субота, 31 жовтня 2020 р.

УРОК № 3 ТЕМА. ПРОФІЛАКТИКА ЗАХВОРЮВАНЬ Інфекційні та неінфекційні захворювання. Захисні реакції організму і бар’єри на шляху інфекцій. Заходи профілактики інфекційних захворювань

 


Мета: ознайомити з поняттями «інфекційні та неінфекційні захворювання», заходами попередження інфекційних та неінфекційних захворювань; вчити визначати причини хвороб та шляхи проникнення інфекції до організму; розкрити роль і функції імунної системи для здоров’я людини; розвивати санiтарно-гiгiєнiчнi навички та навички здійснення профілактичних заходів інфекційних захворювань; виховувати потребу у зміцненні захисних сил організму, свідоме ставлення до збереження здоров’я.

Обладнання: стікери у формі щита лицаря, малюнок фортеці, картки з тестовими завданнями (за кількістю учнів), схема до вправи «Асоціативний кущ», репродукція картини Мікаеля Анкера «Хвора дівчинка», схема «Методи профілактики захворювань».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, встановлення позитивного емоційного настрою

2. «Очікування»

— Пропоную вам записати свої очікування на символічних лицарських щитах-символах захисту. У кінці уроку перенесете їх на зображення фортеці в місце, обране вами.

Учні після виконання записів на стікерах беруться за руки і разом говорять: «Будьмо пильними!»

— А я очікую, що ви свої знання та життєві навички застосуєте в житті.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Вправа «Істинне чи хибне твердження?»

§   У процесі життя людина набуває багатьох навичок і звичок. Вони можуть бути корисними або шкідливими для здоров’я.

§   У підлітковому віці з’являється багато нових потреб. Тому важливо навчитися правильно задовольняти їх.

§   Звички набувають несвідомо (наслідуванням) або свідомо, наприклад, звичку робити ранкову зарядку.

§   Позбутися звички непросто, особливо тієї, що спричиняє залежність.

§   Важливо обирати гідні зразки для наслідування, учитися приймати виважені рішення і протидіяти негативному соціальному тиску.

§   Корисні звички допомагають людині жити повноцінним життям і берегти своє здоров’я, а шкідливі — навпаки, негативно впливають на спосіб життя людини, перешкоджають її довголіттю й здоров’ю.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ


Тестові завдання

1. Закінчіть речення.

«Фізична здорова людина — це…»

2. Виберіть правильну відповідь: «Здоров’я — це…»

А       відсутність хвороб;

Б       стан повного фізичного, психологічного і соціального благополуччя;

В       добра фізична форма.

3. Вести здоровий спосіб життя означає:

А       багато їсти;

Б       займатися спортом;

В       не мати шкідливих звичок;

Г       мало спати;

Д дотримувати режиму дня.

4. Виберіть і позначте фактори, вплив яких може погіршити здоров’я:

А       загартовування;

Б       вживання солоної, жирної їжі;

В       погані стосунки з батьками;

Г       хімічне забруднення води, ґрунту.

5. Пригадайте, від яких чинників залежить здоров’я людини:

А       спадковість;

Б       стан навколишнього середовища;

В       медичне обслуговування;

Г       ___________________

6. Укажіть правильну відповідь («так» чи «ні»).

А       Фізичний розвиток — це зміни в рості людини, її масі, пропорціях та функціях тіла;

Б       фізичний розвиток хлопчиків і дівчат характеризується силою м’язів;

В       окрім фізіологічних змін, у підлітковому віці відбуваються психічні, соціальні та духовні зміни.

7. Фізичне благополуччя — це:

А       позитивне сприйняття навколишнього світу;

В       гарний фізичний стан організму, у якому злагоджено функціонують усі органи;

В       взаєморозуміння у стосунках з людьми, які тебе оточують.

8. На фізичний розвиток негативно впливає:

А       загартовування;

Б       паління;

В       заняття у спортивній школі;

Г       малорухливий спосіб життя.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Робота із прислів’ями

§   Як ви розумієте зміст прислів’я:

«Не бігаєш, коли здоровий — забігаєш, коли захворієш»?

Будь-який народ бажав бачити майбутнє потомство здоровим, сміливим і сильним. Свідченням цього є методи і засоби народної педагогіки. Так, в усній народній творчості (епосах, казках, прислів’ях, приказках, піснях) часто оспівували народний ідеал фізично загартованого, сміливого і сильного героя — ідеал людини могутньої фізичної сили, мужності та відваги.

2. Бесіда за репродукцією картини Мікаеля Анкера (1882) «Хвора дівчинка»

§   Які почуття, емоції виникають у вас під час споглядання картини?

§   Що хотів показати художник?

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Вправа «Асоціативний кущ»

Складання схеми на дошці за асоціаціями учнів до поняття «хвороба».

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вправа «Мозковий штурм»

— Типові інфекційні захворювання учнів 7 класів: грип, респіраторні захворювання. Як ви гадаєте, які можливі причини подібних хвороб?

2. Робота з термінами

Хвороба це порушення життєдіяльності організму, його працездатності, здатності адаптуватися до змін навколишнього середовища внаслідок дії факторів ураження.

Інфекція або заражування хворобою — стан, коли в організм потрапляє чужорідний агент — патоген (бактерія, грибок, вірус тощо), який розмножується і може здійснити хвороботворний ефект.

Імунітет сукупність захисних механізмів, які допомагають організму боротися з чужорідними чинниками (бактеріями, вірусами, сторонніми тілами тощо). Є вроджений (передається спадково) і набутий (створюється внаслідок вакцинації або перенесеного захворювання).

Ще в давні часи було помічено, що людина, яка перенесла інфекційне захворювання, стає до нього несприйнятливою і повторно не хворіє. У середні століття людей, що перехворіли чумою, холерою, залучали до догляду за хворими або до поховання померлих. Уперше англійський лікар Е. Дженнер використовував штучне зараження людини для запобігання від захворювання віспою. Потім Л. Пастер запропонував щеплення проти сказу і сибірської виразки. Вивчення явищ імунітету дозволило створити вакцини, отримати лікувальні сироватки.

3. Інформаційне повідомлення

Основні причини захворювань:

§   інфекції;

§   переохолодження;

§   перегрівання;

§   неправильне харчування;

§   малорухливий спосіб життя;

§   травмування;

§   вживання алкоголю, тютюну, наркотиків;

§   стреси;

§   недосипання.

Інфекційні (заразні) хвороби: вірусні, бактеріальні інфекції (грип, вітряна віспа, кір, скарлатина, туберкульоз, дизентерія, сальмонельоз, ВІЛ-інфекція тощо.

Неінфекційні захворювання: серцево-судинні, цукровий діабет, психічні захворювання, сколіоз, катаракта ока тощо.

Шляхи зараження інфекційними захворюваннями:

§   харчовий — через заражені продукти, воду;

§   повітряно-крапельний — під час кашлю, чхання інфікованої людини;

§   через кров — унаслідок пошкодження шкіри, слизових оболонок, укусів комах, тварин, через порушення санітарних норм при ін’єкціях;

§   контактний — через шкіру і слизові оболонки.

4. Проблемне запитання

— Що може бути бар’єром на шляху проникнення інфекції?

Бар’єрами на шляху проникнення інфекції є:

§   шкіра;

§   слизові оболонки верхніх дихальних шляхів;

§   слизові оболонки шлунково-кишкового тракту.

5. Вправа «Творча уява»


§ 
 Знаючи визначення поняття «імунітет», спробуйте уявити його образ.

§   Із чим у вас асоціюється імунна (захисна) функція організму?

Захист нашого організму можна порівняти з обороною держави: є межі, є армія і різні роди військ. Спеціальні клітини захищають нас не тільки від усього чужорідного: бактерій, вірусів та паразитів, але і від свого, що стало чужим (навіть у здорових людей постійно утворюються патологічні змінені клітини. У нормі наш імунітет розпізнає і знищує їх, не дозволяючи їм розвинутися у злоякісну пухлину).

Що ж відбувається в нашому тілі, коли його починають атакувати віруси і бактерії? Першим захисним бар’єром на їхньому шляху є шкіра і слизові оболонки. Якщо «загарбники» долають цей бар’єр, у бій із ними вступають особливі клітини — фагоцити, які належать до білих кров’яних тілець або лейкоцитів. Лейкоцити мають здатність самостійно рухатися, проходити через тканинні щілини і міжклітинний простір. Як тільки в організм потрапляє інфекція, ціла армія лейкоцитів вирушає на боротьбу з нею.

У разі зараження організму відбувається смертельна сутичка лейкоцитів і фагоцитів з бактеріями, які отруюють організм токсинами. У цій боротьбі обидві сторони несуть важкі втрати. Однак лейкоцити, гинучи, виділяють речовини, що вбивають «ворогів».

Якщо мікробів занадто багато, кількість лейкоцитів швидко зростає, про що, до речі, свідчить аналіз крові. І тут на допомогу приходять інші клітини — лімфоцити, які вміють розпізнавати «ворогів» «в обличчя», запам’ятовувати, визначати, чи зустрічався з ними організм раніше, і виробляти найбільш ефективні засоби захисту проти кожного.

Так само, як проти підводних човнів застосовують підводні міни, проти літаків — зенітки, а проти танків — гранати, наш організм виробляє особливі антитіла саме проти того мікроба, який потрапив до організму. Створюється ця зброя з амінокислот (білка), вітамінів і мінералів у різних комбінаціях і співвідношеннях. Під час повторного вторгнення «ворога» антитіла проти нього виробляються дуже швидко. Цей механізм пояснює існування тривалого імунітету до деяких дитячих інфекцій, наприклад, до кору або вітрянки.

Віруси грипу та ГРВІ мінливі і їх безліч. Проте, якщо «солдати» імунної армії треновані, а головне, озброєні до зубів і мають можливість отримувати підкріплення і боєприпаси в потрібній якості та кількості, — наш імунітет буде бездоганний.

Це не означає, що людина зовсім не буде хворіти. Адже контакт із мікроорганізмами відбувається постійно, і живуть вони на Землі набагато довше, ніж ми. Це означає, що людина переноситиме захворювання в легкій формі. І дуже часто, у разі чудової роботи імунної системи, захворювання закінчується на доклінічному етапі. Так система повинна працювати в ідеалі.

Але щоб так було насправді, білки, поліненасичені жирні кислоти омега-3, вітаміни (С, А, групи В, Е), мінерали, а також антиоксиданти повинні надходити в організм із їжею своєчасно і в потрібній кількості.

Експерименти показують, що коли раціон збагачується білком, вітамінами і мінералами, вироблення антитіл поліпшується вже через кілька тижнів, і стійкість до інфекцій значно зростає. Імунні клітини фагоцити, що поїдають бактерії, як амеби, виростають у необхідній кількості, за умови, якщо організм отримує своєчасну і достатню кількість білка. У разі постійного прийому імунітет починає добре працювати через три місяці, коли оновляться клітини крові.

6. Оздоровлювальна вправа. Самомасаж

Схрестіть руки на грудях. Помасажуйте спину вздовж ключиці з плавним переходом на плечі. Схрестіть руки за головою, стискаючи пальці. Натисніть на плечі. Відпочиньте в цьому положенні.

7. Поняття про захисні реакції організму

Біль, запалення, підвищення температури — захисні реакції організму.

Біль — сигнал тривоги, «крик» хворого організму про допомогу. При болях збільшується виділення біологічно активних речовин.

Запалення локалізує інфекцію й обмежує її поширення в організмі.

Підвищення температури — допомагає побороти інфекцію, адже більшість мікроорганізмів гинуть за високої температури.

У разі потрапляння в організм інфекції починається імунна реакція. Прояв симптомів якого-небудь захворювання — це ознака того, що імунна система виконує свою функцію. Головна функція імунітету — виявляти «чужинців» мікроби, віруси, токсини і знищувати їх.

8. Робота за схемою «Методи профілактики захворювань»

VIІ. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (у парах)

Виписати основні терміні. Пояснити один одному їх значення.

2. Проблемні запитання

§   Чи можливо уникнути хвороб?

§   Як, на вашу думку, чи могли б ви запобігти хворобі? Обґрунтуйте відповідь. (Варіанти відповідей: не переохолоджуватися, дотримувати режиму дня, загартовуватися, зміцнювати свій імунітет, проводити щеплення, вакцинації, повноцінно харчуватися.)

§   Що може зробити людина та її родина для зміцнення імунітету?

3. Вправа «Доповніть схему» (на дошці)

VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Рефлексія

Оцінити свою відповідність вимогам до власних знань, умінь і навичок, які учні поставили на початку уроку.

2. «Очікування»

Проаналізуйте очікування, які ви записували на початку уроку. Перенесіть стікери-щити на ту відстань до фортеці, на яку, на вашу думку, ви наблизилися до захисту власного здоров’я (набули знань, сформували здоров’язбережувальні компетенції тощо).

3. Узагальнювальна бесіда

«Щоб бути здоровим, потрібна сила характеру. Як людині знайти оптимум у трикутнику між хворобами, лікарями і вправами? Моя порада: вибирати останнє. Принаймні, намагатися. Повірте — повернеться сторицею!» (М. М. Амосов)

— Як ви можете використати слова відомого кардіохірурга Миколи Михайловича Амосова для власної програми збереження здоров’я?

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове:

§   опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми;

додаткові (на вибір, за бажанням):

§      оформити для класного куточка пам’ятки «Захисні реакції організму і бар’єри на шляху інфекцій», «Заходи профілактики інфекційних захворювань».


Немає коментарів:

Дописати коментар