пʼятниця, 30 жовтня 2020 р.

УРОК 10 Тема. Повага до себе та інших. Унікальність людини. Розвиток самоповаги


Мета:
формувати навички самопізнання; розширювати знання учнів про людей із обмеженими можливостями; навчати гуманному ставленню до інвалідів, усвідомленої допомоги людям із обмеженими можливостями; розвивати життєві навички позитивної самооцінки; виховувати в дітей чуйність і милосердя до людей, які потребують допомоги.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: аудіозапис спокійної музики, пам’ятки, картки для визначення рівня самооцінки, аркуші паперу формату А4, підручники, зошити.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Ритуал побажання здоров’я.

ІІ. Актуалізація знань і мотивація діяльності учнів

1 Перевірка домашнього завдання

Ø Вправа «Знайди відповідність».



Завдання: встановити стрілками відповідність між активним слуханням і його особливостями:



Активне слухання та його особливості

Зосередитися

 

Зберегти інформацію в пам’яті

Запам’ятати

 

Правильно розшифрувати інформацію, зробити аналіз

Зрозуміти

 

Бути уважним

 

Ø Вибіркове читання

Учні читають свої казки, де головний персонаж — контрольна робота — жива істота, яка наснилась учневі та дала йому важливі поради.

Висновок: кожен із вас озвучив поради собі, як кращому другові, про те, як подолати хвилювання перед контрольною роботою.

2 Тест на визначення самооцінки

Установка: сьогодні пропоную познайомитись із вашим найкращим другом. Визначимо, чи гідні ви його. Підніміть руку, хто вважає себе доброю людиною. А тепер ті, хто не вважає себе такою. Чи є такі, що ще не визначилися? Ви щойно визначили рівень своєї самооцінки.

Словник

Самооцінка — це ставлення людини до самої себе.








ІІ варіант проведення тесту

У кожного учня індивідуальний бланк, за яким проводять тестування.

з/п

Запитання

Так

Іноді

Ні

1

Мої товариші сміються з мене

3

2

1

2

Я щаслива людина

1

2

3

3

Мені важко знайомитись із людьми

3

2

1

4

Я завжди сумний

3

2

1

5

Я розумний

1

2

3

6

Я скромний

3

2

1

7

Я нервую, коли мене викликають до дошки

3

2

1

8

Моя зовнішність дратує мене

3

2

1

9

Коли я виросту, буду шанованою людиною

1

2

3

10

Я нервую на контрольних роботах

3

2

1

11

Мене ніхто не поважає

3

2

1

12

У школі я добре поводжусь

1

2

3

13

Якщо в мене щось не виходить, то я в цьому не винен

3

2

1

14

Я завдаю неприємностей моїм рідним

3

2

1

15

Я сильний

1

2

3

16

Я завжди почуваюсь невдахою

3

2

1

17

Мені здається, що в мене багато гарних якостей

1

2

3

18

Я можу робити щось не гірше за інших

1

2

3

19

Я добре до себе ставлюсь

1

2

3

20

Узагалі я задоволений собою

1

2

3

21

Іноді я відчуваю, що від мене нікому немає користі

3

2

1

22

Іноді мені здається, що в мене немає ніяких позитивних рис

3

2

1

 

Визначимо рівень вашої самооцінки. Підрахуйте кількість балів.

Від 26 до 50 балів — у вас достатній рівень самооцінки.

Від 51 до 75 балів — у вас недостатній рівень самооцінки.

Для тих, у кого недостатній рівень самооцінки, учитель може запропонувати пам’ятку (краще її видати в кінці уроку).

 

Ø Пам’ятка

Частіше згадуй про власні позитивні риси замість того, щоб постійно думати про свої негативні якості.

У всьому, що ти робиш, намагайся знайти гарне.

Постійно згадуй про свої успіхи.

Пробачай собі свої помилки.

Учись любити себе.

Стався до себе добре, із повагою.

Не думай, що ти невдаха. Якщо так вважатимеш, то ризикуєш стати таким і насправді.

Пам’ятай, що ти людина. Кожен може помилятись, але вміє зрештою виправляти свої помилки.

Живи сьогоднішнім днем — і ти будеш отримувати задоволення від життя.

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети

Проблемне запитання: «Чому людині важливо мати позитивну самооцінку?»

Сьогодні будемо вчитись оцінювати себе, своє ставлення, дії щодо інших людей; учитись надавати допомогу людям із обмеженими можливостями.

ІV. Вивчення нового матеріалу

1 Вправа «Продовжити думку»

Важливо мати позитивну самооцінку…

Бруно Ферреро сказав: «Подобається це нам чи ні, але наші думки визначають маршрут нашої земної мандрівки, званої життям. Якщо будемо думати тільки про невдачі, то вони переслідуватимуть нас. Якщо ж думатимемо, що ми нелюб’язні, невиховані, то такою буде й наша поведінка...». Продовжте його думку, починаючи зі слів «А якщо...»

Діти роблять висновок про важливість позитивної самооцінки та прагнення підвищувати її рівень.

2 Робота за підручником

Читання статті з метою підтвердження думок, висловлених дітьми, та визначення найкращого друга кожної людини.

— Кого ми вважаємо найкращим другом?

— Які поради ви б дали самі собі, щоб полюбити себе? (На цьому етапі уроку вчитель може озвучити як висновок підготовлену і вищезазначену пам’ятку)

3 Вправи та ігри на підвищення своєї самооцінки

А) Запишіть тільки свої позитивні якості.

Подивіться, як їх багато. У кожного з нас є значна кількість доброго, і за це ми маємо себе любити. Кожна людина — унікальна, не схожа на інших. У Біблії є заповідь: «Полюби ближнього, як самого себе». Для того, щоб полюбити іншого, треба навчитись любити себе.

Б) Гра «Давайте познайомимося»

Установка: кожен пише своє ім’я у стовпчик, а проти кожної літери — ті риси, які позитивно характеризують учня. Учитель може брати участь у цьому процесі. Наприклад:

Т — тактовна

Е — ерудована

Т — толерантна

Я — яскрава

Н — ніжна

А — акуратна

4 Релаксаційна хвилина «Гімн самому собі»

Мета: підвищення рівня самооцінки до відповідного.

Під спокійний музичний супровід учитель промовляє слова, які повторюють про себе діти, що сидять у зручній позі із заплющеними очима.

Я — це Я.

У всьому світі немає такої самої людини як Я.

Є люди, які чимось схожі на мене, але немає точно такої як Я.

Мені належить усе, що є в мене: моє тіло, мій мозок, мої почуття, мій рот і всі слова, які він вимовляє; мій голос; усі мої вчинки.

Мені належать усі мої фантазії, мої мрії, мої надії.

Мені належать усі мої успіхи й перемоги, усі мої помилки і поразки. Усе це належить мені, і тому я можу близько познайомитись із собою. Я можу полюбити себе.

Я знаю, що в мене є вади, але я можу бачити, чути, відчувати, думати, говорити.

Я належу собі й цим пишаюся. Я можу творити себе.

Я — це Я. Я — це прекрасно.

(Вірджинія Сатир)

Висновок. Ми унікальні не тільки за своїми сильними якостями, а й за своїми вадами.

5 Вправа «Мікрофон»

— Які вади мають люди?

— Що з цього люди можуть змінити, а що — ні?

— Чи мають люди себе ненавидіти за власні вади?

— Чи є люди без недоліків?

— Як ми маємо ставитися до вад інших людей?

— Назвіть категорію людей, які не можуть милуватися прекрасним, повноцінно працювати?

6 Розповідь учителя

— Люди з обмеженими можливостями — це ті, які з певних причин не можуть повністю обслуговувати себе, доглядати за собою. До цієї категорії належать люди різних вікових категорій, інваліди, тимчасово тяжко хворі.

7 Практична робота. Моделювання ситуації допомоги людям із обмеженими можливостями

Об’єднатись у 5 груп («ДО», «ПО», «МО», «ГА» і «Спостерігачі»). 4 групи розглядають ситуації, 5 — спостерігають, а потім аналізують, роблять висновки.

Ситуація 1. Тебе залишили з немовлям, яке спало. Раптом воно почало плакати. Які твої дії?

Ситуація 2. У твоїй родині живе старенька бабуся. У неї підвищилася температура. Удома лише ти. Що будеш робити?



Ситуація 3. Ти стоїш на перехресті доріг поруч зі сліпою людиною. Вона вагається, чи можна переходити дорогу. Твої дії?



Ситуація 4. У сусідній квартирі проживає самотня літня людина. Яку допомогу можеш їй запропонувати? Твої дії?



Діти в групах обговорюють і розігрують ситуації. Спостерігачі аналізують, чи змогли діти надати допомогу немічним.

Висновок:

— неприпустимо залишати немічну людину саму вдома;

— треба знати, до кого можна звернутися по допомогу;

— нав’язування допомоги людям із обмеженими можливостями може їх образити.

8 Робота за підручником або інформація вчителя про допомогу людям-інвалідам

Ø Самостійне опрацювання статті

«Влада докладатиме всіх зусиль щодо розвитку вітчизняного спорту для людей із обмеженими можливостями. Про це заявив президент України Віктор Янукович на церемонії вітання переможців і призерів XIV літніх Паралімпійських ігор Національної збірної команди», — повідомляє прес-служба глави держави.

«Проект Державного бюджету на 2013 рік, — зазначив президент, — передбачатиме видатки на розвиток фізичної культури і спорту для цієї категорії громадян, подальшу розбудову спортивно-реабілітаційних центрів і профільних дитячо-юнацьких спортивних шкіл, а також відповідну інфраструктуру».

Глава держави запевнив, що над розв’язанням проблемних питань активно працюватимуть уряд, місцеві державні адміністрації, організації системи фізичної культури і спорту інвалідів.

6 Бесіда за змістом статті

— Як держава дбає про людей із обмеженими можливостями?

— Назвіть відомі вам технічні засоби для допомоги інвалідам.

(Абетка Брайля (для сліпих), спеціальні електронні пристрої для дистанційного керування приладами в помешканні, спеціальні підставки, сидіння, поруччя для проїзду в громадському транспорті тощо)

— Які умови в сім’ї потрібно створити для цих людей?

— Чи можна нав’язувати допомогу інвалідам? Як треба запропонувати допомогу? («Чи я можу вам чимось допомогти?»)

— Наведіть приклади виявів мужності та неповторності людей з обмеженими можливостями.

7 Інформаційні повідомлення (про людей із обмеженими можливостями, які досягли перемог у спорті, мистецтві, науці тощо. Розповіді підготовлених дітей або вчителя)

1) Параолімпійські ігри, 2008 рік, Пекін. Україна посіла 4-те командне місце (24 золотих, 18 срібних, 32 бронзові медалі), серед призерів — інваліди І–ІІ груп: Сергій Шенкевич — 2 бронзові медалі (фехтування), Жумела Денис — плавання, Комар Андрій — фехтування.

2) Параолімпійські ігри, 2012 рік, Лондон. Україна посіла 4-те командне місце (32 золотих, 24 срібних, 28 бронзових медалей). Головною героїнею нашої команди стала харківська плавчиня Наталія Прологаєва. У неї 3 золоті й 1 срібна медалі.

3) У трирічному віці Пол Хомкі захворів на рак кісток. Лікарям довелось ампутувати йому руку. Але це не завадило хлопець стати альпіністом і в червні 2005 року з другої спроби підкорити Еверест.

4) Ось імена відомих людей з обмеженими можливостями: Людвіг Ван Бетховен, Валентин Дикуль, Діана Гурська тощо. Що вам відомо про їхні досягнення?

Знайдіть удома інформацію про них, використайте її у своєму повідомленні.

Висновок. Фізичні вади зробили цих людей унікальними. Вони перетворили свою ваду на перевагу.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа «Мікрофон»

— Чи доводилося вам спілкуватись із людьми з обмеженими можливостями?

— Де і як відбулася ця зустріч?

— Яку пораду можна надати всім щодо спілкування з людьми з обмеженими можливостями?

VІ. Домашнє завдання

І рівень. Прочитати статтю в підручнику.

ІІ рівень. Підготувати повідомлення (за вибором):

А) Як перетворити свої вади на перемоги?

Б) Яку практичну допомогу можна надати своїм членам сім’ї, які хворіють на застуду?

В) Яку допомогу можна надати людям із обмеженими можливостями?

ІІІ рівень. Написати собі листа-пораду, який має таку кінцівку: «Стався до інших людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе».

VІІ. Підсумок уроку

Повторний тест на визначення рівня самооцінки.

Піднімає руку той, хто вважає себе добрим, унікальним.

Усі разом промовляють тричі «Я — хороший(а), ти — хороший(а), ми — хороші!»

 


Немає коментарів:

Дописати коментар