субота, 31 жовтня 2020 р.

Урок № 10 ТЕМА. ПОЖЕЖНА БЕЗПЕКА У ГРОМАДСЬКИХ ПРИМІЩЕННЯХ Правила пожежної безпеки у школі. Оповіщення про пожежу. Первинні засоби пожежогасіння. Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні

 



Мета: поглиблювати знання учнів про пожежну безпеку у громадських приміщеннях, продовжувати знайомити зі знаками пожежної безпеки, способами оповіщення про пожежу; вчити визначати причини виникнення пожеж та обирати засоби пожежогасіння; розвивати вольові якості, навички поведінки в надзвичайних ситуаціях, уміння евакуюватися з громадського приміщення; виховувати потребу всебічного самовдосконалення.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку (зображення знаків пожежної безпеки та евакуації), стікери у формі вогнегасників, зображення вогню, відео (або ілюстрації, таблиці, схеми) «Алгоритм дій під час виникнення пожежі у громадському приміщенні».

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання, створення позитивного настрою

Настрій на урок взяли,

З посмішкою почали.

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

2. «Очікування»

Учні на стікерах у формі вогнегасників пишуть свої очікування від уроку та кріплять їх на дошці навколо зображення вогню.

ІІ. Активізація опорних знань і практичного досвіду учнів

«Мозковий штурм». Складання алгоритму дій у разі небезпеки

§      Не панікувати, контролювати власні емоції;

§      оцінити ситуацію та свої можливості;

§      якщо ситуація загрожує життю, діяти негайно;

§      скласти план дій, якщо сам упораєшся із ситуацією;

§      вчасно звернутися за допомогою до рятувальних служб, родичів, сусідів, випадкових перехожих, які викликають довіру;

§      стисло повідомити, що сталося;

§      надати першу допомогу собі чи потерпілому тощо.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Причини пожежі:

·                    несправні газові та електричні прилади;

·                    необережне поводження з вогнем;

·                    необережне поводження з горючими хімічними речовинами;

·                    людська недбалість.

§      Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати життєві навички та знання правил пожежної безпеки?

§      Чи є серед вас ті, хто вважає, що знання про первинні засоби пожежогасіння та оповіщення про пожежу неважливі для сучасної людини?

ІV. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку

«Шкала актуальності»

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку?

Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, …, 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Поняття «пожежна безпека»

Пожежна безпека — це стан об’єкта, за якого виключена можливість пожежі, а в разі його виникнення використовують необхідні заходи зо усунення негативного впливу небезпечних факторів пожежі на людей, споруди і матеріальні цінності.

2. Правила пожежної безпеки у школі 

§     Вимоги пожежної безпеки

Меблі та обладнання повинні бути розміщені так, щоб був забезпечений вільний евакуаційний прохід до дверей виходу із приміщення (завширшки не менше 1 м). Евакуаційні шляхи та виходи необхідно постійно утримувати вільними, нічим не захаращувати.

Розгляньте знаки та таблички. Де ви їх могли бачити? Поясніть, що вони позначають, у яких місцях їх установлюють. («Пожежне джерело води», «Пожежний гідрант», «Спрямовуюча стрілка», «Пожежний сухотрубний стояк», «Вогнегасник», «Пожежна драбина», «Пожежний кран», «Кнопка ввімкнення установки (системи) пожежної автоматики», «Звуковий сповіщувач пожежної тривоги», «Місце розміщення кількох засобів протипожежного захисту».)




















§      Чи можна «прочитати» знак пожежної безпеки, навіть якщо ви бачите його вперше?

§      Чим зумовлений вибір кольору для забарвлення знаків і табличок пожежної безпеки?

§      У яких випадках на умовних позначеннях використовують червоний колір для зображень? (Небезпека, заборона, особлива увага)

§      Чому в дитячих закладах двері приміщень відчиняють назовні? (Тому, що в такому випадку під час евакуації не створюється великого скупчення людей.)

