».

Учитель повідомляє тему й мету уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Тренування на відчуття часу

— Заплющте очі та розслабтесь рівно на одну хвилину. Коли, на вашу думку, хвилина мине, розплющте очі та мовчки підніміть руку.

2 Самостійна робота

— Визначимо, скільки часу вам потрібно, щоб самостійно опрацювати статтю в підручнику, с. _____.

3 Інформаційний блок. Розповідь учителя за таблицею

Кожен має свій життєвий ритм. Фізична й розумова активність припадає на 10–13 та 15–18 години. Уміння планувати свій час відносять до важливих життєвих навичок. Воно допомагає багато встигнути зробити й при цьому добре себе почувати, бо режим дня — правильне чергування праці й відпочинку. Розпорядок дня регулює спосіб життя, що сприяє вихованню почуття відповідальності й дисциплінованості, допомагає зберігати здоров’я. Завдяки установленому режиму організм нормально навантажений, затрачені сили можна швидше й повніше відновити.

Люди, які планують свій час:

— не спізнюються до школи й на зустрічі;

— завжди встигають виконати домашні завдання, краще вчаться;

— знаходять час допомогти батькам, і за це їх хвалять;

— мають достатньо часу для відпочинку й розваг.

(ІІ варіант — визначення важливості режиму дня дітьми під час проведення тесту «Режим дня допомагає» («–», «+».)

 

 

Добре вчитись.

 

Краще дружити.

 

Не спізнюватися до школи.

 

Усе встигати робити.

 

Бути здоровими.

 

Нервувати.

 

Зняти напруження.

Орієнтовний розподіл часу за видами діяльності відповідно до віку: на виконання домашніх завдань — 2,5 год, тривалість сну — 9–10 год, прогулянка — 2–2,5 год, робота по господарству — 1 год.

Сон — це найголовніший вид відпочинку, активний процес гальмування клітин кори головного мозку. Треба лягати спати не пізніше 22 год, із відкритою кватиркою тощо.

4 Вправа «Мозковий штурм»

Завдання: навчити розподіляти справи на важливі й «крадії часу».

А) Витрачаю час щодня на … — це треба внести до розпорядку дня.

Б) Намагаюся зменшити кількість часу на … — бо вони «крадії часу».

5 Крос-тест «Для всього свій час» (підготовлювальна робота перед складанням розпорядку дня — матеріал підручника — с. ______)

6 Самостійне складання розпорядку робочого дня (один учень працює біля дошки)




У цей час два учні працюють біля дошки за індивідуальним завданням.

Складання розпорядку вихідного дня


 



— Чим відрізняється розпорядок вихідного дня від режиму робочого?

Висновок. Головна умова для вивільнення вихідних від навчальної діяльності — це виконання домашніх завдань напередодні, у п’ятницю. Вихідні варто присвятити розвагам і улюбленим заняттям, але це не означає, що потрібно перевантажувати ними день і забути про режим. Порушення звичного розпорядку може зламати динамічний стереотип, а відновити його важко. Тому режим у вихідні не має значно відрізнятися від робочих днів.

— Скільки часу ви спланували на виконання домашнього завдання?

(Учні порівнюють власні результати з даними в таблиці.)

V. Закріплення вивченого

Сумлінне виконання домашніх завдань сприяє закріпленню і поглибленню знань, розвитку й удосконаленню вмінь і навичок, які ви отримуєте на уроках. Якщо самостійні заняття організовано правильно, вони виробляють і закріплюють відповідні навички роботи, привчають контролювати її результати, впливають на розвиток таких рис характеру, як наполегливість і працелюбність. Виховувати звичку до систематичної роботи починають зі встановлення постійного часу для приготування домашніх завдань. Це є однією з головних передумов досягнення успіхів у навчанні. Доведено, що в учнів, які звикли займатися завжди в один і той же час, з’являється настрій до напруженої розумової праці, вони швидше включаються в роботу.

1 Робота за таблицею

Чинники, які допомагають виконувати домашні завдання

Чинники

Правила

Значення

Робоче місце (письмовий стіл, стілець, шафа, стелаж тощо)

— необхідно подбати про те, щоб вам було зручно сидіти;

— підібрати меблі, що підходять за зростом. Перевірити це просто: кришка столу має бути на 2–3 см вищою за лікоть, сидіння стільця — на рівні колінного суглоба

Для попередження виникнення короткозорості й порушень постави;

дозволяє заощадити час і забезпечити працездатність

Робоча зона і розташування в ній предметів

— на столі не має бути зайвих речей;

— до занять потрібно підготувати всі навчальні посібники, що можуть знадобитися;

— книгу, зошит і все, із чим працює школяр зараз, зручніше покласти перед собою, посередині;

— речі, які можуть знадобитися (лінійка, олівець, чистий папір тощо), потрібно покласти ліворуч від себе;

— усе, із чим працювати вже не доведеться (чернетки, зошити з виконаними завданнями тощо), можна складати в правому кутку стола або взагалі прибрати

Допоможе зосередитися, заощадити час, забезпечить високу працездатність

Температура і вологість повітря в приміщенні

Оптимальна температура повітря в кімнаті 18–20 °С влітку і 20–22 °С у зимовий час. Для забезпечення достатньої вологості й чистоти повітря кімнату необхідно провітрювати перед виконанням завдань, а потім — через кожну годину

Забезпечить високу працездатність

Освітлення природне й штучне

— Природне світло через вікно має падати зліва;

— настільну лампу з лампочкою 75 Вт також потрібно ставити в лівому кутку стола

Для попередження виникнення короткозорості

Навколишній звуковий фон

Радіо, приймач або телевізор під час виконання уроків треба вимикати (вони відволікають, знижують працездатність і призводять до швидкого стомлення)

Підвищення працездатності, попередження втомленості, сприяє гарній роботі органів слуху

Чергування розумової праці та відпочинку

— Через кожні 30–45 хвилин треба влаштовувати короткі (на 5–10 хвилин), перерви для відпочинку з фізкультурою.

Можна використовувати будь-які вправи для ніг, рук, тулуба й обов’язково гімнастику для очей

Швидко відновлює працездатність

 

 

 


2 Гімнастика для очей



1. В. п. — Сидячи, відкинувшись на спинку стільця. Прикрити повіки, міцно заплющити, потім відкрити очі. Повторити 4 рази.

2. В. п. — Сидячи, руки на поясі. Повернути голову вправо, подивитися на лікоть правої руки, потім повернути голову вліво, подивитися на лікоть лівої руки. Повернутись у в. п. Повторити 4–5 разів.

3. В. п. — Сидячи, руки вперед. Подивитися на кінчики пальців, підняти руки вгору — вдих, стежити очима за руками, не піднімаючи голови, руки опустити — видих. Повторити 5–6 разів.

 

3 Робота в дослідницьких групах

Завдання І групі: проаналізувати свій розклад уроків на завтра; звернути увагу на складність предметів; розташувати їх у порядку виконання. Пояснити. Зробити висновок.

(Наприклад: математика, англійська мова, природознавство, основи здоров’я тощо; починати роботу зі складного предмета, бо сили краще витрачати на те, що дається важче.

Увага: у кожного учня складним може бути свій предмет!)

Завдання ІІ групі: скласти перелік чинників, що заважають виконувати домашні завдання. Як їх уникнути?

(Наприклад: шум із вулиці, розмови домашніх — скористайся навушниками, телефон — не бери слухавку, вимкни; відволікання на дрібниці — зосередься тощо).

Завдання ІІІ групі: запропонувати ефективні способи відпочинку між виконаннями домашніх завдань.

(Наприклад: погуляти, змінити вид діяльності — помити посуд, випити чаю, виконати фізичні вправи, релаксація тощо, але не вмикати телевізор і комп’ютер; вправи, що допомагають розвантажитися під час виконання уроків: кінчиком носа малюють цифри від 0 до 9).

Завдання ІV групі: обладнати зручне робоче місце під час виконання домашнього завдання.

Дана схема й моделі речей — треба розташувати потрібні речі на відповідних місцях. Пояснити, чому не всі предмети використали.

Звітування груп.

Висновок.

4 Проблемне завдання

Приготований увечері портфель і шкільний одяг допоможуть уникнути метушні й невдоволення.

— Чи зручний ваш портфель, чи не псує вам здоров’я? Доведіть.

Діти висловлюють свої думки, учитель обирає влучні відповіді та записує їх на дошці.

Синтетичний рюкзак із двома широкими м’якими шлейками і багатьма відділеннями, вага якого не має перевищувати 15 % вашої маси тіла.

Усно обґрунтовують вислів:

синтетичний — бо дешевий і легкий;

рюкзак — щоб формувати правильну поставу;

із широкими шлейками — щоб не перетискати судини, не спричиняти болю й заніміння рук;

багато відділень — щоб був порядок у рюкзаку.

Зважити рюкзак одного учня, який знає масу свого тіла.

Наприклад: 40 кг: 100 × 15 = 6 кг — максимальна маса рюкзака.

Визначити відповідність маси тіла учня масі рюкзака.

— За рахунок чого можна його полегшити?

5 Гра «Аукціон знань» (учитель надає зразок підготовки і проведення цієї гри з метою правильного виконання її вдома)

Учитель ставить перше питання учням за наданою інформацією (як у підручнику, так і усно). Той, хто відповідає, ставить запитання іншому.

Наприклад. Для чого потрібно виконувати домашнє завдання? Назви сприятливі години для занять фізкультурою? Який найкращий відпочинок для людини? Як відновити працездатність протягом дня?

VІ. Домашнє завдання

І рівень. Перечитати статтю підручника, с. _____. Визначити максимальну масу свого портфеля.

ІІ рівень. Скласти свій розпорядок дня для канікулярного періоду, користуючись інформацією, отриманою на уроці.

ІІІ рівень. Підготувати запитання і свої варіанти відповідей для проведення на наступному уроці вправи «Аукціон знань».


VІІ. Підсумок уроку

Ø Вправа «Мікрофон»

Сьогодні на уроці я зрозумів(ла), що…

Я (учитель) дарую вам корисні поради щодо швидкого й ефективного виконання домашнього завдання

Ø Картка для копіювання

Корисні поради щодо швидкого й ефективного виконання домашнього завдання

1. Слухай уважно на уроці — це допоможе швидко відновити вдома знання.

2. Після школи обов’язково активно відпочинь.

3. Перед виконанням домашніх завдань пообідай.

4. Виконуй завдання в чітко спланований час.

5. Підготуй своє робоче місце.

6. Слідкуй за часом, уключайся в роботу відразу.

7. Перед письмовим завданням вивчи правила, прочитай статтю підручника.

8. Якщо відчув, що не пройшло 30–45 хвилин, а ти втомився — трохи перепочинь.

9. Вірші вчити краще наприкінці заняття. Бажано через годину-півтори прочитати вивчене напам’ять або навіть переписати від руки, щоб розвинути моторну пам’ять.

10. Якщо не можеш розв’язати задачу, не засмучуйся: невиконане найкраще розвиває мислення.


Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»

 

© ТОВ «Видавнича група “Основа”», 2014

 

Джерела:

Власенко Л. В. Усі уроки з курсу “Основи здоров’я”. 5 клас.— Х. : Вид. група «Основа», 2013. — 288 c. : іл., табл. — (Серія «УСІ уроки»).

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар