субота, 31 жовтня 2020 р.

УРОК № 5 ТЕМА. ВИДИ І ДЖЕРЕЛА РИЗИКУ. РІВНІ РИЗИКУ

 



Мета: поглиблювати знання учнів про види і джерела ризику, вчити оцінювати рівні ризику у щоденному житті; розвивати логічне мислення, навички аналізу ризикованої ситуації; виховувати рішучість, упевненість у своїх можливостях, свідоме ставлення до збереження свого здоров’я.

Обладнання: таблиця «Небезпеки та їх види», перфокарти (за кількістю учнів), ілюстративний матеріал до теми уроку, схема «Види ризиків», зображення для вправи «Знайди відповідність».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, створення позитивного емоційного настрою

2. Бліцінтерв’ю

— Що ви зробили сьогодні зранку, щоб зміцнити своє здоров’я?

ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Заповнення таблиці «Небезпеки та її види»

Види небезпек

Причини виникнення

Наслідки впливу на людину

За джерелами виникнення

Природні

 

 

Техногенні

 

 

Соціальні (антропогенні)

 

 

За характером впливу на людину

Шкідливі

 

 

Ті, що травмують

 

 

 

2. Гра «Так — ні» (істинні твердження учні супроводжують плесканням у долоні)

§      Соціальне середовище не створює небезпек для підлітків. 

§      Аварії на виробництві можуть супроводжуватися хімічними викидами в атмосферу. (Так)

§     Сильний мороз належить до небезпек техногенного походження. 

§      Небезпеки природного походження завжди виникають неочікувано. 

§     Викрадення дітей (кіднепінг) належить до соціальних небезпек. 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

1. Вправа «Що? Хто? Як? Де? Коли?»

Мета: складання «життєвої програми», планування учнями бажаного результата щодо власної безпеки у природному, техногенному та соціальному середовищі.

Завдання: прочитати обіцянку самому собі за відповідями на запитання в моделі-схемі:

 (Наприклад: (Що?) Принципи безпечної життєдіяльності (Хто?) я (Як?) сумлінно (Де?) у повсякденному житті (Коли?) надалі завжди… зобов’язуюсь виконувати)

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Вправа «Нам це важливо»

Назвіть «ланцюжком», що саме і навіщо вам важливо дізнатися на сьогоднішньому уроці.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Розв’язування ситуаційної задачі

А) Запропонуйте вихід із ситуації: на рейки метро упав ваш гаманець. Обґрунтуйте свої дії та алгоритм виходу з небезпечного становища.

Б) Ви порізали палець, коли робили канапку. Вдома немає нікого. Щоб обробити рану, ви заглянули в аптечку. Там було кілька пляшечок із витертими написами. У якій потрібний вам перекис водню? Чи придатний до використання розчин йоду, який ви впізнали за кольором?

2. Інтелектуальна розминка «Що було б, якби...»

— Змоделюйте уявну картину, продовживши розповідь, що починаються реченням: «Що було б, якби в нашому повсякденному житті назавжди зникли всі ризики?»

Висновок. Жоден літак не зміг би піднятися в небо, жодна машина не змогла б рушити, жоден корабель не зміг би вийти в море, якщо б виникла необхідність перед цим виключити всі ризики та небезпеки. Неможливо було б працювати на свердлильному верстаті, керувати автомобілем, іти вулицею, пірнати у воду, готувати обід тощо без деякого елементу ризику. Без ризику життя й прогрес неможливі, але треба дотримувати правил безпеки, щоб ризики були мінімальними.

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з термінами (ілюстративний супровід)

Ризик це термін, який має універсальне значення, він указує на дію, яка може або повинна статися з невпевненістю або невизначеністю.

Ризик — це шанс, коли може статися щось непередбачене і небажане.

Ризик — імовірність реалізації негативної дії в зоні перебування людини.

Ризик — можливість того, що все відбуватиметься не так, як очікується, можливість припуститися помилки.

За сюжетними зображеннями здогадайтеся, які образні порівняння існують щодо поняття «ризик». (Ходити по канату, ходити по гострому лезу, стояти на краю прірви, триматися за соломинку тощо.)

2. Види ризику

3. Ризик є супутником будь-якої активної діяльності людини.

Необхідно розрізняти різні види ризиків

Види ризиків за походженням (родом) небезпеки:

Техногенні ризики — це ризики, пов’язані з господарською діяльністю людини (наприклад, забруднення навколишнього середовища).

Природні ризики — це ризики, які не залежать від діяльності людини (наприклад землетрус).

Змішані ризики — це ризики, що є подіями природного характеру, але пов’язані з господарською діяльністю людини (наприклад, зсув, пов’язаний із будівельними роботами).

За ступенем припустимості ризик є знехтуваний, прийнятний, гранично допустимий, надмірний. Так визначають рівні ризику.

Знехтуваний ризик має настільки малий рівень, що він перебуває в межах допустимих відхилень природного рівня. Наприклад, дівчата в холодну пору року можуть інколи не носити головного убору, щоб не зіпсувати зачіски. При цьому вони розуміють, що існує ризик переохолодження і, як наслідок, — застуда. Якщо захисні сили організму спрацювали добре — ризик не вийшов на вищий рівень, та якщо така поведінка спричинила хворобу — можна говорити про вищий рівень ризику.

Прийнятним вважається такий рівень ризику, який суспільство може прийняти (дозволити), враховуючи техніко-економічні та соціальні можливості на певному етапі свого розвитку. Наприклад, ми не можемо відмовитися від виробництва, хоч і розуміємо, що ризикуємо погіршенням екології тощо.

Гранично допустимий ризик — це максимальний ризик, який не повинен бути перевищеним, незважаючи на очікуваний результат. Електроприлад має певну потужність. За умов її перевантаження може виникнути ризик псування, пожежі тощо.

Надмірний ризик характеризується виключно високим рівнем, який переважно призводить до негативних наслідків.

На практиці досягти нульового рівня ризику, тобто абсолютної безпеки, неможливо.

3. Робота за підручником (у парах)

4. Вправа «Асоціативний кущ»

Назвати асоціації до слів «ризикована ситуація».

5. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Сліпий і поводир»

Мета: створити атмосферу довіри в класі, зняти напруження після частини уроку.

Хід вправи

Учні об’єднуються в пари. Один у парі грає роль «сліпого», а інший — «поводиря». «Сліпий» заплющує очі, «поводир» бере його за руку і водить за собою кімнатою, розповідаючи про все, що перебуває навколо. Вправа продовжується 2 хв, після чого партнери міняються ролями. Завершують роботу обговоренням почуттів учасників, які виникали у процесі виконання вправи.

VIІ. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Вправа «Знайди відповідність»

Мова вулиць і доріг — спеціальні дорожні знаки, на магазинах часто можна побачити символ замість назви (наприклад, у відділі ковбасних виробів — малюнок сосисок тощо). Оберіть серед запропонованих зображень ті, які відповідають вивченим на уроці поняттям, та доберіть відповідне твердження. Поясніть свій вибір. Наприклад: міцно стояти на ногах (уникати ризиків), зважувати рівень ризику під час прийняття рішення, ризикувати, досягати мети за будь-яку ціну, керувати ризиками тощо.

2. Індивідуальна робота за перфокартками

Ø    На вас напав у ліфті незнайомий чоловік і намагається зупинити його між поверхами. Ваші дії?

1) Будете кричати і битися.

2) Будете постійно натискати на кнопку найближчого поверху, не даючи нападнику можливості наблизитися до пульту, спробуєте зв’язатися з диспетчером за допомогою кнопки виклику.

3) Будете умовляти припинити напад.

(Відповідь 2)

Ø     Сильне задимлення в під’їзді дев’ятиповерхового будинку з цегли й бетону. Ви один перебуваєте у квартирі на восьмому поверсі. Пожежа у квартирі поверхом нижче. Які ваші дії?

1) Скористатися ліфтом, покинути будинок.

2) Зателефонувати в пожежну охорону.

3) Зачинити двері, заткнути всі щілини мокрими ганчірками.

4) Заховатися у ванній кімнаті.

5) Винести коштовні речі на балкон.

6) Вимкнути електрику, перекрити газ.

7) Зняти з вікна фіранки.

8) Відчинити вікна в жилих кімнатах.

9) Наповнити водою наявні у квартирі ємності.

10) Зателефонувати батькам.

(Відповіді: 2, 3, 6, 7, 9, 10)

Ø  Який безпечний час можна перебувати перед монітором комп’ютера?

1) Не більше однієї години.

2) Не більше двох годин.

3) Не більше трьох годин.

4) Не більше чотирьох годин.

(Відповідь: 1)

Ø  У лісі ви за 20 метрів від себе побачили лося. Що будете робити?

1) Підійдете ближче, щоб добре його розгледіти.

2) Злякаєте його і почнете переслідувати.

3) Не будете турбувати і дасте можливість йому піти.

(Відповідь: 3)

Ø     Ви стоїте на краю скелястої прірви. Єдиний шлях виходу — піднятися нагору мокрими, вкритими мохом скелями. Як ви це робитимете?

1) Босоніж.

2) У взутті.

3) У шкарпетках.

(Відповідь: 3)

Ø    Перебуваючи у квартирі, ви відчули різкий запах побутового газу. Газова плита ввімкнена. Ваші дії?

1) Викличете за телефоном «104» аварійну службу міськгазу.

2) Покличете сусідів.

3) Вимкнете газову плиту, відчините кватирки і провітрите квартиру.

(Відповіді: 1, 2, 3)

VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Вправа «Слово твоєї чесності»

— Від чого застерігають тебе батьки, учитель? Як ти виконуєш їхні застереження?

Обведи слово своєї чесності (записані на дошці):

ІНКОЛИ, ЧАСТО, ЗАВЖДИ, НІКОЛИ

2. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці


IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми;

додаткові (на вибір, за бажанням):

§   скласти приклад: УНИКНЕННЯ РИЗИКІВ = … + … + … + … + …?

§   Який ще доданок ви б поставили на місце знака питання?

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар