субота, 31 жовтня 2020 р.

УРОК 10 ТЕМА: ГІГІЄНА РОТОВОЇ ПОРОЖНИНИ

 


Мета: дати уявлення про стоматологічні захворювання, ознайомити з причинами хвороб зубів та їх профілактикою, розширювати знання учнів про засоби догляду за зубами; розвивати вміння правильно доглядати за ротовою порожниною; виховувати бажання мати здорові зуби.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: приклади засобів догляду за ротовою порожниною (зубні пасти, щітки, зубочистки, ополіскувачі, флоси), дзеркальце, схема або малюнок «Чищення зубів», інформаційні картки для роботи в групах, відео- та музичний супровід.

Хід уроку

і. Організаційний момент

Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій

Вправа «Дзеркальце» (діти дивляться у дзеркало і промовляють)

«Я — красива, сильна, витривала, здорова людина. У мене приваблива усмішка, свіжий подих.»

іі. Активізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

1. Вправа «Мікрофон»

Наведіть приклади природних засобів особистої гігієни.

2. Обговорення проблемного запитання

— Що допоможе вам мати привабливу усмішку, яка додасть упевненості в спілкуванні; отримати найбільше задоволення від їжі, уживаючи тверді продукти, правильно вимовляти всі слова, уникати зайвих витрат на лікування? 

ііі. Повідомлення теми й мети уроку

іV. Вивчення нового матеріалу

1. Інтерактивна бесіда

Ø    Що треба робити, щоб зуби були здоровими?

Ø    Як ви доглядаєте за своїми зубами?

2. Моделювання й аналіз ситуацій, у яких треба звернутися до лікаря-стоматолога. Робота в групах

Ø    Як будете діяти в певній ситуації?

І група: зуб почав реагувати на потрапляння холодного чи гарячого, солодкого або кислого.

ІІ група: випала пломба чи відколовся зуб.

ІІІ група: почали кровоточити ясна;

ІV група: зуб почав хитатися.

Висновок. Лікар-стоматолог завжди має дохідливо пояснити пацієнту особливості його персональної гігієни ротової порожнини, застосування того чи іншого засобу й обов’язково переконатися в тому, що пацієнт може правильно повторити маніпуляції та самостійно вибирати засоби гігієни.

3. Розповідь «Поради лікаря-стоматолога»

— Навіть деякі дорослі люди не знають напевно, як правильно чистити зуби. Ця відповідальна гігієнічна процедура потребує систематичності, точності й старанності.

Такі прості речі, як «вимити руки перед чищенням зубів», «сполоснути рот водою», «змочити у воді зубну щітку, нанести на неї пасту», вам, сподіваюсь, відомі й без мене.

Зупинюся на деяких тонкощах. Із чого ж почати наведення чистоти в роті? Почніть із кутніх зубів, потім настане черга решти. Спершу приділіть увагу верхній, потім нижній щелепі.

Уявіть, що ви поставили собі за мету: «підмести із зубів усе сміття». «Підмітальні» рухи робіть для верхньої щелепи — вниз, для нижньої — вгору. При цьому зубний наліт ви видаляєте і з ясен. Настала черга кількох горизонтальних зворотно-поступальних рухів. Закінчіть чищення коловими рухами. Не водіть щіткою різко, щоб не травмувати зубів і не поранити ясен.

Тривалість чищення зубів — приблизно 2–2,5 хв. За цей час ви встигнете «пройтися» щіткою 200–300 разів. Не лінуйтеся чистити зуби!

Ø    Які правила догляду за зубами вам запам’яталися?

Ø    Яких правил ви дотримуєте?

4. Оздоровлювальні вправи цигун-масажу

Цигун — давньокитайська гімнастика, що поєднує фізичні вправи й медитацію.

Творення здоров’я, відновлення життєвої енергії, єднання із природою.

Усі позиції та утворення в цигун дуже плавні, розтягнуті в часі. Під час їх проведення людина немов завмирає, виконуючи за цей період кілька дихальних циклів.

За традицією гімнастику цигун проводять на свіжому повітрі, у парку, босоніж на галявині, щоб зарядитися енергією Землі.

Сьогодні ознайомимося із вправами цигун-масажу, що сприяють зміцненню зубів.

1. «Поглинання ранкової роси»

Краще цю вправу виконувати вранці, натщесерце або за годину до їжі. Зробити масаж ясен язиком, постукати зубами, потім накопленою слиною пополоскати рот, а потім проковтнути її кількома ковтками, умовно опустити в шлунок. Ковтаючи, корисно уявити, що ви ковтаєте космічні ліки з кальцієм, які зміцнюють кістки.

2. Стискування зубів

Цю вправу потрібно виконувати після їжі. Закрийте рот і трохи стисніть зуби, порухайте язиком і накопичте слину, яку треба проковтнути декількома ковтками.

3. Постукування зубами

Покласти накладені одна на одну долоні на центр низу живота і злегка постукати зубами. Накопичену слину проковтнути декількома ковтками, умовно опускати її вниз живота.

Такі вправи треба виконувати 1–2 рази на день. Вони допомагають зміцнити не тільки зуби і ясна, кістки, органи травлення, а також заспокоїти нерви і швидко відновити сили.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за підручником. Причини появи карієсу

Доповнення вчителя

— До речі, у давнину карієс називали костогризом або костоїдом. Емаль зубів хоча й тверда, як кістка, але має недоліки. Вона крихка, боїться твердих предметів, мікробів, перепаду температур. На зубах постійно відкладаються м’які нашарування у вигляді жовтуватої плівки. Тільки в одному міліграмі нальоту «сидить» близько 800 мільйонів мікробів. Бактерії виділяють кислоту, що руйнує емаль. Якщо наліт не видаляти шляхом регулярного чищення зубів — запалення ясен і ушкодження емалі тут як тут. Спершу тріщинка в емалі маленька, потім вона стає все ширшою та ширшою, і от тобі маєш — здрастуй, карієсе! Руйнування емалі призводить до оголення пульпи. Утворюється отвір або порожнина, які доходять до пульпи і зачіпають нерв. Зуб починає відчувати гаряче, холодне і хворіти. Виникає біль, іноді нестерпний. І ось тоді людина, яка лінувалася сумлінно доглядати за своїми зубами і завдала їм шкоди, поспішає до лікаря…

2. Розповіді учнів про причини появи карієсу, шляхи попередження хвороби

3. Цікавинки про засоби догляду за зубами в давнину

Римляни для чищення своїх зубів тримали спеціальних рабів.

Гілки дерев для чищення зубів були широко розповсюджені по всьому давньому світу. Деякі племена в Австралії та Африці дотепер чистять зуби маленькими дерев’яними гілочками. В арабських країнах для цього застосовують так званий сіван. Невеличкі гілочки цього сорту дерева під час жування розпадаються на безліч волокон і нагадують щетинки зубної щітки.

Уявіть себе давнім індусом, який хоче навести чистоту в роті. Тут стануть у пригоді гілочки дерева «нім». Ось ви знімаєте кору з гілочки і жуєте її. Розмочені слиною волокна очищують зуби, а приємний на смак сік, який при цьому виділяється, дезінфікує і зміцнює зуби.

У нашій місцевості навряд чи знайдуться «нім» та сіван, а от дубові палички підійдуть прекрасно.

Якщо ви подумки перенесетеся в Стародавню Етрурію чи Єгипет, приблизно в II тисячоліття до н. е., вам доведеться користуватися зубним порошком, виготовленим із суміші пемзи і натуральних кислот — винного оцту чи винної кислоти.

Перенесемось у стародавню Русь. Тут зуби не просто чистили — їх відбілювали дрібно розтертим попелом, сіллю, порошком пемзи чи липового вугілля.

Історія зубної щітки починається із жувальних пластинок, якими користувалися жителі Вавилона за багато століть до нашої ери. Пластинку змінила жувальна паличка розміром із олівець. Один кінець палички зажовували, другий служив зубочисткою.

На Русі за часів царювання Івана Грозного чистоту на зубах наводили віником — паличкою з пучком щетини.

Напевне невідомо, хто перший виготовив щітку для чищення зубів. У «Віснику» Міжнародної федерації стоматологів, наприклад, стверджують, що першим виробником зубних щіток із натуральною щетиною була фірма «Аддіс» (1780 р.) у Лондоні. З 1840 р. щітки почали виготовляти у Франції та Німеччині. Саме в Німеччині у XVIII ст. з’явилася зубна щітка тієї конструкції, яку ми бачимо сьогодні. Наприкінці того ж століття бізнесмен В. Пуппенкергер заснував першу фабрику з виробництва щіток зі щетини дикого кабана. Відтоді ці засоби гігієни почали поширюватися у Європі, а потім — у інших країнах.

4. Робота в групах

«Засоби для догляду за зубами» (із використанням інформаційних карток)

Завдання: розробити власні правила користування деякими засобами для догляду за зубами (зубна паста, зубна щітка, зубна нитка, жувальна гумка, зубні ополіскувачі).

Звітувати у творчій формі: реклами, фото, плакати, інсценування тощо.

Увага. Основними критеріями вибору індивідуальних засобів гігієнічного догляду за зубами обов’язково мають бути дані про стан твердих тканин зубів та пародонта, вид прикусу, наявність ознак запалення чи ураження слизової оболонки порожнини рота, побутових звичок людини тощо.

І група — зубна паста


Сучасний асортимент зубних паст дуже різноманітний: лікувальні, лікувально-профілактичні, спеціальні для чутливих ясен, укріплення емалі тощо. Однією і тією самою пастою протягом тривалого часу чистити зуби не рекомендовано. Експерти не радять купувати дорогу зубну пасту, так як великої різниці просто не існує, головне — щоб вона містила багато фтору.