3. Оповіщення про пожежу

Якщо пожежі уникнути не вдалося, негайно повідомте про це пожежно-рятувальну службу за телефоном 101, при цьому вкажіть точну адресу об’єкта, місце виникнення пожежі, наявність людей, а також повідомте своє прізвище та номер телефону. За можливості проведіть евакуацію людей та розпочніть гасіння пожежі підручними засобами.

3.1. Проблемне запитання

§      Як можна сповістити про пожежу, якщо ви не маєте змоги зателефонувати 101 (немає мобільного телефону, пошкодження вогнем стаціонарного зв’язку, немає доступу до телефонного апарату через пожежу тощо)? (Варіанти: дати спеціальний сигнал — сирену, написати на папері чи склі вікна прохання про допомогу, оповістити по шкільному радіо (якщо таке є), звертати увагу людей на вулиці, просити перехожих про оповіщення інших у приміщенні та дзвінок пожежним тощо.)

§     Знаки та таблички евакуації

«Відкривати рухом від себе», «Для доступу розбити тут», «Напрямок до евакуаційного виходу по східцях донизу», «Вихід тут», «Для відкривання відсунути», «Запасний вихід», «Пункт (місце) збору», «Напрямок до евакуаційного виходу ліворуч».









4. Первинні засоби пожежогасіння

До первинних засобів пожежогасіння належать: вогнегасники, пожежний інвентар (покривала з негорючого теплоізоляційного полотна, грубововняної тканини або повсті, ящики з піском, бочки з водою, пожежні відра, совкові лопати) та пожежний інструмент (гаки, ломи, сокири тощо). Покривала (з матеріалів, вказаних вище) повинні бути розміром не менш як 1×1 м. Вони призначені для гасіння невеликих осередків пожеж у разі займання речовин, горіння яких не може відбуватися без доступу повітря.

Необхідну кількість первинних засобів пожежогасіння визначають окремо для кожного поверху та приміщення.

Пожежні щити (стенди) встановлюють на території об’єкта з розрахунку один щит (стенд) на площу 5000 м2. До комплекту засобів пожежогасіння, які розміщені на ньому, слід включати: вогнегасники — 3 шт., ящик із піском — 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2×2 м — 1 шт., гаки — 3 шт., лопати — 2 шт., ломи — 2 шт., сокири — 2 шт.





Ящики для піску повинні мати місткість 0,5, 1,0 або 3,0 м3 та бути укомплектованими совковою лопатою. Вмістилища для піску, що є елементом конструкції пожежного стенда, повинні бути місткістю не менше 0,1 м3. Конструкція ящика (вмістилища) повинна забезпечувати зручність діставання піску та виключати потрапляння опадів.

§      Як і чим загасити

·                    Якщо пожежа невелика, вогонь можна просто затоптати, залити водою, засипати піском чи накрити покривалом.

·                    Якщо загорівся електроприлад, необхідно спочатку від’єднати його від напруги, узявшись за вилку рукою, обмотаною сухою тканиною.

·                    Найефективнішим засобом пожежогасінням уважають вогнегасник.

5. Алгоритм дій у разі виникнення пожежі у громадському приміщенні (з відео- та ілюстративним супроводом)

Рекомендації щодо дій людини під час пожежі

Пожежа супроводжена низкою характерних явищ (факторів), які становлять реальну небезпеку для життя і здоров’я людей. Унаслідок впливу підвищеної температури люди можуть одержати опіки поверхні тіла, органів дихання і зору. Будівельні конструкції можуть втратити свою несучу здатність, обрушитися і в такий спосіб травмувати людей чи привести до летального результату. Дим викликає інтенсивне роздратування слизових оболонок органів дихання і зору. Крім того, оптична щільність диму така, що буквально через кілька хвилин після початку пожежі усередині приміщення, для людей, що там перебувають, втрачається візуальний контакт із навколишнім простором, що значно ускладнює їхню безпечну евакуацію.

Якщо виникла пожежа, то після виклику пожежної охорони необхідно попередити про це усіх, хто перебуває поряд, після чого евакуюватися самому та за можливості допомогти в евакуації іншим, особливо особам похилого віку та дітям, запобігаючи при цьому виникненню паніки.

З метою обмеження циркуляції повітря, яка здатна збільшити швидкість горіння, перш ніж вийти, зачиніть за собою всі двері. Якщо дозволяє час, вимкніть електрострум, але пам’ятайте, що насамперед завжди необхідно терміново залишати активну зону горіння, тобто місця в районі пожежі, де є задимлення та підвищена температура.

Перш ніж виходити через двері, їх треба трохи відчинити (у жодному разі не можна різко відчиняти або вибивати двері, бо миттєвий доступ кисню може викликати викид полум’я), з особливою ретельністю стати на коліно обличчям до дверей і виставити одну ногу вперед на відстань 50 мм від дверей, трохи відчинити двері, прикриваючи корпус тіла дверним полотном, що забезпечить ваш захист від перепаду температури і впливу полум’я.

Після того необхідно витримати декілька секунд і оцінити обстановку. Якщо ви впевнилися, що на шляху виходу з будівлі ще немає сильного задимлення та високої температури, необхідно, не втрачаючи жодної секунди, негайно залишити будинок, рухаючись коридорами та сходовими клітками.

Якщо ви опинились у приміщенні, відрізаними вогнем, димом, високою температурою від основних шляхів евакуації, то насамперед необхідно перешкодити доступу диму і продуктів горіння у ваше приміщення, для чого негайно слід закрити всі щілини у дверях та під ними ганчірками, рушниками, шторами тощо. Без крайньої необхідності не рекомендовано використовувати синтетичні тканини, бо їхнє горіння (термічний розклад) супроводжено утворенням високотоксичних речовин та їдкого диму. Якщо у приміщенні є вода, то усі ганчірки для захисту дверей необхідно нею змочити.

У приміщенні, заповненому димом, необхідно обережно підповзти до вікна, закривши при цьому за можливості ніс та рот зволоженою тканиною (ганчіркою), яка відіграє роль фільтру від впливу небезпечних продуктів горіння. Рухатись у задимленій зоні повзком необхідно тому, що більшість нагрітих газоподібних отруйних речовин та дим скупчуються у верхній частині приміщення, крім того, у приміщенні, де відбувається горіння температура на рівні очей у шість разів вища, ніж температура на рівні підлоги!

До того ж унизу буде більш висока концентрація кисню, необхідного для дихання.

Коли ви опинилися біля вікна, трохи відчиніть його та дихайте через щілину. Чекайте на допомогу. Коли допомога (пожежні підрозділи) прибуде, приверніть до себе увагу.

Ніколи не стрибайте з вікна без необхідності (кожен другий стрибок із четвертого поверху під час пожежі — смертельний). Якщо стрибати все ж таки доведеться, спочатку викиньте за можливості через вікно м’які речі: матрац, подушки тощо, спробуйте залізти на підвіконня, повиснути на ньому на руках, щоб зменшити висоту падіння, і, відштовхнувшись, стрибайте, спрямовуючи падіння на м’які предмети, які ви скинули.

Після того як ви залишите приміщення, де сталася пожежа, не повертайтеся, навіть якщо це здається безпечним! Дим, продукти горіння, раптовий «ривок» полум’я можуть «спіймати» вас у пастку. Прибуття пожежної охорони необхідно чекати на безпечній відстані.

З метою запобігання швидкому поширенню пожежі до прибуття пожежної охорони не рекомендовано відчиняти вікна. Отже, важливо:

·                    не панікувати;

·                    викликати пожежну службу;

·                    якщо пожежа невелика, почати гасити підручними засобами або вогнегасником;

·                    у задимленому приміщенні просуватися пригнувшись, захистивши свої дихальні шляхи вологою пов’язкою;

·                    залишити приміщення через основні чи запасні виходи.

6. Рухлива гра «Пожежна тривога»

Учні ходять класом. Коли прозвучить сигнал пожежної тривоги («Увага! Увага! Пожежна тривога!»), всі повинні зібратися тісною групою, сховавши всередину «дітей», «хворих» і «поранених», і разом вимовити: «Врятуємо дітей, хворих і поранених від вогню!».

Умовними дітьми, хворими та пораненими можуть бути дівчатка, невисокі хлопчики, або, навпаки, високі, блондини або чорняві (кожен раз міняти ознаки).

VI. Первинне застосування знань (пробні вправи)

1. Робота за підручником.

Взаємонавчання та взаємоперевірка

— Прочитайте матеріал у підручнику щодо правил пожежної безпеки у школі. Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

2. Вправа «Займи позицію»

Учитель розповідає правила рятування потерпілих з будівель, що горять, та під час гасіння пожежі. Переривається розповідь запитаннями, на які учні мають висловити свою позицію щодо оцінки власних можливостей: «так», «не впевнений», «ні», «зможу», «мені це на під силу», «не можу відповісти» тощо.

·                    Перш ніж увійти до палаючого приміщення, слід накритися з головою мокрим покривалом, пальтом, плащем, цупкою тканиною.

— Хто з вас упевнений, що не вагатиметься перед необхідністю це зробити?

·                   Двері в задимлене приміщення відчинити треба обережно, поволі, прикриваючи корпус тіла дверним полотном, для того, щоб уникнути спалаху полум’я від швидкого припливу свіжого повітря.

— Чи є серед вас ті, хто може продемонструвати ці дії зараз у класній кімнаті?

·                    У сильно задимленому приміщенні треба пересуватися поповзом або схилившись.

— Чим викликана така необхідність?

·                    Для захисту від чадного газу за можливості треба дихати крізь зволожену тканину.

— Назвіть не менше трьох способів зволоження тканини у приміщенні школи під час пожежі. (Вода з крана, волога ганчірка для витирання дошки, конденсат на вікні, напій тощо.)

·                    Якщо виникло займання одягу, слід лягти на землю (підлогу) та перекачуватися для збиття полум’я (бігти не можна, тому що полум’я може збільшитися).

— Чи зможе хтось із вас упевнено сказати, що ці дії йому під силу?

·                    Побачивши людину в одязі, що горить, треба накинути на неї пальто, плащ або будь-яке покривало (кошму) та щільно притиснути.

— Хто з вас може опанувати себе в такій ситуації?

·                    Під час гасіння пожежі використовують вогнегасники, пожежні крани, а також воду, пісок, землю, покривала та інші засоби.

— Продовжте перелік підручних засобів пожежогасіння.

·                    Вогнегасні речовини спрямовують у місця найбільш інтенсивного горіння проте не в полум’я, а на поверхню, що горить.

·                    Якщо горить вертикальна поверхня (конструкція), воду треба подавати в її верхню частину.

— Поясніть почуті правила і доведіть свою думку.

·                    У разі безпосереднього контакту з полум’ям, розжареними предметами, поверхнями устаткування, рідинами, що горять, виникають термічні опіки. Під час пожежі найчастіше спостерігаються опіки полум’ям. Вогонь може уразити відкриті ділянки тіла, при цьому найчастіші опіки обличчя та рук. Найнебезпечніші опіки з’являються від одягу, що горить, який складно загасити або скинути. Горіння одягу протягом 1-2 хв може призвести до тяжких опіків, здатних викликати летальний кінець.

— Займіть позицію щодо надання першої домедичної допомоги потерпілим у разі виникнення пожежі у школі.

— Наскільки ви впевнені у своїх можливостях? Оцініть рівень сформованості відповідних життєвих навичок за 10-бальною шкалою.

— Дякую за відвертість.

VII. ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК У СТАНДАРТНИХ СИТУАЦІЯХ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

1. Демонстрування сценок методом стоп-кадру, обговорення.

А) Оповіщення про пожежу.

Б) Евакуація із задимленого приміщення.

В) Евакуація із палаючого приміщення.

— Дотримуйте правил пожежної безпеки, бережіть своє життя та майно!

2. Робота у групах

Учні об’єднуються у три групи: «ПО», «ЖЕ», «ЖА».

У ч и т е л ь. Необхідно пам’ятати, що малі діти в разі пожежі від страху часто ховаються під східцями чи в підсобних приміщеннях, в шафах, забиваються в куток.

Завдання: «ПО» — обговорюють у групі і демонструють сюжет «Першокласник заховався у шкільному гардеробі»;

«ЖЕ» — обговорюють у групі і демонструють сюжет «Першокласник заховався в підсобному приміщенні»;

«ЖА» — обговорюють у групі і демонструють сюжет «Першокласник заховався в шафі класної кімнати».

Усі групи користуються запропонованим планом:

·                    способи виявлення молодшого школяра;

·                    розмова з переляканою дитиною;

·                    евакуація першокласника із приміщення школи;

·                    доправлення потерпілого до місця загального збору.

3. Заочна екскурсія в історичне минуле.

Перша пожежна команда

У давні часи не було постійних пожежних. Якщо загорявся будинок, то з вогнем боролися всі. Люди шикувалися в лінію й утворювали живий ланцюг від приміщення, що горить, до річки або колодязя. Вони передавали відра з водою з рук у руки, поки вони не доходили до тих, хто заливав водою полум’я.

1666 р. в Лондоні виникла пожежа, що знищила 13 000 будівель, включаючи собор Святого Павла. Тоді англійці вигадали ручні насоси, щоб качати воду шлангами для боротьби з вогнем. Громадяни почали об’єднуватися в добровільні пожежні команди й товариства. Ці добровольці давали обіцянку кинути все й ринутися на боротьбу з пожежею, де б вона не виникала.

Городяни наймали дзвонаря, щоб він уночі обходив дозором вулиці, дивився, чи не горить що-небудь, і вчасно попереджав громадян. А ще всі в місті збирали гроші на забезпечення команд протипожежним обладнанням.

Страхові компанії створювали свої пожежні команди, щоб боротися з вогнем у тих будинках, які вони страхували. Але вони рідко допомагали чужим, коли горіло що-небудь інше.

1835 р. в Нью-Йорку вперше був створений такий пожежний патруль, де кожному із чотирьох пожежних платили по 250 доларів на рік. Через рік у патрулі вже було 40 осіб і їх почали називати пожежною поліцією.

Там же, у Нью-Йорку, 1855 р. була побудована й перша пожежна вежа.

VIII. ТВОРЧІ ВПРАВИ

1. «Німе кіно». Колективна робота

Завдання: показати сюжет-уривок із фільму «Алгоритм дій під час пожежі в громадському приміщенні», використавши для цього невербальні засоби спілкування (міміку, пантоміму, жести тощо).

2. Обговорення продемонстрованих сюжетів

IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Рефлексія

— Де ми можемо застосувати знання та компетенції, систематизовані під час уроку?

2. «Очікування»

Учні, очікування яких від теми та уроку здійснилися, виходять та кріплять свої стікери-вогнегасники на зображення вогню (в епіцентр вогнища — повністю здійснилися, по контуру зображення — здійснилися частково, поза зображенням — більшою мірою не здійснилися).



Висновок. Якщо вдалося «загасити» вогнище, отже, мети уроку досягнуто, всі поставлені завдання виконано.

X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове:

·                    опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ _, с. __);

додаткові (на вибір, за бажанням):

·                    скласти поради для друзів «Правила пожежної безпеки у школі»;

·                    написати твір-роздум «Як би я діяв під час пожежі у громадському приміщенні».

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар