субота, 31 жовтня 2020 р.

УРОК № 6 ТЕМА: БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ Безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля. Засоби безпеки легкового автомобіля.

 

Мета: ознайомити з поняттям «безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля», поглиблювати знання учнів про засоби безпеки легкового автомобіля; вчити користуватися підголівниками та пасами безпеки; розвивати навички аналізу дорожньої ситуації; виховувати дисциплінованість, відповідальність, звичку дотримувати правил дорожнього руху для пасажира.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку (зображення дорожніх знаків, засобів безпеки легкового автомобіля тощо), картки контролю знань (за кількістю учнів), пам’ятка «Правила поведінки пасажира під час руху» (за кількістю учнів), інформація на аркушах для вправи «Від частини до цілого».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, створення позитивного настрою. «Подарунок»

Учням пропонують зробити подарунок для свого сусіда, а саме — подарувати добрий настрій, посмішку тощо за допомогою міміки та жестів.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Робота за індивідуальними картками

Заповнити таблицю, використовуючи приклад.

Ризикована ситуація

Причини виникнення

Можливі наслідки

Перехід дороги в невизначеному місці

Нехтування правилами дорожнього руху, поспіх, відсутність «зебри»

Залежно від насиченості дорожнього руху та уважності водіїв, справності транспортних засобів, нормальних погодних умов може призвести до переляку, травмування або смерті пішохода, до зіткнення транспортних засобів у результаті різкого гальмування попереднього водія. Може спровокувати травми або смерть водія та пасажирів тощо

Покупка продуктів без урахування дати виготовлення

 

 

Вибір одягу без відповідності погоднім умовам

 

 

 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Вправа «Який знак зайвий?»

Учитель демонструє дорожні знаки, що стосуються руху легкових та вантажних автомобілів. Серед них є «зайвий» (наприклад, один із вивчених раніше: «пішохідний перехід», «дикі тварини» тощо). Завдання: видалити із групи «зайвий» знак.








§   Чому ви обрали саме цей знак?

§   Поясніть, що об’єднує в групу решту дорожніх знаків.



ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Фронтальна бесіда

§      Хто є учасником дорожнього руху? 

§  До якої категорії учасників дорожнього руху можуть входити учні 7 класу? 

Життєві навички, які ви здобудете на сьогоднішньому уроці, допоможуть:

·                    навчитися правил безпеки під час пересування на легковому чи вантажному автомобілях як пасажир;

·                    бути пильнішим учасником дорожнього руху;

·                    поліпшити свої знання правил дорожнього руху;

·                    уникати небезпечних ситуацій під час посадки і висадки в автомобіль тощо.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Інформаційне повідомлення (ілюстративний супровід)

Найшвидший автомобіль

Який чоловік не мріє про найшвидший автомобіль? А чи знаєте ви, що встановлено новий світовий рекорд швидкості? У випробуваннях брали участь тільки серійні автомобілі. А переможцем став розкішний спортивний автомобіль Bugatti.

Запаморочливий Bugatti Veyron 16,4 Super Sport чорно-помаранчевого кольору пролетів зі швидкістю 431 кілометрів на годину. За кермом сидів пілот П’єр-Анрі Рафанель. Треба сказати, що навіть творці автомобіля самі не очікували такого приголомшливого результату. Вольфганг Шрайбер, головний інженер компанії Bugatti, повідомив, що під час створення моделі розраховували, що автомобіль зможе розвинути середню швидкість не вище 425 км/год. Однак чи завдяки щасливому випадку, або тому, що умови на час випробування були майже ідеальними, Bugatti Veyron зміг розігнатися сильніше.

Попередній рекорд було встановлено пілотом автомобіля SSC Ultimate Aero, який розігнався на серійному автомобілі до максимальної середньої швидкості 412 кілометрів на годину. Це було 2007 р. Нинішній рекорд виявився яскравішим і переконливішим і був занесений до Книги рекордів Гіннеса.

Для порівняння, швидкість невеликого літака АН -2 від 160 до 230 км/год, великий надзвуковий ТУ-144 може розігнатися до 2300 км/год.

2. Обговорення соціологічних даних

Соціологи підрахували, що за останні 100 років на Землі у війнах загинуло 80 млн осіб, а на дорогах унаслідок ДТП — 300 млн осіб. Що для людства створює більшу небезпеку: війни чи ДТП?

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з термінами

Безпека автомобіля — це здатність знижувати тяжкість наслідків під час аварії.

Легковий автомобіль — це транспортний засіб, призначений для перевезення пасажирів і багажу місткістю від 2 до 8 осіб (включаючи водія).

Вантажний автомобіль це транспортний засіб, основним призначенням якого є перевезення вантажів та буксирування причепів. Рідше може використовуватися для перевезення пасажирів.

Будова вантажного автомобіля

1. Кабіна.

2. Кузов:

·         пристосований тільки для вантажів;

·         спеціально обладнаний для перевезення пасажирів. Такий автомобіль має спеціальний знак.

2. Безпека пасажира легкового і вантажного автомобіля

Безпека пасажирів залежить від їхньої поведінки під час руху транспортного засобу та низки факторів.

Тяжкість імовірної травми залежить від:

·         швидкості автомобіля;

·         конструкції автомобіля;

·         ступеню його безпеки;

·         використання (або нехтування) водієм і пасажирами засобів безпеки на момент аварії;

·         індивідуальних особливостей водія і пасажирів (вік, стан здоров’я, зосередженість, зібраність, швидкість реакції тощо);

·         місця перебування людини в салоні на момент аварії (у напрямку до задньої частини автомобіля ударні навантаження зменшуються).

Правила поведінки пасажира під час руху (за пам’ятками)

Ці правила ви повинні пам’ятати завжди і дотримувати їх неухильно. Від цього може залежати ваше життя і життя оточуючих.

1. Не відволікайте водія під час руху автомобіля.

2. Не торкайтеся ручок дверей, не намагайтеся відчиняти їх під час руху.

3. Не висовуйте у вікно автомобіля руки, голову.

4. Завжди користуйтеся ременями безпеки, особливо на швидкісних трасах.

5. Не грайте з пасами безпеки, їхніми замками.

6. Не грайте гострими, ріжучими предметами в салоні автомобіля під час його руху.

3. Засоби безпеки (ілюстративний супровід):





1) надувні подушки;

2) ремені (паси) безпеки;

3) підголівники.

4. Правила перевезення дітей у легковому автомобілі:

§   проїзд на передньому сидінні дозволений дітям із 12 років;

§   найбезпечніше місце в автомобілі — позаду водія;

§   перевозити маленьких дітей слід у спеціальному автомобільному кріслі.

5. Поняття «травмувальні фактори»

Чинники всередині салону, що підсилюють небезпеку:

§   підвіски на лобовому склі, насиченість «брязкальцями»;

§   незручний одяг водія (пояс, комір, туга краватка тощо);

§   незручне взуття водія;

§   нестандартні підстилки на сидіннях;

§   мобільний телефон та розмови по ньому під час руху;

§   незакріплені предмети, зайві предмети в салоні;

§   тютюнопаління;

§   вживання їжі чи напоїв за кермом.

6. Правила перевезення пасажирів у вантажному автомобілі 

§   посадка й висадка пасажирів здійснюється лише з боку узбіччя та через задній борт;

§   пасажири повинні сидіти тільки на сидіннях;

§   під час руху пасажирам заборонено вставати;

§   дітей до 16 років перевозять у кузові тільки в екстрених та екстремальних ситуаціях.

7. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Наступна зупинка…»

Мета: зняти втому, поліпшити настрій.

Хід вправи

Учні сидять на своїх місцях. Ведучий (учитель або учень) говорить: «Поїхали! (учні починають пересідати зі стільця на стілець у довільному порядку). Наступна зупинка для тих, у кого блакитні очі (всіх дівчаток, всіх, у кого чорне волосся, для тих, у кого на одязі є ґудзики тощо)». Названі учні припиняють рух на наступному етапі, сидять на стільцях.

VIІ. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. «Від частини до цілого»

Учні вибирають частини повідомлення, записане на перевернутих аркушах. Завдання: спілкуючись одне з одним, скласти і зачитати інформацію.

Паси (ремені) безпеки

Ремінь безпеки — засіб пасивної безпеки, призначений для утримання пасажира (водія) автомобіля (чи іншого транспортного засобу) на місці у випадку аварії або раптової зупинки.

Рис. 1. П’ятиточковий ремінь безпеки на гоночному автомобілі 

Застосування ременя безпеки запобігає переміщенню пасажира по інерції, і, відповідно, можливим його зіткненням із деталями інтер’єру транспортного засобу або з іншими пасажирами (так звані вторинні удари), а також гарантує, що пасажир перебуватиме в положенні, що забезпечує безпечне розкриття подушок безпеки. Крім цього, ремені безпеки під час аварії дещо розтягуються, тим самим додатково гальмуючи рух людини. Розтягування ременів безпеки здійснюють за допомогою пристроїв подовження і амортизації.

Паси безпеки зменшують ризик загибелі водія і пасажирів залежно від типу аварії від 2 (лобове і бокове зіткнення) до 5 разів (перекидання). В Україні, згідно із Правилами дорожнього руху використання ременів безпеки є обов’язковим для водія і всіх пасажирів, в тому числі тих, що перебувають на задньому сидінні. Дозволено не пристібатися особі, яка навчає водіння, якщо за кермом учень, а в населених пунктах, крім того, водіям-інвалідам, водіям і пасажирам оперативних та спеціальних транспортних засобів і таксі.

Першим на початку XIX ст. ремені безпеки запропонував використовувати англійський винахідник Джордж Кейлі. 1885 р. Едварду Клекхорну у США було видано перший патент на такий винахід.

11 травня 1903 року винахід «захисних автомобільних шлейок» для пасажирів у транспортному засобі запатентував Гюстав-Дезіре Лево. 1913 р. вперше в історії авіації ремінь застосував французький пілот Адольф Пегу, однак аж до 1930-х років ремені безпеки у літаках не використовували. На початку 1920-х років ременями безпеки почали користуватися автогонщики, та через незручність для щоденного використання вони не знайшли поширення на серійних авто.

У кінці 1950-х інженер з безпеки шведської автомобільної компанії Volvo Нільс Болін розробив конструкцію триточкового ременя безпеки. Після річного тестування Болін установив, що найкраще пасажира утримує на сидінні ремінь, протягнутий через плече до стегна, який до того ж можна застібати однією рукою. Патент на новий тип автомобільного ременя було ним отримано 1959 р., а через 10 років Болін уже очолив Центральний науково-дослідний відділ компанії Volvo. Новий ремінь Volvo представила 1959 р. 1985 р. Німецьке патентне відомство відзначило винахід Нільса Боліна у числі восьми винаходів, що принесли людству найбільшу користь за останні 100 років. Геніальність рішення винахідника полягала в тому, що йому вдалося сумістити високий рівень безпеки з комфортом — лише після цього водії та пасажири погодилися на використання ременів.

1957 р. Швеція стала першою країною у світі, що узаконила використання ременів безпеки. 1961 р. це зробив американський штат Вісконсен, а з 1 квітня 1970 року влада Франції зобов’язала автовиробників установлювати паси безпеки на передніх сидіннях нових автомобілів. У тому ж році зробили використання ременів безпеки обов’язковим Республіка Берег Слонової Кістки і австралійський штат Вікторія. На території України (тоді у складі СРСР) водіїв і пасажирів легкових автомобілів зобов’язали використовувати ремені безпеки з 1979 року.

З часом конструкція ременів безпеки удосконалювалася, вони стали саморегульованими і встановлювалися не лише на передніх, але і на задніх сидіннях.

2. Робота за підручником (у парах)

Завдання: скласти правила поведінки пасажира, самостійно з’ясувати, чого не можна робити в автомобілі під час руху.

Правила поведінки пасажира:

НЕ... ;

НЕ... ;

НЕ... ;

НЕ... ;

НЕ... .

3. Вправа «Сенкан»

Завдання:

1) іменник;

2) 2-3 прикметники;

3) 3 дієслова;

4) речення;

5) синонім до першого іменника.

Зразок:

1) пасажир;

2) організований, дисциплінований;

3) виконує, контролює, використовує;

4) дисциплінований пасажир використовує засоби безпеки;

5) людина, дитина.

VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. «Особистий кошик»

Учні визначають важливі знання, здобуті на уроці, які вони сьогодні «покладуть» у свій уявний «кошик знань».

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми;

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   спостереження протягом тижня за власною поведінкою щодо дотримання правил безпеки пасажира легкового чи вантажного автомобіля;

§   скласти пам’ятку «Правила перевезення маленьких дітей у легковому автомобілі».

 

Немає коментарів:

Дописати коментар