За наявності в пацієнтів поєднаної стоматологічної патології (захворювання пародонта, карієс, зубощелепні аномалії) доцільно призначити зубні пасти мультиспрямованої дії: «Новий Жемчуг», «Аквафреш Мульті-Актив». Ці зубні пасти ефективно видаляють зубний наліт, зміцнюють емаль, знімають запальні явища та активно захищають тканини пародонта. За уражень твердих тканин зубів (гіпоплазія, аплазія, карієс) використовують пасти лікувально-профілактичного спрямування, що містять кальцій, фосфор, фтор та інші мікроелементи.

ІІ група — зубна щітка


Чистять зуби спеціальними зубними щіточками, що відрізняються одна від одної розмірами робочої поверхні, матеріалом (зі свинячої щетини або синтетичних волокон) та формою. Зручніше застосовувати щітки з увігнутою робочою поверхнею до 3–3,6 см для дорослих і до 2,5–3 см для дітей. Досить ефективним способом утримування зубних щіток у чистоті й запобігання сильному їх бактеріальному обсіменінню є добре промивання проточною водою після використання й покриття робочої поверхні мильною піною, що легко змивається перед наступним використанням. Обов’язково її треба міняти хоча б один раз на три місяці.

ІІІ група — зубна нитка (флос)


Одразу після чищення, не змиваючи рештки зубної пасти, почистити ниткою між зубами. Флоси потрібні для звільнення міжзубних проміжків від залишків їжі. Перед використанням нитки для чищення зубів краще проконсультуватися з лікарем, щоб навчитися правильно її використовувати.

ІV група — ополіскувачі

Чистити зуби після кожного прийому їжі необов’язково, а ось полоскати ротову порожнину необхідно. Дуже добре, якщо для цієї процедури ви будете використовувати зубний ополіскувач або еліксир. Споліскувальні засоби для підлітків слід обирати на безалкогольній основі, а тривалість їх застосування не має перевищувати двох тижнів.

За браку умов для традиційної гігієни порожнини рота після їди (під час поїздок тощо) можна скористатися жувальною гумкою без цукру із ксилітом, лактатом кальцію, карбамідом, бікарбонатом натрію. Тривалість жування — 10–15 хвилин, а частота застосування — не більше 3–5 разів на день.

VI. Домашнє завдання (різнорівневе)

І рівень: опрацювати статтю в підручнику; дати усно відповіді на запитання підручника.

ІІ рівень: скласти 10 правил здорових зубів.

ІІІ рівень: скласти міні-твори про свої дії з персонажами Свіжість, Чистота, Охайність.

VIі. Підбиття підсумків уроку

1. Продовжити речення: «Щоб мати привабливу усмішку, треба...»

2. Читати пам’ятку «Як зберегти зуби тривалий час здоровими та міцними».

·        Не варто чергувати між собою дуже холодну й дуже гарячу їжу та напої (це, до речі, шкідливо й для вашого шлунку).

·        Солодкі страви ліпше їсти після вживання їжі, а не перед цим.

·        Не менше двох разів на рік слід відвідувати стоматолога.

·        Регулярне застосування зубних паст на лікувальних травах значно знижує кровоточивість ясен, сприяє загоєнню ранок.

·        Для ретельнішого догляду за зубами знадобляться зубочистки й спеціальна зубна шовкова нитка — флос.

·        Слід дотримувати «дієти» для зубів. У вашому раціоні мають бути продукти, що містять:

ü кальцій (його багато в молочних продуктах) — захищає зуби від перепадів температури та ушкоджень, а за його нестачі зуби кришаться, сточуються;

ü фосфор (у рибі) — відповідає за міцність емалі й регулює правильний розподіл кальцію в організмі;

ü фтор (у буряках, медові, гарбузах, морепродуктах) — без нього емаль не може протистояти кислоті, яка є в слині, і карієсу;

ü залізо (у печінці, яловичині, гречці, абрикосах) — за його нестачі порушується кровообіг у яснах і може розвинутися пародонтоз;

ü вітамін D (у риб’ячому жирі, оселедцях, молоці, яйцях, печінці) — допомагає організму засвоювати фосфор і кальцій, а за його нестачі на зубах можуть утворюватися зубні камені;

ü вітамін В6 (у печінці, пророщених зернах пшениці, волоських горіхах, бананах, яловичині, гречаній і пшеничній крупах) — відповідає за здоров’я зубів та ясен;

ü вітамін С (міститься у значній кількості в солодкому перці, цитрусових, чорній смородині, цибулі, часнику, буряках, зеленому горошку, капусті, картоплі, помідорах, яблуках) — нестача його може спричинити цингу.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар